Magneettinen lasinpuhdistin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

vemkki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 07:10, 29.12.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vemkki »

Itse käytän yleensä magneettista leväpuhdistinta pehmeiden levien kanssa. Jos lasiin tulee jotain järeämpää levää (esim. tummanvihreitä täpliä), niin sitten sohin Tetran partateräviritelmällä. :)

Ihmettelen kyllä että miten ihmiset onnistuvat naarmuttamaan altaitaan. En löytänyt 5 vuotta vanhasta purkistani yhtään naarmua, ja olen noita molempia menetelmiä käyttänyt. Tapanani ei ole kyllä ollut kuljettaa magneettista leväraappaa pohjahiekassa, joten sen väliin ei hiekanjyväsiä juuri ole päässyt. Tuon Tetran teräviritelmänkin ideana lienee se, että se on juuri oikeassa asennossa jotta naarmuja ei synny.

Vanhaa allasta tyhjentäessäni havaitsin myös, että tiskiharjalla saa kätevästi kulmaukset putsattua ainakin pehmeämmästä levästä. Ei tartte pelätä silikonien puolesta, mutta siistiä jälkeä tulee.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

vmk kirjoitti: Ihmettelen kyllä että miten ihmiset onnistuvat naarmuttamaan altaitaan. En löytänyt 5 vuotta vanhasta purkistani yhtään naarmua, ja olen noita molempia menetelmiä käyttänyt. Tapanani ei ole kyllä ollut kuljettaa magneettista leväraappaa pohjahiekassa, joten sen väliin ei hiekanjyväsiä juuri ole päässyt.
Itse kyselin viime kesänä juuri näistä magneettiasioista koska olin saanut joitakin naarmuja laseihin. Silloin ehdotettiin kelluvaa puhdistusmagneettia ja olen todennut sen olevan aivan ehdoton ja 'hellävaraisempi' verrattuna perinteisiin magneetteihin. Ostin magneetin joka on tarkoitettu 10 mm lasin paksuudelle ja se on toiminut moitteettomasti myös 12 mm lasin paksuudellekin.

Ai, miten olen onnistunut saamaan naarmuja? En tiedä makean veden asioista mutta meillä merivesipuolella ns. elävässä kivessä asustaa kaiken maailman öttösiä jotka kaivavat koloja kiviin ja työntävät 'jätteet' ulos ja kiertovesipumput pölläyttelevät murusia laseihin joissa on hiukan levää ja johon sitten nämä murut saattavat tarttua ja sitten kun magneetilla.... - että sillä lailla. :cry:
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja juhani »

Silloin harvoin kun laseja tarvii puhdistaa, niin minä käytän auton muovista tuulilasiskrabaa. Sillä lähtee levät laakista leveältäkin alueelta.
Juhani
Paula Luotola
Member
Member
Viestit: 276
Liittynyt: 01:23, 31.10.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Minä tässä mietin, että miksi pirussa niitä laseja tarvii puhdistaa... Onko plekot liian hyvillä ruuilla...? :roll:
Muusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 17:04, 28.09.2002
Paikkakunta: Lappi (tl)

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minä en käytä kumpaakaan - vaan karhunkielisientä :D . Semmoista aika pientä mitä myydään marketeissa kymmenen (?) kappaleen paketeissa. Ja hyvin pyyhkii :mrgreen: . Ja kun sieltä pussista valkkaa sen keltaisen sienen niin kun kääntää sen pehmeämmän puolen lasia päin niin näkee hyvin sitä keltaista vasten että jäikö levää vai vieläkö hangataan. Ne tummanväriset sienet voi sit käyttää vaikka vessan kuuraamiseen [;)]
kaki8
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:01, 01.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä-Jas

Viesti Kirjoittaja kaki8 »

Jos kuitenkin olet ostanut kaupasta tehokkaan magneettipuhdistimen, katso että et laita sitä esim. reppuun jossa on myös rahapussisi. Minulla menivät kaikki kortit uusiksi kun ajattelematta laitoin kaikki ostokset vaan reppuun (ostin samalla kaloille ruokaa, uuden magneetin yms.) Seuraavan kerran kun menin kauppaan ja yritin maksaa kortilla, sepä ei enää toiminut. :(

Tästä syystä ääni partaterälle.
They say if you play a Microsoft CD backwards you hear satanic messages. That's nothing, because if you play it forwards it installs Windows.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

PL kirjoitti:Minä tässä mietin, että miksi pirussa niitä laseja tarvii puhdistaa... Onko plekot liian hyvillä ruuilla...?
No, meillä olohuoneen akvaariota vastapäisestä seinästä pääsee heijastumaan jonkun verran sun:ia akvaarioon ja aiheuttaa etulasiin täplälevän kasvua. Tälpälevähän on niin sitkeää, että sitä ei juuri millään saa irti.

Ostin metallisen leväskrapan tätä varten, mutta piti minusta niin ilkeää ääntä, että nyttemmin olen käyttänyt vanhaa automaattikorttia raaputtamiseen ja samalla ei ole pelkoa lasin naarmuuntumisesta.
kaki8 kirjoitti:Minulla menivät kaikki kortit uusiksi kun ajattelematta laitoin kaikki ostokset vaan reppuun
No, nythän sinulla on sitten useampi skrapa - ajattele asian positiivista puolta :mrgreen:

Jooh, itsekin ajatuksissani laitoin magneetin ja rahapussin reppuuni, kunnes kotona vasta tajusin. Onneksi ei kortit tykännyt kyttyrää...
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Paula Luotola kirjoitti:Minä tässä mietin, että miksi pirussa niitä laseja tarvii puhdistaa... Onko plekot liian hyvillä ruuilla...?
Kuka sellaisia rumiluksia muka kaipaa akvaarioonsa...pyh!
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Timo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 189
Liittynyt: 10:45, 27.10.2002
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

mulla

Viesti Kirjoittaja Timo »

Minulla on magneetti putsari ja toimii hyvin, kunhan jaksaa kihnuttaa tarpeeksi kauan.
villimilli
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 19:28, 27.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: mulla

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Timo kirjoitti:Minulla on magneetti putsari ja toimii hyvin, kunhan jaksaa kihnuttaa tarpeeksi kauan.
Näin täälläkin, se pienempi ja kevyempi toimii kun on suunnilleen kätensä heilutellut kipeäksi. [;)] Painavampi ei edes liiku vaan putoo, kun lasin toisella puolella olevaa kappaletta liikauttaa... Että tämmösistähän on sitten suuresti apua .
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Holzig kirjoitti:
Paula Luotola kirjoitti:Minä tässä mietin, että miksi pirussa niitä laseja tarvii puhdistaa... Onko plekot liian hyvillä ruuilla...?
Kuka sellaisia rumiluksia muka kaipaa akvaarioonsa...pyh!
Pidämmehän me naiset miehiäkin kodeissamme :mrgreen: [;)]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Onko Niin tehokkaita mangneetteja, että se yltäää n.1 cm lasin läpi?
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Itse olen saanut komeita naarmuja magneettiraapalla. Pisin naarmu on etulasissa 13 cm. Yleensä kyllä kuulee äänestä millon joku hiekanjyvä on välissä, mutta aina välillä jotain sattuu nykyään suosin ihan tavallista terällistä leväraappaa, on tehokkaampi eikä naarmuta.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 521
Liittynyt: 18:33, 28.12.2005
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Luottokortti o paras ! Sillä lähtee levät, eikä tuu narmuja !
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Magneetti on paras tapa naarmuttaa allas
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Drooms kirjoitti:Onko Niin tehokkaita mangneetteja, että se yltäää n.1 cm lasin läpi?
On löytyy viellä paksummallekkin lasille. 10mm lasille riittää magneettipuhdistin jolla on koko merkintä L. XL riittää sitten paksummillekkin laseille olikohan 16-18mm.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja -riff- »

paul kirjoitti:Magneetti on paras tapa naarmuttaa allas
Lasit pysyy naarmuttomina, jos käyttää leväraappamagneettia.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

-riff- kirjoitti:
paul kirjoitti:Magneetti on paras tapa naarmuttaa allas
Lasit pysyy naarmuttomina, jos käyttää leväraappamagneettia.
Paitsi kun hiekanjyvä menee väliin niin komeasti vetää näkyvän naarmun. Sorapohjalla ehkä.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Paras tapa poistaa levä laseista on edelleen tiskiharja:)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Duoda...Onhan tästä jo useampia vuosia kun kelluvat magneetit tuli markkinoille.
Aika mähelö saa olla jos niillä onnistuu saamaan hiekanjyvän lasin ja magneetin väliin ja onnistuu naarmuttamaan.
Oma suosikkini (isojen altaiden omistajana) on saksasta ihan kaupasta kaupasta ostettu, ei siis nettikaupasta, handy -tyyppinen terä jolla on leveyttä vissiin 15cm ja mikä parasta, terät ruostumatonta terästä 8-)

Jestas miten vanha ketju on taas löytynyt uudestaan :mrgreen:
Hienoa että haku -toiminto toimii [;)]

Yanna
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Minulla on juuri tuollainen leväraappamagneetti, Hobby merkiltään. Hinta suolainen, parinkympin luokkaa mutta itse laite on loistava. Lähtee paksukin leväkerros takuuvarmasti eikä naarmuta.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Jotain nettikauppoja, jossa myydään levämangneetteja (L-kokoa)?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

96l+38l+20l
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Drooms kirjoitti:Jotain nettikauppoja, jossa myydään levämangneetteja (L-kokoa)?
Tässä L koko joka riittää 15mm asti L-koko
Tässä M koko joka riittää 10mm astiM-koko
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Wyrda kirjoitti:
-riff- kirjoitti:
paul kirjoitti:Magneetti on paras tapa naarmuttaa allas
Lasit pysyy naarmuttomina, jos käyttää leväraappamagneettia.
Paitsi kun hiekanjyvä menee väliin niin komeasti vetää näkyvän naarmun. Sorapohjalla ehkä.
Ihan puhallushiekkapohjalla olen tuota käyttänyt, ja lasit naarmuttomia. Ei sitä magneettia tarvi pohjaan tunkea. :roll:
Ja jos putoaa vahingossa, niin on tosi helppo puhdistaa, toisin kun nuo perinteiset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”