Nanoa perustamassa

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Jep, kävi kyllä mielessä, että piccolo on varmaan turhan pieni. Mistäs noista tietää, mikä on sopivin 128 litraiseen? Suositelkaa jotain. Ajattelin ostella etukäteen noita tarvikkeita.

Tuli mieleen noista vuokkokaloista. Ostin italialaisen akvaariolehden Italiassa käydessäni. Maassa maan tavalla. Vuokkokalapari oli isketty 15-litraiseen nanoon. Niiden seurana oli vielä kolmaskin kala... :?
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Miljoona kysymystä...

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Pipsa- kirjoitti:Tulipa mieleen nyt kysyä, että kannattaako tuossa levävaiheessa vettä vaihtaa kuinka tiiviisti? Ylipäätänsä, millaista vedenvaihtorytmiä suosittelette nanoon? Tämä 13-l nanoni on vajaa 2 vkoa vanha. Vettä olen vaihtanut kerran, että sain nitraatin alemmaksi (oli hälyttävän korkealla). Haihtuvan veden tilalle lisään käsin vettä. Olin ajatellut vaihtaa vettä kerran viikossa, onko liian usein? Minulla ei ole vaahdotinta, kun tuo allas on liian matala piccololle.
Vedenvaihto rytmi vaihtelee harrastajien keskuudessa todella paljon, jotkut eivät vaihda käytännöllisesti katsoen lainkaan vettä ja toiset (kuten minä) vaihtavat osan viikoittain. Minusta vettä kannattaa vaihtaa suhteellisen reippaasti koska se on paras (ja käytännössä ainoa) tapa pitää akvaarioveden kemiallinen koostumus kunnossa, olettaen tietysti että suolasekoitus vastaa luonnollista merivettä ;)

Jonkinlaisena keskiarvona voisi pitää n. 20% vedenvaihtoa kuukaudessa, pienessä akvaariossa jossa vedenvaihdot eivät ole kovin työläitä tai kalliita, vettä voi/kannattaa toki vaihtaa enemmänkin. 13 litran akvaariossa vaihtaisin varmaan vähintään 20% viikoittain...
Ja missä järjestyksessä tuohon kannattaa ottaa elävää. Eli voiko kotiloita vielä harkita? Entä rapuja, levyvuokkoja?
Aika laaja kysymys... levyvuokkoja ei kannata noin pieneen akvaarion hankkia lainkaan jos aikoo pitää muita korallieläimiä koska levyvuokot ovat erittäin agreessiivisia ja leviävät nopeasti. Kotiloita voi hankkia kunhan nitraatit lähtevät laskemaan, muista pitkä totutus (kotilot ovat herkkiä veden suolapitoisuuden muutoksille).
128-litraisesta tulee näillä näkymin suurempi nano. Minkälaista eliöstöä tuohon kannattaa miettiä? Onko kaloille liian pieni? Itse en tunnista kuin vuokkokalan... mutta käsittääkseni ne tarvitsevat isomman akvaarion?
Kannattaa selailla ulkomaalaisia nano-akvaarioihin erikoistuneita keskustelufoorumeita, niistä saa paljon vinkkejä nanoihin/pieniin akvaarioihin soveltuvista lajeista (esimerkiksi http://www.nano-reef.com/). Vuokkokalat olisivat luontaisen käyttäytymisensä puolesta todella hyviä kaloja pieniin akvaarioihin, mutta monet niistä kasvavat suhteellisen suuriksi joten lajivalinnassa täytyy olla tarkkana.
Mitä kaloja ovat pienet sähkönsiniset joilla on keltainen pyrstö? Pienenä olen näitä nähnyt, voivat tietysti kasvaa isoiksikin. :D
Neitokalat ja muut nopeat ja hyvät uimarit eivät mielestäni sovi pieniin akvaarioihin. Riutoilla on paljon kaloja, jotka eivät juurikaan nouse pohjasta/kivistä ja tällaiset kalat sopivat pieniin akvaariohin jos vain kalan koko antaa myöden.
Ja onko Piccolon vaahdotin liian pieni 128-litraiseen?
Mielestäni Piccolo on liian pieni mihin tahansa akvaarioon ;) Tuon kokoiseen sopisi ehkä tämä: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=FI ... oxunter050
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

lasagne kirjoitti:Laitanpa oman kysymyksen tähän samaan, että voikos vuokkokaloja pitää yksittäin, siis vaikkapa perculaa? Mikaelin oppaassa oli jotakin, että voi pitää myös yksin. Kai se myös viihtyy yksin. Niijn ja mitä kokemuksia teillä on pyjamahuulikalan (six line wrasse) , ja tokkojen yhteis-elosta? menisikö tuo pyjamahuulikala 120 litraisessa, jos sen seurana olisi sitruunatokko, ja vuokkokala.
Hyvin viihtyvät keskenään ja sopivat pieneen akvaarioon. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä pienempi akvaario, sitä todennäköisemmin kalat käyttäytyvät agressiivisesti toisiaan kohtaan. Tuon huulikalan (Pseudocheilinus hexataenia, http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pCatId=375) osalta kannattaa myös pitää mielessä, että se syö jatkuvasti pieneliöstöä kivistä ja noin pienessä akvaariossa se todennäköisesti tuhoaa kaiken syötävän pieneliöstön nopeasti. Näin ollen akvaarioon ei kannata sitten muita kivistä ravintonsa etsiviä kaloja ottaa.
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Kiitos taas Tatu! Tuo linkki, minkä pistit, on tosi hyvä. Taidanpa viipyä tovin siellä selailemassa ja suunnittelemassa. Ja hyvä kun muistutit tuosta pitkästä totutusajasta. :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miljoona kysymystä...

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tatu Vaajalahti kirjoitti:
Ja missä järjestyksessä tuohon kannattaa ottaa elävää. Eli voiko kotiloita vielä harkita? Entä rapuja, levyvuokkoja?
Aika laaja kysymys... levyvuokkoja ei kannata noin pieneen akvaarion hankkia lainkaan jos aikoo pitää muita korallieläimiä koska levyvuokot ovat erittäin agreessiivisia ja leviävät nopeasti.
Ei ne minulla vaan... Eivät katoakaan mutta eivät käppäile mihinkään eivätkä lisäänny lukumääräisesti. Mikä voi olla syynä?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miljoona kysymystä...

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

maisu kirjoitti:
Tatu Vaajalahti kirjoitti:
Ja missä järjestyksessä tuohon kannattaa ottaa elävää. Eli voiko kotiloita vielä harkita? Entä rapuja, levyvuokkoja?
Aika laaja kysymys... levyvuokkoja ei kannata noin pieneen akvaarion hankkia lainkaan jos aikoo pitää muita korallieläimiä koska levyvuokot ovat erittäin agreessiivisia ja leviävät nopeasti.
Ei ne minulla vaan... Eivät katoakaan mutta eivät käppäile mihinkään eivätkä lisäänny lukumääräisesti. Mikä voi olla syynä?
Minun hyvin aloittelijamainen teoria on se, että vahvassa valossa eivät viihdy. Jos allas on hämärämpää laatua, leviävät vuokotkin. Minulla ovat vuokot pysyneet visusti kivien sivuilla tai onkaloissa, minne tulee vain vähän valoa. En tiedä onko tämä pelkkää hakuammuntaa?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ärf, taas minä murhaan jonkun viattoman aloittelijan kysymysketjun OT:lla...

Siis minulla oli aluksi hämärää ja nyt on aika hyvin valoa eivätkä levyvuokot ole jakaantuneet kummassakaan. En osaisi ihan valoakaan osoittaa sormella.

(Minua alkaa vähitellen kiinnostaa oikeasti mitä teen niin kovin eri tavalla kuin normit antavat odottaa. Laskevat sähkönjohtavuudet makealla puolella, ei levävaihetta nanossa, Easy-Lifen vedenparannusaineen tekemät erikoiset selkärangattomiin kohdistuneet murhat molemmissa... Mimulla ei tunnu olevan kaikki kuten muilla. Onkohan tässä asunnossa koskaan ollutkaan? 14 vuotta olen tässä asunut.)
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

maisu kirjoitti:(Minua alkaa vähitellen kiinnostaa oikeasti mitä teen niin kovin eri tavalla kuin normit antavat odottaa. Laskevat sähkönjohtavuudet makealla puolella, ei levävaihetta nanossa, Easy-Lifen vedenparannusaineen tekemät erikoiset selkärangattomiin kohdistuneet murhat molemmissa... Mimulla ei tunnu olevan kaikki kuten muilla. Onkohan tässä asunnossa koskaan ollutkaan? 14 vuotta olen tässä asunut.)
:D

Minusta ei kuulosta ollenkaan kummalliselta (tuohon makeanveden juttuun en osaa sanoa mitään). Riutta-akvaarioiden ominaispiirre on nimenomaan se, että sama operaatio voi tuottaa kahdessa eri akvaariossa kokonaan eri lopputuloksen koska tulokseen vaikuttaa tuhat ja yksi pientä yksityiskohtaa. Monesti foorumeiden pitkät kiistat johtuvat juuri siitä, että molemmat osapuolet ovat "oikeassa" mutta kumpikaan ei oikeastaan jaksa kiinnostua miksi he ovat oikeassa ;)

Tuo levyvuokko(*) juttu kuuluu juuri tähän kategoriaan. Yleensä levyvuokot ryhmänä leviävät nopeasti ja polttavat muita korallieläimiä kuolettavasti. Eroja on kuitenkin levyvuokkolajien välillä (vaikea tunnistaa) ja vieläpä vuorovaikutussuhteissa, eli jotkin levyvuokkolajit eivät polta lainkaan tietyn lajin koralleja vaikka tappavat toisen lajin korallit nopeasti.

Leviämisnopeuteen (ts. viihtyvyyteen) vaikuttaa useimmin nimenomaan tuo Alixin mainitsema valomäärä.

(*) Levyvuokko nimestä pitäisi päästä eroon, "levyvuokot" kun eivät ole vuokkoja vaan muistuttavat rakenteeltaan erittäin läheisesti kivikoralleja, lukuunottamatta tietysti kalkkirankaa :D
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Olen pikkuhiljaa tutustunut noihin vaahdottimiin sun muihin vempeleisiin, ja päätinpä kysyä olisiko tämä sopiva 128 litraiseen nanoon? Vai kannattaako ostaa joku tehokkaampi, jos sattuukin haluamaan isomman riutan? :mrgreen:

http://www.coralreef.fi/shop/catalog/pr ... c9fffabdb3

Vehkeessä on pumppu ja vaahdotin samassa, eikö niin? Onko hyvä yhdistelmä vai kannattaisiko ostaa erikseen? Mites tuo korvausvesiastia? Viisaammat jos helppisivät taas vaihteeksi, että pystyykö tähän ostamaan jonkun pumppaus-systeemin lisäksi jolla saisi korvausveden laitettua akvaarioon. Ja ilmeisesti letkuja ja venttiilejä...

Ja tietysti sellainenkin kysymys tuli mieleen, että jos siinä on suodatin niin minkälainen ulostulo sillä on? Tuleeko puhallusta riittävästi vai kuinka monta kannattaisi noita vesikiertopumppuja olla, että akvaariossa on riittävä virtaus (l/h)?

Huh, näitä laitteita on paljon ja toinen toistaan vieraampia minulle. 8O Olo tuntuu välillä tosi typerältä näitä kysymyksiä kirjoittaessa...Kiitos taas. :D
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

No jos yhtään mietityttää se isompi palju myöhemmin niin älä ihmeessä osta liian pientä tekniikkaa. Käytetty vaahdotinkin on hyvä vaihtoehto, jotakuinkin samansuuruisella summalla saat monta kertaa isompaankin kippoon riittävän vehkeen.

Vaahdottajan pumpputeho riittää ainoastaan pyörittämään vaahdottajaa. Lisäksi tarvitset kaksi tai useampia kiertovesipumppuja pitämään veden liikkeessä. Riutalla käy oikeasti melkoinen aallokko eli virtausta saa olla reilusti. Nykyinen ohje on 20-50x altaan tilavuus pumpputehoksi eli 128-litraiseen purkkiin noin 2500-6500ltr/h. Yhdellä pumpulla on vaikeaa saada mitenkään vaihtelevaa virtausta, siksi ainakin kaksi pumppua on hyvä olla käytössä.

Selkein tapa pitää vedenpinta oikeana (ja suolapitoisuus) on pinnantasaaja, jolla on jossain kohtaa anturi ja vesisäiliö, josta härveli osaa pienellä pilssipumpulla tms. nostaa vettä altaaseen. Korvausvesisäiliössä kannattaa vielä pitää kalkkivettä niin altaan pH pysyy tasaisena ja perusmäärä korallien kuluttamaa kalkkia on sitten tarjolla. Yksi vaihtoehto pinnantasaajaksi on Tunze Osmolator, muitakin on kyllä tarjolla.

Typeriä kysymyksiä ei ole olemassakaan. On vain typeriä ihmisiä, jotka eivät ensin kysy vaan ryntäävät päätä pahkaa tekemään jotain ja tuhlaavat tolkuttoman määrän rahaa turhaan tai väärään tekniikkaan + parhaimmillaan sössiessään tappavat eläimiä.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Tuollainen on tuossa nanossa (40cm x 40cm x 40 cm) ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Tosin tuo suodatin on aika turha jos siellä ei jatkuvasti pidä jotain aktiivihiiltä tai nitraatinpoistajaa ja se onkin tarkoitus ottaa pois altaasta. Tällä hetkellä se toimii apupumppuna (800 l/h) mutta kun nuo Tunzen nanostreamit tulevat postista niin pumpputehoa saa tarvittaessa 5000 l/h.

Tuo vaahdotin toimii kyllä hyvin ja yksinään se ei vie paljoa tilaa, tuon nano reefpackin mukana saa kuitenkin sen magneettipitimen joka minulla ratkaisi ostanko pelkän vaahdottimen vai koko paketin. Suodatin (ja korvausvesiastia) tuli vähän niinkuin kaupanpäälle. Kupin tyhjennys on helppoa, laitetta ei tarvitse sammuttaa sen ajaksi.

Nanossa saa korvausvettä olla annostelemassa pieniä määriä jatkuvasti, joten tuo osmolaattori on kyllä hyvä peli. Nyt lasken hanasta ämpärin täyteen kerran viikossa/puolessatoista ja automatiikka hoitaa loput. Koko järjestelmä on super-yksinkertainen ja kun nuo anturit on kerran säätänyt toimii se kuin junan vessa. Tosin ihmisen tekemä laite joten jotain voi aina mennä pieleen. Jostain syystä tuo pinnan korkeutta mittaava anturi on niin hellyttävän näköinen joidenkin kotiloiden mielestä että siellä on aika usein kotilo kiehnäämässä kylki anturin kyljessä. Siinä on häiriön vaara.

Edit: Tässä kuvassa näkyy että suodattimen kanssa paketti vie aika paljon tilaa pienessä akvaariossa, pelkkä vaahdotin on siedettävän kokoinen.
Jouko
jau cat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 21:29, 21.12.2002
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jau cat »

Jos haluat siitä nanoputsarista luopua, niin olisin kiinnostunut. Mulla tulis juurikin aktiivihiilikäyttöön.
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jouko »

jau cat kirjoitti: Jos haluat siitä nanoputsarista luopua, niin olisin kiinnostunut. Mulla tulis juurikin aktiivihiilikäyttöön.
Se on niin halpa, ettei sitä kannata myydä :mrgreen: .

Sitten kun sitä tarvitsee, niin uuden saanti vie viikon tai kaksi. "Perähörkkölässä" asumisen huonoja puolia, mitään ei koskaan löydy nopeasti, paitsi jos hakee itse 300 km:n päästä.

Jouko
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Mielestäni tämä Nano Reef Packin suodatuspuolisko on todella kätevä, se imee vettä myös pinnasta, eli pitää pinnan puhtaana akvaariossa ilman ala-allasta, lisäksi siinä on todella kätevä pitää niin suosittua nykyään kemiallista suodatusta. [;)] Pakkauspönttö on kätevä tiivisti sulkeutuva korvausvesiastia, siinä on valmiina reiät korvausvesiletkulle ja pumpun sähköjohdolle. Kiinnitysmagneetin ja astian saa käytännössä kaupan päälle. [;)]
Coral Reef Finland
www.coralreef.fi
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Oukei, nyt olis kuvia nanosta. Kommentteja, hyviä sekä huonoja otetaan vastaan. Eli tämä nano tulee väistymään 128 litraisen alta ennenpitkään...kesään mennessä :mrgreen: sen verran on tämä merivesi touhu saanut meikäläisen koukkuun.
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Ja se linkki edelliseen tulee tässä [;)]

http://www.pipsa.suntuubi.com/?cat=11

Eli purkin tilavuus 15 litraa, jossa kolmisen kiloa kiveä, pari litraa hiekkaa. Viikottain vaihdan vettä 3 litraa.

Eliöstöstä en ole saanut vielä kunnolla kuvia, mutta askarruttaa nuo valkoiset hapsuuntuneen langanpään näköiset kasvustot, jotka näyttävät aivan pieniltä kivikoralleilta.

Kiitti ealex! Mietin tuota tohon 128 litraiseen... liekö veisi tilaa siinä kovasti?
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

3D tausta merivesiakvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Tulevassa 128l nanossani on tällä hetkellä uretaanitausta. Pystyykö kyseistä taustaa käyttämään merivesiakvaariossa? Tekniikan sijoittaminen askarruttaa...liekö vesi puhdistuu tarpeeksi hyvin jos vaahdottajan laittaa taustan taakse? Jos nyt taustaa kannattaa edes akvaarioon jättää...
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Sotkeudunpa minäkin tähän ketjuun... Olen vakaasti ja vakavasti harkinnut tuon 60l seuraarion muuttamista nanoksi ja mitä enemmän aiheesta luen ja täällä merivesipuolella pyörin, sitä "kuumempana" käyn :D .

Melko sekaisin pääni kuitenkin kaikesta infosta on, sitä nimittäin tuntuu tähän aiheeseen liittyvän hurjan paljon ja osittain hirvittääkin, että uskallanko/osaanko sitten kuitenkaan??

Jo pelkästään tekniikkapuoli saa pääni sekaisin, mikä on hyvä ja mikä ei, mitä kaikkea pitää olla jne.

Huh, ei muuta kun lisää opiskelemaan - ei tässä sentään jänön selässä olla ;).
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Jouko kirjoitti:Nanossa saa korvausvettä olla annostelemassa pieniä määriä jatkuvasti, joten tuo osmolaattori on kyllä hyvä peli. Nyt lasken hanasta ämpärin täyteen kerran viikossa/puolessatoista ja automatiikka hoitaa loput. Koko järjestelmä on super-yksinkertainen ja kun nuo anturit on kerran säätänyt toimii se kuin junan vessa. Tosin ihmisen tekemä laite joten jotain voi aina mennä pieleen. Jostain syystä tuo pinnan korkeutta mittaava anturi on niin hellyttävän näköinen joidenkin kotiloiden mielestä että siellä on aika usein kotilo kiehnäämässä kylki anturin kyljessä. Siinä on häiriön vaara.
Liittyikö tämä siis tuon Pipsa-:n linkin korvausvesiastiaan? Mitä kaikkea se astia tarvitsee lisäksi toimiakseen Joukon kuvaamalla tavalla? Ottakaa rautalankavyyhtinne esiin... :D
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jouko »

maisu kirjoitti:
Jouko kirjoitti:Nanossa saa korvausvettä olla annostelemassa pieniä määriä jatkuvasti, joten tuo osmolaattori on kyllä hyvä peli. Nyt lasken hanasta ämpärin täyteen kerran viikossa/puolessatoista ja automatiikka hoitaa loput. Koko järjestelmä on super-yksinkertainen ja kun nuo anturit on kerran säätänyt toimii se kuin junan vessa. Tosin ihmisen tekemä laite joten jotain voi aina mennä pieleen. Jostain syystä tuo pinnan korkeutta mittaava anturi on niin hellyttävän näköinen joidenkin kotiloiden mielestä että siellä on aika usein kotilo kiehnäämässä kylki anturin kyljessä. Siinä on häiriön vaara.
Liittyikö tämä siis tuon Pipsa-:n linkin korvausvesiastiaan? Mitä kaikkea se astia tarvitsee lisäksi toimiakseen Joukon kuvaamalla tavalla? Ottakaa rautalankavyyhtinne esiin... :D
Juu, siis kyse oli tuosta Tunzen osmolaattorista, onkos se nyt Osmolator Universal 3155.

Pirun pitkä linkki: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=FI ... oxunter036
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

Moi Beetle! Ihan samanlaisia tuntoja täällä podetaan. Hiukan olen sekaisin siitä mitä kaikkea sitä pitää tuohon isompaan nanoon 128-l hankkia. Toi 15-litrainen pyörii aika yksinkertaisella kokoonpanolla, mutta kyllä siellä näyttää elämää olevan vaikka kuinka. Tohon isompaan tulee nyt sitten vaahdotin, joka on kyllä tarpeen. Katsotaan nyt mitä muuta tulee hankittua. Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä, purkin saan pystyyn vasta huhtikuun lopulla.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Kiva kuulla Pipsa-! Mulla on tietenkin ensin edessä myös tuon altaan tyhjennys yms. Paljon on ihmettelemistä vielä muutenkin. Katsotaan nyt riittääkö tytöllä rohkeus ;).
Kovin monimutkaiselta touhulta tämä näin äkkiseltään kuullostaa, mutta toisaalta kun muistelee malawiakvaarion ensimetrejä niin ei sekään ihan yksinkertaiselta tuntunut.

*muoks*
Vielä kertailin tätä ketjua ja tuolla alussa kun jutusteltiin oikeanlaisesta suolapitoisuudesta mainittiin että suolapitoisuuden voisi todeta myös sähkönjohtavuusmittarin avulla. Ymmärsinkö oikein, vai olenko "täyttä ymmärrystä vailla"?
Pipsa-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 18:34, 17.01.2007
Akvaarioseurat: JKL
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pipsa- »

No mä en ole ehkä paras neuvomaan tuossa sähkönjohtavuusmittari asiassa :| , mutta muistaakseni näin on, että sillä voi mitata. Oliskohan tuolla Mikaelin oppaassa siitä enemmän ja haku toiminteella löytyy varmasti lisää.

Juu tuo Malawibuumikin iski nelisen vuotta sitten ja ei se heti ihan yksinkertaiselta tuntunut, mutta nyt se on "naurettavan" helppoa. Ehkäpä tämä merivetis puolikin jossain vaiheessa helpottuu.

Jos olet käynyt tuolla mun www-sivuilla niin sieltä voit nähdä, ettei mun nanossa ole mitenkään ihmeellinen laitteisto. Vaahdotin olis siihen hyvä, mutta satsaan ennemmin tuohon 128-litraisen vaahdottimeen. Vettä vaihtelen nanoon 3-litraa viikossa... veden vaihtoihin tottuneena :mrgreen:

Mulla herää koko ajan niiiiin paljon kysymyksiä :roll: , mutta kaikki eivät noita kysymyksiä tämän yhden linkin kautta huomaa, joten täytyy varmaan tehdä ihan uudet keskustelunaiheet asiasta. Kaikkeen ei löydy hakutoiminteella vastauksia :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”