Onko ylisuuresta mattosuodattimesta haittaa?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aquastus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 18:15, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Onko ylisuuresta mattosuodattimesta haittaa?

Viesti Kirjoittaja Aquastus »

Pystyttelen piakkoin 128-litraista kasviakvaariota kardinaalitetroille (ehkä muutama ottokin mahtuu). Akvaarion koko 80x40x40cm. Muita kaloja ei altaaseen tule.

Suunnitteilla on 40x40cm kokoinen mattosuodatin, keskikarkea materiaali, paksuus 5cm. Pumppu eheim compact 150-600l/h. Jukka Järven sivuilla olen oikeaa kokoa pähkäillyt. Tavallaan suunnitelmat matemaattisesti osuvatkin kohdalleen mutta osaako kukaan kokemuksen rintaäänellä sanoa, toimiiko mokoma? Vaikuttaa, että saattaa olla liiankin iso matto em. altaaseen.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

On siitä sellaisia haittoja kuin maton koko ja mahdollisesti liian suuri virtaus akvaariossa. Kasvitkin voivat tykätä kyttyrää virtauksesta myös pienemmän hiilidioksidipitoisuuden takia. 300l/h on aika passeli pumpun kooksi. (En katsonut mitä mattoalaa se tarjoaa siihen, mutta sellaisia on käytössäni ollut 150 litraisissa.) Saathan säädettyä virtausta ja laskettua matonkin sen mukaan, niin jäljelle jää pumpun fyysinen koko.

Tästä voi olla erilaisiakin mielipiteitä, en ihmettelisi yhtään.
Jerns
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 18:38, 23.08.2005
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jerns »

Minulla puhaltaa 150 l altaassa 600l/h pumpulle mitoitettu pisaran mallinen mattosuodatin. Poistoletkun olen vetänyt toiseen päähän akvaariota jossa suihkuputki. Lisäksi akvassa vielä pieni sisäsuodatin keräämässä enimmät kakat. Virtausta ei ole yhtään liikaa ja kaikki toimii erittäin mainiosti. Suihkuputkella saat helposti pienennettyä virtausta ja helppo se on helppo valmistaa myös itse.
Aquastus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 18:15, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Aquastus »

Väheneekö hiilidioksidin karkaaminen, jos suihkuputkella suuntaisi virtauksen muualle kuin pintavettä kierrättämään?
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 22:51, 31.05.2004
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Meillä oli muutaman vuoden juuri tuollainen päätymallin matto c 600 pumpulla 140 l akvaarion ainoana suodattimena. Kalasto oli kardinaalitetraparvea selvästi raskaampi. Vesiarvot pysyivät koko ajan hyvinä ja punasävyisen kasviston vihtymisen perusteella ei hiilidioksidistakaan kauheaa pulaa tullut, vaikka virtaus meni hajoittamatta ympäri altaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”