Kiekon ruokinta

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Kiekon ruokinta

Viesti Kirjoittaja Misu »

Sellainen asia tuli eteen, että kaikki muut kiekkopakasteruoat loppuneet, paitsi tuo omatekemä räkmix. Hiutaleita ja muita kuivaruokia toki on vaikka kuinka monia mutta niitä melko harvoin tarjoilen, pääasiassa kun olen pakasteilla noita ruokkinut. Nyt ei kummastakaan Hml:n eläinkaupasta saa mitään pakastetta (toisesta surviaista mitä en ole kiekoille syöttänyt enää), toisesta lupasivat syksyllä sitten katsella?! Käsittämätöntä mutta tällaista täällä on. Ei kai auta muu kuin ruokkia itse tehdyllä räkmixillä ja kuivaruoilla kun ei oikein ole aikaa eikä kiinnostustakaan lähteä Tampereelta/muualta hakemaan pelkästään ruokia kun muutakaan menoa ei ikinä ole...Onko jollain jotakin neuvoa tämän suhteen tai pakastimessa liikaa kiekkoruokia täällä seudulla? :o
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Eikös tänään ehdi vielä lähikauppaan tilaamaan tuoreen mullinsydämen maanantaiksi. Sitten vaan kokkaamaan :D
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Tuo on sinänsä hyvä idea mutta täytyisi ensin ostaa jonkinlainen tehosekoitin tai yleiskone tms. Saavat toistaiseksi pärjätä pelkällä räkmixillä ja ehkä sitä surviaistakin pitää jossain vaiheessa ostaa, en mielelläni sitä jostain syytä noille vaan syöttäisi...
Tigeri
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 20:02, 03.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kiekon ruokinta

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Misu kirjoitti:Sellainen asia tuli eteen, että kaikki muut kiekkopakasteruoat loppuneet, paitsi tuo omatekemä räkmix. Hiutaleita ja muita kuivaruokia toki on vaikka kuinka monia mutta niitä melko harvoin tarjoilen, pääasiassa kun olen pakasteilla noita ruokkinut. Nyt ei kummastakaan Hml:n eläinkaupasta saa mitään pakastetta (toisesta surviaista mitä en ole kiekoille syöttänyt enää), toisesta lupasivat syksyllä sitten katsella?! Käsittämätöntä mutta tällaista täällä on. Ei kai auta muu kuin ruokkia itse tehdyllä räkmixillä ja kuivaruoilla kun ei oikein ole aikaa eikä kiinnostustakaan lähteä Tampereelta/muualta hakemaan pelkästään ruokia kun muutakaan menoa ei ikinä ole...Onko jollain jotakin neuvoa tämän suhteen tai pakastimessa liikaa kiekkoruokia täällä seudulla? :o
Olen myöskin huomannut että parasta Hämeenlinnassa on akvaristin kannalta tuo etelään ja pohjoiseen johtava moottoritie ;)
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Niin, taitaa olla tuo moottoritie ainoa apu tässä asiassa. Elokuun lopussa tai syyskuussa saattaa tulla Tampereen reissu, silloin haen ruokia jos en aikaisemmin niitä täältä ole saanut. Ihan pelkästään en ruoan takia viitsi sinne lähteä ja kun on tuo aikataulukin melkoisen tiukka...Mutta eiköhän tämä jotenkin hoidu, täytyy miettiä josko jollain eri ohjeella tosiaan tekisi toisen ruokaseoksen itse...

On se vaan omituista palvelua, ettei viitsitä asiakkaalle tilata liikkeeseen tarvikkeita kun kuitenkin on alan erikoisliikkeestä kyse.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Sauvasekoittimella pärjää, jos pilkkoo veitsellä lihan ja kalan ensin ihan pieniksi, raastaa esimerkiksi vihannekset jos niitä laittaa seokseen ja antaa pakastetun tavaran sulaa kohtuunotkeaksi ennen lisäämistä. Sauvasekoittajalla hienontaessa seoksesta tulee myös aika ilmavaa, se uppoaa sulamisen jälkeen hiukan hitaammin ja kiekot tuntuvat syövän sitä halukkaammin ja nopeammin kuin ainoastaan pari kertaa lihamyllyn läpi jauhettua tavaraa.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Olisiko sinulla Maaliskyy (tai muut) ohjetta tuollaisen naudansydänruoan tekoon? Minulla tosiaan on tuota omatekemääni räkmixiä, jonka ohjetta en nyt juuri muista mutta kalaa siinä on ja kasviksia ja mielelläni tekisin tuota naudansydänruokaakin koska sitä olen välillä ostettunakin syöttänyt. Ja sauvasekoitin löytyy. Olisi sitten hieman monipuolisempi tarjoilu pakasteita eikä tarvitsisi hiutaletta syöttää kuin nimeksi joskus. :)
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Kiitos ja anteeksi, reippaasti otin asiasta selvää ja löysin ohjeita muihinkin ruokiin kun tuohon räkmixiin. :D
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

No kokeiles kuitenkin vaikka tätä:

Keskiyön auringon kiekkomix

1/2 tuore naudan sydän
350 g kalafilettä, pakastettuna tai tuoreena
350 g katkarapuja
200 g hernettä
2 dl tuoreita korpihilloja
3 kananmunakeltuaista tai kukkurallinen ruokalusikallinen soijalesitiiniä (saa suurempien kauppojen luontaistuotehyllystä)
1 suuri tuore valkosipulin kynsi
10 spirulinatablettia
2 Pirkka monivitamiini-hivenainetablettia

8 liivatelehteä
1 1/2 l minigrip-pusseja

1/2 pulloa lakkalikööriä

Ota kaikki jäinen materiaali sulamaan hyvissä ajoin, mieluiten jääkaappiin. Laita liivatelehdet likoamaan kylmään vesikulhoon. Siivoa ja paloittele naudan sydän. Kaada lakkalikööriä pieneen, kauniiseen lasiin ja maistele likööriä. Jauha sydän lihamyllyssä, jos sellainen on. Muussa tapauksessa pilko sydän postimerkin kokoisiksi kuutioiksi. Pilko kala ja melkein sulanut katkarapu pieniksi paloiksi. Kaada kala, katkaravut ja kananmunankeltuaiset tai lesitiini suureen kulhoon ja hienonna soseeksi. Odottele sauvasekoittimen jäähtymistä ja maistele hiukan lisää likööriä. Sekoita kalasoseen joukkoon hillat, valkosipuli sekä minigrip- pussissa hienoksi jauhetut spirulina ja vitamiinit, sillä eihän kiekonkaan suu tuohesta ole. Soseuta. Maistele likööriä. Lisää herneet, soseuta. Lisää kulhoon hienonnettu tai jauhettu sydän vähän kerrallaan ja jauha jähmeähköksi tasaiseksi tahnaksi. Toivo ettei sauvasekoitin kärvähdä.

Kiehauta 3/4 dl vettä kattilassa ja nosta pois liedeltä. Maistele vähän likööriä sillä välillä kun vesi vähän jäähtyy. Lisää tulikuumaan veteen liivatelehdet yksi kerrallaan ja sekoita. Kun lehdet ovat liuenneet lisää seos ruokamassaan ja hurauta vielä sauvasekoittajalla seos tasaiseksi. Lusikoi minigrip- pusseihin 3 kukkuraista ruokalusikallista/pussi ja painele oikein litteäksi levyksi (2-3 mm paksu) niin että kaikki ilma poistuu pussista. Merkitse pusseihin spriitussilla päivämäärä ja nosta leikkuulaudan päällä jääkaappiin pariksi tunniksi hyytymään. Juo lakkalikööri loppuun kiittääksesi itseäsi kovasta urakasta. Nosta ruokalevyt pakastimeen.
rullarapu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 23:09, 16.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Minä kun luin tuota ohjetta että lakkalikööriä, niin ajattelin jo että hetkinen, mitä ihmettä lakkalikööri tekee kiekkojen ruoassa :D :D Sitten tajusin lukea ohjetta eteenpäin...

Lakkaliköörin tilalle varmasti käy myös jonkin muunkin sorttinen juotava..? ;)
Ex-kiekkoilija...
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minäpäs en kerran maistettuani pystynyt lakkalikööriä enää oksentamatta edes haistamaan, joten vaihdan toiseen juomaan, vaikkapa kermalikööriin tai olueen. Mutta ruokaohjeena varmaan toimii kiekoilla tuo... :mrgreen:
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 20:34, 15.08.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja TiiraTetra »

Misu kirjoitti:Niin, taitaa olla tuo moottoritie ainoa apu tässä asiassa. Elokuun lopussa tai syyskuussa saattaa tulla Tampereen reissu, silloin haen ruokia jos en aikaisemmin niitä täältä ole saanut. Ihan pelkästään en ruoan takia viitsi sinne lähteä ja kun on tuo aikataulukin melkoisen tiukka...Mutta eiköhän tämä jotenkin hoidu, täytyy miettiä josko jollain eri ohjeella tosiaan tekisi toisen ruokaseoksen itse...

On se vaan omituista palvelua, ettei viitsitä asiakkaalle tilata liikkeeseen tarvikkeita kun kuitenkin on alan erikoisliikkeestä kyse.

Luulisi sielläkin alan harrastajia olevan...? Eli patistamaan kauppiasta hommaamaan pakasteita?

Minkä niminen akvaliike on? 8-)
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 20:34, 15.08.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja TiiraTetra »

:D :) :(
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Alan toinen liike sanoi, että katsotaan syksymmällä kuten taisin aikaisemmin mainita, kysyntää on niin vähän. Toisesta liikkeestä oli pakastin hajonnut joten ei ole edes mahdollista ruokia siellä säilyttää. Mutta ehkäpä sinne saadaan ennen kuin "joskus syksyllä" pakasteita kun siellä niitä on yleensä ennekin ollut...Liikkeitä sen kummemmin mainostamatta. :)
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Toisen eläinkaupan uusittu pakastin ja kiekkoruoat pelastivat, ei tarvinut ruveta tekemään itse enää useampia pakasteruokia kuin tuo yksi. Pääsi vähemmällä kun sai loput ostettua... :D
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Miten todennäköisetä on muuten loisten saaminen 'ötökkäpakasteista' (survarit, mysis jne)? Itse olen käyttänyt ainoastaan Gamman-tuotteita, jotka mainospuheen mukaan steriloidaan säteilyttämällä jossain vaiheessa.

Syöttävätkö kiekko-'gurut' näitä ollenkaan? Vai luotetaanko enemmän omiin mixeihin?

Itsellä on mielessä ajatus hylätä nämä ötökkäpakasteet kokonaan ja siirtyä itse valmistettuun tai kaupasta ostettuun (esim Jack Wattleyn) kiekko-mixiin ja kuivaruokaan.
rullarapu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 23:09, 16.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

KatjaN kirjoitti:Miten todennäköisetä on muuten loisten saaminen 'ötökkäpakasteista' (survarit, mysis jne)? Itse olen käyttänyt ainoastaan Gamman-tuotteita, jotka mainospuheen mukaan steriloidaan säteilyttämällä jossain vaiheessa.

Syöttävätkö kiekko-'gurut' näitä ollenkaan? Vai luotetaanko enemmän omiin mixeihin?
Hyvä kysymys... Olen minä hemmotellut kiekkojani välillä survarillakin, mutta pääasiassa ruokin omatekemällä mixillä ja sivussa discusrakeilla. Luulisin että loiset kuitenkin kuolevat pakkasessa? 8O
Ex-kiekkoilija...
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Niin pakkasenhan pitäisi tappaa kaikki pöpöt noista survareista. Loisiahan voi tulla ihan mihin kalaan vain.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Ei ne loisten munat siellä pakkasessa välttämättä kuole. Ovat aika kestäviä.
rullarapu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 23:09, 16.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Niin, se on kyllä :/
Ex-kiekkoilija...
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Riittääkö kiekkojen ruoaksi räkmix, survarit ja Tetran Discus-rakeet? Missä suhteessa näitä kannattaa antaa esim kuinka usein survareita? Onko vielä jotain mitä kannattaisi lisätä tähän valikoimaan?
rullarapu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 23:09, 16.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Noilla on pärjätty mainiosti ainakin meillä! Mixistähän voi tehdä eri versioita taatakseen kiekoille "monipuolisia makuja", emmehän mekään mätä muusia ja lihapullia päivästä toiseen ;) Laittaa toiseen seokseen vaikka enemmän kasviksia ja toiseen enemmän katkarapua yms.. Minä lisänä tarjoilen esim tuommoista TetraDelica hyytelösafkaa.
Ex-kiekkoilija...
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Kyllä meidän kiekot saa myös sydänmixiä vaikka kaikki sitä eivät kaloilleen tarjoakkaan. Kalat ainakin ovat hulluina siihen.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

En ole koskaan tehnyt itse "räkää", sain sitä yhden levyn kalojen mukana. Täytyy ruveta tutkimaan reseptejä ja ostaa sitä sydäntä. Pakastatteko sydämen ensin?
rullarapu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 23:09, 16.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Sitä itsekin mietin, koska en ole koskaan ollut tekemässä lähempää tuttavuutta sydämen kanssa 8O Olen tehnyt vaan kala- ja katkarapupohjaisia mixejä joihin hernettä yy-äm-äs.
Ex-kiekkoilija...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”