Hiilari-asiaa taas vaihteeksi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Hiilari-asiaa taas vaihteeksi

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Elikkäs. Teen puolentoista litran limsapulloon sen mikä se nyt on mikä käy. Sen teen tälläsellä ohjeella:
-1 dl kiehuvaa vettä, siihen lisätään 2-4rkl liivatejauhetta
-3,75 dl sokeria, sekoitetaan n. 8 desilitraan haaleaa vettä niin että nämä kaksi tekevät yhteensä n. 9 dl nestettä ja kaadetaan pulloon.
- Litkulaitetaan jääkaappiin jähmettymään, kun seos on jähmettynyt se nostetaan huoneenlämpöön lämpenemään ja kun se on lämmennyt siihen lisätään 1/2 tl kuivahiivaa, mikä on sekoitettu 1 dl kädenlämpöistä vettä.

Ja ongelma on nyt siinä että tuo ei yksikertasesti toimi, vaikka teen sen ohjeen mukaan. Pullo ei vuoda. Ei kupli pullossa ja levittimiessä on sentin verran ilmaa, tai tuota hiilidiksidia..

Mikä siis avuksi jotta se toimisi??
Onko jollain parempaa ohjetta tai jotain? Vai heitänkö koko virityksen ikkunasta pihalle.. :frown:
240l Akvaario
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Kuivahiiva kannattaa sekoittaa melkein kuumaan veteen, kädenlämpöinen on liian kylmää. Muuten teet kyllä kaiken ihan oikein mielestäni. Kokeile vielä :D
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mariana »

Kuivahiivassa taisi olla herätyslämpö +42 astetta. [;)]
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Juuh tiedän et kuivahiiva pitää laittaa lämpöseen veteen, ammatiltani leipuri-kondiittori [;)]

Se yhden yön työntää hiilaria mutta siinä se sitten onkin... :?
240l Akvaario
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

mä taidan käydä ostaan kaupasta tuon koko setin kun tuo ei suostu toimiin..kallishan se on mut hermo menee..30e oli yhessä kaupassa..
240l Akvaario
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Re: Hiilari-asiaa taas vaihteeksi

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

maria83- kirjoitti:-1 dl kiehuvaa vettä, siihen lisätään 2-4rkl liivatejauhetta
-3,75 dl sokeria, sekoitetaan n. 8 desilitraan haaleaa vettä niin että nämä kaksi tekevät yhteensä n. 9 dl nestettä ja kaadetaan pulloon.
- Litkulaitetaan jääkaappiin jähmettymään, kun seos on jähmettynyt se nostetaan huoneenlämpöön lämpenemään ja kun se on lämmennyt siihen lisätään 1/2 tl kuivahiivaa, mikä on sekoitettu 1 dl kädenlämpöistä vettä.
Sama resepti toimii täällä moitteettomasti joten tarkennan hieman ohjetta: sokeri sekoitetaan kunnolla veteen. Liivate sekoitetaan kiehuvan kuumaan veteen muttei keitetä eli vesi kiehautetaan, otetaan pois levyltä ja liivate lisätään ja sekoitetaan. Nämä kaksi sekoitetaan suht varovasti toisiinsa ja seos kaadetaan pulloon, pullo jääkaappiin. Puolessa vrk:ssa seos on jähmettynyt, tällöin pullo nostetaan temperoitumaan huoneenlämpöön. Muutaman tunnin päästä hiiva-vesi kaadetaan varovasti liivate-sokerin päälle pulloon. Ja avot, siinä se :D .
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Ton voi tehdä ilman tuota liivatetta. Käymistä voi hidastaa ruokasoodalla. Mä olen tehnyt ohjeella: 1ml kuivahiiva, 10ml ruokasoodaa, 2dl sokeria ja 8dl vettä. Kamat pulloon vaan ja sekaisin. Hyvin käy pari kolme viikkoa ainakin. Oon tosin käyttänyt tavallista hiivaa välillä. Hyvin se toimii silläkin.
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Ei kai se auta kun kokeilla vielä kerran..täytyy vaan liivatetta käydä ostaan lisää...
240l Akvaario
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

CyberDog kirjoitti:Ton voi tehdä ilman tuota liivatetta. Käymistä voi hidastaa ruokasoodalla. Mä olen tehnyt ohjeella: 1ml kuivahiiva, 10ml ruokasoodaa, 2dl sokeria ja 8dl vettä. Kamat pulloon vaan ja sekaisin. Hyvin käy pari kolme viikkoa ainakin. Oon tosin käyttänyt tavallista hiivaa välillä. Hyvin se toimii silläkin.
Siis ihan oikeastiko vain millilitra hiivaa ja 10ml soodaa, ettei teelusikallisia?
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Tollasen ohjeen olen saanut. On se tollakin lähtenyt käyntiin. Tosin laitan enemmän tuota hiivaa kun ei se kuitenkaan säily sitten niin kauaa. Mutta ei sitä kuivahiivaa todellakaan paljoa tarvii.
jkw
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 00:50, 25.09.2004
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Samaa ohjetta käytän kuin CyberDog ja hyvin toimii n. kuukauden verran.
Timbba
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 15:08, 27.01.2006
Paikkakunta: Tyrwää/Vammala/Sastamala

Viesti Kirjoittaja Timbba »

Mulla on Järvij:n ohjeiden mukaan pöhissyt hiivateliivatteet tuolla akvan alla hyvällä menestyksellä mutta nyt jostain syystä en oo uutta satsia saanut toimimaan millään!

kuivahiivalla oon koittanut käymään mutta ei lähe! Lisäksi ongelmaksi on tullut se että sokerivesi kyllä jähmettyy hyvin mutta kun sen ottaa pois jääkaapista temperoitumaan niin viimestään parin päivän päästä se on taas aivan juoksevaa. onko syynä tää lämmin kesä vai mikä saa liivatteen käyttäytymään noin?

aikaisemmin ei tosiaan oo mitään ongelmia ollut ton suhteen. oon kokeillut jopa tuhdimpaa liivatejauheannosta mutta ei tunnu toimivan.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Vähän sama juttu täällä, liivate menee löllöksi (ei hyytelöä vaan pikemminkin kiisseliä) mutta ei se minua ole haitannut. Kyllä se silti vähän hidastaa käymistä. Uskon että johtuu ihan helteestä ja asia korjaantuu kun kesä loppuu. Jos hiivatepullot ei käy pitkään niin voihan se olla myös niin että käyvät liian nopeasti loppuun nyt helteellä. Eilen tein kaksi utta pulloa ja porisevat kyllä ihan kiitettävästi, katsotaan kuinka kauan.
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Tein uuden annoksen, kuplii hienosti mutta yhtään enempää ku sentin verran on sitä levittimessä, yhtäpaljon koko ajan..jostain syystä se ei työnnä sitä tonne levittimeen, eikä pulon pitäs nyt vuotaakkaan kun mies korjasi sen..

Ehkä toi ei sitten ole mua varten.. :?
240l Akvaario
kendau
Senior Member
Senior Member
Viestit: 838
Liittynyt: 11:34, 12.02.2003
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja kendau »

Oletko kokeillut ravistaa/heiluttaa pulloa? Omassa hiivateliivatesössössä käy joskus alkuvaiheessa niin, että se jää jonnekin letkuun jumittamaan eikä meinaa kunnolla tulal levittimeen. Kun vähän ravistan pulloa, niin silloin hiilaria tulee levittimeen kunnolla ja yleensä tämän jälkeen ei ongelmia ole enää ollut.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mulla on kans liivatteet mennyt ihan kiisseliks ja kyllä käy. Alkoi aamu kivasti, kun menin tarkastaan kiljun käymisen, ja huomasin pullon olevan aivan täynnä vaahtoa, pikainen vilkaisu pesupulloon, joka onneksi oli välissä oli noin 5mm alle korkin kans täys vaahtoa. Paniikin omaisesti korkkia auki ja paine ajoi sitten kiljut lattialle. Tässä tapauksessa kiitin pesupulloa, joka pelasti pahemmalta katastrofilta. Tänään vaihdoin pulloksi isomman puolentoista litran pullon, mikä on vielä tyhjättävä vaahdosta ainakin kerran ennen iltaa.
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Jos se liivate ei pysy hyytelönä niin olisiko liivate mennyt vanhaksi? Olen muistaakseni kysynyt tuolla omassakin liivatehiiva keskustelussa miten onnistuis jos sokerivesi seoksen keittäisi hillosokerista? Siloinhan siinä olisi se sokeri ja hyydytys samalla kertaa hoidettu. Osaisiko joku vastata , viimeksi en tähän vastausta saanut ollenkaan?
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

marjo77 kirjoitti:Olen muistaakseni kysynyt tuolla omassakin liivatehiiva keskustelussa miten onnistuis jos sokerivesi seoksen keittäisi hillosokerista? Siloinhan siinä olisi se sokeri ja hyydytys samalla kertaa hoidettu. Osaisiko joku vastata , viimeksi en tähän vastausta saanut ollenkaan?
Periaatteessahan tuon pitäisi toimia, jos kokeilet niin kerro toki minullekkin miten kävi... Tai kai sitä voisi itsekkin kunhan saa rakennettua sen uuden härvelin.
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Jeps. kerron toki. Meinaan tänää ostaa ton hillosokerin ja aloittaa testauksen...

Tein tänää itsekkin taas uuden liivatesokeri seoksen ja ollut pakkasessa hyytymässä aamusta niin eipä tuo ole kunnolla vielä hyytynyt. Olisiko ukkosella tähän asiaa...maitokin menee pilalle ukonilmalla niin menisköhän hiilarisotkutkin...Hehehhee...

On se varmaan niin että minä aloitan tosissaan hillosokerihiilarin kokeilun.Sitten on mukavaa keskustella jos kokeilu onnistuu uudesta aiheesta, hillishiilarista... :mrgreen:
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Kyllä täytyy ihmetellä että varmasti on näistä kuumista ilmoista tuon "kiljun" käyminen kiinni. Eilen tein satsin taas liivatehiiva möivettä porisemaan valmiiksi ja työntämään hiilaria akvaan niin nyt tänä aamuna tuo 1½l pullo on käynyt melkein loppuun. Eikä auttanut sekaan laitettu ruokasooda tippaakaa.

Pakko alkaa testaan nyt toi hillosokeri juttu jos kestäisi kauemmin se... :? :roll:
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, ei se puteli nyt ihan noin nopeasti käy, että yössä menee - tai sitten sulla on helv...moinen määrä hiivaa siellä kanisterissa :mrgreen: Kyllä se vika on nyt jossain muualla kuin nopeassa käymisessä. Yleensä joku liitos vuotaa.
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

VilleJ kirjoitti:No, ei se puteli nyt ihan noin nopeasti käy, että yössä menee - tai sitten sulla on helv...moinen määrä hiivaa siellä kanisterissa :mrgreen: Kyllä se vika on nyt jossain muualla kuin nopeassa käymisessä. Yleensä joku liitos vuotaa.
Liitokset ei vuoda. Tarkistin. Kuivahiivaa on siinä reilussa litrassa vettä vajaa 1½ teelusikallista. Samalla ohjeella olen aina tehnyt ja nyt viikon sisällä joutunut kaksi satsia tekeen kun on käynyt loppuun todella nopeesti. Eka kertaa laitoin nyt ruokasoodaa sekaan mutta ei auta...hmmm, mikä siis mättää....
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Ikinä en ole tehnyt.

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Haluisko joku kiltti harrastelija laittaa sen hiilidioksidi ohjeen tarvikkeista ym vaikka minun sähköpostiini.Jostain saanu päähäni etten uskalla tehä sitä et paukahtaa kasiin... :roll:
Alustavasti kiitos.
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 22:43, 29.05.2006
Paikkakunta: Kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja Repe Sorsa »

Tein hillosokerista koe satsin ja nyt se on tuossa pöydällä käymässä.Vettä laitoin 5dl ja hillosokeria 8dl niin vielä jäi hyytelö turhan löysäksi.Pussin pohjalle jäi noin 2dl sokeria jäljelle eli olisi varmaan pitänyt laittaa koko paketti (1kg) tuohon 5dl vettä.Voi olla että tuota veden määrää joutuisi tuosta vielä vähentämään.Katsellaaan kuinka porisee.

Toisaalta tuo 1ml kuivahiiva, 10ml ruokasoodaa, 2dl sokeria ja 8dl vettä tuntuu pelaavan vallan mainiosti joten ei vissiin tarvitse tästä eteenpäin mitään hyytelöitä tehdäkkään.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Repe Sorsa kirjoitti:Toisaalta tuo 1ml kuivahiiva, 10ml ruokasoodaa, 2dl sokeria ja 8dl vettä tuntuu pelaavan vallan mainiosti joten ei vissiin tarvitse tästä eteenpäin mitään hyytelöitä tehdäkkään.
Eikä kannata, koska ei sillä ylimäärällä sokeria mitään voita. Hiiva kuolee, kun tietty alkoholipitoisuus saavutetaan (viinihiivat kestävät korkeampaa alkoholipitoisuutta kuin leivontahiiva) eli sokeria jäisi vain yli.

Marjo77, kyllä joku liitos vuotaa tai lämpötila kohoaa liian korkeaksi, koska se pullo ei voi mitenkään käydä yhdessä yössä. Mulla on itsellä neljä pulloa tällä hetkellä (tosin käyminen loppunut kuukausi sitten :roll: ) ja korkki tiivistetty sinitarralla, mutta siitä huolimatta on havattavissa, että sitä hiilidioksidia pääsee jostain välistä karkuun, koska kupliminen saattaa yks kaks lakata ja vähän sinitarraa painelemalla tiiviimmäksi, alkaa hetken päästä kupluttaa akvaariossa. Kun paine kasvaa, niin riittää, että vuotokohta on pienen pieni, eikä sen jälkeen hiilidioksi päädy altaaseen vaan huoneilmaan. Kannattaa tarkastaa tiivisteet - varsinkin jos sinitarratiivisteet kyseessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”