Vaihto meriveteen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

kekkuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 21:46, 17.10.2004
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kekkuli »

naseti kirjoitti:
kekkuli kirjoitti:
naseti kirjoitti:Kauanko se kasvaminen kestää? Katselin kekkulin nanoa ja eihän siellä ollut tapahtunut oikein mitään 18 päivän aikana, muuten aika samantapainen mitä olen itse ajatellut. Eikös se piccolo ollut se pieni vaahdotin?
Joo piccolo on se pieni ilmapumpuilla toimiva vaahdotin.

Päivitin tuonne sivuille tuoreen kuvan miltä allas näyttää nyt. Ruskeaa levää kasvaa lähinnä laseissa sekä hieman hiekalla koska jouduin mylläämään allasta viimeviikolla.

Toihan alkaa näyttää komeelta. Miten sä olet saanut sinna noita vuokkokaloja mahtumaan. Akvaariokauppias ei suositelut niitä mulle 100l. Tuleeko ne toimeen ilman merivuokkoa? Onko sulla sellanen tuolla vai olenko vain puusilmä?

Mitä tekniikkaa sulla tuolla on?
Eheim 2026, 50w jäger lämmitin, 4x24W T5, Nano stream 6045, Tunzen pinnantasaaja, Spectrapuren RO/DI, 5-6cm hiekkaa ja 8kg kiveä.

Kyllähän sinne pienet vuokkokalat ovat hyvin mahtuneet. Tulevat toimeen ilman vuokkoakin mutta kyllä joku Stichodactyla gigantea tai vastaava olisi altaassa hyvä olla. Ongelmana vain on, että pienessä altaassa käy nopeasti niin että sinne ei sitten muuta mahdukkaan kuin tuo vuokko ja sille kaksi vuokkokalaa.

Tuota allasta kun suunnittelin niin tekniikan pohjana pidin Haagan sivuilta löytyvää Tapion nanoa.
http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm

Simppeli ratkaisu ja toimivaksi todettu. :)
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm
Toi on upea!!!! 8-)
Tohon siis pyritään, simppeliä ja toimivaa.

No alkuperäinen tarkotushan oli laittaa siihen 100l elävääkiveä, vuokko ja vuokkokaloja. Voisiko tuohon 40l laittaa jotain ötiäisiä? siis rapu jne...
Mulla on aika isoa kiveä pohjalle,n.1-2cm palasia, se on miltei jopa soraa. Onko ihan hyödytöntä??
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Tilasin itselleni sen Piccolo vaahdottimen.
Meinasin laittaa nanoon myös jonkun pienen ravun, esim. Coral Reef Finlandin sivuilla on myynnissä Periclimenses sp. vuokkorapu. Kannattaako tilata sieltä, miten toi kuljetus puoli, onko jollain kokemuksia?

Tänään haen ensimmäiset elävät kivet altaaseen. Musta se on jo nyt aika komea, kun toi marine putki antaa komeaa sinistä valoa. [;)]
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Nyt tuli tenkkapoo! :? Voisiko joku kertoa että miten ihmeessä tuo piccolo vaahdotin laitetaan paikalleen. Ei vanha ymmärrrä tuota kuvaa joka siinä on mukana. Olisiko jonkun nanossa sellainen ja jos siitä olisi vielä kuvakin olemassa niin olisi kiva nähdä.
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

naseti kirjoitti:Ei vanha ymmärrrä tuota kuvaa joka siinä on mukana.
Yhtä vanha neuvoisi jos tietäisi mikä kohta on epäselvä? Googlen kuvahaku hakusanoilla "sander piccolo" tuottaa minusta ihan fiksun kaaviokuvan. Omistani löysin vain epätäydellisen Yannan ottaman alaosakuvan HAS:n näyttelyn ajoilta, tuossa minulla on korvattu ne vihreät kiinnityshärvelit läpinäkyvistä salaattiottimista ja nippusiteistä tehdyillä nätimmillä pidikkeillä. Eli ilmapumpulla johdat ilmaa tuohon ilmastuspuuhun ja kuppiosan alareuna on pari senttiä pinnan yläpuolella. Ilmapumppua pitää säätää aika moneen otteeseen aluksi eikä sitä kannata jättää vahtimatta kovin pitkäksi aikaa ensimmäisinä päivinä.
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jouko »

maisu kirjoitti: Ilmapumppua pitää säätää aika moneen otteeseen aluksi eikä sitä kannata jättää vahtimatta kovin pitkäksi aikaa ensimmäisinä päivinä.
Ei vaan ilmat täysille, ja Piccolon upotussyvyydellä säädellään kuohan tulo kuppiin. Tehoa nääs.

Tuosta vahtimisesta/vahtimatta jättämisestä olen kyllä Maisun kanssa samaa mieltä. Alkuun tuntuu ettei sinne kuppiin nouse mitään mutta kyllä se parin päivän jälkeen nousee.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Jouko kirjoitti:Ei vaan ilmat täysille, ja Piccolon upotussyvyydellä säädellään kuohan tulo kuppiin. Tehoa nääs.

Tuosta vahtimisesta/vahtimatta jättämisestä olen kyllä Maisun kanssa samaa mieltä. Alkuun tuntuu ettei sinne kuppiin nouse mitään mutta kyllä se parin päivän jälkeen nousee.
Öppöppöö. Minulla lienee sen verran järeämpi ilmapumppu että ei voi millään pelkillä korkeuksilla pelata, eikä tarvitse päiviä odotella vaan kuppi kouhuu täydellä ilmastuksella yli jo tunnissa. Mutta periaatteessa toki jollain lelupumpuilla voi korkeutta muuttamallakin säätää jonkin verran.
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jouko »

maisu kirjoitti:
Jouko kirjoitti:Ei vaan ilmat täysille, ja Piccolon upotussyvyydellä säädellään kuohan tulo kuppiin. Tehoa nääs.

Tuosta vahtimisesta/vahtimatta jättämisestä olen kyllä Maisun kanssa samaa mieltä. Alkuun tuntuu ettei sinne kuppiin nouse mitään mutta kyllä se parin päivän jälkeen nousee.
Öppöppöö. Minulla lienee sen verran järeämpi ilmapumppu että ei voi millään pelkillä korkeuksilla pelata, eikä tarvitse päiviä odotella vaan kuppi kouhuu täydellä ilmastuksella yli jo tunnissa. Mutta periaatteessa toki jollain lelupumpuilla voi korkeutta muuttamallakin säätää jonkin verran.
Jos on järeä pumppu, niin miksi ostaa vaahdottimeksi Piccolo? :mrgreen:

No, jos tuo Piccolo on uusi (tehtaan jäljiltä) niin p...a nousee vasta ajan kuluttua, rasvan (?) poistuttua muovista. Vedenhän sinne saa tehokkaalla pumpulla vaikka heti.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Jouko kirjoitti:Jos on järeä pumppu, niin miksi ostaa vaahdottimeksi Piccolo? :mrgreen:
Altaan korkeus eli mataluus tulisi ensimmäisenä mieleen.
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Nyt on homma hyvässä käynnissä, mutta pientä ongelmaakin on.
Huomasin altaassa n.1cm pitkän sinertävän "madon" jolla oli etupäässä n.4 tuntosarven näköistä viikseä, olin tietysti ilmoinen löydöstä, mutta vain siihen asti kun aikani seurailtuani huomasin että kyseinen epeli hyökkäsi polyypin? eli sellaisen kukannäköisen kaverin kimppuun. Pitäisikö ottaa se mato pois sieltä vai antaa rauhassa metsästellä?

Olen enemmän kuin pahoillani noista "tieteellisistä" määrittelyistä, kuten mato ja kukannäköinen kaveri. En ehdi nyt hakea niiden oikeita nimiä kun pitää rientää lenkille. Eli sori kaikki!!! :?
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Elikäs tämä kukan näköinen kaveri on luultavimmin Megalomma sp
Ja Mato luultavasti Holothuria atra

Mutta näin yö yli nukuttuani päätin jättää kaverin akvaan, ei se nyt voi kaikkia syödä.
Miten tohon ruskeaan levään pitäisi suhtautua? Lähteekö se itsestään vai pitäisikö ostaa kotiloita syömään sitä?
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Se sinertävä mato ei todellakaan voi olla Holothuria atra. Kyseinen laji syö pohjalta hiekkaa ja sen mukana detritusta ja peräpäästä putkahtelee ulos 'puhdasta' hiekkaa. Putkimadot eivät kuulu sen ruokavalioon. Lisäksi Holothuria atra ei tule elävän kiven mukana koska se viihtyy pohjalla ja harvoin nousee elävälle kivelle. Itse olen nähnyt sen elävällä kivellä kun se katkaisi itsensä kahtia ja puoliskot makailivat pari kuukautta kivien kolossa kasvattaen toinen itselleen uuden pään ja toinen uuden perän. Se joka kasvatti uuden perän läksi aikaisemmin liikkeelle siirtyen pohjahiekalle.
Minulla kasvatti itsensä n 30 cm pitkäksi ennenkuin jakaantui.
Luulen tietäväni mitä matoa tarkoitat koska olen itsekin joskus sellaisen nähnyt ja kuvannutkin mutta en löytänyt kuvaa tähän hätään mutta kyseinen yksilö ilmestyi minulle elävän kiven mukana.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Ei löytynyt kuvaa neljäsarvisesta madosta vaikka tein sen eteen jonkun verran töitä. Muistelen, että madolla olisi ollut aivan kuin hiukan ohuempi kaulaosa ennen päätä ja liikkui pää hiukan koholla. Minulla se viiletti pohjalla etulasissa kiinni ja sitä oli helppo seurata. Se oli kooltaan tuollainen siron kuivemustekynän kokoinen.
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Mikael kirjoitti:Ei löytynyt kuvaa neljäsarvisesta madosta vaikka tein sen eteen jonkun verran töitä. Muistelen, että madolla olisi ollut aivan kuin hiukan ohuempi kaulaosa ennen päätä ja liikkui pää hiukan koholla. Minulla se viiletti pohjalla etulasissa kiinni ja sitä oli helppo seurata. Se oli kooltaan tuollainen siron kuivemustekynän kokoinen.

Joo olet muuten oikeassa tuon pään suhteen, ohut kaula kyseiseltä kaverilta löytyy, mutta mikä se loppupeleissä sitten on? Ja kuinka isoksi sellainen voi kasvaa?
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Miten tuon levän kanssa? Lähteekö tuo ruskea levä joskus itsestään pois, ajattelin ostaa sellaisen levää syövän kotilon sinne nauttimaan levämerestä.
Jaa niin löytyi muuten katkarapu tai vastaava, pituutta n.5mm kiva ylläri. :P
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Pentele!!!!! :x
Rupeaa menemään hermot ton altaan kanssa, levä kasvaa mutta mitään muuta ei tapahdu. Kohta myynnissä 40l akva + 2.5kg elävää kiveä!
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Inia »

Eihän sulla ole kuin vasta kuukausi ollut allas pystyssä! Mulla on mennyt jo puolisen vuotta ja vieläkin levää kasvaa. Eli aikaa menee kyllä. Malttia. Oletkos muuten testaillut vesiarvoja?
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Kannattaa ostaa kotiloita ja erakkorapuja tai muita levänsyöjiä, jos vesi arvot ovat kohdallaan.
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Joopa joo, tapoin sitten kaikki korallit, ne vähät mitä sinne rupesi kasvamaan. Oli koko kesän lämppäri päällä, enkä tajunnut että vesi lämpenee niin helposti yli +30C.
Laitoin tonne jo osto ilmoituksen, jos vaikka jollakin olisi ylimäärästä kiveä Turun lähistöllä, en millään viitsisi mennä puutorinakvaan ostamaan sitä kiveä hintaan 28€/kg, mutta pakko kai se on jos muualtakaan ei saa.

Positiivista sentään löytyy, tuota edellä mainitsemaani/kuikkutelemaani levää ei juurikaan ole. Akva kuhisee elämää 1-2mm katkoja mennä viihletää kivikossa minkä kerkeää. Ilmeisesti lämpötila oli sitten niille sopiva.
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”