Mitä kuolleille kaloille pitäisi "oikeaoppisesti"

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

_Pikkunen89_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:28, 27.07.2006
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja _Pikkunen89_ »

Jos ei ole bioroskista niin kumpi silloin on parempi, vessanpönttö vai sekajäte?
Aloittelija 160 litraa
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Tietysti sekajäte.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
_Pikkunen89_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:28, 27.07.2006
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja _Pikkunen89_ »

Ok. Kiitos :D
Aloittelija 160 litraa
Laureena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 23:24, 14.02.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Laureena »

En tiedä onko realistinen uhka, mutta jos kala on kuollut johonkin sairauteen, saattaisi tauti ehkä levitä luonnonkaloihin. Varmaan suurin osa taudeista/loisista kyllä kuolee vedenpuhdistuksessa. Kuitenkin esim. ehkäisypillereiden hormooneja päätyy puhdistuksen jälkeen vesiin luonnon kalojen ongelmaksi. Määrät lienevät myös suurempia kuin akvaariokaloista tulevat.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

stonde_92 kirjoitti:Iiik Minulle uusi juttu että kalat /muut koti eläimet jää putkistoon jos ne laittaa pönttöön!?
Ei jää, ne päätyy jätteenpuhdistamolle. Siellä ne eri altaissa lilluessaan lopulta hajoaa olemattomiin. Kiinteä aines kompostoidaan monilla paikoin, nestemäinen johdetaan takaisin vesistöön. Back to nature!

Tai ehkä isommat kalat voi tukkia viemärit, kuten mm. vesspaperirullat, sukkahousut, terveyssiteet ynnä muut viemäriin kuulumattomat mutta sinne monesti päätyvät esineet.
Minä juon nyt kahvia!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Moro tuli vaan mieleen että eiks niitä kuolleita kaloja voi viijä johonkii tunkiolle tai vastaavaan paikkaan variksien syötäviksi. :mrgreen: :mrgreen:
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Haluaisinpa nähdä yhdenkin ihmisen, joka ei koskaan laita viemäriin mitään ruoanjätteitä. Esim. tiskatessa veteen joutuvat ruuanmuruset, vanhentunut maito ym.

Tulee ihan mieleen, kun lehdissä on kirjoteltu, että mitä saa laittaa energiajätteeseen ja mitä kaatikselle. Joku asiantuntija manasi, että ihmiset ei edelleenkään osaa lajitella, kun energiajätteenkin seassa kasvaa vaikka mitä homeita. Melkosen hyvin saa kaikki pakkaukset jynssätä, jottei yksikään bakteeri tai home siinä sikiäisi. Etenkin kun sikiämisaikaa roskiksessa on se 2vkoa-kk ennen kuin tyhjennetään.

Kaikki valmisruokakupit, pussit, tuorejuustopakkaukset, kermaviili ym. pitäisi pyyhkiä huolellisesti paperilla ja laittaa vasta sitten roskikseen, ja paperi sitten biojätteeseen. 8O Ja aiemmin kun sanottiin, että ei tarvitse niin huolissaan olla, kyllä ne pienet "tähteet" palavat energialaitoksella sitten. :roll:
*laa la laa*
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viestit: 199
Liittynyt: 14:06, 12.04.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Tittis kirjoitti:Haluaisinpa nähdä yhdenkin ihmisen, joka ei koskaan laita viemäriin mitään ruoanjätteitä. Esim. tiskatessa veteen joutuvat ruuanmuruset, vanhentunut maito ym.
Ja jos kattiloihin jää tosi paljon ruokaa, niin kyllä ne meillä kaavitaan nimenomaan vessanpönttöön ennen kuin aletaan tiskaamaan [:I]
Terttu H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 23:59, 26.12.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terttu H »

maisu kirjoitti:

Kuinka moni muuten on laittanut lemmikkihiiren tai -hamsterin biojätteisiin tai roskikseen?
Olen laittanut lemmikkihiiren biojätteeseen. Koirani varmaankin hautaan, kun sen aika koittaa.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä heitetään kuolleet kalat roskiin. Ja kaavitaan kyllä kattilat vessanpönttöön, koska sinne menis joka tapauksessa, jos olisi tullut kaikki syötyä.
jjantti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 154
Liittynyt: 12:35, 17.03.2005
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Kalat hautaan kukkapurkkiin ja hamsterit odottelivat pakastimessa äitin kukkapenkkiin pääsemistä, enhän minä nyt Hamsua ja Herberttiä roskiin voinu heittää...Isoihin kukkaruukkuihin on menny partiksetkin pienen kaivamisen jälkeen, sen isompia ruumiita ei ole vielä ollut.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Monsterfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 11:24, 14.11.2003

Viesti Kirjoittaja Monsterfish »

Olenpas minä julma ihminen, kun lueskelee näistä neontetrahautajaisista. Minä olen tylysti vetänyt kuolleet kalat vessasta alas. Joskus sinne menee myös ruontähteitä ja jopa edesmenneen tuliliskoni hautasin yhdellä vetäisyllä... 8O Kun ajattelee realistisesti ihmisen jätöksien kokoa, niin aikamoinen jööti saa olla että jämähtää putkeen. :mrgreen:

En kylläkään kuollutta kissanpoikasta moiseen laita. Menisi nuo putket tukkoon ja mies saisi hermokohtauksen kun joutuisi niitä auki rassaamaan. Kisutyttö pääsi ihan kuoppaan ja maata päälle.

Suurin hautaamani eläin oli aikoinaan kuollut dalmikseni. Kyllä sitä saikin meinaan kaivaa itsensä melkoisen syvälle, että sai sen vaadittavan kasan maata päälle, ettei metsänpedot sitä haista ja kaiva ylös...

Kai sitä on elämä jo meikäläisen raaistanut. Lemmikeitä kun on mennyt jo kymmeniä. Eikä siinä luvussa ole vielä edes kalat mukana. Olen joitakin joutunut jo omakätisesti lopettamaankin, mutta vanhimmiten olen jättänyt sen puuhan miehelleni... Kalat sentään lopetan itse, mikäli on pakko ja kala kärsii ja kituu ilman paranemismahdollisuuksia. :roll:

Ei! En suinkaan hoitanut niitä huonosti, kun kuolivat. Lemmikit nyt vaan elävät melko lyhyen elämän ihmisiin verrattuna ja minulla on ollut niitä teini-iästä lähtien eri sorttisia, joskus jopa 35kpl yhtaikaa (olivat hiiriä). Totesin jopa ihan itse, että hiiret eivät elä yli 2-vuotiaiksi, vaan kuolevat vatsassa sijaitsevaan kasvaimeen. Jos se kasvaa sisään päin, on aikaa vähempi, kuin jos se kasvaa päällepäin... :?

No joo. Mä olen ihannukkumavalmis viimeöisen 9,5h työputken jälkeen. Painun tästä koisaamaan, etten kaikkein kamalimpia yksityiskohtia ja kuolinkorinoita ala kuvailemaan ihmisten kiusaksi. Saan vielä painajaisia itsekkin... :twisted:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Viemäreissä rotilla on hyvät oltavat. Niitähän ruokitaan runsaasti ja monipuolisesti. Jopa kuolleet lemmikkikalatkin syötetään mieluusti rotille. 8O

Onneksi biojätteet on keksitty. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

aquamarina kirjoitti:Meillä heitetään kuolleet kalat roskiin. Ja kaavitaan kyllä kattilat vessanpönttöön, koska sinne menis joka tapauksessa, jos olisi tullut kaikki syötyä.
En tiedä teillä, mutta meillä ei tuota ulostetta syödä ;)
Suurin syy, miksi ei saa laittaa ruokaa ja muuta syötövää (kalat & lemmikit) pönttöön on pahentunut rottaongelma. Eli Kaikki mitä syötävää menee pönttöön niin rotat käyttää ravinnokseen. Myös jokainen ylomääräinen pöntön veto on veden tuhlaamista.

Kyllä ne kattilat voi kaapia sinne biojätteisiin ja viemäriin voi laittaa siivilän josta mahdollisest tiskaamisesta jääneet ruuat voi laittaa biojätteisiin.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Meilläkin koirat esipesevät astiat ennen tiskaamista :mrgreen: Hyväksi havaittu kikka. Mietin tässä juuri sitä, että kun eräs aijempi kirjoittaja sanoi, että ei kaupungissa voi laittaa bioskaan ja kierrättää... Miksi ei? nykyäänhän suorastaan vaaditaan kierrättämistä. Ja jokaisessa taloyhtiössä kylläkin on ne roskakatokset.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Meillä sellainen suht kiinteä ruokajäte menee roskiin, mut kuka nyt viittii sopan jämiä laittaa, pönttöön ne menee, se vasta on inhaa jos kaadat sopat esim paperiseen biojätepussiin tai roskispussiin, jossa on reikä pohjassa, läpihän se siitä tulee ja sit kiikutat vuotavaa pussia pitkin rappukäytäviä...(silloin kun asuin vielä kerrostalossa)

Meillä ei ees oo biojäteastiaa, ne ruuantähteet menee tavalliseen sekajätteeseen tai sit pupuille syötäväksi (esim. kasvisten kuoret, salaatinjämät jne.) ja nestemäiset siis pönttöön. (siellähän lilluvat sakokaivossa kunnes auto tulee ja imee pois)

*ps. ja niitä viemärirottia ei ole, navetassa sen sijaan jokunen on, mutta kissat hoitelee ne päiviltä...
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
tetra67
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 09:39, 04.02.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

Kuolleista kaloistahan tässä oli ensisijaisesti puhe ja niidenkään paikka ei tosiaan ole wc-pytyssä. Mutta paljon uskomattommpaa on lukea, että edelleen jotkut tyhjentävät ruuantähteitä sinne. Kyllä näyttää olevan edelleen tarvetta valistukseen, jota on jo monesta lähteestä jaettu: wc-pyttyyn ei pidä laittaa mitään, mitä ei ole ensin syönyt/juonut - paitsi wc-paperia. Kaikki muu kuuluu lajitella oikeaan roskikseen - myös ne ruuantähteet. Rasvaiset ruuat tukkivat tehokkaasti viemäreitä - wc-pytystäkin lähtee yllättävän pieni viemäriputki.
Monsterfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 11:24, 14.11.2003

Viesti Kirjoittaja Monsterfish »

Millaisissa ihmetaloissa te oikeisn asustatte? Meillä on viemäriputket ainakin niin isot, ettei sinne mikään jää tukkeeksi, mikäli on hajoavaa tavaraa, eikä esim muovia. Kuolleet muovikalat, mikäli joskus niitä hankin, lupaan laittaa kierrätykseen. :mrgreen:

Jos tietäisitte mitä työkseni teen ja mitää sen tähden tiedän viemäreiden läpäisykapasiteetista, ymmärtäisitte toki, miksi tässä mainaa tipahtaa tuolilta, kun alkaa väkisin naurattamaan ne kuolleet kalat siellä viemäriä tukkimassa. :mrgreen:

Helpommin saa rotat meillä apetta, kun käyvät tuolla ulkoroskiksessa penkomassa. Ei tarvitse sukeltaa monta metriä syvään lokakaivoon kroolailemaan ja etsimään mahdollisesti edesmenneitä kalasiani, taikka niitä kolmea homeista makaroonia, jotka kenties killuisivat pinnalla. Tokihan rotta voi sukeltaakkin, mikäli mitään hirmu herkkua ei ole tarjolla? 8-) Kyllä nuo varmaan sisällekkin tulisivat, mutta me ei päästetä kun on kaksi kesyä tyttörottaa tuolla lemmikkinä, eikä tiedä hyvää jos jokin viemärirotankoltiainen niiden luona vierailisi... 8O

Nyt kun olen hihitellyt tarpeekseni, painun jälleen nukkumaan. :D Saatte toki vaikka tuhkata omat fisusenne. Minä käytän tuota helpompaa konstia. Lupaan toki tulla kertomaan, mikäli jokin kaloistani asettuisi yllättäin jääräpäisesti poikkiteloin putkistoon aiheuttaen mittavia taloudellisia vahinkoja. Sitten voitte hihitellä takaisin. :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse laitan kuolleet kalat biojätteeseen, kauhutarinat viemärirotista yms. ovat tehonneet ;). Tai sitten vain haluan harraste-eläimilleni paremman lopun kuin ihmisen p*skalle. Muistelin että vessastavetojuttuja on tullut luettua ennenkin, ja löysinkin yhden joka saa melkein tuolilta tippumaan...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Seraphy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 00:19, 14.12.2006
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Seraphy »

Minua saa vapaasti sanoa typeräksi, mutta sittenkun omista kaloistani aika jättää niin hautaan ne pihalle (jos mahdollista) tai sitten laitan tulitikkurasiaan ja laitan roskiin. Viimeinen lepopaikka sille kalallekkin :)
ikp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 20:38, 11.11.2005

Viesti Kirjoittaja ikp »

Eihän tässä ollut kyse siitä, että olisi julma tai raaka, jos heittää kalat vessanpönttöön. Mitä sitä kuollutta kalaa enää se liikuttaa.

Eikä kyse myöskään ollut putkien tukkeutumisesta.

Pitäisihän aikuisen ihmisen tietää miksi lajitellaan ja osata myös sitä tehdä...
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Seraphy kirjoitti:Minua saa vapaasti sanoa typeräksi, mutta sittenkun omista kaloistani aika jättää niin hautaan ne pihalle (jos mahdollista) tai sitten laitan tulitikkurasiaan ja laitan roskiin. Viimeinen lepopaikka sille kalallekkin :)
Minnullakin kuoli yksi oskari kun oli hypännyt altaasta. Sen hautasin etupihalle
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
tetra67
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 09:39, 04.02.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

ikp kirjoitti:Eihän tässä ollut kyse siitä, että olisi julma tai raaka, jos heittää kalat vessanpönttöön. Mitä sitä kuollutta kalaa enää se liikuttaa.

Eikä kyse myöskään ollut putkien tukkeutumisesta.

Pitäisihän aikuisen ihmisen tietää miksi lajitellaan ja osata myös sitä tehdä...
Täsmälleen näin, hienoa ikp. :D

Monsterfishille tiedoksi: en minäkään väittänyt, että kuollut akvaariokala tukkisi viemärin, mutta kun se nyt vain ei sinne kuulu. Enkä ymmärrä, miten kalan pudottaminen pyttyyn on helpompaa kuin sen laittaminen roskapussiin? Sitä paitsi ei se kuollut kala itsestään pytystä lähde, vaan samalla tulee tuhlattua litratolkulla puhdasta vettä ihan tarpeettomasti.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Menee vähän kohta OT:ksi tämä juttu, mutta en voi mieltäni malttaa (laki senkin onneksi sallii). Kieltämättä mä olen meinannut tippua penkiltä naurun remakoiden ansiosta lukiessani näitä kaikkia tarinoita pytyistä, viemäreistä ja roskiksista. :mrgreen: Mutta yhteen on ihan pakko puuttua.
jjantti kirjoitti:Kalat hautaan kukkapurkkiin ja hamsterit odottelivat pakastimessa äitin kukkapenkkiin pääsemistä, enhän minä nyt Hamsua ja Herberttiä roskiin voinu heittää...Isoihin kukkaruukkuihin on menny partiksetkin pienen kaivamisen jälkeen, sen isompia ruumiita ei ole vielä ollut.
Käsitykseni mukaan suht kivan kokoinen fisu ei maadu kovin nopeasti, jos on tiukasti mullan seassa. Nykyään ihmisetkään kun eivät maadu enää 25 vuodessa kuin ennen, kun ollaan lisäaineiden kyllästämiä. Ja muutenkin ohjeena on vaihtaa keväisin aina kukille uutta multaa, että saavat ravinnetta. En usko, että tästä kalasta tulee tarpeeksi ravinnetta, että sillä voisi välttää kukkamullan vaihtamisen. Toiseksi, jos tapana on keväisin vaihtaa mullat niin sen "12 cm:n" partiksen mehukas mätääntyväraato ei välttämättä ole paras vaihtoehto löytää sieltä kukkapurkista. Jos nyt joku on eri mieltä tästä maatumisesta, niin sitten minäkin alan hautaamaan kalani kukkapurkkeihin ja laitan vielä kynttilät viereen, muistoksi. Vieraat sitten kenties ihmettelee, että miksikäs sinulla on kukkaruukun molemmin puolin kynttilät? Siihen sitten voi sanoa, että hautasin kukkaruukkuun meidän lehtikalan. Luulen, että voisin saada hieman outoja katseita. Söisiköhän enää ne mun tekemiä piirakoitakaan, jos epäilevät, että olen haudannut sinnekin jotain?! :roll: Lehtikalan ruokaa, kun ei oo enää kukaan syömässä sitä? :mrgreen:

Yhteenveto: roskis on kaloille ihan best nämä tarinat luettuani.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Bioroskis/ komposti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”