Pohjan puhdistus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suhonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 10:22, 19.04.2006
Paikkakunta: Kangasala

Pohjan puhdistus

Viesti Kirjoittaja Suhonen »

Olen nyt tämän viikon koittannut selvittää ratkaisua mieltä askarruttavaan kysymykseen löytämättä vastausta.

Kaikissa kuvissa, mitä olen netistä katsellut on akvaarion sivulasin läpi näkyvä hiekka/sora kauniin puhdasta. Vaan ei meillä. Pohja on 1-2 mmm hiekkaa/soraa ja se on "täynnä" samaa mössöä mitä sisäsuodattimen vaahtomuoviin kertyy -> sivusta katsottuna pohja on ikävän ruskean likaisen näköinen.

Jos lapon putken työntää hiekan sekaan, tulee töhnä pois sieltä, mutta en ole raskinut imuroida ihan kasvien vierestä jottei juuret vaurioituisi, joten osa etureunaa on edelleen suttuinen.

Miten se kuuluisi/kannattaa pitää puhtaana? ja mitä teen väärin, kun töhnää kertyy.

Nitriitti on 0, nitraatti 12-15, lämpötila 25-26 astetta (pH ja kovuusarvot karkasivat mielestä). Vettä vaihtuu 35-45% kerran viikossa.
Akvaarioaloittelija vuodelta 2004
tenu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 12:20, 25.08.2004
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tenu »

Meillä ainakin hiekan ja lasin väliin kasvaa jotain levää..jos sitä tarkoitat.
Jos pohja tukkeutuu moskasta oikeesti, ni ei hyvä juttu.

Onkos kellään muuten hyvää keinoa estää tuo levän tulo? 8O
lp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 13:54, 10.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä (JAS)

Viesti Kirjoittaja lp »

Minulla kesäisin (liittyy ilmeisesti esim. auringon paisteeseen) tulee lasin ja hiekan väliin levää, jonka vedenvaihdon yhteydessä vain pyyhkäisen sormella pois.
Sorapohjassa varmaan vaikeampi poistaa.
frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

neuvo?

Viesti Kirjoittaja frank »

Kierteisiä pohjahiekkaan!
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
rullarapu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 23:09, 16.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Reilusti vaan imuroida juurienkin luota pois. Varovasti, mutta päättäväisesti, asenteella "leväthän ei meikäläisen altaita valtaa" :twisted: Loppuja voi ennen imurointia rapsutella sormin / apuvälineellä pois ja imuroida tuotokset lappoveden mukana pois.
Ex-kiekkoilija...
piude_85
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 17:51, 04.05.2006
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

Ei ne kasvit siitä kärsi jos niitten juurilta imuroikin.
Itse joskus jos kasvin juurille on tullut jonkilaista töhkää, niin ihan surutta lappoan kasvin päältä, vaikka se taipuisikin hieman.
Hyvin kun on istutettu niin ei ne siihen kuole.
Miten usein vaihdat vettä? Ja paljonko kerralla? Minkälainen kalasto?
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 22:40, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Kai pesit hiekan hyvin, ennen kuin laitoit sen akvaarioon? Jos se on pesemätöntä niin se "pölyää" jonkun aikaa ja "pöly" laskeutuu hiekan sekaan aina kunnes suodattimet ovat poistaneet sen vedestä.

Mutta ilmeisesti sinulla on levää, joka tulee akvaarion lasin ja hiekan väliin.. Itse pyyhin sen karheahkolla sienellä pois akvaarion siivouksen yhteydessä, jos sitä on sinne tullut.

Ei kasvit niin helposta vahingoitu. Kyllä siitä kasvien läheltä voi huoletta lapota pois roskaa.. :)
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meikä vetäisee sen levän kanssa sormella vaan pois sieltä hiekan ja lasin välistä. Kyllä lähtee! :mrgreen:
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 22:18, 22.07.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Minäkin vain pyyhkäisen sormella.
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Berdie kirjoitti:Minäkin vain pyyhkäisen sormella.

Sama täälllä
Mistä näistä tietää..
Suhonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 10:22, 19.04.2006
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Suhonen »

Kiitos kaikille!

Mun kasviharrastus on ennen tätä akvaariota rajoittunut syötävien kasvien/yrttien kasvatukseen ja niiden kanssa olen oppinut varovaiseksi... Ei muuta kuin illalla siivouksen yhteydessä sormet peliin.

hiekka(sora) pestiin kyllä pari vuotta sitten huolella akvaarion perustuksen yhteydessä. Ja kierteisiä altaassa on varovasti arvioiden muutama sata. Viihtyvät hyvin, näköjään.

Siis vettä vaihtuu vajaat puolet (35-45%) kerran viikossa, kalastona tällä hetkellä:

- 3 kirjomonnista
- 4 albiinomonnista
- 4 kardinaalitetraa
- partamonni
- 3 leväbarbia

Kalasto kokee remontin talvella kun (toivottavasti) uusi iso alla sadaan tehtyä ja käyttöön. Kardinaaleja on ens viikolla tarkoitus hakea lisää. Uuden akvaarion projekti on venynyt... Uusi allas tuo leväbarbeille tarpeellisen lisätilan
Akvaarioaloittelija vuodelta 2004
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”