Silikoneista kuvia

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Silikoneista kuvia

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Eli käytettynä ostetun akvaarion kaikki muut silikonit kuin uusia, mutta kun vaihdoin akvaarioon hiekan soran tilalle, huomasin näissä kahdessa levää silikonikerroksen väärällä puolella... Näyttääkö pahalta? Pitääkö oikeasti huolestua? Voiko tilanne tuosta pahentua, vaikka en tekisi mitään? Eli voiko tuo levä kasvaa ja samalla työntää silikonia irti laseista?

KuvaKuva
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ite en stressais tuosta. Allas kuitenkin näyttäisi olevan laatuvalmistajan tekemä, jolloin lasin- ja silikonisauman paksuudet ovat riittävät. Siitä vaan vedet sisään ja pönttö pörisemään:)
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viestit: 574
Liittynyt: 18:41, 08.04.2006
Paikkakunta: Myyrmäki (juu se on Vantaalla)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Tuo on varsin tavallinen näky. Levät ne on vaan semmoisia, ne tunkeutuu ties minne... :roll:

Pistä kalasoppa vaan sisään!
Kuvia
317L kalakippo.
inka.k1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 21:36, 19.03.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Kyllä levät voivat aiheuttaa vuodon lasin ja silikonin väliin kasvaessaan.
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ajattelin jo, että joku olisi laittanut omista silikoneistaan kuvia tänne. 8O
Petyin kuitenkin..

Vaan enpä itse käyttäisi allasta, jossa levä kasvaa silikonin ja lasin välissä. Se on jokatapauksessa merkki siitä, että silikoni on irti lasista. Itse kun vaihdoin 60l altaaseen silikonit, lähtivät nuo, joiden välissä kasvoi levää, irti ilman kummempia rapsutteluja irrotteluja. Eivät siis olleet juuri ollenkaan enää kiinni.
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Mistäs mä sitten tiiän, kuinka kauan noi kestää? Ja mitäs mä sitten teen ku en osaa noita itte alkaa vaihtamaan? Kokeilin sormella silikonin reunoja, eivätkä tuntuneet olevan irti lasista, ainakaan kovasti...
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
inka.k1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 21:36, 19.03.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Onko akvaario käytössä vai tyhjillään. Jos on tyhjillään niin ehdottomasti kannattaa vaihtaa silikonit nyt. Itsekin uusisin tuossa tapauksessa. Ei se oli kovin vaikeaa ja jospa saisit jonkun kaveriksi.
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Ei ole tyhjillään. Hiekan vaihdon yhteydessä otin nuo kuvat. Akvaario on täynnä kasveja ja karanteenissa odottaa kaksi parvellista kaloja sinne pääsyä. Tällä hetkellä ainoat asukit on viherkatka, kuparimonninen ja partamonni. Pitäisi kai kysyä paikallisesta akvaarioseurasta josko joku osaisi homman tehdä.. Vaikka artemian munia vastaan :mrgreen:
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Pistin listoille kyselyä josko joku uusisi, ja gurut ovat puhuneet.

1. Levä ei voi missään nimessä työntää silikonia irti lasista. Se vain kasvaa jo syntyneisiin rakoihin.

2. Minun kuvissani ovat vaurioituneet vain saumaa reunustavat silikonit, joten vuotoa ei ole odotettavissa.

3. Jos vuoto kuitenkin alkaisi, se alkaisi pikkuhiljaa, jolloin asian ehtisi hoitaa hyvissä ajoin ennen kuin kalat ovat vaarassa.

Joten lääkkeeksi määrättiin tarkkailua seuraavat pari vuotta. Todennäköisesti silikonit ovat silloin samassa kunnossa kuin nyt, ellen itse sörki niitä teräaseella rikki. Avaruuskäyttöönhän tuo liima aikoinaan keksittiin. [;)]
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

8-)

Kiitos. Sain mielenrauhan.. " jos muutkin, niin minäkin"
Samaa miettinyt itse tuon isomman altaan kanssa. Parissa kohtaa sauman vieressä on levää tullut silikonin alle, kohtaan jossa on ihan minimaalisen ohut kerros silikonia lasia vasten. Mutta en sitten muuton yhteydessä jaksanut alkaa noiden kanssa pulaamaan. Yhteen altaaseen olen vaihtanut ja oli kyllä niin "sikahirveä" homma, että kyllä melkein ostan uuden käytetyn altaan siinä vaiheessa, kun pitää alkaa 250 litraiseen vaihtaa silikoneja :roll:
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Otsikko oli vetävä... :mrgreen: ... nyt nukkumaan.....
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meilla Giantin olisko 3-4 vuotta vanha allas, ja on osittain jo leva tunkeutunut samalla tavalla silikonin alle. Allas on ostettu uutena liikkeesta. 8O
*laa la laa*
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ja meillä töissä parikymppisiä eloxin akvaarioita joissa kaikissa levää kasvanu saumojen väliin. Vesi ei kutienkaan vuoda vielä yhdestäkään:)

Ei kannata panikoida niitten silikonien kanssa.
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itse olen sitä mieltä, että jos silikonien välissä jotain kasvaa ja allas on tyhjillään, niin kannattaa vaihtaa. Ei se levä tosiaankaan irti työnnä sitä silikonia, mutta kannattaa kuitenkin miettiä, miksi sitä levää siellä on. Aivan, silikoni on irti lasista. Ja jos silikoni irtoaa yhdestä kohdasta, niin miksei sitten toisestakin.
Jos noitten "tiiviste" silikonien ja lasin välissä kasvaa levää, on se jotakuinkin käytännössä sama, kuin näitä sisempiä silikoneja ei edes olisi. Ja entäpä, jos nämä tiivistesilikonit on vedetty altaaseen samalla kertaa, kun lasit on liimattu kiinni. Silloinhan altaassa on vain yksi sauma ja jos se on puoleen väliin revennyt auki, niin huhhuh.. Levä ei irrota silikonia lasista, mutta entä veden paine tms? Ja miksi silikoni alunperinkään on antanut periksi niin, että levää sinne alkaa kasvamaan?
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

akyttala kirjoitti:Ei se levä tosiaankaan irti työnnä sitä silikonia, mutta kannattaa kuitenkin miettiä, miksi sitä levää siellä on. Aivan, silikoni on irti lasista. Ja jos silikoni irtoaa yhdestä kohdasta, niin miksei sitten toisestakin.
Jos noitten "tiiviste" silikonien ja lasin välissä kasvaa levää, on se jotakuinkin käytännössä sama, kuin näitä sisempiä silikoneja ei edes olisi.
Eikös se ole se lasien välissä oleva silikoni, joka estää sen veden pakenemisen? Se lasin päällä (akvaarion sisällä) oleva sauma sen sijaan on siellä siksi että sauma näyttäisi nätimmältä. Niiden leveys riippuu saumaajasta, eikä vaikuta siihen vuotaako allas (kunhan varsinainen lasien välissä oleva sauma on tehty hyvin). Joten mitä väliä sillä on, jos ne ovat irti lasista? Korkeintaan alle kertyvä levä voi häiritä jonkun silmää...
akyttala kirjoitti:Ja entäpä, jos nämä tiivistesilikonit on vedetty altaaseen samalla kertaa, kun lasit on liimattu kiinni. Silloinhan altaassa on vain yksi sauma ja jos se on puoleen väliin revennyt auki, niin huhhuh..
Huhhuh mitä? Eiväthän ne sisäsilikonit vaikuta vuotamiseen.
akyttala kirjoitti:Levä ei irrota silikonia lasista, mutta entä veden paine tms? Ja miksi silikoni alunperinkään on antanut periksi niin, että levää sinne alkaa kasvamaan?
Kun sitä silikonia joutuu kerta repimään irti lasista ties millä työkalulla useiden kirosanojen säestämänä, miten jokin vedenpaine sen sieltä vetää irti? Siinä paineessa ei taida enää normaalit akvaariokalat elää..

Silikonien irtonaisuuteen lasista (ja puhun nyt näistä sisäsilikoneista) vaikuttaa kaksi asiaa:
1. huolimaton leväraapankäyttö on irroittanut
2. Silikoni ei silikoonausvaiheessa ole kunnolla päässyt kiinnittymään lasiin

Minun puolestani niitä silikoneja saa vaihdella omassa altaassaan milloin haluaa, vaikka kerran viikossa jos haluaa pitää ne aina uuden näköisinä, mutta paniikkia ei saa lietsoa. Silikonit kannattaa uusia vasta ku vesi ei enää pysy altaassa.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

partis<3 kirjoitti:Minun puolestani niitä silikoneja saa vaihdella omassa altaassaan milloin haluaa, vaikka kerran viikossa jos haluaa pitää ne aina uuden näköisinä, mutta paniikkia ei saa lietsoa. Silikonit kannattaa uusia vasta ku vesi ei enää pysy altaassa.
Miksiköhän tämän ketjun edes aloitit, jos näin varma tieto on sinulla jo valmiina?

Itse en tuon näköisiä silikooneja altaassani katsoisi, tuurilla se rupeaisi tihkuttamaan vettä ulos juuri kun olen viikonlopun poissa kotoa. Kyllä niillä sisäsilikooneilla on väliä; niin kauan kun ne ovat ehjät, pysyy lasien välinenkin silikooni ehjänä, mutta kun sisäpuolen silikooni on kulahtanut, ei lasien välisen silikonin kestävyydestä ole tietoa.

Silikoonien vaihto on järkevää ennaltaehkäisyä. Siinä vaiheessa kun allas jo vuotaa voi pahimmassa tapauksessa valmistautua tyhjentämään koko kämpän kuivausta varten.
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mariana »

partis<3 kirjoitti:Minun puolestani niitä silikoneja saa vaihdella omassa altaassaan milloin haluaa, vaikka kerran viikossa jos haluaa pitää ne aina uuden näköisinä, mutta paniikkia ei saa lietsoa. Silikonit kannattaa uusia vasta ku vesi ei enää pysy altaassa.
No itsepähän kysyit mielipidettä, mitä paniikin lietsomista se on jos on eri mieltä? :roll: Itsekin olisin varmuuden vuoksi tuohon silikonit vaihtanut jos kerta tyhjillään oli, eipä olisi tarvinnut sitten vähään aikaan niitä miettiä. Mutta jos kerta pitää vettä ja on nyt käytössä niin mikäs siinä sitten...
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

partis<3 kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Ei se levä tosiaankaan irti työnnä sitä silikonia, mutta kannattaa kuitenkin miettiä, miksi sitä levää siellä on. Aivan, silikoni on irti lasista. Ja jos silikoni irtoaa yhdestä kohdasta, niin miksei sitten toisestakin.
Jos noitten "tiiviste" silikonien ja lasin välissä kasvaa levää, on se jotakuinkin käytännössä sama, kuin näitä sisempiä silikoneja ei edes olisi.
Eikös se ole se lasien välissä oleva silikoni, joka estää sen veden pakenemisen? Se lasin päällä (akvaarion sisällä) oleva sauma sen sijaan on siellä siksi että sauma näyttäisi nätimmältä. Niiden leveys riippuu saumaajasta, eikä vaikuta siihen vuotaako allas (kunhan varsinainen lasien välissä oleva sauma on tehty hyvin). Joten mitä väliä sillä on, jos ne ovat irti lasista? Korkeintaan alle kertyvä levä voi häiritä jonkun silmää...
akyttala kirjoitti:Ja entäpä, jos nämä tiivistesilikonit on vedetty altaaseen samalla kertaa, kun lasit on liimattu kiinni. Silloinhan altaassa on vain yksi sauma ja jos se on puoleen väliin revennyt auki, niin huhhuh..
Huhhuh mitä? Eiväthän ne sisäsilikonit vaikuta vuotamiseen.
akyttala kirjoitti:Levä ei irrota silikonia lasista, mutta entä veden paine tms? Ja miksi silikoni alunperinkään on antanut periksi niin, että levää sinne alkaa kasvamaan?
Kun sitä silikonia joutuu kerta repimään irti lasista ties millä työkalulla useiden kirosanojen säestämänä, miten jokin vedenpaine sen sieltä vetää irti? Siinä paineessa ei taida enää normaalit akvaariokalat elää..

Silikonien irtonaisuuteen lasista (ja puhun nyt näistä sisäsilikoneista) vaikuttaa kaksi asiaa:
1. huolimaton leväraapankäyttö on irroittanut
2. Silikoni ei silikoonausvaiheessa ole kunnolla päässyt kiinnittymään lasiin

Minun puolestani niitä silikoneja saa vaihdella omassa altaassaan milloin haluaa, vaikka kerran viikossa jos haluaa pitää ne aina uuden näköisinä, mutta paniikkia ei saa lietsoa. Silikonit kannattaa uusia vasta ku vesi ei enää pysy altaassa.
Lasien välissä oleva silikoni kiinnittää lasit toisiinsa ja varsinaisena tiivisteenä toimii se sisempi sauma. Se sisäsauma ei siis todellakaan ole mikään näönvuoksi laitettu koriste. Kauniimpihan kehyksetön akvaario on nnimenomaan ilman noita sisäsaumoja.

Etpä tainnut oikein ymmärtää tuota mun pointtia tuosta, jos sisäsilikoni ja lasit toisiinsa kiinnittävä silikoni on vedetty samalla kertaa. Tällöin ne ovat samaa massaa ja kun se sisäsilikonin reuna aukeaa, se on tervetuliaistoivotus vedelle nimenomaan ulos akvaariosta, koska silloin juuri se lasitkin toisiinsa kiinnittävä silikoni on reunasta auki.

Eipä noita levättyneitä silikoneja juuri joudu irrottelemaan pahemmin, senkun ottaa päästä kiinni ja vetäisee nauhan irti. Ne nimenomaan ovat irti lasista silloin kun levää kasvaa välissä. Ja kyllähän niihin saumoihin kohdistuu vähän toisenlainen paine kuin siellä itse vedessä on. Eipä siinä paineessa todellakaan kala enää säilyisi kokonaisena, mikä akvaarion saumoihin kohdistuu. Vähän osviittaa saat, kun koitat laittaa akvaariokalan akvaarion alle ja lasket sen vaikkapa puolilleen vettä. Voipi kala muuttaa muotoaan. Sivusaumoihinhan ei tietysti kohdistu yhtä suurta painetta kuin pohjaan, mutta melkoisesti silti. Vesi painaa kuitenkin kilon per litra. Parin sadan litran akvassa painoa on jo melkoisesti ja kyllä se vesi sieltä pyrkii ulospäin.

Ja tosiaankin, jokainen vaihtaa silikonit, kun haluaa. Viisaammat siinä vaiheessa, kun huomaavat niissä vikaa, vähemmän viisaat vasta sitten kun vahinko on tapahtunut. Näihin vähemmän viisaisiin ei tietenkään lueta sellaisia, joilla hyvännäköiset saumat pettää. Vaan kokeilemallahan saat tietää oman altaasi silikonien kestävyyden.

Suosittelen myös, että mietit vähän mitä kirjoitat ja jätät sitten kirjoittamatta, kun et kaikkea ymmärrä.
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

iekku kirjoitti:Miksiköhän tämän ketjun edes aloitit, jos näin varma tieto on sinulla jo valmiina?
Eihän minulla mitään tietoa ollut ennen tämän ketjun aloitusta. Siksi minä tämän aloitinkin. Kokosin tuohon lainaamaasi viestiin ne tiedot mitä minulle on tämän ketjun aloittamisen jälkeen annettu.
akyttala kirjoitti:Lasien välissä oleva silikoni kiinnittää lasit toisiinsa ja varsinaisena tiivisteenä toimii se sisempi sauma. Se sisäsauma ei siis todellakaan ole mikään näönvuoksi laitettu koriste. Kauniimpihan kehyksetön akvaario on nnimenomaan ilman noita sisäsaumoja.

Etpä tainnut oikein ymmärtää tuota mun pointtia tuosta, jos sisäsilikoni ja lasit toisiinsa kiinnittävä silikoni on vedetty samalla kertaa. Tällöin ne ovat samaa massaa ja kun se sisäsilikonin reuna aukeaa, se on tervetuliaistoivotus vedelle nimenomaan ulos akvaariosta, koska silloin juuri se lasitkin toisiinsa kiinnittävä silikoni on reunasta auki.

Eipä noita levättyneitä silikoneja juuri joudu irrottelemaan pahemmin, senkun ottaa päästä kiinni ja vetäisee nauhan irti. Ne nimenomaan ovat irti lasista silloin kun levää kasvaa välissä. Ja kyllähän niihin saumoihin kohdistuu vähän toisenlainen paine kuin siellä itse vedessä on. Eipä siinä paineessa todellakaan kala enää säilyisi kokonaisena, mikä akvaarion saumoihin kohdistuu. Vähän osviittaa saat, kun koitat laittaa akvaariokalan akvaarion alle ja lasket sen vaikkapa puolilleen vettä. Voipi kala muuttaa muotoaan. Sivusaumoihinhan ei tietysti kohdistu yhtä suurta painetta kuin pohjaan, mutta melkoisesti silti. Vesi painaa kuitenkin kilon per litra. Parin sadan litran akvassa painoa on jo melkoisesti ja kyllä se vesi sieltä pyrkii ulospäin.

Ja tosiaankin, jokainen vaihtaa silikonit, kun haluaa. Viisaammat siinä vaiheessa, kun huomaavat niissä vikaa, vähemmän viisaat vasta sitten kun vahinko on tapahtunut. Näihin vähemmän viisaisiin ei tietenkään lueta sellaisia, joilla hyvännäköiset saumat pettää. Vaan kokeilemallahan saat tietää oman altaasi silikonien kestävyyden.

Suosittelen myös, että mietit vähän mitä kirjoitat ja jätät sitten kirjoittamatta, kun et kaikkea ymmärrä.
Hyvä, tämä selvensi paljon. Olit muotoillut vähän epäselvästi. Ja sen mukaan mitä minulle s-postilla neuvottiin, noilla sisäsilikoneilla ei paljoa virkaa ole (tai sitten sielläkin oli neuvoja artikuloinut huonosti).

Kirjoitin hieman provosoivasti, sen myönnän, mutta silti ei älyäni kannata alkaa haukkua. Olen huomannut, että keskustelualueilla vastataan varmimmin kun joku kirjoittaa vähän provosoivasti [;)]
Yliopistossa opiskelen, eli ihan ääliö en voi olla. Pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa.

Aion silti nyt vain katsoa ja odotella. Tämän neuvon sain ihmiseltä joka on 40v. alaa nähnyt, joten en näe syytä epäillä hänen neuvoaan. Nuo leväytyneet kohdat kun eivät ole koko sauma, eikä niissä ole muutosta tapahtunut tämän ketjun aloituksen jälkeen. Tällä hetkellä on muutenkin niin kiire, etten ole paljoa ehtimässä tuota allasta tyhjentämään. Sitä paitsi se tarkoittaisi saamieni neuvojen mukaan koko altaan pistämistä palasiksi, eli hommaan menisi hyvinkin pitkä aika... Vaikka joku muu homman puolestani tekisikin. Sitä en ihan ymmärtänyt, miksei voi korjata vain noita kahta saumaa ja jättää muita paikoilleen, ne nimittäin ovat vielä erittäin tiukasti lasissa ja levättömiä.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

partis<3 kirjoitti:Sitä en ihan ymmärtänyt, miksei voi korjata vain noita kahta saumaa ja jättää muita paikoilleen, ne nimittäin ovat vielä erittäin tiukasti lasissa ja levättömiä.
Uuden ja vanhan silikonin saumakohta ei välttämättä tule kunnolla tiiviiksi, varminta olisi vetää kaikki saumat kerralla. Loppujen lopuksi vaivahan on sama, koko altaan laitossa vaan kulu enemmän silikonia [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Mutta olisiko se ihan mahdoton ajatus korjata vain kaksi saumaa ja antaa muiden olla? Kuinka suuri se riski on? Ainakin Aquahoito-sivuilla on neuvot pelkkien sisäsilikonien vaihtoon, joten kai sitäkin harrastetaan.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ei se mahdoton ajatus ole ja voihan sitä kokeilla. Riskin määrää on paha arvioida, tuskin kukaan on tehnyt tutkimusta aiheesta 8-) . Itse en menisi "pelleilemään" silikoonin laiton kanssa, jos 10l saavi vettä lattialla tekee vesivahingon niin mites vaikka 60 tai 100l? [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ideana on tosiaankin vaihtaa vain sisäsilikonit, ei purkaa koko allasta osiin. Sisäsaumat on kuitenkin hyvä vaihtaa joka kulmaan sekä alareunoihin.
Vaan kyllä sen uuden silikonin saa vanhaankin tarttumaan, kun vähän karhentaa vanhaa silikonia jollakin ja puhdistaa oikein hyvin. Minä ainakin onnistuin saamaan uuden silikonin kiinni vanhaan niin, ettei käsin nyppimällä irronnut.
Ehkäpä eri silikonimerkeillä on eroa tarttumiskäytöksessä vanhan päälle levitettäessä.
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Jos niissä on eroa tarttumisessa, se olisi kyllä kiva tietää ennen kuin hommaan ryhtyy. Osaisi sitten ostaa oikeaa laatua... Mitä silikonia se oli, jolla onnistuit?
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

partis<3 kirjoitti:Jos niissä on eroa tarttumisessa, se olisi kyllä kiva tietää ennen kuin hommaan ryhtyy. Osaisi sitten ostaa oikeaa laatua... Mitä silikonia se oli, jolla onnistuit?
Bostik lasitussilikonia taisi olla. En tiedä, lukeeko noissa akvaariokäyttöön tarkoitetuissa silikoneissa mitään asiasta, mutta muussa käytössä sellaisiin, joiden päälle voi maalata, ottaa myös uusi silikoni kiinni.
Voin illalla katsoa, mitä tuossa mun silikonissa oikeasti asiasta sanotaan..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”