Käärmekalat parittelevat!

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Käärmekalat parittelevat!

Viesti Kirjoittaja Save »

Tässä taidetaan todistaa käärmekalojen parittelua! Ihmettelin niiden erikoista nysväämistä ja menin seuraamaan lähempää. Ne kiemurtelivat ympäriinsä toisiinsa kietoutuen, nuuskuttelivat ja näykkivät hellästi toisiaan ja välillä sukelsivat pensaaseen ilmeisesti parittelemaan (pyrstöt olivat toisissaan kiinni ja kalat pysyivät paikoillaan). Tuossa ne nuohoavat samalla tavalla edelleen. Yritin etsiä munia, mutten löytänyt. Jotain ilmeisesti on kuitenkin laskettu, kun naaraan sukuaukko on auki. Löytyyköhän tuolta viidakosta kohta pieniä käärmekaloja 8O .

En ole koskaan kuullut moisesta käytöksestä akvaariossa, onko joku muu havainnut vastaavaa käytöstä?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kuvia?
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja hx »

Hitsivvitsi.

Olen lukenut hienoja kuva-artikkeleita kaikennäköisten luuhaukien lisääntymisistä, mutten ikuna käärmekalojen.

Tota mä tarkoitin, kun sanoin, että ne sun erakotkin vielä monistaa ittensä.
Jotain sä vaan teet niin oikein.
Jos mä olisin sä, niin laittaisin muutaman satasen setelin siihen seittemänsataalitraseen. Aamulla keräilisin sit hirveen läjän kymppejä suodattimen imuputkelta.

Onneksolkoon.
-Gone fishing-
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Kiitos vaan :mrgreen: . Aika jännä, että nyt yht'äkkiä tuolla tavalla intoutuivat. Nämä kalat ovat eläneet yhdessä jo vuosia ja molemmat ovat siis täysikasvuisia. Täytyy tiirailla tänään, josko näkyisi munia. Allas on kyllä sellainen viidakko, että muutama mätimuna häviää sinne helposti. Olivat kyllä aika hellyyttäviä rakkaudenhuumassaan :D .
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Wau, onnea meiltäkin! :D

Itse olen uunituore käärmeen "omistaja", tuli meille puolivahingossa tosin nyt kun olen tottunut tuon olemassaoloon enkä saa enää hepulia sen koskettaessa kättä akvanputsauksen aikana on alkanut kutkuttaa toisenkin hankinta.. tiedä sitten sopeutuisivatko. Jotenkin harvinaisen hyvin onnistunut tuo kaveri luikertamaan sydämeen. Ruokintaongelma vielä ratkaisematta joten jatkan mietiskelyä. :)
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Moi,
Munia ei löytynyt ja voikin olla, että tuo oli kuivaharjoittelua :mrgreen: . Kiva kuitenkin huomata, että noin hyvin viihtyvät ja tulevat toistensa kanssa toimeen.

Oletko kokeillut katkarapuja, SiriusAng? Meidän käärmikset tykkäävät niistä. Kannattaa ottaa suunnilleen saman kokoinen käärmis, jos olet toista hankkimassa. Menin tyhmyyksissäni ostamaan pienen käärmekalavauvan ja se tapettiin :cry: .
jkw
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 00:50, 25.09.2004
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

meniskös nuo käärmekset seura-altaassa jossa ei pieniä kaloja? Lähinnä tonkijoita ja kirjoahvenia sekä plekot. Katinkultamonni taitaa edustaa pientä kokoluokkaa. Ja tarviivatko välttämättä kansilasit vai pysyvätkö altaassa?
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Mikseivät menisi? Katinkultamonni saa varmasti olla rauhassa, minulla on noiden kanssa mustaneontetrojakin. Kansilasit on ihan hyvä olla olemassa.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

OT: kalojen sukupuolen tunnistuksesta vielä.. lasketaanko myös nuo pyrstössä olevat "selkäevät" vai vaan nuo mitkä ovat irti toisistaan..? :)
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Taas näyttäisi olevan parittelu tai ainakin harjoittelu käynnissä :mrgreen: . Lousku, jonka uskoisin olevan koiras, kulkee Madon kuljessä tiiviisti kiinni ja heiluttaa välillä päätään sivulta toiselle hurjasti samaan tapaan kuin kirjoahvenet kosiotanssissaan ja "maistelee" Madon kylkeä. Mato taas keskittyy pensaikon tutkimiseen ja välillä jäykistää takaruumiinsa tutkitun paikan kohdalla ihan kuin kuin laskien munia. Saas nähdä, tulisiko niitä tällä kertaa :D .
nanO
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 21:50, 29.01.2006
Paikkakunta: TURKU

Viesti Kirjoittaja nanO »

Oih, mahtaa olla upea fiilis päästä seuraamaan livenä tätä tapahtumaa :mrgreen:
Onko näkynyt munia?
Näkyykö käärmekalalla sukupuolierot?

Onnea :D
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Sama kaulailu jatkuu yhä vaan. Sukupuolieroista sen verran, että naaraalla näkyy kyllä sukuaukko mutta koiraalla ei kyllä näy mitään uloketta, pelkästään kehittyneempi pyrstö (siis evien lukumäärän lisäksi). Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kun Mato pysähtyy ja työntää pyrstönsä pusikkoon, Lousku tunkee ihan pyrstöön kiinni. Olisikohan mitenkään mahdollista, että nämä olisivatkin suuhautojia 8O . Hassuja kosiorituaaleja: kalat kiemurtelevat toistensa ympäri, Lousku nuuskuttaa, heiluttaa päätään ja samalla räpyttelee nopeasti rintaeviään... Mätiä en vieläkään ole nähnyt vaikka molemmat näyttäisivät olevan ihan hommassa mukana :mrgreen: . Joka tapauksessa, on tuo kyllä mielenkiintoista katseltavaa.
Xia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 20:12, 07.07.2007
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Xia »

Vautsi! Eikö tollanen oo tosi harvinaista...? Jostain muistaakseni luin, että käärmekaloja ei oo saatu lisääntymään vielä kotiakvaarioissa..? En kyl muista yhtään mistä luin.. Mut, toivottavasti teillä tulee pian perheen lisäystä.. :D
"jokaisella naisella pitäisi olla minkki vaatekaapissa, jaguaari autotallissa, tiikeri sängyssä ja apina, joka maksaa kaiken"
70l seura-akva + 40l omppula
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Joo, kyllä se lisääntyminen olisi todella harvinainen tapahtuma. Ei näitä ole taidettu akvaariossa kasvattaa. Nyt on tilanne taas normalisoitunut tuolla altaassa ja kalat erillään. Olisihan se hienoa, jos pieniä luikeroisia ilmestyisi :D . Voi olla, että kuitenkin tarvitsevat vielä jotain ekstrastimulaatiota mädin laskemiseen, kun sitä ei ole näkynyt. Joka tapauksessa, kiva huomata lempikalojen viihtyvän noin hyvin, että intoutuvat harjoittelemaan kutua :mrgreen: .
affenat
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 21:38, 03.10.2006
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenat »

Miten käärmekalan sukupuolet tunnistaa? Mulla 20cm käärme ja olen miettinyt kumpaa osapuolta se edustaa..
------------------------------------------------------------------------------------------------
500 l ,koirat,kissat,hevoset,vuohet,kanat, neitokakadut,kyyhkyt ja karppiallas.
justiina8
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 19:33, 13.08.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Uurainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Uuden Akvaariokalat-kirjan mukaan koiraalla on peräevässä enemmän ruotoja kuin naaraalla. Mutta mistäs tietää onko sitte enemmän vai vähemmän, kun ei ole vertailukohtaa? [;)]
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
kirjo
Member
Member
Viestit: 332
Liittynyt: 17:00, 24.11.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Jihuu, luin tämän nyt vasta, ja olen niin täpinöissäni, että melkein lähdin herättämään lapsia (klo 0.45) että tulkaa lukemaan, Lousku on niin onnellinen että harkitsee lisääntymistä! Ihan upeaa, toivottavasti tarpeeksi treenattuaan onnistuvat joskus. Mutta tuokin kertoo siitä, että olosuhteet ovat täydelliset jollakin tuntemattomalla käärmekalatavalla, kun ne osaavat käyttäytyä, kuten luonnossakin kuuluu:).

T:Louskun entinen äiti, peukut pystyssä, olisit eka maailmassa tod. näk, jos homma onnistuisi. Mitähän ne tarvitsevat siihen kudun aikaansaamiseen...jotain Afrikan joki juttua jos netistä löytyy, niin voisi saada vinkkejä.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Ajattelinkin tuossa, että huomaatkohan tätä viestiä :mrgreen: . Juu, kai ne sitten viihtyvät, kun tuollaista tekevät :D . Näyttäisi ainakin siltä, että tykkäävät kovasti noista altaan juurakoissa kiinni olevista isoista jaavansammalpöheiköistä, joihin isokin käärmekala voi piiloutua ihan kokonaan. Sieltä ne aina kurkistelevat ja niiden lähettyvillä tuota parittelukäyttäytymistäkin on tapahtunut.
2035
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 09:55, 17.09.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Moikka!

Onnea vaan Save mahti tapahtuman todistuksesta.

Itse olen päässyt todistamaan samaa myöskin useaan otteeseen. Altaassamme luikertelee 5 käärmekalaa ja toisinaan koko porukka yhtyy tähän hommaan. Kalat ovat kooltaan kaikki tyyni 30 cm + hieman yli. Parittelu tapahtuu meilläkin jaavansaniais / jaavansammal pöheikön tuntumaan.

Olen huomannut, että paritteku on yhteydessä tilapäisen vedenlämmön laskuun (vedenvaihto) ja hyvään ruokintaan. Meidän kärmesten suurin herkku on sinisimpukka, mutta katkat kuorineen, mustekala yms. frutti di mare maistuu myös hyvin. Ja nämä ruoat paloiteltuna, huolimatta isoista kidoista..

-----------------------

Unohdin mainita, että en ole minäkään munia löytänyt. Tosin en ole kovin aktiivisesti etsinytkään, koska täältäkin löytyy aika kasvipöheikkö kyseisestä altaasta.
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Wau! Kiva kuulla, että muillakin on esiintynyt samanlaista käytöstä :D . Ilmeisesti siis tykkäävät pöheiköistä (mulla on siis saniaista, ei sammalta, kuten tuossa viestissä laitoin). Nyt kun tarkemmin muistelen, niin meilläkin tuo on ajoittunut vedenvaihdon jälkimaininkeihin (meidän käärmikset tykkäävät muutenkin vedenvaihdosta :mrgreen: ).
Pöhkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 19:16, 13.05.2005
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

Täytyy liittyä keskusteluun, eilen omat käärmekset kiehnasivat tunnin verran toisissaan kiinni, nämä olivat vaan toisen pää toisen pyrstöpäässä ainakin sen aikaa mitä seurasin. Kuviakin voisi olla kamerassa, huonoja tosin.. Tuollaista käytöstä en noilla ole ennen nähnyt, liekö sitten kutupuuhissa nämäkin! 8O
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Kuulostaisi ihan samalta käytökseltä :mrgreen: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”