Kuinka kauan kalat pysyvät hengissä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Kuinka kauan kalat pysyvät hengissä?

Viesti Kirjoittaja lindap »

1. Onko kellään kokemusta siitä, kuinka kauan akvaariokalat pysyvät hengissä, kun ne pakataan akvaariokaupassa pussiin ja kääritään sanomalehteen?
2. Onko mitään keinoa, jolla voisi pitkittää kalojen hengissä pysymistä pussissa?

Minun tapauksessani pitäisi hakea kaloja n. 500km päästä, mutta saan kalat päivää ennen kuin on kotiin lähtö. On sanomattakin selvää, että kalojen pitäisi olla eläviä kotiin tullessa. Tällöin ne joutuisivat olemaan noin 30tuntia pussissa..
Vai käykö niin, että kalat jäävät hakematta? :?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Eikös kannattaisi laittaa ne kalat vaikka johonkin muovilaatikkoon siksi päiväksi ja pakata vaikka sitten vain matkan ajaksi pussiin? Tai kuljettaakin siinä laatikossa, jos kansi vaan löytyy.
Onhan toki niitä happitablettejakin olemassa pitkiä matkoja varten.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jopa kolmekin vuorokautta asiallisesti pakattuina. [;)] Kaupassa pitäisi tietää miten se käy. Itse olen tuonut kaloja Afrikasta pussiin pakattuina ilman ongelmia..
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Minulla itseasiassa on noin 13litrainen muovilaatikko, johon on myös kansi. Tosin siinä on juuri kannen ala puolelle sijoittuvat "kantoaukot". Ne ovat niin, että jos laatikkoa kallistaa, niin vedet valuu pois. Toisaalta jos sitä ei täytä liian täyteen, niin tuskin sieltä sitä vettä karkaa.

Entä mistä saan lisää vettä laatikkoon, koska se vetää enemmän litroja kuin kalanpakkauspussi? Pohjois-Karjalassa kun olen kuullut olevan hieman kovempaa vettä, kuin eteläisessä Suomessa. Vai käykö tavallinen kraanavesi, jonka olen käsitellyt vedenparannusaineella?

Onko niitä happitabletteja järestään akvaariokaupoissa? Entä onko niitä saatavilla "pikku" akvaariokaupoissa ym? En ainakaan itse ole törmännyt vastaaviin. Olen vain kuullut, että semmoisia on olemassa. Tai sitten piilolinssini ovat liian heikkotehoiset :D

Minulla on kyllä yksi ylimääräinen hapetin. Eikö olisi järkevää asettaa se päiväksi ja yöksi ennen lähtöä laatikkoon pulputtamaan ja sitten lähtöpäivänä pakata kalat pussiin?

Stressaantuvatkohan kalat tämmöisestä paljonkin?
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viestit: 574
Liittynyt: 18:41, 08.04.2006
Paikkakunta: Myyrmäki (juu se on Vantaalla)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Kalat pärjäävät todella pitkiäkin aikoja ilman suodatusta tms. Toki riippuu myös kalalajista...

Laita toki kalat kippoon ja hapetin pulputtamaan sinne ja sitten lähtöpäivänä laitat kalat pusseihin. Hyvä idea!

Mitä kaloja olet hakemassa?
Kuvia
317L kalakippo.
Helperi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 10:57, 28.07.2007
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Helperi »

kannattaa laitta laatikkoon jätesäkki ja täytät sen vedellä ja kalat sinne.
Säkki tiukasti kiinni ja happitubuja kyytiin. Kansi päälle ja avot.
Ei roisku kallisteltaessa vesi+ saavat kalat pimeässä matkustaa.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Helperi kirjoitti:kannattaa laitta laatikkoon jätesäkki ja täytät sen vedellä ja kalat sinne.
Säkki tiukasti kiinni ja happitubuja kyytiin. Kansi päälle ja avot.
Ei roisku kallisteltaessa vesi+ saavat kalat pimeässä matkustaa.
Riippuu siitä mitä kaloja kysyjä on hakemassa, itse en laittasi monnisia tuollaisessakaan tilanteessa samaan muiden kanssa, niiden erittämän myrkyn takia. Lisäksi joillekinhan oli plekojen kanssa käynyt hassusti noiden happitablettien kanssa...(?)(Jollen nyt ihan väärin muista.)
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Vaikken mitään tiedäkkään, niin auonpa taas silti..

Pussiin pakkaaminen on paremi kuin mihinkään laatikkoon. Pussiin saa pienen paineen, toisin kuin laatikkoon. Paineessa happi liukenee helpommin veteen.
Mulla kalat ovat kulkeneet pari päivää pussissa elävänä. ~puolessa välissä sessiota pussit olivat hetken auki, jonka jälkeen ne suljettiin uudelleen uuden ilman kera, josta luultavasti (toivottavasti) liukeni uutta happea veteen.
Mitään happitabletteja tai happipulloa ei ollut käytössä, vaan ainoastaan ihan tavallista ilmaa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kuinka kauan kalat pysyvät hengissä?

Viesti Kirjoittaja millia »

lindap kirjoitti:1. Onko kellään kokemusta siitä, kuinka kauan akvaariokalat pysyvät hengissä, kun ne pakataan akvaariokaupassa pussiin ja kääritään sanomalehteen?
2. Onko mitään keinoa, jolla voisi pitkittää kalojen hengissä pysymistä pussissa?

Tällöin ne joutuisivat olemaan noin 30tuntia pussissa.
1. En ole onnistunut vielä tappamaan kaloja pitkään kuljetukseen. Pisin reissu akvaariokaupan paketissa on ollut noin 28 tuntia.
2. On. Pakataan isoon pussiin vähän kaloja ja noin 1/5 vettä. Ilma laitetaan ilmapumpulla tai jos kalat kestävät raakaa happea niin sitten sitä lisäksi (pullosta tai happitabletteja).

30 tuntia pussissa on ihan ok kunhan kalat pakkaa huolella ja katsot että veden lämpötila ei pääse matkan aikana liian ylös tai alas. Kalapussit kannattaa myös laittaa sellaiseen paikkaan että ovat koko ajan pimeässä ja niitä ei hölskytellä.
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

"Mitä kaloja olet hakemassa?"
Läheisen ystäväni kultakala-akvaarioon pitäisi hakea joltain hänen tutulta 3 kultakalavauvaa. Ja tietenkin minä lupauduin hakijaksi, kun sukulaisianikin asuu siellä päin, niin samalla reissulla.. :roll:
Huom! Kultakalapöntöllä on kokoa sen 720litraa, ettei tule siitä turhia kysymyksiä, sillä kysymykseni koskee kuljetusta.

Ehkäpä teen niin, että saatuani kalat laitan ne sinne muovilootaan hapettimen kanssa ja seuraavana päivänä pakkaan ne pussiin. Ei uskoisi tällöin happivajetta syntyvän, vaikka kultakalathan ovat tunnetusti kovia kuluttamaan happea.. :)

Uskoisin, että ne kuitenkin pärjäävät ilman ruokaa sen ajan kunnes pääsevät akvaarioon?
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

crisse_83 kirjoitti:Lisäksi joillekinhan oli plekojen kanssa käynyt hassusti noiden happitablettien kanssa...(?)(Jollen nyt ihan väärin muista.)
Et muista väärin. Taisivat olla nuoria salamanteita.

Älä lindap laita missään tapauksessa ruokaa, kuljetat sitten pussissa tai laatikossa. Ruoka ja kalojen jätökset pilaavat vettä ihan turhaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”