40l akvaarion pieni kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jääpala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 18:10, 24.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mänttä

40l akvaarion pieni kalasto

Viesti Kirjoittaja Jääpala »

Hankin aiemmin lähinnä sukaravuille n. 40 litraisen akvaarion. Nyt kuitenkin tekisi mieli hankkia sinne jotain kalastoa ja/tai sukasia. Akvaario on tällä hetkellä kypsymässä, ja vesi on hieman hapanta ja pehmeää. Lämpötila 24-25 astetta (ilman lämmitintä). Vetenä käytän lähdepohjaista kaivovettä (juomakelpoista). Vesiarvoja pystyn toki muuttamaan, mutta tällä hetkellä en ole sille tehnyt vielä mitään. Olen ajatellut laittaa akvaarion paljon kasveja, myös pinnalle hieman. Kuitenkin niin, että jää riittävästi uintitilaa. Suodatuksen+ilmastuksen hoitaa ilmpapumpulla toimiva vaahtomuovipatruuna. Jos laitan tuonne kaloja, niin vettä vaihdan kerran tai kaksi viikossa.

Olen itse ajatellut kalastoksi yhden taistoukon tai noin kymmenen pienen kalan parvin. Näitä pieniä kaloja ovat esim. pienet parin-kolmen sentin kokoiset rasborat tai pienet tetrat.

Onko tämä aivan mahdotonta?
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 18:25, 01.10.2006
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Niska-Pietilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

No ei miusta ainakaan. Esim. mustaneontetra, kerritetra sekä sinineontetra pärjää hyvin pikkuisessa altaassa. Varsinkin jos parvikoon pitää kohtuullisena.

Myös nuo rasborat tai taistelukala kuullostivat kivalle.

Itselläni on 40,5 litraisessa pienemmäksi jalostetuja miljoonakaloja 1+3. Ylimääräiset poimin pois lahjoittaen/myyden/lopettaen ne. Samassa altaassa on platyn poikasia kasvamassa, sekä 3 aikuista platya.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

No Kerrit on kyllä tosiaankin liian isoja ja vilkkaita 40l altaaseen...

sinineontetrat, neontetrat eri väreineen, korurihmakala, juovaminirasborat, ... mielummin...
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 14:42, 28.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Minulla oli korurihmakaloja 40 litraisessa akvaariossa, jossa ne myös lisääntyivät. Ottaisin sinuna niitä.
Monninomistaja jo vuodesta -94.
Jääpala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 18:10, 24.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Jääpala »

Korurihmat kuulostaa mukavalta. Lueskelin noita vanhempia keskusteluja korurihmoista. Montako kannattaa ottaa? 1k+2n?
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Ei missään tapauksessa enempää kuin yksi uros... naaraita sitten se 2 tai 3 ... mutta arvaa onko kiva arvata kaupassa kumpia ovat... Mullakin on yksi uros odottaa kotia :roll:
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Korurihmat ja taistot tarvitsisisvat sitten mieluusti yli 26 asteista vettä, joten niiden kanssa saat satsata lämmittimeen.

Sinineonit tai neonit ja esim. kääpiörasbora, safiirirasbora, helmirasbora, kääpiökiilakylki ja juovakardinaalikala menee viileämmässäkin.

p.s. kyllä niitä korurihmoja voi olla missään tapauksessa enemmän kuin yksi ukko, eivät ne ole raivohulluja.
I'm #1 so why try harder?
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

mollylady kirjoitti: p.s. kyllä niitä korurihmoja voi olla missään tapauksessa enemmän kuin yksi ukko, eivät ne ole raivohulluja.
No miten mä sanon sen noille mun ukoille :roll: :P
Vilpsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:53, 18.02.2007

Viesti Kirjoittaja Vilpsu »

Ota kääpiörasboroita :P

Mulla on niitä 12 kipaletta 54 l purkissa ja ovat aivan mielettömän aktiivisia ja hullunrohkeita tyyppejä; rälläävät jatkuvalla syötöllä ympäri akvaariota vastavirtaan uiden, tulevat ihmettelemään vedenvaihtoletkua ja pörräämään akvaarion työnnetyn käden ympärille :D
jimikkon
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 19:21, 22.11.2004
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Korurihmojen kähinät loppuu kun niitä on isompi parvi. (5-7kpl)
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

jimikkon kirjoitti:Korurihmojen kähinät loppuu kun niitä on isompi parvi. (5-7kpl)
Hmm voipi olla, kun aiemmin mulla oli niitä noin 6 eikä sotaa... mutta mitäs teet kun ostin kaikki loput eikä uusia ole tulossa näillänäkymin. Suosituksia sukupuolista?
jimikkon
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 19:21, 22.11.2004
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

en kirjoitti:
jimikkon kirjoitti:Korurihmojen kähinät loppuu kun niitä on isompi parvi. (5-7kpl)
Hmm voipi olla, kun aiemmin mulla oli niitä noin 6 eikä sotaa... mutta mitäs teet kun ostin kaikki loput eikä uusia ole tulossa näillänäkymin. Suosituksia sukupuolista?
Mulla tällä hetkellä 3 ukkoa ja 4 akkaa + pari poikasta n.2cm joiden sukupuolista en osaa sanoa. Narinaa kyllä altaasta kuuluu ja välillä bongaan pesän sieltä, mutta mitään kärhämiä en ole havainnut tuolla kokoonpanolla.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Ota ihmeessä aivan ihastuttavia hehkurasboroita! Ne ovat todella kauniita ja pieniä! Runsaasti tummanvihreitä kasveja, tumma pohja ja tausta, ja kaveriksi pikkuisia sukasia, vaikka kirsikkasukia.

Vettä vaihtaisin noin pieneen kyllä ainakin kahdesti viikossa, 40 litraa on kuitenkin vähän vettä, pienelläkin kalastolla/ravustolla.

Itse vaihdan 65 litraiseen rasbora-sukarapu altaaseen kahdesti viikkoon vettä.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

jimikkon kirjoitti:
en kirjoitti:
jimikkon kirjoitti:Korurihmojen kähinät loppuu kun niitä on isompi parvi. (5-7kpl)
Hmm voipi olla, kun aiemmin mulla oli niitä noin 6 eikä sotaa... mutta mitäs teet kun ostin kaikki loput eikä uusia ole tulossa näillänäkymin. Suosituksia sukupuolista?
Mulla tällä hetkellä 3 ukkoa ja 4 akkaa + pari poikasta n.2cm joiden sukupuolista en osaa sanoa. Narinaa kyllä altaasta kuuluu ja välillä bongaan pesän sieltä, mutta mitään kärhämiä en ole havainnut tuolla kokoonpanolla.
no narinat on kokoaikasia, mutta... tällähetkellä tuo toinen uros asuu suodattimen takana-alla ... naaras piiloilee toista ukkoa juurakon tunnelissa ... Ei kauhean rihmakalaa... Ja tuolla 63 on siis PALJON pintakasveja (Ricciaa, Pistiaa, Limaskaa), PALJON kasveja (Intian vesitähdikkiä, pieniä miekkakasveja, ärviää, pyöröleheä, jaavan saniaista, jaavan sammalta) Hiljainen suodatus (Fluval2) ... ja kavereina juovaminirasboroita... Eli minusta olosuhteet on korurihmakalamaiset... mutta...
Camron
Member
Member
Viestit: 295
Liittynyt: 21:52, 05.06.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Camron »

Minustakin hehkurasbora kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta! http://lauraholopainen.akvaario.org/ind ... hkurasbora
Harrastus tauolla
Jääpala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 18:10, 24.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Jääpala »

Kuinka hyvä saatavuus hehkurasboroilla on? Montako akvaariooni voisi ottaa?
Camron
Member
Member
Viestit: 295
Liittynyt: 21:52, 05.06.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Camron »

No riippuu tietenkin vähän missäpäin suomea asut.. Varmasti pääkaupunkiseudulta löytyy. Uskoisin että semmoset 6 ylöspäin(Viisaammat tietävät paremmin)olisi hyvä siihen akvaarioon.
Harrastus tauolla
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kyseleppä lähimmästä akvaarioliikkeestä josko he voisivat niitä sinulle tilailla.
Hehkuja ei kannata paljoa alle 20 kpl ottaa, ovat ne niin pieniä [;)]
Lisäkalaehdotus vielä olisi pikkuinen kullanvärinen hehkutetra:
hehkutetra
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”