Huntupyrstön kumma käytös

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RiinaP
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 10:54, 14.10.2006
Paikkakunta: Kemijärvi

Huntupyrstön kumma käytös

Viesti Kirjoittaja RiinaP »

Elikkäs, 600 l altaassani uiskentelee 4 kultakalaa, 1 isompi ja 3 pienempää.

Kummastuttaa kun yksi pienemmistä on tänään ahdistellut tuota isoa koko päivän, on jatkuvasti kiinni toisen peräaukossa ja näykkii sitä.

Toinen kauhuissaan ui karkuun minkä ehtii... Sukupuolista minulla ei ole hajuakaan.
Riina P
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Voipi olla että tämä "takaa ajettu" on naaras. Katso kalasi kiduskansiin, onko niissä finnimäisiä täpliä, jos on, niin kyseessä on koiras. Tosin näiltä jalostetuilta kultiksilta moinen ominaisuuskin voi olla kadonnut.

Toinen (ei niin varma) keino tunnistaa kultiksien sukupuoli voi olla että katsoo peräaukkoa. Naaralla peräaukko "pullottaa", kun taas koiraalla vatsan alusta on tasainen. (Ihan varma en ole tästä keinosta: luin sen aikaa sitten jostakin.)
OV miljoonakaloja & kasveja
timetu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 13:08, 15.01.2005
Paikkakunta: Kauhajoki (Etelä-Pohjanmaa)

Viesti Kirjoittaja timetu »

Näin kevään lähestyessä itsellä ainakin kultakalakoiras aivan vainosi kaks kertaa isompaa naarasta koko päivän ja nimenomaan kiinni takapuolessa. Suunnittelin jo sen koiraan siirtämistä arestiin, mut kyllä se siitä rauhottu.

Tätä se kevään tulo teettää toivotaan vain voimia naaraille siinä höykytyksessä.
*Maalla on mukavaa*
RiinaP
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 10:54, 14.10.2006
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja RiinaP »

Päivitystä...

IIK! Meillä on nyt sitten kutua akvaariossa, miekkakasvin lehdillä...

Mitä teen, otanko kudun pois, antaako kalat sen olla? Kuinka poikaset, selviävätkö?

Tuleeko jaavansammal toimeen kultakala-altaassa? Shän suojaisi poikasia... Siirsin kyllä isojuurista pistiaa altaaseen.

Mutta tärkein, koska poikasia on odotettavissa? Kutu ilmestyi tänään.
Mitä poikasille ruuaksi?

Ensimmäisen kerran kutua minun altaissani.
Riina P
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Onnea!
Kyllähän ne kultikset kudun parempii suihin popsii.
Itse antaisin kudun olla akvaariossa missä kalat ovat, sillä mitä teet kultakalan poikasilla? Annat eläinkauppaan, joka myy kultakalat (yleensä ottaen) n. satalitraisiin purkkeihin? Koitat etsiä jostakin harrastajia joilla on tarpeeksi suuri akvaario ja jotka olisivat valmiita pyhittämään ison akvaarion vain kultakaloille (niitä ihmisiä ON vähän.)? Pidät itse kalat, jotka vaativat pajon tilaa (=monta akvaariota/yhden iiison akvaarion).

Itse olin samassa tilanteessa vähän aikaa sitten, mutta päädyin siihen että kutu saa olla samassa akvaariossa kalojen kanssa, sillä minulla ei ole tällä hetkellä tilaa monelle kultakalalle. Kultiksia on helppo kudettaa - joten jos jossakin vaiheessa minulle tulee tilaa ja tarvetta lisä kaloille aijon kyllä kudettaa omiani. Silloin kun kutua oli, niin suurin osa meni kyllä parempiin suihin, mutta selviytyi poikasista pari, jotka kylläkin tulivat myöhemmin sitten syödyiksi.

Jaavansammal tulee toimeen kultakala altaassa.

Onko akvaariossasi muita asukkeja kuin kultikset?
OV miljoonakaloja & kasveja
RiinaP
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 10:54, 14.10.2006
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja RiinaP »

Heips!

Ei muita kaloja kuin 4 kultakalaa ja 1 partamonni. Tilaa siis on kyllä.

Mutta taidan nyt kuitenkin laittaa sammalta tuonne ja toivoa parasta. Kuinka pian nuo kuoriutuvat, jos kuoriutuvat?
Riina P
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Sullahan mahtuisi siis ihan hyvin ainakin pari - kolme kalaa tuonne noiden lisäksi. (Kolme, jos puhumme "pallomahoista". Kaksi jos puhumme komeetoista tai luonnonmuodoista)
Sinun tilanteessasi koittaisin poimia kudun mahdolliseen poikasaltaaseen ja kasvattaa niitä. Mitä suurempi parvi sen onnellisempia kalat ovat (ainakin omasta mielestäni :)). Lisäksi suurempi parvi näyttää silmäänkin paremmalta, mikäli tilaa on. Jos poikasista näyttää selviytyvän liian monta elossa, olisin ilkeä ihminen ja tappaisin "ylimääräiset", jos kukaan harrastaja ei niitä huolisi.

Miten toi partamonni muuten tulee toimeen akvaariossasi? Ei syö kultisten kylkilimoja? Kuinka lämmintä vesi on?
Olen harkinnut partista levänsyöjäksi tuohon omaan kultisakvaariooni, mutta olen kuullut kauhujuttuja partiksista jotka ovat imeneet kultiksilta silmän pois. Toisaalta taas vesi on aika kylmää, sillä kultisakvaario on kellarissa.
OV miljoonakaloja & kasveja
RiinaP
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 10:54, 14.10.2006
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja RiinaP »

Heips!

Altaan vesi on mulla n. 22 asteista, joskus saattaa nousta 24 asteeseen.

Ja ihan hyvinä on näyttänyt partis menestyvän, ei ole käynyt kultiksiin kiinni. Toisaalta kun kaikilla on riittävästi tilaa, ei tarvitse alkaa toisiaan repimään.
Riina P
Aija-Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:28, 02.02.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Aija-Maria »

Mulla on muiden kalojen kanssa kaksi huntua, siihen altaaseen ne eivät enää jää. Meinasin antaa ko fisut pois, mutta mitä jos siirrän ne toiseen akvaarioon. Kuulostaako pahalta jos akvassa on vain kaksi kultakalaa ja pohjakaloja? Minkä kokoinen allas näille kahdelle pitäisi olla?
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Aija-Maria kirjoitti:Mulla on muiden kalojen kanssa kaksi huntua, siihen altaaseen ne eivät enää jää. Meinasin antaa ko fisut pois, mutta mitä jos siirrän ne toiseen akvaarioon. Kuulostaako pahalta jos akvassa on vain kaksi kultakalaa ja pohjakaloja? Minkä kokoinen allas näille kahdelle pitäisi olla?
Kannattaa mieluumminkin antaa kalat pois, johonkin hyviin harrastaviin koteihin, jos ei itse ole valmis hankkimaan niille sopivan kokoista allasta ja kavereita. Jos taas olet valmis hankkimaan suuren altaan ja kaloillesi kavereita, niin tervetuloa kultakalojen onnellisten omistajien pieneen piiriin :D!
Kahdelle kalalle perjaatteessa tarvitsisi vain 200-litraisen akvaarion, mutta n. kolmekymmentä senttinen kala ei näytä kamalan kivalta 200-litraisessa akvaariossa, vai? Pohjakalatkin kannattaa valita huolella, useat kalat tykkäävät nimittäin kultiksien kylkilimoista. Suosittelen hankkimaan vähintään 500-litraisen akvaarion ja kultiksia tuonne n. viisi kappaletta ja ehkäpä tuollainen partamonni voisi käydä pohjalle..
OV miljoonakaloja & kasveja
Aija-Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:28, 02.02.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Aija-Maria »

Ehkäpä annan ne pois.. He tosiaan tuliva akvan mukana, itse en sellaisia olisi hankkinut. Kovin kauniita he kyllä ovat.
Paljonkohan eläinkauppias hyvittää tuollaisista, ihan ovat jo kunnon kokoisia. Vai pitäisikö yrittää muuten löytää heille koti..miten :? en tunne ainuttakaan.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Aija-Maria kirjoitti:Vai pitäisikö yrittää muuten löytää heille koti..miten :? en tunne ainuttakaan.
Jos mitään kunnon "hätätilannetta" ei ole akvaariossa päällä (kalat häiritsevät toisia kaloja jotenkin, vesiarvot eivät ole sopivat.... yms), niin koittaisin ensin etsiä kotia muuten. Näin ainakin varmistaisit kavereille kunnon kodit (=muita kultis kavereita ja kunnon kokoinen, hyvin hoidettu akvaario)! Kannattaa laittaa tänne aw:n lahjoitetaan (tai myydään) palstalle ilmoitus kaloista ja jos tiedät joitakin muita kala aiheisia foorumeita, niin sinne myös.
OV miljoonakaloja & kasveja
Aija-Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:28, 02.02.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Aija-Maria »

Juu ei täällä mitään hätään ole. Niin kauniita nuo kyllä ovat, että vielä hetken harkitsen heille oman altaan ostoa.. Katsotaan kuinka käy [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”