1513 (oli 1420) litraisen tekniikkaa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Viestit: 3024
- Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
- Akvaarioseurat: TAS
- Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS
1513 (oli 1420) litraisen tekniikkaa
Allas (JUTA desing) on mitoiltaan 243x90x65, lasit ovat 15mm paksua. Haluaisin altaan alle vielä ala-altaan johon tulisi valutussuodatin alla olevan kuvan tapaan. Tämä ratkaisuna pyörii mielessä siksi, että altaan tuleva kalasto on suurikokoista ja kovasti kuormittavaa. Nouseehan siinä vielä altaiston kokonaistilavuuskin. Ala-altaan koko luultavasti vajaa 200l tai sitten max. jopa 317l.
Altaan rakentaja sanoi tekeävänsä pohjareijän (40mm) altaaseen jos haluan, mutta uhkasi sen myös mahdollisesti heikentävän altaan kestävyyttä jossain määrin. Pohjareikä tulee kuulemma porata vähintään 20cm kulmasta ulospäin. Ajattelin ihan tavallista kaatokulmaa, josta putkea pitkin vesi valuisi tuonne ala-altaaseen ja sitten isolla kiertovesipumpulla takaisin altaaseen.
Kuinka turvallisia nuo pohjareijät ylipäätään ovat ja missä olisi hyvä paikka reijälle? Altaaseen tulee valukivitausta tai sialla pinnoitettu styroxtausta, jonka taakse tuo kaatokulmakin olisi tarkoitus jättää. Taustaan täytyy ilmeisesti tehdä paljon reikiä, että niistä menee tarpeaksi vettä kaatokulmalle.
Haittaako se, että taustan reijät ovat alhaalla ja kulma tietysti ylhäällä. Tietysti voisihan sitä tehdä niinkin, että jostain kohtaa taustaa vesi menisi tavallaan taustan yli suoraan kaatokulmaan.
Jalustan rakennan ilmeisesti sitten puusta, jos tuohon ala-allassuodatukseen päädyn. Riittääkö kakkosnelonen about 45cm välein kantaviksi tukipuiksi ja tietty samalla lailla aina tukipuusta toiseen tukevoittamaan, vai täytyykö olla jämerämpää tavaraa. Ensimmäisten piirroksien mukaan kehikkoon menee jotain 20metriä tuota kakkosnelosta. Kuulostaako riittävältä?
Valaistus hoidetaan ainakin aluksi vain kahdella 150W livalilla. Näihin 10000K polttimot saksasta, niin ei näytä niin k*usiselta vesi.
Tehdäkkö pohjareikä ja ala-allas vai ei? Nyt kaikki miettimään, päät yhteen vaan.
Altaan rakentaja sanoi tekeävänsä pohjareijän (40mm) altaaseen jos haluan, mutta uhkasi sen myös mahdollisesti heikentävän altaan kestävyyttä jossain määrin. Pohjareikä tulee kuulemma porata vähintään 20cm kulmasta ulospäin. Ajattelin ihan tavallista kaatokulmaa, josta putkea pitkin vesi valuisi tuonne ala-altaaseen ja sitten isolla kiertovesipumpulla takaisin altaaseen.
Kuinka turvallisia nuo pohjareijät ylipäätään ovat ja missä olisi hyvä paikka reijälle? Altaaseen tulee valukivitausta tai sialla pinnoitettu styroxtausta, jonka taakse tuo kaatokulmakin olisi tarkoitus jättää. Taustaan täytyy ilmeisesti tehdä paljon reikiä, että niistä menee tarpeaksi vettä kaatokulmalle.
Haittaako se, että taustan reijät ovat alhaalla ja kulma tietysti ylhäällä. Tietysti voisihan sitä tehdä niinkin, että jostain kohtaa taustaa vesi menisi tavallaan taustan yli suoraan kaatokulmaan.
Jalustan rakennan ilmeisesti sitten puusta, jos tuohon ala-allassuodatukseen päädyn. Riittääkö kakkosnelonen about 45cm välein kantaviksi tukipuiksi ja tietty samalla lailla aina tukipuusta toiseen tukevoittamaan, vai täytyykö olla jämerämpää tavaraa. Ensimmäisten piirroksien mukaan kehikkoon menee jotain 20metriä tuota kakkosnelosta. Kuulostaako riittävältä?
Valaistus hoidetaan ainakin aluksi vain kahdella 150W livalilla. Näihin 10000K polttimot saksasta, niin ei näytä niin k*usiselta vesi.
Tehdäkkö pohjareikä ja ala-allas vai ei? Nyt kaikki miettimään, päät yhteen vaan.
Kuulostaa asialliselta. Suuri ala-allas toimii pitempään vesireservinä, ettei ihan joka päivä tarvitse vettä lisätä? Eli 317l varmaan ihan perusteltu?
Nuo poraukset on hankalampi juttu. Onhan se selvä, että pohjalasiksi tuo 243x90 on jo aikamoinen tenniskenttä ja olettaa sopii sen Jussin jotain tietävän lasista materiaalina. Voisitko ajatella sellaista lapolla toimivaa ylivuotoboksia?
Kakkosnelonen nyt on TALOJEN tukirankaa. Kyllä se taatusti akvaariojalustan materiaalina on riittävää(vaikka allas olisikin tuollainen lammikko ). Vatupassia kun muistaa katsella ja loveaa/levyttää liitokset niin kyllä pitää.
Ajattelitko jalkoja kahteen vai kolmeen riviin syvyyssuunnassa?
Nuo poraukset on hankalampi juttu. Onhan se selvä, että pohjalasiksi tuo 243x90 on jo aikamoinen tenniskenttä ja olettaa sopii sen Jussin jotain tietävän lasista materiaalina. Voisitko ajatella sellaista lapolla toimivaa ylivuotoboksia?
Kakkosnelonen nyt on TALOJEN tukirankaa. Kyllä se taatusti akvaariojalustan materiaalina on riittävää(vaikka allas olisikin tuollainen lammikko ). Vatupassia kun muistaa katsella ja loveaa/levyttää liitokset niin kyllä pitää.
Ajattelitko jalkoja kahteen vai kolmeen riviin syvyyssuunnassa?
Tuon luokan allas maksaa jo sen verran rahaa ,että itse en viitsisi alkaa porauttelemaan sinne mitään reikiä pohjalle. En tiedä kuinka suuri riski se on pohjalasille mutta voihan nuo suodatin ratkaisut tehdä ilman niitä reikiäkin.
Sen lisäksi en suosisi noita ala-altaita muutenkaan vuotovahinkoriskien ja epäkäytännöllisyyden vuoksi. Pitäisin turvallisempana ja järkevämpänä ratkaisuna jotakin sovellusta valutussuodattimesta altaan yläpuolella painovoimaisena vesi paluuna altaaseen.
No nämähän on makuasioita joten kaikki vaihtoehdot voi ollahyviä tai huonoja.
50x100 käy ihan hyvin jalustatavaraksi niinkuin melkein mikä tahansa muukin kalikka koko. Tärkeää on rakenteen toteuttamista tapa. Järeämmästäkin puutavarasta on mahdollista rakentaa hutera ja ohemmastakin tukeva. 18mm liimapuu on tuohonkin hyvä mutta ala-allas optiolla vaatii vähän fundeeraamista.
Sen lisäksi en suosisi noita ala-altaita muutenkaan vuotovahinkoriskien ja epäkäytännöllisyyden vuoksi. Pitäisin turvallisempana ja järkevämpänä ratkaisuna jotakin sovellusta valutussuodattimesta altaan yläpuolella painovoimaisena vesi paluuna altaaseen.
No nämähän on makuasioita joten kaikki vaihtoehdot voi ollahyviä tai huonoja.
50x100 käy ihan hyvin jalustatavaraksi niinkuin melkein mikä tahansa muukin kalikka koko. Tärkeää on rakenteen toteuttamista tapa. Järeämmästäkin puutavarasta on mahdollista rakentaa hutera ja ohemmastakin tukeva. 18mm liimapuu on tuohonkin hyvä mutta ala-allas optiolla vaatii vähän fundeeraamista.
-
- Advanced Member
- Viestit: 3024
- Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
- Akvaarioseurat: TAS
- Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS
Aivan tuo haihduntahan on ongelma ala-altaalle. En tullut miettineeksi sitä ollenkaan. Noo, okei. Kyllä semmonen 317l purkkikin sinne saadaan mahdutettua. Painoahan se vaan on lisää, mutta uskon lattian kestävän. (vahvistettu puulattia) Koolaukset oli muistaakseni 30cm välein ja niiden alla betonilaatta maata vasten. Allas kun tulee silleen oikein päin, että koolingit lattiassa menevät eri suuntaisesti kuin itse allas pituussuunnassaan.
Tutkin noita ylivuotolaatikoita ja ainakin kuvittelisin ymmärtäväni asian siinä määrin, että osaan sellaisen rakentaa. Löysin hyvän kuvan varsin yksinkertaisesta versiosta. Altaan takana ei ole liiemmin tilaa, mutta voihan tuon sivuunkin (taakse) tehdä. Eipä se sieltä juuri varmaan edes näy ja täytyy vain tehdä siististi. Kyllä se varmasti turvallisempi on ja mahdolliset vuotavat liitokset on helpompi havaita ajan saatossa.
Kaappiin ajattelin tuota kakkosnelosta, tai no itseasiassa höylättyä 45x95 puuta laittaa päätyihin kolmet, mutta keskelle kun tulee ala-allas, niin ei voi tietenkään laittaa enempää kuin sen kaksi (eteen ja taakse). Kaapin kansilevyksi 25-30mm mänty/kuusilevy, niin eiköhän sen pitäisi kestää. Muuten verhoilu tuleekin sitten hepposemmasta (18mm?) tavarasta, kustannuksien vuoksi.
Yläpuolella oleva valutussuodatin (about 100l massaa) minulla jo onkin tuossa 780l altaassa, mutta jotenkin nappaisi vähän enemmän tuo ala-allasmalli. Täytyyhän sitä vähän hifistellä, varsinkin kun tila on varsin rajallinen.
Tutkin noita ylivuotolaatikoita ja ainakin kuvittelisin ymmärtäväni asian siinä määrin, että osaan sellaisen rakentaa. Löysin hyvän kuvan varsin yksinkertaisesta versiosta. Altaan takana ei ole liiemmin tilaa, mutta voihan tuon sivuunkin (taakse) tehdä. Eipä se sieltä juuri varmaan edes näy ja täytyy vain tehdä siististi. Kyllä se varmasti turvallisempi on ja mahdolliset vuotavat liitokset on helpompi havaita ajan saatossa.
Kaappiin ajattelin tuota kakkosnelosta, tai no itseasiassa höylättyä 45x95 puuta laittaa päätyihin kolmet, mutta keskelle kun tulee ala-allas, niin ei voi tietenkään laittaa enempää kuin sen kaksi (eteen ja taakse). Kaapin kansilevyksi 25-30mm mänty/kuusilevy, niin eiköhän sen pitäisi kestää. Muuten verhoilu tuleekin sitten hepposemmasta (18mm?) tavarasta, kustannuksien vuoksi.
Yläpuolella oleva valutussuodatin (about 100l massaa) minulla jo onkin tuossa 780l altaassa, mutta jotenkin nappaisi vähän enemmän tuo ala-allasmalli. Täytyyhän sitä vähän hifistellä, varsinkin kun tila on varsin rajallinen.
Henk. koht. pidän kyllä altaan pohjassa olevaa reikää turvallisempana kuin ylivuotolaatikkoa. Mun altaassa (180x60x60) Jussi teetätti 63mm reiän pohjalasin keskelle 30cm päähän altaan päädystä. Altaan pohja on vahvistettu lasiliuskoilla reunoilta sekä reiän kohdalta 20cmx20cm lasilevyllä (jossa tietenkin on myös reikä).
Mulla on ylivuoto järjestetty siten, että pohjan läpi tuleva putki toimii ylivuotona (eli siis putken korkeus määrää vedenpinnan korkeuden). Muutama asia on tullut huomattua:
- Putken aiheuttama lorina on yllättävän häiritsevä, tavallista tursoa ei kansilaseista ja esteettisistä syistä saa tuohon rakennettua. Semmoisen hattumallin saisi tehtyä, mutta ilmareiän mahdollinen tukkeutuminen pelottaa (toimisi sen jälkeen lappona...). Nykyisin olen ratkaissut ongelman säätämällä pumpun riittävän pienelle (mulla tuo toimii lähinnä biologisena suodattimena joten vedenkierto ei tarvi olla kovin suuri)
- Suodatin oli yllättävän hankala saada tasapainoon. Osaksi tämä johtunee siitä, että vedenpinnan korkeus suodattimessa vaihtuu aina vedenvaihtojen välillä.
- Tein ala-altaan muovilaatikosta. Ei hyvä, seuraava versio tulee lasinen.
- Alalaatikon ja jalustan väliin riittävästi tilaa, nyt on liian vähän ja todella ikävä tonkia ala-alasta 10cm välistä.
- Ei ole kovin tehokas keräämään irtoroskaa, toisaalta hyväkin koska alalaatikkoa ei tarvi siten siivota kovin usein.
- Kannattaisi rakentaa jalusta siten, että alalaatikon pystyy vetämään pois altaan alta. Helpottaisi huomattavasti siivousta.
Nyt on rakenteilla laajennus siten, että jalustan alle tulee toinen matalahko akvaario johon johdetaan vesi alalaatikosta ylivuodolla. Tämä allas toimii vedenpinnan tasaajana alalaatikolle sekä sinne tulee myös kaloja. Näin saadaan lisää altaita samoilla vedenvaihdoilla
Mulla on ylivuoto järjestetty siten, että pohjan läpi tuleva putki toimii ylivuotona (eli siis putken korkeus määrää vedenpinnan korkeuden). Muutama asia on tullut huomattua:
- Putken aiheuttama lorina on yllättävän häiritsevä, tavallista tursoa ei kansilaseista ja esteettisistä syistä saa tuohon rakennettua. Semmoisen hattumallin saisi tehtyä, mutta ilmareiän mahdollinen tukkeutuminen pelottaa (toimisi sen jälkeen lappona...). Nykyisin olen ratkaissut ongelman säätämällä pumpun riittävän pienelle (mulla tuo toimii lähinnä biologisena suodattimena joten vedenkierto ei tarvi olla kovin suuri)
- Suodatin oli yllättävän hankala saada tasapainoon. Osaksi tämä johtunee siitä, että vedenpinnan korkeus suodattimessa vaihtuu aina vedenvaihtojen välillä.
- Tein ala-altaan muovilaatikosta. Ei hyvä, seuraava versio tulee lasinen.
- Alalaatikon ja jalustan väliin riittävästi tilaa, nyt on liian vähän ja todella ikävä tonkia ala-alasta 10cm välistä.
- Ei ole kovin tehokas keräämään irtoroskaa, toisaalta hyväkin koska alalaatikkoa ei tarvi siten siivota kovin usein.
- Kannattaisi rakentaa jalusta siten, että alalaatikon pystyy vetämään pois altaan alta. Helpottaisi huomattavasti siivousta.
Nyt on rakenteilla laajennus siten, että jalustan alle tulee toinen matalahko akvaario johon johdetaan vesi alalaatikosta ylivuodolla. Tämä allas toimii vedenpinnan tasaajana alalaatikolle sekä sinne tulee myös kaloja. Näin saadaan lisää altaita samoilla vedenvaihdoilla
/jari
-
- Advanced Member
- Viestit: 1196
- Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Oulu
Valutus
Mulla on semmoinen yläpuolinen valutussuodatin ja se on tosi tehokas ja vettä hapettava systeemi. Vesivaihnko tosin tuli ekasta versiosta mutta se olikin EHEIM tuplahanan syytä.
Suodatin on ELFA hyllyjen varassa ja arvioitu paino n. 80-90 kiloa. Hyvin pysyy kun on vahvistetut kannattimet ja kiskot ovat seinän pystypuissa kiinni.
Suodattimessa on 4 laatikkoa ja alimmassa lootassa on Dursoputki lappamassa vettä alaspäin. En kuitenkaan säätänyt sitä lapon tehoiseksi, koska se on liian tehokas ja alalaatikko tyhjenee putken mutkan tasolle. Sehän ei haittaa eikä aiheuta vesivahinkoa mutta lisää lorinaa kylläkin.
Jokaisessa lootassa alinta lukuunottamatta on allassubtraatit ja niiden päällä iso matonpalanen vaimentamassa tippuvan veden ääntä. Vaimennin on tärkeä etenkin alimmassa laatikossa.
Alimpaan laatikkoon on sijoitettu lämmitin ja sinne voisi myös laittaa pH säätimen anturin ym. Eipä on sitten häiritsevää tekniikkaa altaassa rumentamassa. Suodattimen veden kierrosta huolehtii Ocean Runner 6500 joka on enemmän kuin tehokas
Jos haluat lisää tietoa suodattimesta, kysy pois vaan!
Suodatin on ELFA hyllyjen varassa ja arvioitu paino n. 80-90 kiloa. Hyvin pysyy kun on vahvistetut kannattimet ja kiskot ovat seinän pystypuissa kiinni.
Suodattimessa on 4 laatikkoa ja alimmassa lootassa on Dursoputki lappamassa vettä alaspäin. En kuitenkaan säätänyt sitä lapon tehoiseksi, koska se on liian tehokas ja alalaatikko tyhjenee putken mutkan tasolle. Sehän ei haittaa eikä aiheuta vesivahinkoa mutta lisää lorinaa kylläkin.
Jokaisessa lootassa alinta lukuunottamatta on allassubtraatit ja niiden päällä iso matonpalanen vaimentamassa tippuvan veden ääntä. Vaimennin on tärkeä etenkin alimmassa laatikossa.
Alimpaan laatikkoon on sijoitettu lämmitin ja sinne voisi myös laittaa pH säätimen anturin ym. Eipä on sitten häiritsevää tekniikkaa altaassa rumentamassa. Suodattimen veden kierrosta huolehtii Ocean Runner 6500 joka on enemmän kuin tehokas
Jos haluat lisää tietoa suodattimesta, kysy pois vaan!
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
- Advanced Member
- Viestit: 3024
- Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
- Akvaarioseurat: TAS
- Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS
Kiitos Jani, mutta kuten ylhäällä jo kirjoitin niin minulla on tuollainen vastaavanlainen systeemi kuin sinulla jo käytössäni, eli systeemi on aikasta tuttu.
Pohjareijän suhteen on tullut suosituksia ja kovia puheita siitä, että kyllä ne isot merivesipurkitkin kestää tuolla systeemillä. No oma on päätös Onneksi kyseisen huoneen lattiamatto on nostettu seiniä vasten 10cm ja on kaikinpuolin tiivis. Vesivahingon sattuessa vedet menevät viereisen huoneen (joka myös vesitiivis) lattiakaivoon. Yksi vesivahinko kun jo oli niin tälläinen ratkaisu uuteen lattiaan aikanaan tehtiin vahingon varalta.
Tuo jalustan jättäminen avoimeksi tuennan suhteen edestä siksi, että altaan saa vedettyä pois ei ole oikein vaihtoehto. Teräsjalustassa se ehkä onnistuisikin, mutta noin suurta väliä ei uskalla jättää minkä 300l allas vaatii.
Pohjareijän suhteen on tullut suosituksia ja kovia puheita siitä, että kyllä ne isot merivesipurkitkin kestää tuolla systeemillä. No oma on päätös Onneksi kyseisen huoneen lattiamatto on nostettu seiniä vasten 10cm ja on kaikinpuolin tiivis. Vesivahingon sattuessa vedet menevät viereisen huoneen (joka myös vesitiivis) lattiakaivoon. Yksi vesivahinko kun jo oli niin tälläinen ratkaisu uuteen lattiaan aikanaan tehtiin vahingon varalta.
Tuo jalustan jättäminen avoimeksi tuennan suhteen edestä siksi, että altaan saa vedettyä pois ei ole oikein vaihtoehto. Teräsjalustassa se ehkä onnistuisikin, mutta noin suurta väliä ei uskalla jättää minkä 300l allas vaatii.
-
- Kivenpyörittäjä
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
- Viesti:
Suosittelisin tekemään niinkuin valtaosassa suolapurkkeja, eli kammallinen ylivuoto ja läpivienti joko takaseinään tai pohjaan. Pohjaläpiviennissä se etu, että altaan voi vetää seinään asti kiinni, takaseinäläpiviennissä taas se, että ylivuotoboksin alle jää tilaa vaikkapa kiertovesipumpulle. Ylivuotoon durso ja varatie (toinen putki lähelle altaan yläreunaa) durson tukkeentumisen varalle. Ylivuoto, joka ottaa pintavettä, siivoaa samalla rasvakalvon oikein tehokkaasti pois veden pinnalta.
Erillistä ylivuotolaatikkoa en laittaisi jos kerran on mahdollisuus porauttaa allas. Erillisissä laatikoissa on aina isommat riskit lapon katkeamisen suhteen.
Ala-altaaseen riittävästi vapaata tilaa, että kun sähkökatko sammuttaa nostopumpun, niin pääaltaasta valuva vesi ei tulvi yli ala-altaan.
Haihtuneen veden pinnantasaus on helppo ja halpa automatisoida nostopumppukammioon Haaga-mallisella mekaanisella uimurilla ja ilmapumpun paineistamalla korvausvesikanisterilla.
Riittävän korkea jalusta, jotta jää vähintään 25-30cm tilaa ala-altaan yläpuolelle puuhata ja häärätä. JJVi jo puhuikin tästä.
Erillistä ylivuotolaatikkoa en laittaisi jos kerran on mahdollisuus porauttaa allas. Erillisissä laatikoissa on aina isommat riskit lapon katkeamisen suhteen.
Ala-altaaseen riittävästi vapaata tilaa, että kun sähkökatko sammuttaa nostopumpun, niin pääaltaasta valuva vesi ei tulvi yli ala-altaan.
Haihtuneen veden pinnantasaus on helppo ja halpa automatisoida nostopumppukammioon Haaga-mallisella mekaanisella uimurilla ja ilmapumpun paineistamalla korvausvesikanisterilla.
Riittävän korkea jalusta, jotta jää vähintään 25-30cm tilaa ala-altaan yläpuolelle puuhata ja häärätä. JJVi jo puhuikin tästä.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Miten olis nämä suodattimet? Toi sun kalalistas sai miettimään vähän tehokkaampia ratkaisuja.
-
- Advanced Member
- Viestit: 3024
- Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
- Akvaarioseurat: TAS
- Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS
Veikkaampa, että tulen kallistumaan tuohon pohjareikään sitten kuitenkin. Ei se nyt niin yleistä ole, että tuollainen allas kuitenkaan lävähtää, varsinkaan noin paksulla lasilla.
Kaapistoon piirtelin rakennuspiirrustukset jo. Noiden piirrustuksien mukaan kaapisto tulisi olemaan 80cm korkea + kansi ja pohjalevyt, eli yhteensä noin 85cm korkea. Mietin kuitenkin vielä josko pudottaisi tuon kaapin korkeutta 5-10cm, kun allas nousisi jo niin korkealle. Puutavaraa menee tuohon melko paljon ja kovin edullinenkaan se ei enään ole, mutta mielestäni se on kuitenkin kaikista järkevin jalusta yleisistä vaihtoehdoista.
Kuinkahan suuren välin eteen uskaltaisi jättää, että ala-altaan pystyisi tarvittaessa vetämään kaapista ulos? Onko metri jo liikaa?
Tuo pinnantasausjuttu olis enemmän kuin mahtava systeemi, minun käytössäni, kun kun olen usein useamman päivän poissa, jolloin ei kukaan lisää vettä altaaseen. Eipähän tarttis sitäkään miettiä. Alankin heti tutkiman tuota "haaga systeemiä"
Lisää ideoita?
Kaapistoon piirtelin rakennuspiirrustukset jo. Noiden piirrustuksien mukaan kaapisto tulisi olemaan 80cm korkea + kansi ja pohjalevyt, eli yhteensä noin 85cm korkea. Mietin kuitenkin vielä josko pudottaisi tuon kaapin korkeutta 5-10cm, kun allas nousisi jo niin korkealle. Puutavaraa menee tuohon melko paljon ja kovin edullinenkaan se ei enään ole, mutta mielestäni se on kuitenkin kaikista järkevin jalusta yleisistä vaihtoehdoista.
Kuinkahan suuren välin eteen uskaltaisi jättää, että ala-altaan pystyisi tarvittaessa vetämään kaapista ulos? Onko metri jo liikaa?
Tuo pinnantasausjuttu olis enemmän kuin mahtava systeemi, minun käytössäni, kun kun olen usein useamman päivän poissa, jolloin ei kukaan lisää vettä altaaseen. Eipähän tarttis sitäkään miettiä. Alankin heti tutkiman tuota "haaga systeemiä"
Lisää ideoita?
-
- Junior Member
- Viestit: 129
- Liittynyt: 01:01, 09.02.2002
- Paikkakunta: Seinäjoki
-
- Advanced Member
- Viestit: 1065
- Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kemi
- Viesti:
No johan tuo systeemi olisikin ilman putkea , kivahan se ois kun rausku makaa reiän päällä ja tukkii koko systeemincancermann kirjoitti:Kannattaa varmaan kuitenkin laittaa siihen reikään sellainen putki (suoraan ylöspäin) että JOS pumppu sattuu hajoamaan, ei koko altaan sisältö ole lattialla... Esim. jotain 40-50mm veden pinnan alapuolella.
Pleko 88, tuossa linkki durson
rakentamiseen http://www.dursostandpipes.com/
Taitaa olla selvin kuva: http://www.saunalahti.fi/~haaga/Tekniik ... 54_img.htm
-
- Advanced Member
- Viestit: 3024
- Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
- Akvaarioseurat: TAS
- Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS
No juu, kyllä tuosta jo näkee. Ei muutakuin kokeilemaan vaan.Jouko kirjoitti:Taitaa olla selvin kuva: http://www.saunalahti.fi/~haaga/Tekniik ... 54_img.htm
Olisi muuten kasvialtaassa hyvä tuollainen systeemi kanssa. Itse en lannoitteita tarvitse, tosin voisihan sinne laittaa vaikka vitamiinia jos haluaa.
Minulla sen ala-altaan saa vedettyä kaapiston päädyn kautta tarvittaessa ulos. Tuli vain mieleen.. Mutta sinulla ongelmaksi voi tulla ala-altaan pituus eli mistä tila vetää allas sitä kautta pois.pleko_88 kirjoitti:Kuinkahan suuren välin eteen uskaltaisi jättää, että ala-altaan pystyisi tarvittaessa vetämään kaapista ulos? Onko metri jo liikaa?
Mielenkiinnolla kyllä seurailen tätä ketjua Että miten noin iso allas rakennetaan ja mitä kaikkea siihen voikaan tehdä.
Kyllä on rohkeita akvaristeja maailmalla. Mä en uskaltaisi laittaa uimuriin rytoksia saatikka luottaa tulvimisenestoa sen varaan. Rytoksi vettyy ajan kanssa.En tiedä millä aikavälillä tai vettyykö riittävästi lopettaakseen kellumisen mutta en ainakaan kotona viitsisi ottaa selvää. Ei varmaan olisi suurikaan homma virittää tuohon päälle joku koppa vesieristeeksi.Jouko kirjoitti:Taitaa olla selvin kuva: http://www.saunalahti.fi/~haaga/Tekniik ... 54_img.htm
-
- Advanced Member
- Viestit: 1196
- Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Oulu
Taidan hommata makean veden vaahdottimen
Panu linkitti SIBOn pdf dokkarin ja siitä innostuneena:
Olen tuota vaahdotinta jo muutaman kuukauden miettinyt ja laitoin nyt kyselyn SIBO myyntipuolelle. Katsotaan jos saan sieltä tilattua tuon Tornadon. Laitehan ei ole monimutkainen ja toimiessaan voisi syrjäyttää ulkosuodattimet täysin. Valutuskin mulla on ja en panisi pahakseni jos siitäkin pääsisi eroon kokonaan. Toivottavasti saan kamppeen pian kokeiluun!
Olen tuota vaahdotinta jo muutaman kuukauden miettinyt ja laitoin nyt kyselyn SIBO myyntipuolelle. Katsotaan jos saan sieltä tilattua tuon Tornadon. Laitehan ei ole monimutkainen ja toimiessaan voisi syrjäyttää ulkosuodattimet täysin. Valutuskin mulla on ja en panisi pahakseni jos siitäkin pääsisi eroon kokonaan. Toivottavasti saan kamppeen pian kokeiluun!
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Jalusta-asiaa vielä. Suosittelen ehdottomasti kartoittamaan erilaisia jalustavaihtoehtoja. Puussa on se hyvä puoli, että jalustan voi itse rakentaa. Materiaalia tuollaisen altaan jalustaan kuitenkin menee loppujen lopuksi aika paljon, joten hinta ei jää erityisen alhaiseksi. Puussa on paljon myös huonoja puolia. Käytettävät palkit on sen verran massiivisia ja niitä tulee paljon, joten nopeasti jalusta on pelkkää puuta eikä sinne mahdu sisään mitään tekniikkaa. Lisäksi jalustalle alkaa kertyä painoa melkoisesti.
Itse pyysin 850-litraista varten tarjouksen putkijalustasta paikallisen ammattikoulun metallilinjalta. Hitsasivat kasaan muutamassa päivässä teräksestä juuri piirrustusten mukaisen jalustan ja hintaa tuli vain 60 euroa. Hieman arvelutti pistää jalusta tilaukseen, kun minkäänlaista hinta-arviota en saanut ennen työn valmistumista, mutta voin luvata että yllätys oli mieluinen. Ei tuolla hinnalla olisi saanut edes puutavaraa puujalustaa varten. Liekö tuolla hinnalla koulu saanut edes materiaaleja kustannettua. Mutta metallilinjan opettaja sanoi ihan suoraan, että tällaiset jalustatyöt ovat niin erinomaista harjoitusta oppilaille, että mielellään niitä tekee. Oppilaatkin kuulemma tekevät ihan toisenlaisella motivaatiolla, kun työ on asiakastilaus.
Kannattaa siis kysellä vaihtoehtoja. Monet lähtevät rakentamaan itse puusta, kun tuntuu, että vaihtoehtoja ei juuri ole, mutta kyllä niitä löytyy.
Itse pyysin 850-litraista varten tarjouksen putkijalustasta paikallisen ammattikoulun metallilinjalta. Hitsasivat kasaan muutamassa päivässä teräksestä juuri piirrustusten mukaisen jalustan ja hintaa tuli vain 60 euroa. Hieman arvelutti pistää jalusta tilaukseen, kun minkäänlaista hinta-arviota en saanut ennen työn valmistumista, mutta voin luvata että yllätys oli mieluinen. Ei tuolla hinnalla olisi saanut edes puutavaraa puujalustaa varten. Liekö tuolla hinnalla koulu saanut edes materiaaleja kustannettua. Mutta metallilinjan opettaja sanoi ihan suoraan, että tällaiset jalustatyöt ovat niin erinomaista harjoitusta oppilaille, että mielellään niitä tekee. Oppilaatkin kuulemma tekevät ihan toisenlaisella motivaatiolla, kun työ on asiakastilaus.
Kannattaa siis kysellä vaihtoehtoja. Monet lähtevät rakentamaan itse puusta, kun tuntuu, että vaihtoehtoja ei juuri ole, mutta kyllä niitä löytyy.
-
- Advanced Member
- Viestit: 3024
- Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
- Akvaarioseurat: TAS
- Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS
Onhan tuo metalliputki tietty yksi vaihtoehto, mutta verhoilemaan senkin joutuisi (Ja puulla tietysti, kun muu ei kelpaa) jolloin hintaa tulisi taasen ihan samoissa määrin, ellei enemmänkin. Eivät nuo ala-allassuodattimet, korvausvesisäiliöt + miljoona pientä akvaariorojua ole niin kovin nättejä näkösällä. Piiloonhan ne on saatava.
Kaappiin jää palkkejen jälkeen tilaa kuitenkin vielä semmoiset 75x220x75, eli ihan riittävästi. Painoa tuolle tulee kyllä varmasti paljon. Tiedä en jaksaako sitä tarvittaessa enään pariin mieheen koottuna kanniskellakaan.
Niin ja tuosta akvaarion sijainnista vielä siten, että sen toisessa päädyssä on tyhjää tilaa noin 80cm, muttei sen enempää. Tämä tarkoittaa siis sitä, että ala-altaan poisvetäminen sivustapäin on valitettavasti mahdotonta, niin kauan kuin ala-altaana on yli 80cm pitkä allas.
Kaappiin jää palkkejen jälkeen tilaa kuitenkin vielä semmoiset 75x220x75, eli ihan riittävästi. Painoa tuolle tulee kyllä varmasti paljon. Tiedä en jaksaako sitä tarvittaessa enään pariin mieheen koottuna kanniskellakaan.
Niin ja tuosta akvaarion sijainnista vielä siten, että sen toisessa päädyssä on tyhjää tilaa noin 80cm, muttei sen enempää. Tämä tarkoittaa siis sitä, että ala-altaan poisvetäminen sivustapäin on valitettavasti mahdotonta, niin kauan kuin ala-altaana on yli 80cm pitkä allas.
-
- Advanced Member
- Viestit: 1417
- Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Korvausvesi systeemistä.
Kannattaa kurkata Wc istuimen säiliöön kun seuraavan kerran menet tarpeille. Istut vaan sellain "väärin päin" niin tarkastelu käy jopa toimituksen aikana...LOL
Enkä nyt tarkoita että sieltä pytystä niitä osia pitää ruveta repimään irti koska niitä myydään rautakaupassa mutta siitä näkee idean miten homma toimii ja mitä osia tarvitaan.
Kyllä minustakin tuo "styroxkohokuristussysteem" on aikast epäilyttävä.
Kannattaa kurkata Wc istuimen säiliöön kun seuraavan kerran menet tarpeille. Istut vaan sellain "väärin päin" niin tarkastelu käy jopa toimituksen aikana...LOL
Enkä nyt tarkoita että sieltä pytystä niitä osia pitää ruveta repimään irti koska niitä myydään rautakaupassa mutta siitä näkee idean miten homma toimii ja mitä osia tarvitaan.
Kyllä minustakin tuo "styroxkohokuristussysteem" on aikast epäilyttävä.
-
- Kivenpyörittäjä
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
- Viesti:
Voihan toki ostaa tunzen osmolaattorinkin, toimii se makeassakin vedessä. Silläkin tosin on vakuutusyhtiöitä vaivattu ja maksaakin toistasataa...Jorg kirjoitti: Kyllä minustakin tuo "styroxkohokuristussysteem" on aikast epäilyttävä.
Huolellisesti rakennettu haaga-malli on turvallinen ja toimintavarma.
Ilmapumpulla paineistettuun korvausvesiastiaan ei tavan kalvopumpulla saa loppujenlopuksi kovinkaan kummoista painetta aikaan, vain semmosen, että paine pakottaa juuri ja juuri veden korvausvesiletkuun.
Koho finnfoamista ettei vety ja varmistetaan se kunnolla vipuvarteen, esimerkiksi poraamalla läpi kohosta ja vipuvarresta ja siitä nippuside. Ei irtoa repimälläkään
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-
- Advanced Member
- Viestit: 1196
- Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Oulu
Jalusta
Minä hitsasin itse teräksestä jalustan 1155 L altaaseen. Altaan mitat eivät ole kaukana tuosta 1400 litraisesta eli pohja-ala on 243x80 cm. Terästä kului n. 24 metriä. Hitsaus oli n. 3 tunnin homma. Siihen päälle rälläköinti lamellilaikalla ja jalustan maalaus vasaramaalilla. Jalaksiin hitsasin jämerät mutterit ja niihin paksut pultit kiinni säätöjaloiksi.
Tuli meinaan hemmetin hyvä jalusta. Siinä on 13 pystyjalkaa ja kunnon tuenta joka suuntaan. Ei paljon 1155 L hötkyile ja akvaariota on kahteen kertaan jopa siirretty hiekkoineen ja osa vettäkin ja kalat altaassa. Teräsjalusta on kyllä erinomainen vaihtoehto jalustaa tehdessä.
Putket hommasin lähimmältä metallinmyyjältä eli ns romuttamolta. Heillä on myynnissä kaikkea aina mustasta putkesta happoteräkseen. Putki oli 30 mm ja seinämävahvuus taisi olla 2,5 mm. Hinta koko kasalle valmiiksi mittoihin leikattuna ei kyllä paljoa yli 100 e ollut. Vai olikohan sitäkään, en kyllä muista. 45 asteen kulmat leikkasimme itse rälläkällä.
Aion nyt lähiviikkoina verhoilla jalustan ihan normaaleilla kaapiston ovilla saranoineen. Ne tietysti pitää laskea hintaan lisäksi mutta ei se silti kovin kalliiksi tule. Teräsjalusta, oikein tehtynä, on ainakin kestävä ja varma ratkaisu.
Tuli meinaan hemmetin hyvä jalusta. Siinä on 13 pystyjalkaa ja kunnon tuenta joka suuntaan. Ei paljon 1155 L hötkyile ja akvaariota on kahteen kertaan jopa siirretty hiekkoineen ja osa vettäkin ja kalat altaassa. Teräsjalusta on kyllä erinomainen vaihtoehto jalustaa tehdessä.
Putket hommasin lähimmältä metallinmyyjältä eli ns romuttamolta. Heillä on myynnissä kaikkea aina mustasta putkesta happoteräkseen. Putki oli 30 mm ja seinämävahvuus taisi olla 2,5 mm. Hinta koko kasalle valmiiksi mittoihin leikattuna ei kyllä paljoa yli 100 e ollut. Vai olikohan sitäkään, en kyllä muista. 45 asteen kulmat leikkasimme itse rälläkällä.
Aion nyt lähiviikkoina verhoilla jalustan ihan normaaleilla kaapiston ovilla saranoineen. Ne tietysti pitää laskea hintaan lisäksi mutta ei se silti kovin kalliiksi tule. Teräsjalusta, oikein tehtynä, on ainakin kestävä ja varma ratkaisu.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
- Kivenpyörittäjä
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
- Viesti:
Re: Jalusta
Ehdottoman samaa mieltä. Pari kaapistoa/jalustaa olen teräksestä hitsannut ja liimapuulevyllä verhoillut.Jani kirjoitti:Teräsjalusta on kyllä erinomainen vaihtoehto jalustaa tehdessä.
Jos ei itsellä ole taitoa/resursseja metallihommiin, kannattaa kysästä jostain lähellä olevasta oppilaitoksesta tai vaikka avovankilasta. Tekevät monasti ihan omakustannehintaan, eli työstä ei juurikaan tarvi maksaa.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...