Onko kypsytyksen aika ohi?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

No mutta Mollyladyn kanssa samoilla linjoilla, en jätä käyttämättä hätätilanteessa mutta vähemmässä hädässä en yksin luottaisi...
Minä juon nyt kahvia!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos lähdetään siitä että tuossa pullossa on eläviä, kasvukykyisiä bakteereita, niin pullo on todella riittoisa tietyin edellytyksin.
Esimerkki:
tänään lisättynä pullon sisältö 100ml riittää 120 litraan.

Ruokitaan noita bakteereita ja huomenna voidaan vettä lisätä samaan astiaan toiset 120 litraa, koska bakteerit ovat lisääntyneet. Siis nyt vettä on jo 240 litraa.

Ylihuomenna taas tuplataan vesimäärä ja 500 litran akvaario on kypsytetty ammoniakilla ja kalaruoalla tuosta 100 ml ymppipullosta. [;)]

Akvaarioon siis lisätään ammoniakkia ja kalanruokaa noina kahtena kypsytyspäivänä.

Sama helpommin: Pullon sisältö kaadetaan 500 litraan, lisätään ammoniakkia 5 ml/litraan sekä 1ml hienoksi jauhettua kalanruokaa ja odotetaan 2 vrk. Vaihdetaan runsaasti vettä, ja tankki on kypsä.

Jos tuo pitää paikkansa, liityn kannattajiin. [;)]

Multaymppi kuitenkin toimii juuri noin, vaikka siinä aluksi olisi vain muutama hyväkuntoinen bakteeri. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
tellu73
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 16:39, 03.04.2006

Viesti Kirjoittaja tellu73 »

Eikös käyttö/luottamus hätätilanteessa/normalitilassa ole ihan sama asia? Mun mielestä puhuvat itsensä ihan pussiin ne, jotka "epäröiden" vastustavat kaikenlaisia aineksia pulloista ja vetoavat kemiallisiin ja rahallisiin asioihin, mutta kuitenkin ovat valmiita käyttämään/luottamaan niihin tiukan tilanteen tullen.
Jos itse olisin vahvasti sitä mieltä, että jokin aine ei voi korvata jotain tuttua ja turvallista vanhaa konstia, niin en käyttäisi koko ainetta edes hätätilanteessa.
Ja jos kriisitilanne syntyy, niin tartun rohkeasti tilanteeseen kiinni. Jos jokaista maailman asiaa epäilee, ei tästä elämästä tulisi yhtään mitään. Onhan voi ja sokerikin vaarallista :mrgreen: Ja jokainen meistä käyttää niitä enemmän tai vähemmän.
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
tepy
Senior Member
Senior Member
Viestit: 578
Liittynyt: 19:07, 01.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja tepy »

Itse ajattelin tuota ainetta testata, kun on yksi 200-litrainen allas odottamassa kypysystä. Juuri noin meinasin lähteä liikkeelle, kuin jjarvi esitti, eli ammoniakin ja kalanruuan kanssa. Jos saan aikaiseksi kokeilla, niin laitan sitten tänne tuloksia. Ongelma tällä hetkellä on, että ainetta ei täältä paikallisesta löydy ja Jyväskylään ei taida olla lähiaikoina asiaa. Onneksi ei ole kiire altaan kanssa. Vettä meinasin testailla ammoniakki-, nitriitti- ja nitraattitesteillä niinkuin "normaalissa" ammoniakki-multa-kalanruokakypsytyksessäkin. Näin ei pitäisi isoja vahinkoja päästä syntymään. Katsotaan..
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos, kuten minulla nyt on tyhjä (ei edes hiekkaa) 100 litran akvaario, joka on ollut tyhjänä pari kuukautta, ja se on tarkoitus ottaa käyttöön karanteeniakvaariona, niin kokeilen tuota. En siis varauksetta ainakaan vielä luota siihen, mutta se ei estä kokeilemasta suodattimen kypsyttämistä sillä.

Ai millaista suodatinta? No tällaista: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php

Teen kaiken valmistajan suosittamalla tavalla ja toki testaan ammoniakin/ammoniumin ja nitriitin sekä nitraatin.

Yksi tärkeimmistä syistä kokeiluun, on katkaista yksi mahdollinen kalatuberkuloosin leviämismahdollisuus.

Siis jos aine toimii, niin toivottavasti akvaarioiden kypsyttäminen kaverin akvaarion/suodattimen/lietteen avulla loppuu. Kalatuberkuloosibakteeri kun elää saprofyyttinä myös akvaarion pohjassa.

Kirjoitan aiheesta artikkelin Akvaristi-lehden kalatohtorisarjaan. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
esuhonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 11:21, 15.11.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja esuhonen »

Minusta tämä keskustelu on tosi tervetullut! Itse olen "ihan tavallinen" harrastaja tyyliin 100 litraa keittiön nurkassa. Tämä palsta on tietääkseni ainoa, jossa näin aktiivisesti akvaarioista keskustellaan, ja jossa myös jaetaan kaikille neuvoja, mikä on tosi hienoa, kun välttämättä niihin akvaarioliikkeiden neuvoihin ei uskalla luottaa.

Kuitenkin se, mikä minua on täällä palstalla vieraillessa välillä harmittanut, on että usein tulee tunne ettei mitään muuta "oikeaa" tapaa harrastaa ole, kuin että kaikki suodattimista alkaen rakennetaan itse ja kypsyttäminenkin tehdään ns. vaikeimman kautta ja vielä usein ihmetellään miksi se aloittelijasta tuntuu niin vaikealta. Toki uskon, että suurin osa näistä "bakteerivalmisteista" voi hyvin olla humpuukia, mutta jos tällä uudella tuotteella on saatu hyviä tuloksia, en lähtisi sitä tuomitsemaan vain siksi, että se on kaupallinen valmiste.

Muutenkin ryöpytys "rahan haaskaamisesta" usein tuntuu suhteettomalta, jos sitä kohdistetaan "tavallisiin alkeisharrastajiin" - ymmärrän, että kun akvaarioita on 5 ja vettä niissä yhteensä tuhansia litroja, niin kalliiksi alkaa tulla ihan kaikki. Mutta jos nyt haluaa päästä sen satalitraisensa hoidosta mahdollisimman helpolla ja keskittyä enemmän nauttimaan sen tuomasta visuaalisesta ilosta, haluaa yksinkertaisesti lukea tuotteen kyljestä yksiselitteisen käyttöohjeen ja toimia sen mukaan suuremmin kemiaa harrastamatta, eihän se voi niin mahdottoman paha ja tuomittava asia olla, eihän!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Yksi osatekijä tämän DIY-ideologian suureen suosioon on minun mielestäni viime lama ja sen jälkeiset laihat vuodet. Netti oli jo periaatteessa olemassa, newsseissä päästiin vertailemaan aikaansaannoksia ja luppoaikaakin oli enemmän. Harrastajat huomasivat että samalla rahalla voi pyörittää useampaa kuin yhtä allasta jos tekee mahdollisimman paljon itse ja monille taisi olla ihan taloudellinen pakkokin keksiä vaihtoehtoisia menetelmiä jos halusi säilyttää kalansa. Mikään ei enää palannut ennalleen vaikka lama meni ohi.

Toisaalta aika kamalaa luettavaa merivesipuolen keskustelutkin ovat silloin kun todella päästään vauhtiin ns. kilpavarustelukeskusteluissa. :) Onneksi sellainen tuntuu silläkin puolella vähentyneen roimasti.

Edit. Niin, tätä Tetran tuotetta en ole testanut mutta hyvältä kuulostaa. En ole ikinä sulattanut multabasillikypsytystä enkä sitä käyttäisi jos minun pitäisi laittaa jokin allas pystyyn tuosta vain. Toimiessaan Tetran tuote auttanee paljon esimerkiksi näyttelyiden pystytyksessä.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

tellu73 kirjoitti:Eikös käyttö/luottamus hätätilanteessa/normalitilassa ole ihan sama asia? Mun mielestä puhuvat itsensä ihan pussiin ne, jotka "epäröiden" vastustavat kaikenlaisia aineksia pulloista ja vetoavat kemiallisiin ja rahallisiin asioihin, mutta kuitenkin ovat valmiita käyttämään/luottamaan niihin tiukan tilanteen tullen.
Jos itse olisin vahvasti sitä mieltä, että jokin aine ei voi korvata jotain tuttua ja turvallista vanhaa konstia, niin en käyttäisi koko ainetta edes hätätilanteessa.
Ja jos kriisitilanne syntyy, niin tartun rohkeasti tilanteeseen kiinni. Jos jokaista maailman asiaa epäilee, ei tästä elämästä tulisi yhtään mitään. Onhan voi ja sokerikin vaarallista :mrgreen: Ja jokainen meistä käyttää niitä enemmän tai vähemmän.
On ihan eri asia. Hätätilanteessa ei ole vaihtoehtoja. Normaalitilanteessa voi kypsytellä, käyttää vesitestejä jne.

Epävarmaan (?) voi turvautua välttääksen katastrofin, mutta toisaalta se voi myös aiheuttaakin katastrofin jos asiaa ei varmisteta.
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”