Proffa II naksuu

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Proffa II naksuu

Viesti Kirjoittaja tiger »

mikä ihme tolle eheim proffa II tuli kun se koko ajan naksuu. Eli pesin suodattimen viikko sitten ja viime yönä kaveri yhtäkkiä päätti alkaa naksuman. Ei koko ajan, mut välillä kuuluu sellainen kolahdus kuin kelluva lämpömittari kolahtais lasin reunaan- se vaan kuuluu sieltä proffan sisältä! avasin sen äsken ja katoin sisään ja tyhjäsin- kaikki ok ei mitään outoa. Laitoin päälle ja sama kolina silloin tällöin jatkuu. Todella häiritsevä. :/

ideoita mitä tarkistaa seuraavaksi?
tumppa2
Junior Member
Junior Member
Viestit: 201
Liittynyt: 19:10, 18.02.2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tumppa2 »

Ainahan ne napsuu. Heiluttelee värkkiä vähän ni loppuu napsutus ainakin täällä.
tainalu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 15:22, 11.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Ylimääräiset äänet Proffassa

Viesti Kirjoittaja tainalu »

Mulla Eheim Proffa 2 rupesi jossain vaiheessa pitään kans ihme ääntä, mutta kun poistin sieltä sen pallon, joka on siellä letkujen kiinnityspäässä( onko se nyt diffuusiopallo?). Suodatin rohisi sitä ennen tosi paljon ja kun pallo otettiin pois, niin rohinat lakkasi. Nykyään on ollut lähes äänetön pallon poiston jälkeen. Kolinasta ei ole kyllä ollut havintoa. En edes tiedä mikä merkitys tällä pienellä pallolla oli, mutta mitään vaikutusta suodatustehoon sillä ei ollut. kannattaa kokeilla.
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

ei mulla ole proffat ennen naksuneet. On ollut toiminnassa 3 vuotta parikin eri purkkia.

Toi pallo se vois tiety olla. täytyy kokeilla. Kiitos :)
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

tiger kirjoitti:ei mulla ole proffat ennen naksuneet. On ollut toiminnassa 3 vuotta parikin eri purkkia.

Toi pallo se vois tiety olla. täytyy kokeilla. Kiitos :)
Otin itse aikoinaan tuon virtauspallon pois eikä ole sen jälkeen naksunut. Toki vika voi löytyä myös roottoristakin. Jos keraaminen akseli on poikki niin saattaa naksua. Tai sitten roottori on kulunut jolloin tekee ylimääräistä lenksumista puolin ja toisin. Silloin kannattaa vaihtaa koko roottori.

Pieniä kulumisista johtuvia juttujahan näissä proffissa on joten siksi olenkin hankkinut varaosia varalle mm. varatiivisteet, roottorin akseleita jne.
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

tumppa2 kirjoitti:Ainahan ne napsuu. Heiluttelee värkkiä vähän ni loppuu napsutus ainakin täällä.
Ei kyllä aina napsu. Mulla on ollut vuoden ja ei ole napsunut.

VIRTAUSPALLO
Se pallo on käyytöohjeen, jonka lukeminen suomalaisellekin suomenkielellä on hyvin suositeltavaa, mukaan virtauspallo ja sen sijainti siinä 'ikkunassa' osoittaa virtausvoimakkuuden. Lisäksi se varoittaa mahdollisista häiriöistä. Jos pallo laskeutuu asteikon punaisen viivan kohdalle, se osoittaa veden virtauksen vähentyneen merkittävästi. Silloin suodatinjärjestelmä on tarkastettava.
Saattaa olla, että massat ovat likaiset, imusiivilä tukossa, letkut luokilla tai likaiset,suljinkahvan asento väärin, letkunsovite likainen jne.
tainalu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 15:22, 11.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Proffan röpinät

Viesti Kirjoittaja tainalu »

Siis VIRTAUSPALLO, oli mikä oli niin en sitä koskaan ole seuraillut vaan seuraan veden virtausta vedestä ja kun pitää säännölliset huollot ja puhdistukset, niin moista palloa ei tarvita. Aiheuttaa kuluessaan ylimääräistä röpinää suodattimessa. Käytin joskus suodattimeni vielä varmistukseksi tarkastettavana akvaliikkeessa, jossa todettiin sama asia. Röpinät aiheutuivat virtauspallosta ja kun se otettiin pois, niin kaikki ylimääräiset äänet hävisivät.
Tuntui olevan turha juttu ja ilman sitä olen toimeen tullut. Suodatin on kuitenkin aika yksinkertainen laite ja jos kaikki muut vaihtoehdot on käyty läpi (roottorin tikku ja roottori ja tiivisteet) niin kannattaa katsoa tuo VIRTAUSPALLO. Ottaa pois ja kokeilla onko vaikutusta.
Damae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 191
Liittynyt: 15:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Damae »

Täällä ei virtauspallo pidä mitään ääntä. Puhdistuksen jälkeen se rohisee jonkin aikaa virtauksen voimistuttua ennenkö asettuu taas paikoilleen. Minäkin veikkaisin ennemmin akselia ym. lueteltuja kuin sitä palloa. Tietenkin jos se pieni hetkellinen rohina haittaa hirveästi.. :roll:
Pessimisti ei pety.
tainalu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 15:22, 11.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Proffan rohinat

Viesti Kirjoittaja tainalu »

Meillä tuo Proffa rahisi ja rohisi jatkuvasti, ei hetkellisesti ja jopa ukkoni, jota ei hirveästi kiinnosta nämä touhut kiinnitti meteliin huomiota :o), ja pallon poistamisen jälkeen meteli lakkasi. Pallo oli aika kulunut kun sen otin sieltä paikaltaan, olisikohan siinä ollut syy? Mene ja tiedä... :mrgreen:
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Re: Proffan rohinat

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

tainalu kirjoitti:Meillä tuo Proffa rahisi ja rohisi jatkuvasti, ei hetkellisesti ja jopa ukkoni, jota ei hirveästi kiinnosta nämä touhut kiinnitti meteliin huomiota :o), ja pallon poistamisen jälkeen meteli lakkasi. Pallo oli aika kulunut kun sen otin sieltä paikaltaan, olisikohan siinä ollut syy? Mene ja tiedä... :mrgreen:
Virtauspallosta kuluu ajan myötä pinta pois joten siinäkin saattaa olla syy ääntelyyn. Ajan myötä kuluessaan muuttuu kovaksi, kun pehmeä pinnoite kuluu rikki. Siksi itsekin olen ne poistanut kokokaan. Mitään hyötyähän niistä ei ole, kun virtaus on muutenkin täysillä. Eikä kalusteakvaarion kaapistossa paljon näe muutenkaan virtauspallon liikkeitä. Ulkosuodattimen tukkeutumisen huomaa muutenkin kuin virtauspalloa seuraamalla. [;)]
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Siis onko se virtaupallo se punainen juttu siinä jonkun jousen päässä? Itse veikkaan, että minulla on tuo sama rohinaongelma juuri tuon takia. Virtauksen ollessa kovimmillaan, rohinaa ei kuulu ja sitten kun virtaustehoa laskee, rohina jälleen alkaa.
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Kissanhiekka kirjoitti:Siis onko se virtaupallo se punainen juttu siinä jonkun jousen päässä? Itse veikkaan, että minulla on tuo sama rohinaongelma juuri tuon takia. Virtauksen ollessa kovimmillaan, rohinaa ei kuulu ja sitten kun virtaustehoa laskee, rohina jälleen alkaa.
Virtauspallo on ainakin minulla ollut ja on valkoinen (3 kpl Eheim 2028). Punainen osa on se kansi mikä pitää sen pallon siellä kolossa. Enkä kyllä usko että jousta siitä osasta löytyy. 8-) Otat vaan pinseteillä tai ruuvarilla sen punaisen läpyskän pois ja pinseteillä tai pihdeillä sen pallon ulos.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Juu, huomenna pitää ottaa se poijes :)
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

No äsken ropasin ja aukaisin tuon suodattimen ja katselin vähän tarkemmin niin huomasin, että ei siellä virtausikkunassa mitään palloa ole. Siellä on sellainen punainen läpyskä, mistä lähtee ohut jousi ja sen jousen toisessa päässä on punainen muovipalikka. Varmaan on paranneltu versio samasta suodattimesta, kun vasta pariviikkoa sitten tuon ostin tai sitten olen vain niin puusilmä, etten löytänyt mitään palloa. Pystyisikö joku ottamaan kuvaa siitä `ikkunasta` missä sen pallon pitäisi olla? Mulla on malliltaan Eheim proffa II 2026.
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

Jep mulla se täytyy olla syy toi virtauspallo kyllä. Sillä kun siivosin sen suodattimen niin tarkistin roottorin ja sen tikun sieltä. Ne on oikein hyvässä kunnossa. :) ja samoin ne pikku tiivisteet


Täytyy ottaa se pallo pois sieltä.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Selvisi tässä aamulla, että rutinan alkuperä ei ollut lähtöisin tuosta virtausosasta kiinni. Vedin tänään aamulla töpselin seinästä ja kokeilin ihan muuten vain painaa sitä pumppua millä täytetään se suodatin ja painoin sen parikertaa pohjaan asti ja laitoin käyntiin. Rutina loppui kuin seinään ja nytten se toimii niinkuin pitääkin :) . Ilmeisesti se kiekko mitä painetaan, oli jäänyt hiukan jumiin ja ei ollut palautunut kokonaan ylös..
memppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 09:00, 10.10.2006
Paikkakunta: Jyväskylän maalaiskunta

Punainen rengas (läpyskä) +jousi

Viesti Kirjoittaja memppa »

Ostin viime vuonna tuon Eheim prof II:n. Luin tarkoin käyttöohjeet ja ihmettein vain mihin palloon ohjeissa viitataan. Minulla ei ole näkynyt virtausikkunassa minkään laista palloa. Joku kumma punainen rengasmainen osa siellä on, jossa on jousi. En aina oikein puhdistuksen jälkeen tiedä miten sen sinne oikein änkeäisin tai siis miten sen kuuluu olla oikeaoppisesti. Onkohan se nyt sitten tuo osa, jota siitä ikkunasta pitäisi seurata, kun ei palloa ole. Näkyy nimittäin tuo punainenkin hieman liikkuvan, mutta koskaan ei suodatin toimi aivan "täydellä teholla" vaan se punainen juttu on aina suunnilleen ikkunan puolivälissä. Onkohan koko osa edes tarpeellinen?
260 l, 6 kissaa + coton de tulear Rulle
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”