Talviset vedenvaihdot

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Talviset vedenvaihdot

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?Elikkäs näin pakkasilla normaalit vedenvaihdot ei oikein ole ollut kiekkojen mieleen. Ovat mököttäneet ja vain närkkineet ruokaa vaihtojen jälkeen pari päivää. Nyt olen vaihtanut pienempiä määriä ja mökötys on tiessään ja ruokakin taas maistuu.Mikähän mahtaisi olla moisen syy? :?
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Vesiarvojen heittely on pienempää kun vaihtaa useasti mutta pieniä määriä. Se on aina suositeltavaa on sitten kesä tai talvi.
Talvella toki ongelmana on putki rikot joiden johdosta kantaverkkoa joudutaan huuhtelemaan. Näistä lisäaineista joita vesilaitokset käyttävät huuhtelussa eivät kalat varsinkaan kiekot pidä.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Mutta mites, kun altaisiin suositellaan vaihtamaan joko 1/3 tai 1/2? Ymmärsin aloittajan viestistä, että hän vaihtoi ennen puolet vedestä ja nyt on tiputtanut veden vaihdon määrää. Tokihan vesiarvot vaihtuvat enemmän, jos vaihtaa puolet vedestä, mutta monethan vaihtaa ilman mitään "ongelmia" tuon määrän jatkuvasti.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Juu puolet yleensä,mutta pakkasten alettua alkoi kalat oireilla.Nyt olen vaihtanut noin1/4osan mutta kahdesti viikossa ja ongelma katosi.Ei minullakaan aiemmin ollut vastaavaa.Jotenkin vaan tuntuu että vesi ei ole samanlaista nyt kun lämpimillä,tuoksukin on voimakkampi.Olisko sitten niitä putkirikkoja ollut. :?
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Meikeläisellä on juuri normi (1/2) vedenvaihto meneillään. Täytynee tarkkailla onko kalat täällä murjottavia tuon jälkeen. Tosin pakkanen on täällä päin alenemassa. Nytkin alle 15 astetta.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Olen kysellyt vedenvahdoista esim Akvaario Kurjesta sillä vaihdetaan vettä 2 viikon välein ja ei koskaan 50% keralla vaan vähemmän.
Itselläni jäi normaali viikottainen vedenvaihto väliin kun vesilaitos korjasi putkistovikaa ja vaihtoväli piteni 2 viikkoon ja kun vaihdoin tein 40% vaihdon ja ennen vaihtoa vesiarvot ja kalat olivat ihan ok. Toki pitsiaa oli kasvanut pinnalle 2cm kerros joka varmasti oli hoitanut suurimman nitraattikuorman pois. No oli allas aika viidakon näköinen kun kasveja ei oltu karsittu mutta kiekot olivat hyvä vointisia. Veden vaihdon jälkeen pari vanhinta kiekkoa mökötti vuorokauden mutta sen jälkeen olivat ok. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Löysin sitten oivallisen ratkaisun vedenvaihto"ongelmiin"oli sitten pakkasta tai ei. :mrgreen: Elikkäs olen tässä nyt käytellyt seachem primea,ja olen todella tyytyväinen.Kalat eivät ole millänsäkkään,värit loistaa,ruoka maittaa,kutua pukkaa...jopa kasvit ovat mielestäni piristyneet. Uskomattoman riittoisaa myöskin. Uskallan suositella.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

urmutti kirjoitti:Löysin sitten oivallisen ratkaisun vedenvaihto"ongelmiin"oli sitten pakkasta tai ei. :mrgreen: Elikkäs olen tässä nyt käytellyt seachem primea,ja olen todella tyytyväinen.Kalat eivät ole millänsäkkään,värit loistaa,ruoka maittaa,kutua pukkaa...jopa kasvit ovat mielestäni piristyneet. Uskomattoman riittoisaa myöskin. Uskallan suositella.

Seachem Trace tuntuu toimivan myös käytän sitä ´lisätäkseni "köyhään" vesijohtoveteen mineraaleja.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Aihetta sivuten, olen ihmetellyt miksi näin talvella meidän vesijohtoveden PH on jo pidemmän aikaa ollut entisen 7,5 sijaan nyt 6,5. Kaloissa en ole huomannut erityistä mutta hankala lisätä C02:ta kun Ph on valmiiksi noin alhainen. Onko muilla ollut vastaavia havaintoja?
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Katsopas kirjoittamani aihe otsikolla "Nyt on hätä". Meillä tuolla pH:n laskulla oli myös kaloille merkittävää vaikutusta. Tosin paljon varmasti riippuu myös alhaisen pH:n syystä, onko se laskettu tarkoituksella vai onko kyseessä ns. harmiton ja tahaton lasku (jos sellaista on..).
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

joo, olen lukenut kyseisen ketjun. Kalat voipi silti hyvin mutta ruskeaa rihmalevää on alkanut tulla, lieneekö syy tuossa vesijohtoveden muutoksessa.
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Ehdotan, että soitat vesilaitokselle ja kysyt tuosta muutoksesta. Sieltä osaavat varmasti sanoa, että miksi pH on niin alhainen. Meillekin koko homma selvisi vasta sitä kautta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”