Millaisia kääpiörihmat käytännössä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
essz
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:22, 03.08.2006

Millaisia kääpiörihmat käytännössä?

Viesti Kirjoittaja essz »

Niin, millaisia kaloja Kääpiörihmakalat ovat käytännössa, ovatko niin "herkkiä" ja vaikeita hoitaa kun olen saanut käsityksen.

Olen nimittäin miettinyt näiden kauniiden kalojen hankintaa, mutta onkohan liian vaativa laji? Eli minulla on 68l akva ollut kohta 3 vuotta.
Asukkeina minulla on ollut kaikenmoisia kaloja, mutta nyt akvaariostani löytyy 10 neontetraa, 3 leobardimonnista ja taistelukala NAARAS (ei urosta, enkä aijo ottaakkaan)

Olenkin miettinyt että mahtuisiko akvaani kääpiörihma yksin tai puolison kanssa? Sitten jos tämä "yhdistelmä" on liian kookas akvaariooni, kävisikö esim hunajarihmat vaihtoehtoisesti?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Mielestäni kääpiörihmakalat eivät ole mitenkään ihmeellisen herkkiä, vaan ihan perus kestäviä. Tuohon 68 litraiseen muuten menisi koiras, ehkä pariskuntakin jos kasveja on paljon. Ainoa mutta mielestäni on tuo taistelukala akka. En tiedä tuleeko taistelukaloille ja kääpiörihmoille riitoja, mutta joku tietäväinen kertokoon.

Kääpiörihmakalojenkin hommaaminen on arpapeliä, sillä jotkin yksilöt saattavat olla hyvinkin agressiivisia lajitovereitaan ja muitakin kaloja kohtaan.

Itselläni löytyy 54 litraisesta pariskunta kääpiörihmakaloja ja tilanne on aika rauhallinen. Välillä koiras ajaa naarasta takaa, muttei mitään vaarallisempaa, eikä kaloissa näy mitään jälkiä pahoinpitelyistä.
maaret.l
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:06, 15.05.2006
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja maaret.l »

Hunajarihmakala:

http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=19

Kääpiörihmakalakin on kaunis ja yksi menisikin noihin litroihin, mutta kuulostaa vaativalta ja herkältä kalalta..

http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=19
essz
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:22, 03.08.2006

Viesti Kirjoittaja essz »

kiitoksia vastauksista :D
Olenkin ajatellut ehkä vain yhtä tai jos akvaario kauppias löytäisi rauhalliset yksilöt, niin kahta :mrgreen: (voi olla toiveajattelua.) [;)]

Noita hunajarihmojakin olen tosiaan miettinyt, mutta mielummin kääpiörihmoja..
Remus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 18:15, 04.08.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Remus »

Minulla oli akvaario ollut alle puoli vuotta, kun otin kääpiörihmoja. Nyt syksyllä tulee vuosi kääpiörihmojen hankinnasta ja hyvin on pärjätty. Eivät nämä minun ole yhtään herkkiä... Ehkä olen sitten saanut helpoimpia yksilöitä. Minun eivät ole luonnonmuotoja.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kun vaihtaa vettä kerran viikossa, pärjää "herkempikin kala". Eli kun on vedenvaihtorutiinit, vesiarvot ja asuinseura kunnossa, kääpiörihma on helppo, kaunis ja symppis kala. Minusta tämä pätee järjestään kaikkiin akvaariokaloihin.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Olen nähnyt kirjoituksia, joissa on sanottu, että kääpiörihman se luonnonväri (joka on kaunein väri minusta) kestää paremmin / ei olisi niin herkkä kuin erilaiset värimuunnokset.
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 22:18, 22.07.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Minustakin ne ovat peruskestäviä kaloja suurimmilta osin. Olen omistanut vuoden.
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 18:54, 11.05.2006
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Mulla sitten varmaan osunut kohdalle "maanantaikappaleita" :( Tai joku kirous vainoaa.
Vain kaksi olen saanut pysymään hengissä useamman vuoden, muut ovat joko tappaneet toisensa, sairastuneet tai joutuneet jonkun ihan ihmeellisen onnettomuuden uhreiksi.
Kivoja kaloja kyllä, mutta taidan pysyä näissä muissa rihmoissa :?
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
kiekkoilija
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 09:24, 31.10.2005
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Mulla oli sekä turkoosi, että oranssi koiras jotka molemmat kuoli n. 1kk sisään ja samalla kerralla ostettu luonnon värityksellä oleva nyt vielän. 1v. jälkeen käy ja kukkuu. Tosin sattu ilmeiseti olemaan juuri sieltä agressiivisimmasta päästä. :twisted: ja piti erottaa akastaan toiseen akvaan.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Qsmis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 01:51, 21.03.2006
Paikkakunta: L-uusimaa

Viesti Kirjoittaja Qsmis »

Täällä ilmoittautuu kääpiörihmapariskunnan ja taistopariskunnan omistaja! Elelevät kaikessa rauhassa samassa akvaariossa ( 128l) eikä kähinöitä ole taistojen kutupuuhia lukuunottamatta ollut. Kääpiörihmulit hommasin keväällä, ja kesän mittaan nyt ensin taistouroksen, ja sitten sille tyttöystävän. Hyvion on yhteiselo sujunut.
Tietysti on aivan arpapeliä, sattuuko saamaan ns."kiltit" kalat, vaiko niitä legendaarisia hurjapäitä ( joita löytyy käsittääkseni aivan tasapuolisesti niin kääpiörihmoista kuin taistoistakin [;)] )
Itsellä on kuitenkin varapytty ihan vaan jos tulee turhan tukalat olot tankin asukkaille, niin voin siirtää sitten kaloja tarpeen mukaan jäähylle. Jäähyä ei ole vielä kuitenkaan tarvittu. Hyvä niin.. ( koputan puuta :D )
Life is what happens to you while you're busy making other plans -John Lennon-
essz
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:22, 03.08.2006

Viesti Kirjoittaja essz »

Kiitos kaikista vastauksista :)
Eli taitaa tuo luonnonmuoto olla kestävämpi, kuin nämä muunnokset.
Sinänsä ihan hyvä, koska minustakin nuo luonnollisen väriset ovat kauniimpia [;)]
Jos tosiaan ei ihan niin herkkä ole, kuin sain aluksi käsityksen, voisipa tuo olla että hankkisin yhden tai pari (n), mikäli akvaariokauppias on (vielä) samaa mieltä :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”