Mitä laittaisi 129-litraiseen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 22:18, 22.07.2005
Viesti:

Mitä laittaisi 129-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Elisiis, minulla on nyt tuolla tuo 129-litrainen, joka on vuoden ollut käynnissä. Juuri nyt siellä on kalastona:

1 Kääpiörihmakalakoiras
1 Kaarinuoliainen
4 piikkisilmää
2 Partamonnia (Toinen vain muutaman sentin mittainen)
6 punapäätetraa

Lämpötila on noin 26 astetta, pH 7 tienoolla.

Eli, mitä kivoja kaloja tuonne vielä sopisi? Lisäänkö punapäätetroja? Sopiiko piikkisilmiä lisää? Joitain monnisia, ehkä, vai tuleeko liikaa pohjalle? Sopisiko jotain toista keskiveden kalaa? Sopiiko kääpiörihman kanssa jokin toinen rihmis? Tai jokin toinen näyttävä, vähän isompi kala?

Kääpiörihmalla on ollut tässä vuoden aikana 3 naarasta, (ensin yksi, ja sitten ostin kaksi), mutta kaikki kuolivat, vaikka piilopaikkoja oli, ja kasvillisuutta, minne mennä piiloon. Eikä koiras edes näkyvästi jahdannut niitä kovinkaan paljon. Kannattaako vielä kokeilla?

Ja sitten, olen haaveillut ravusta tuonne, sopiiko sinirapu, olen katsonut noita tietoja, ja sopisi minusta? Mutta koon puolesta, sopiiko? Sinirapu olisi aika söpis.

Ja montahan kaveria tuolle kaarinuoliaiselle sopisi, jos ottaisin joitakin muista kaloja, tai ravun tuonne?
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Kuinka kovaa vetesi on?
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 22:18, 22.07.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Vesiarvot:

NO3 - 5
NO2 - 0
GH - 7
KH - 10
pH - n. 7
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
Qsmis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 01:51, 21.03.2006
Paikkakunta: L-uusimaa

Viesti Kirjoittaja Qsmis »

Kääpiörihmoista: Joskus sattuu saamaan "luonnevikaisen" tai muuten vaan aggressiivisen koiraan. Jos altaassa on jo 3 naarasta kuollut niin aika tuuripelinä pitäisin kokeilemista vielä. Toisaalta jos koiras ei ole naaraita näkyvästi nujuuttanut niin saattaahan naaraiden kuolemaan olla muitakin syitä. Mene ja tiedä. :|
Life is what happens to you while you're busy making other plans -John Lennon-
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä laittaisi 129-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja MKM »

Berdie kirjoitti: 129-litrainen,
kalastona:

1 Kääpiörihmakalakoiras
1 Kaarinuoliainen
4 piikkisilmää
2 Partamonnia (Toinen vain muutaman sentin mittainen)
6 punapäätetraa

Lämpötila on noin 26 astetta, pH 7 tienoolla.

Eli, mitä kivoja kaloja tuonne vielä sopisi?
Lisäänkö punapäätetroja?
Sopiiko piikkisilmiä lisää?
Joitain monnisia, ehkä, vai tuleeko liikaa pohjalle?
Sopisiko jotain toista keskiveden kalaa?
Sopiiko kääpiörihman kanssa jokin toinen rihmis?
Tai jokin toinen näyttävä, vähän isompi kala?

Kääpiörihmalla on ollut tässä vuoden aikana 3 naarasta, (ensin yksi, ja sitten ostin kaksi), mutta kaikki kuolivat,
Kannattaako vielä kokeilla?

Ja sitten, olen haaveillut ravusta tuonne, sopiiko sinirapu, olen katsonut noita tietoja, ja sopisi minusta?
Mutta koon puolesta, sopiiko?

Ja montahan kaveria tuolle kaarinuoliaiselle sopisi, jos ottaisin joitakin muista kaloja, tai ravun tuonne?[/quote]

Kaikki kalasi viihtyisivät hieman happamammassa vedessä, eli pH saisi olla alle 7.

Kaloja on jo nyt aika montaa eri lajia. Minun mielestäni uusia lajeja ei kannata hankkia, ellei sitten joku nykyisistä muuta muuhun altaaseen.

Kaarinuoliaisen suhteen olen hieman skeptinen, sen kun sanotaan olevan suhteellisen eläväinen ja ärhäkkä tyyppi, joka vaatii kohtuullisen paljon tilaa. Se ei ehkä nyt ole varsinaisesti liian pienessä altaassa, mutta lisätila ei välttämättä olisi sille huono juttu. Itse antaisin kaarinuoliaisen pis tai siirtäisin toiseen akvaarioon.

Monnisia tai rapuja en hankkisi, ettei tule pohjalle ylikansoitusta. Piikkisilmiä voisi sen sijaan ottaa muutaman lisää.

Isompia näyttäviä kaloja altaaseen ei enää mahdu. Kääpiörihman kaveriksi en yrittäisi toista rihmalakalajia. Koiraalle voisi ehkä yrittää vaimojen hankintaa, jos on olemassa karanteeniallas johon vaimot saa tarvittaessa turvaan sulholta.

Punapäätetroja voisi minusta olla enemmänkin.
Toisesta partamonnista voisi olla fiksua luopua pian.

Sovelias kalasto voisi olla esim.

1+2 kääpiörihmakalaa
6 piikkisilmää
1 partamonni
14 punapäätetraa
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 22:18, 22.07.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Kiitoksia vastauksista.. miten pH:ta saa alennettua?
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Usealtakin kauppiaalta olen nyt viimeisimmän puolen vuoden aikana kuullut että, kääpiörihmakalat joita tukusta on tullut ovat olleet todella "huonotasoisia". Sairastelevat paljon ja tuntuvat ihan kuolevan käsiin vaikka altaan vesiarvoissa ei olisi minkäänlaista moitteen sijaa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 22:18, 22.07.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

crisse_83
Ookke, se saattaa selittää tuon.
Kiitoksia tiedosta.
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKM »

Berdie kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.. miten pH:ta saa alennettua?
Yksinkertaisimmin pH:ta voi laskea kauapllisilla pH-miinus -valmisteilla. Niitä saa akvaariokaupoista ja esim. Akvaariotekniikka-verkkokaupasta.

Myös hiilidioksidilisäys laskee pH:ta.
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 22:18, 22.07.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

MKM
Ookke, pitääpi ostaa heti seuraavalla eläinkauppareissulla. Lisään ostoslistaan. :mrgreen:
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”