Vaihto meriveteen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Vaihto meriveteen

Viesti Kirjoittaja naseti »

Nyt se katkesi viimein tämänkin kamelin selkä. :roll: Alkaa siis meriakvan rakentelu. Koko on n.100l ja siihen olisi tarkoitus tehdä pieni muotoinen nano tai pehmytkoralli esim. vuokkokalalla.

Kerokaapa saako Turun suunnalta mistään kaupasta noita laitteita? En muista että olisin sillä silmällä koskaan niitä katsellut, säästyisi aikapaljon aikaa kun ei tarvitsisi joka kaupassa käydä. Kaloja olen nähnyt ainankin Puutorin akvaariossa, mutta kyseinen pulju ei saa minulta suurta arvostusta, joten luulen että kalat kannattaa ostaa myyntipalstalta.

Mitäs muuta??? Neuvoja en osaa oikein vielä muita kysyä, olen lukenut viimeiset paripäivää kaiken mitä netistä irti olen saanut. Mutta luulen että vielä palaan "tyhmien" kysymysten kera. Ainankin suodattimen koko ja valaistus vaatii hieman lisätietoa.
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Jaa niin sitä pitikin kysyä että voinko käyttää 40l allasta ala-altaana vai onko se liian iso? Eikös sen refugion voi sitten laittaa samaan kun se kerran on iso? Tulikin isoja kysymyksiä. :P
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Olen ja monta muuta.
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Vaihto meriveteen

Viesti Kirjoittaja Jukka »

naseti kirjoitti:Kerokaapa saako Turun suunnalta mistään kaupasta noita laitteita?
Tuskin. Aika vähän laitteita on hyllyssä missään suomalaisessa putiikissa. Posti/ matkahuolto kuitenkin kuljettaa. Tsekkaa www.siniriutta.fi ja www.coralreef.fi , näistä saat jo kaiken tarpeellisen.
nalbo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 03:18, 12.12.2006
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihto meriveteen

Viesti Kirjoittaja nalbo »

naseti kirjoitti:Mitäs muuta??? Neuvoja en osaa oikein vielä muita kysyä, olen lukenut viimeiset paripäivää kaiken mitä netistä irti olen saanut. Mutta luulen että vielä palaan "tyhmien" kysymysten kera. Ainankin suodattimen koko ja valaistus vaatii hieman lisätietoa.
100 litraiseen menee varmaan parhaimiten 150w monimetalli jossa esim 14000k polttimo. Voi harkita myös loisteputkia...? Ja kai pärjää vaahdottimella ja vähintään esim. 2 kpl 1000 l/h kiertovesipumpuilla. Vaahdottimesta sen verran mitä muut sanoo täällä, niin jaa se akvan suosituskoko kahdella. Enpä usko että löytyy paljon tyhmiä kyssäreitä, eikös mene niin että on tyhmä olla kysymättä. Itse oli vaahdottimen kanssa ongelmaa että miten toimii, mutta sitten kun toinen merivesiharrastaja tuli paikanpäälle ja selitti miten toimii. Kiitokset sinulle vielä siitä :D nyt toimii hyvin. Ja olen huomannut että kun luin kaikki perusfaktat + aika paljon päälle vielä niin lisää löytyy vaikka kuinka paljon :roll: muttas enpäs luulekkaan olevani vielä proffessori eli lukemaan vaan, melkein kaikki löytyy täältä niinkuin valaistus ja suodatus [;)]
Niin voihan sitä pitää tavallinenkin suodatin missä vaikka vanua ja hiiltä... vaikka vanusta onkin erimielisyyksiä...
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Kiitos nalbo erittäin hyvistä neuvoista noilla pääsee hyvin alkuun.
Kävin tuossa www.coralreef.fi sivuilla ja vähän etsiskelin sopivia tuotteita ja tässähän niitä:
Eli tollanen Tunze DOC Skimmer 9002 voisi olla vaahdottajaksi ihan riittävä.
Miten toi pumppu, eikös silloin pitäisi riittää esim. Resun SP 3800 pumppu 25W, 2000l/h, 1,8m vai pitääkö nimenomaan olla 2*1000l/h pumppuja?
Ja valaistukseen menisi Marine Star HQI 150W musta johon laittaisi Grandlite HQI 150W kaksoiskanta 14000K polttimot. Hintaa äkkiä laskettuna 386.90 € Tämähän on melko kallis harrastus, pitää varmaan lopettaa noiden hintojen laskeminen. [;)]
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

naseti kirjoitti:Tämähän on melko kallis harrastus, pitää varmaan lopettaa noiden hintojen laskeminen. [;)]
Suosittelen ehdottomasti, tulee vain katumamieliä. [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Jyrkiboy kirjoitti:
naseti kirjoitti:Tämähän on melko kallis harrastus, pitää varmaan lopettaa noiden hintojen laskeminen. [;)]
Suosittelen ehdottomasti, tulee vain katumamieliä. [;)]
Jyrki ehti viedä jalan suustani :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
nalbo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 03:18, 12.12.2006
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nalbo »

Porukat varmaan kattelee kun annan mielipiteitä kun just olen saanut ekan oman nanon pystyyn...
naseti kirjoitti: Miten toi pumppu, eikös silloin pitäisi riittää esim. Resun SP 3800 pumppu 25W, 2000l/h, 1,8m vai pitääkö nimenomaan olla 2*1000l/h pumppuja?
Niin siis ajattelin vaan esimerkiksi eheimin compact pumppuja 1000 l/h pari kappaletta, tai miksei kolmekin, se on varmaan parempi. Enemmän kun yksi sitä ajatellen että tulee monipuolisempi/tasaisempi virtaus akvassa ettei virta pyöri ympyrää jos vaan yksi pumppu... Ja noi streamit on vissiin aika suosittuja? Käy läpi saman kokoisia altaita mitä olet ajatellut ja vertaile tekniikka/laitteita. Niin mä tein... Ja ulkomaalaisia sivujakin löytyy, nano-reef, reefcentral, reef.com ja mitä kaikkea en muista.
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Itselläni oli 107 litraisessa nanossa 2 kpl tunzen nano streamia (6025) laitoin ne ajastimille jolloin sain vaihtelua virtauksiin. Nano streamit ovat sen verran edullisia että suosittelisin niitä ehemien yms vastaavien sijaan veden kiertämiseen, vaikka saattavat olla vähän meluisia sisäänajon aikana.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Ei näissä uusissa Nanostreameissa ääni ole ongelma enää. Eri asia on jos kaupassa on vielä myynnissä "ensimmäisen sukupolven" pumppuja.

Tässä omaa pohdintaa

Koraliat ovat hiljaisia ja ehkä tuo pumppauskuvio on leveämpi kuin Tunzessa, Tunze taas on pienessä altaassa huomaamattomampi (= samankokoinen kuin Compact 1000)

Iän kertyminen on merivesiharrastajalle huono asia: Näkö heikkenee ja kuulo herkistyy :mrgreen:. Pitää istua altaan edessä suurennuslasi kädessä ja earit korvissa.
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Alkaa tulla painostusta lasten taholta että myös kaloja olis kiva olla, joten luultavimmin se vuokkakala + vuokko on sinne tulossa. Käsittääkseni se ei vaikuta tuohon tekniikkaan mitenkään, vai olenko ihan puskissa tässä hommissa?
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Kun tuplaat allaskoon niin saat ihan asillisen riutta-akvaarion eikä kustannukset nouse kuitenkaan tuplasti.
Sinne sopii jo jokunen kalakin.
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

nalbo kirjoitti: Niin siis ajattelin vaan esimerkiksi eheimin compact pumppuja 1000 l/h pari kappaletta, tai miksei kolmekin...
Jep, mieluummin useampi pumppu kuin vain yksi. Minä en vain pidä Compactista siksi, että se kuluttaa pumppaustehoonsa nähden virtausta tuottavana laitteena kamalasti sähköä eli siis lämmittää vettä runsaasti. Kolme Compac 1000 -lämmitintä satalitraisessa voi olla veren kaivamista nenästään kesällä. Mieluummin kiertovesipumpuiksi sellaisia, jotka eivät jaksa nostaa vettä korkealle, mutta toimivat hyvin veden alla - ja kuluttavat vähän sähköä.

Nanostreamit ovat ilmeisesti mainioita ja Hydorin vehkeet varmaan nekin toimivia. Eheimin mallistossa Aquaball eli 1212 Powerhead on ainoa järkevä, mutta koska virtausta saadaan vain 650ltr/h, saa pumppuja kylvää isompaan purkkiin sylillisen tai pari. Juwelin sisäsuodattimien pumput pelaavat myös, jos niitä sattuu saamaan käsiinsä.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Kävin puutorin akvaariossa ja myyjä oli sitä mieltä ettei 100l voisi oikein laittaa vuokkokaloja. olin kuin klapilla päähän lyöty!!! Siis paikka mikä minun mielestäni myisi vaikka hain 15l kultakala maljakkoon, ei suosittele kaloja. No poinsit menee ainankin sinne, perustelut olivat mielestäni ihan hyvät, että liian pieni akva, vuokkokin tarvitsee heiden mukaansa tilaa + sitten vielä kalat. Myyjä suositteli että nano tai isomman akvan osto.
Nyt sitten tona nanoa meinasin ja vielä vähän pienempään ensiksi. Mulla on toi 40l poikasakva, mitä suunnittelin ala-altaaksi ylimääräsenä ja ajattelin laittaa sen nanoksi.

Myyjä väitti muuten ettei nanoon tarvitsisi ostaa vaahdotinta, pitääkö väite paikkansa, kuulemma koska siellä ei ole mitään "elämää" joka syö ja ulostaa niin vaahdotinta ei tarvitse, mutta jos esim. rapu/toko/muu ötökkä ilmaantuu altaaseen niin sitten sen tarvitsisi.


Mutta joka tapauksessa koitan nyt ensin tuolla pienellä ja sitten 100l ja sitten on vielä tuo 300l ja jos vaimo antaa myöden niin ostan vielä sen 600l jota haaveilen. Voin kuvitella että tästä tulee pitkä ja kivinen tie! [;)]
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Ari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 12:56, 27.10.2002
Akvaarioseurat: FOMA
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari »

> Myyjä väitti muuten ettei nanoon tarvitsisi ostaa vaahdotinta

Säännölliset ja riittävät vedenvaihdot onnistuvat nanossa ilman suurempia vaivoja ja suolarahoja. Näin saat "kuona-aineet" vedestä ilman vaahdotinta.
nalbo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 03:18, 12.12.2006
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nalbo »

naseti kirjoitti:Myyjä väitti muuten ettei nanoon tarvitsisi ostaa vaahdotinta
Pitää varmaan olla paljon elävää kiveä + noi vedenvaihdot mitä ari jo mainitsi. Ainakin kun kattelen omaa vaahdotinta missä on tummankeltaista vettä mitä kuplat puskee siihen kuppiin, niin eipä ole ainakaan haittaa jos hommaat vaahdottimen, pitää paremmin puhtaana. Eikä piccolo vaahdotin ja tetran 100 ilmapumppu (mitkä minulla on) maksa paljon.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Veikkaisin, että pienimmällä säätämisellä pääsee, kun laittaa nanoon vaahdottimen. Itse ainakin olen tullut siihen tulokseen, että vaahdotin ei ehkä ole välttämätön, mutta helpottaa mukavasti elämää.
kekkuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 21:46, 17.10.2004
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kekkuli »

Itselläni on pyörinyt 80l allas ilman vaahdotinta kohta kolme kuukautta. Altaan perustamis vaiheessa käytin tosin piccoloa noin kaksi kuukautta.

Altaassa on voimakas veden kierto, nano stream 6045 ja eheim 2026 ulkosuodatin jossa seachemin denitratea, phosguardia ja activecarbonia.
Levää tietysti on jonkin verran laseissa mutta nämä laitan vielä kypsymisen piikkiin.

Omakohtaisen kokemuksen pohjalta mielestäni ilman vaahdotinta pärjää kunhan kaikki muut asiat ovat pienessä altaassa kunnossa. (Riittävä veden kieto, suodatusmassat, elävä kivi jne) Sekä tietysti riittävät vedenvaihdot ja ennenkaikkea RO vesi.
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Kauanko se kasvaminen kestää? Katselin kekkulin nanoa ja eihän siellä ollut tapahtunut oikein mitään 18 päivän aikana, muuten aika samantapainen mitä olen itse ajatellut. Eikös se piccolo ollut se pieni vaahdotin?
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

naseti kirjoitti:Kauanko se kasvaminen kestää? Katselin kekkulin nanoa ja eihän siellä ollut tapahtunut oikein mitään 18 päivän aikana, muuten aika samantapainen mitä olen itse ajatellut. Eikös se piccolo ollut se pieni vaahdotin?
Onhan noissa kuvissa tapahtunu vaikka mitä! :) (7: päivää kuvassa hiekka on puhdas ja kivet cyanobakteerin peittämiä, 18 päivää kuvassa kivet alkaa olemaan puhtaita ja hiekka levässä ja cyanossa)
Uusi allas ihan aikuisten oikeasti kypsyy helposti ~1.5 vuotta, mutta se ei tarkoittaisi sitä, että siellä ei tapahtuisi vaikka mitä mielenkiintoista ja erinäistä vaihetta :D

Pitkän kypsymisen takia altaan vaihtaminen isompaan, siirtäminen tai kivien järjestäminen ei oikein toimi hyvin.
kekkuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 21:46, 17.10.2004
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kekkuli »

naseti kirjoitti:Kauanko se kasvaminen kestää? Katselin kekkulin nanoa ja eihän siellä ollut tapahtunut oikein mitään 18 päivän aikana, muuten aika samantapainen mitä olen itse ajatellut. Eikös se piccolo ollut se pieni vaahdotin?
Joo piccolo on se pieni ilmapumpuilla toimiva vaahdotin.

Päivitin tuonne sivuille tuoreen kuvan miltä allas näyttää nyt. Ruskeaa levää kasvaa lähinnä laseissa sekä hieman hiekalla koska jouduin mylläämään allasta viimeviikolla.
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Tuo Piccolo ei omassa nanossa alussa oikein toiminut kun tein saamieni asennusohjeiden mukaan. Laitoin vaahdottimen lasiin kiinni ja sitten kuristin ilmaletkua että sain vaahtoa tulemaan. Sitten kun vähän tuumasin, niin löin ilmat ihan täysille ja passasin vaahdottimen asennuskorkeudella poreet kohdalleen. Sen jälkeen siinä riitti teho 60 litraiseen.

Ja kyllä alussa kannattaa pitää vaahdotin altaassa, joku ilmapumppuvaahdotin on pieni investointi. Sitten kun on jo guru ( :roll: ) ja homma pysyy lapasessa sen voi jättää pois jos siltä tuntuu. Altaat on kuitenkin yksilöllisiä.

Sen voi kokeilla kun sammuttaa yöksi vaahdottimen niin jos aamulla ei työnnä putken täydeltä p....aa kuppiin niin ei kai se sitten niin välttämätön ole.
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

kekkuli kirjoitti:
naseti kirjoitti:Kauanko se kasvaminen kestää? Katselin kekkulin nanoa ja eihän siellä ollut tapahtunut oikein mitään 18 päivän aikana, muuten aika samantapainen mitä olen itse ajatellut. Eikös se piccolo ollut se pieni vaahdotin?
Joo piccolo on se pieni ilmapumpuilla toimiva vaahdotin.

Päivitin tuonne sivuille tuoreen kuvan miltä allas näyttää nyt. Ruskeaa levää kasvaa lähinnä laseissa sekä hieman hiekalla koska jouduin mylläämään allasta viimeviikolla.

Toihan alkaa näyttää komeelta. Miten sä olet saanut sinna noita vuokkokaloja mahtumaan. Akvaariokauppias ei suositelut niitä mulle 100l. Tuleeko ne toimeen ilman merivuokkoa? Onko sulla sellanen tuolla vai olenko vain puusilmä?

Mitä tekniikkaa sulla tuolla on?
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”