Merivesikuution suunnittelua

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Sam Salonen kirjoitti:12x12cm ylivuoto on kyllä harvinaisen hankalahoitoinen.
Varmaankin jos on pohjassa reikä. Mutta jos on vain altaan ylälaidassa oleva laatikko niin tuo 12x12cm on ihan OK.
fleedu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 12:28, 04.06.2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja fleedu »

Pohjaan ajattelin sitä reikää. Yritän löytää paketille tekijää ja mietin tarkemmin sitten vasta noita yksityiskohtia. Tosiaan toi 20x20 vois olla järkevämpi jos siellä pitää jotain mahtua tekemäänkin :) tuntuu vaan yhtäkkiä aika isolta altaan kokoon nähden. CoralHouseen laitoin kyselyä, ainakin sivujen perusteella tommonen paketti pitäis onnistua mutta saa nähdä. Palaan asiaan kun tiedän enemmän.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meillä nykyinen ylivuoto on n. 10 cm x koko päätyseinä. Ja on se kyllä aika ahdas jos siellä mitään pitää tehdä. Minun käsi kyllä mahtuu sinne, mutta pohjalle yltäminen on sitten eri asia kun allas on aika syvä... Koska ylivuodossa ei ole kampaa on kerran yksi pieni kala hulahtanut sine ja se piti "pipetoida" pois, eli imaista letkunpäähän ja laskea pois samaa kautta. Paljon muuta siellä ei ole tarvinnut tehdä. Erakkoravun olen pari kertaa nostanut altaan puolelle pihdeillä mutta turbot sun muut kömpivät itse takaisin. Tuostakin pääsisi eroon jos saisi aikaan sen kamman...

Muuten tuo on varsin käypä ja siisti, itse en perusta kulmista, mieluummin koko lyhyen sivun yli menevä ylivuoto. Siihen ei näy altaan katselusuunnasta kun kalkkilevä peittää lasin ja ylivuodon "lyhyt sivu" (=eteenpäin näkyvä osa) peittyy näppärästi levylllä. Seuraavassa altaassa ylivuoto sijoitetaan sivukaappiin.

Nuo meidän reiät on akvaariokeskuksen poraamat (lasit tilattu sieltä porauksineen ja allas kasattu itse) ja sanoisin että ovat noin 5-6 cm reunasta. Kovinkaan tiheään eivät kuitenkaan suostu laittamaan.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 12:41, 31.12.2003
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TWallius »

Sam Salonen kirjoitti:...TWallius voi varmaan tarkistaa mitkä mun entisen altaan ylivuodon mitat on, muistelisin että 20x20cm. Ja siinäkin oli suhteellisen ahdasta toimia.
25x25cm on mitat. Kyllä tuo aika suuri on kooltaan, mutta jos sitä jotenkin pitää huoltaa on se siihen tarkoitukseen kyllä melko ahdas. Toisaalta tässä joku aika sitten kiittelin kun siellä mahtui edes jotenkin haavia heiluttamaan, muuten olisi ollut melko hankalaa saada sinne loikannutta kalaa pyydystettyä.
fleedu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 12:28, 04.06.2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja fleedu »

Suunnitelmat muuttunut vähän tuosta ensimmäisestä viestistä.

Allas tulee sittenkin 80x60x50 (p,s,k) koska se tuntui loppujen lopuksi järkevämmältä, mahtuu kunnollisen kokonen ylivuoto jne. Pohjaan tulee reiät meno ja paluu. Ala-allas luultavasti se 40x40x40. Altaat, reiät, putket ja jalustan tekee CoralHouse. Systeemi on valmis min. parin kuukauden päästä.

Valaisin löyti käytettynä 150W HQI. Vaahdotin ja nanostreamit tulossa. KYSYMYS: Kuinka suuren alan tuo valaisin valaisee (valaisin 40cm pitkä), luulis että riittää koska kiveä/koralleja ei tule ihan altan reunoille kuitenkaan? Jos uskotte ettei riitä niin valaisimelle löytyy kyllä käyttöä muualla. Jatkokysymys: luin jostain että valaisimen vaihto (kypsyneessä altaassa) saattaa laukaista levävaiheen uudestaan?
fleedu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 12:28, 04.06.2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja fleedu »

Tähän vielä kaipailisin vastausta, eli jos kokeilen ensin tuolla pienellä 150W, jos ei tunnu riittävän ja vaihdan esim. system eco 230 250W niin miten reagoi? Pitääkö paikkansa että uusi levävaihe saattaa pukata tai jotain muuta ongelmaa?
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Olosuhteiden muutos altaassa saattaa aina laukaista jonkin leväprosessin kyllä mutta kärsivällisyydellä ja hoidolla siitä selviää.

Tuohon valaistus juttuun sellainen mielipide että valon määrä riippuu paitsi altaan koosta myös siitä mitä haluat siellä kasvattaa, meikän allas on tällä hetkellä aika pienillä valoilla suhteessa kokoon mutta esim. cladiella lisääntyy kuin heikkopäinen ja tykkää olla, pitää oikeasti kohta alkaa heittämään roskikseen kun ei enää sekaan mahdu ...
Beati pauperes spiritu
fleedu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 12:28, 04.06.2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja fleedu »

Tässä altaan saapumista odotellessa on alkanut hiertään tuo valaistus kysymys, että pitäisikö kuitenkin ostaa tehokkaampi.

Mitä suosittelette 80x60 alalle ja 50cm korkeus. Näitä olen miettinyt:
Giesemann 250W + 2x9W
Tai sitten tämä olis vähän edullisempi:
Aqua medic 150W + 2x24W T5

Riittäisköhän tuo 150 + 2x24?

Omasta takaa on 150W valaisin mutta se on lyhyt eikä ehkä riitä tuolle alalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”