Miten kierteissarvikotilot saa pois vanhasta hiekasta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PaulaP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 19:33, 23.09.2003
Paikkakunta: Ruovesi

Miten kierteissarvikotilot saa pois vanhasta hiekasta?

Viesti Kirjoittaja PaulaP »

On tuossa totaalinen hiekanvaihto käynnissä. Miten saan kotilot pois vanhasta hiekasta, uutta kuohkeuttamaan? Muutamia olen pinnalta napsinut talteen, mutta niitä on satoja tuolla hiekan seassa, kuinka pääsen niihin käsiksi näppärästi?
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Siivilöi hiekka :mrgreen: siinä jää ainakin isommat kiinni, tosin märkä hiekka on aika "kiva" seuloa...
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kierteiset kokoontuvat mielellään katkarapupelletin ympärille. [;)]
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

kun laittaa hiekan sankoonn jossa se on kosteaa niin kierteiset vähitellen nousevat pintaan josta ne on helppo noukkia
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
hannu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Miten kierteissarvikotilot saa pois vanhasta hiekasta?

Viesti Kirjoittaja hannu »

PaulaP kirjoitti:On tuossa totaalinen hiekanvaihto käynnissä. Miten saan kotilot pois vanhasta hiekasta, uutta kuohkeuttamaan? Muutamia olen pinnalta napsinut talteen, mutta niitä on satoja tuolla hiekan seassa, kuinka pääsen niihin käsiksi näppärästi?
Muutama riittää, nuohan lisääntyvät kuitenkin nopeasti. Alussahan se hiekka on kuohkeaa muutenkin, kun on vasta altaaseen laitettu. Hienon hiekan kanssa voi tulla toimeen ihan ilman kierteisiäkin. Minulla ei ole tuossa toisessa altaassa nykyään ollenkaan kierteisiä ja hienon hiekan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. En pöyhi pohjaa mitenkään eikä minulla ole myöskään pohjaa syvemmältä tonkivia kaloja.
Onko kukaan muuten tutkinut, kuinka syvälle nuo kierteiset hiekkaan kaivautuvat?
justiina8
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 19:33, 13.08.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Uurainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Mä oon siivilöiny meidän kierteis-tehtaasta muutaman aina toisiin altaisiin harvalla haavilla. Hiekka tulee hyvin haavista läpi, mutta kierteiset jää!

Jos siis tyhjennät altaan hiekan vaihtoa varten, käyt haavin kans läpi hiekan ennen, ku otat pois sen altaasta.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
PaulaP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 19:33, 23.09.2003
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja PaulaP »

Kiitos neuvoista, käsin poimien ja osin ruokatablettien avulla sain niitä varmaan toista sataa siirrettyä uuteen hiekkaan, eiköhän ne riitä aloittamaan uutta ahkeraa möyrijäpopulaatiota. ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”