Sateenkaarinaaras pimahti - hätäapua!

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Sateenkaarinaaras pimahti - hätäapua!

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Joo ostin noita sateenkaarikirjoahvenia 6 ja annoin pariutua luontaisesti. No silti tuli aika äkäinen pari. Vaan nyt vasta homma lähti hanskasta...

Kutivat, kaikki sujui hyvin, ei suuriakaan aggressio-ongelmia. Vaan 1 pv kudusta naaras alkaa hyökätä koirasta vastaan, puolustaen reviiriään, joka tietysti kaikin keinoin pyrkii muniensa luo. Lopputulus: hirveä tappelu tunnista toiseen, suomu- ja evävaurioita. Vaihdoin sisustusta, tuhosin kudut ja homma helpotti hieman, mutta ei täysin. Toistaiseksi syntyneet evävauriot parantunevat, mutta jos jatkuu, on tiedossa kalaruumiita. En ennen moista rähinnää (kiinni eviin) ole aikaisemmin nähnyt.

Ennenkin riitaa olliu, mutta silloin uros rökittänyt naarasta, nyt kyllä sai se itse selkäänsä naaraalta...

Onko täysin epäsopiva pari? Voiko tämmöinen naaraan pimahdus mennä ohi? Vai onko syytä eliminoida jompi kumpi ennen kuin molemmat delaavat - ja etsiä ehkä uutta paria myöhemmin? Kellään kokemusta?

Itse ajattelin seurailla vielä hieman ja harkita sitten toimenpiteitä. Valot laitoin pois, näyttää rauhoittavan. Jakajaa voisi kokeilla, mutta mistä sellaisensaisi - ja muuttuisiko tilanne kuitenkaan? 40 L akva on että toisen voisi poimia talteen väliaikaisesti, mutta eihän sitä ehdi kypsyttää.

Että en kai minä olisi minä, jollle jotain olisi mennyt taaskin p ieleen...

LISÄYS: Ulkoiset sukupuolituntomerkit: oletettu koiras isompi, selkä- ja peräevän kärjet terävemmät, toisaalta kutiessa näkyy jotain joka muistuttaa tuon naaraan munanasetinta mutta muodoltaan erilainen, suipompi tai teräväkärkisempi.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

No nyt tilanne rauhottunu vihdoin, kalat lähinnä hämmentyneen olosia. Mutta mutta - jos tilanne uusii, mitä tehdä? Lopetanko vaan kylmästi toisen, kun ei sijoituspaikkaa ole?

Tosiaan, alkaa olla jo mielessä koko akvaarioharrastuksen lopetus, jos pistäis kalat fileiks ja myis altaan... Jos ei tule kalatubia tai muuta vaikeata sairautta niin sitten kalat lopettavat itse itsensä... Et niinku turha yrittää mitään, kun ei kuitenkaan onnistu...
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viestit: 574
Liittynyt: 18:41, 08.04.2006
Paikkakunta: Myyrmäki (juu se on Vantaalla)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

aina löytyy kyllä joku purkki mihin voipi tytön laittaa, kun olot käyvät liian tukalaksi, eikä sen kuitenkaan tarvitse viikkokaupalla olla siinä purkissa. Pistä ilmastin purkkiin, niin vesi vaihtuu (tosin tän taisit jo tietää...)
Jos sitten jostain IHMEELLISESTÄ SYYSTÄ heittää veivinsä, sitten heittää. Eikös se olisi ollut edessä jo jokatapauksessa.

Melkeinpä kaikki kaupat myyvät mitä erikokoisempia vateja. Eikä semmoinen pikku-muovi-terraariokaan maksa paljon mitään...

tai sitten pistät väliseinän pystyyn. Sukkahousut (paksuus joku 20-40deniä),imukupit ja lankaa. Ja sitten vaan askartelemaan :mrgreen:
Sukkikset siitä hyviä että ne voi pingottaa kahden seinän välille ilman että ratkeavat.
Kuvia
317L kalakippo.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Kuulostaa normaalilta kirjoahvenen käytökseltä. Minkäs kokoinen altaasi olikaan? Jos tilaa ja piiloja on tarpeeksi, niin tuskin toisiaan hengiltä saavat. Jos ei ole, ruumiita tosiaan tulee ja pian. Käytös voisi isossa altaassa vähitellen tasoittua kunhan pari harjoittelisi kutua. Meillä naaras puolusti poikasia lähituntumassa, koiras vahti vähän kauempana selustaa. Työnjako oli toimiva ja pari melkoisen sopuisa.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

No meillä litroja liian vähän (180 L, kun tietääkseni melko arvostetun lemmikkieläinliikkeen useammankin myyjän mukaan on niin lauhkea että voi hyvin tän kokosessa pitää + netistäkin tämmösen 200 L suosituksen löysin). Tosin vaikea arvella, miten nuo litrat tuossa tilanteessa olisivat auttaneet, kun kummatkin pyrkivät samaan päähän akvaariota toisiaan vastustaen. Isompi allas tulossa, mutta vasta loppukesän lattiaremontin myötä (joutuu kuitenkin muuttaan kahteen kertaan akvan).

Sittemmin uros jahtaillu voimantunnossaan sekä naarasta, muita kaloja että jopa käynyt teatraalisesti jaavansaniaisenkin kimppuun. No tuossa ei mitään satu, kun toinen pakenee (=alistuu?). Kun taas tuossa yhteenotossa naaras koki uroksen tunkeutujaksi, oli aika hurjan näköinen riita valmis. Niin oliko sitten harjottelun puutetta kun puolustusaggressio kohdistu omaan kumppaniin noin voimakkaana... Sillä tavalla tää on vähän hassun tuntusta, kun muista kaloista eivät juurikaan välitä, eivät niitä uhkaksi koe. Ja niinku suutappelua odotinkin, mutta en tuota "karusellirähinää" väkkäränä ympäri akvaa, pääsi vähän yllättään...

Toi uros oli kyllä varsin territoriaalinen jo alusta alkaen, kun toin sateenkaariparven akvaan, se valtas melkein välittömästi ainoana sisustuksena olleen kukkapurkin eikä päästänyt ketään sen luo... Tulevan vaimonsa kanssa sitten kuherteli altaan toisessa päässä ajoittain. Reviirinä noilla on nyttemin ollut 20 cm pätkä akvaarion toisesta päädystä (juurakon rajaama alue), että sen koko ei ole ongelma ainakaan toistaiseksi.

No mutta, tilanne on nyt ihan ok, sisustin akvan uusiksi kokonaan (paljon enemmän piilopaikkoja ja juurakkokasan alle jääviä tunneleita), odotellen että jaavansaniaiset lähtis vihdoinkin kasvaan (taisin pilkkoa aluksi niitä liian pieniin osiin). Luulenpa, että yritän tässä patentoida jakajan varmuuden vuoksi, ensi kutuun (= mahdolliseen rähinään) aikaa noin 3-5 vk mikäli nykyinen kutuväli pitää.

Hyttysverkkoa tossa olis, ja silikoonia, mutta mistä ihmeestä minä listat tuohon jakajaan? Taidan käydä naapurin halpahallissa kohtapuoliin...

Mutta sanokaas nyt kokemuksenanne, mikä on sateenkaaren aggressiotaso noin yleensä mielestänne? Kun nimenomaan itselle myytäessä sanoivat että esim. avain olisi paljon äkäsempi, joten sateenkaari menisi paremmin pienempiin litroihin... Joku tässä kirjotti kyllä, että vastuu on viime kädessä ostajalla. Mutta toisaalta eihän esimerkiksi kodin elektroniikkaa ostettaessa oleteta että myyjä voi puhua mitä vaan, kun kerran on ostajan vastuu ottaa selvää asioista itse.

No, minäkin tässä vasta harjottelen kirjoahventen omistajaksi... Tää on vähän, että labyrinttikalat ja ahvenet kiinnostaa kovasti luonteensa, älykkyytensä ja uteliaisuutensa vuoksi, mutta sitten tuo aggressiopuoli hieman kauhistuttaa... Ehkä ensi kerralla sitten - tetroja?
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Meidän sateenkaari pariskunta on rauhallinen ja sympaattinen pari. Edes kutuaikana eivät lennättäneet toisiaan tai muita kaloja. Hyvin nätisiti näytettiin oikea uintisuunta. Harmi, että sinulle sattui tuollainen tapaus.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Joo ei nää toisia kaloja juuri edes pelottele, mutta välillä tuo keskinäinen rähinä saa aika kovat mittasuhteet - et arviolta 80 % aggressiosta suoraan toisiinsa suuntaavat. No jos tuo tuosta... Harmittaahan se tietysti vaikkeivat nyt suoraan toisiaansa tappaisi, jos on jatkuvasti evät rikki jne. Mutta täytyy katsoa, vielä kutu tai pari, jos toisesta luopuisi tai jotain...

Ei mutta ottaahan tää päähän, kun olin siihen käsitykseen tullut että vapaa pariutuminen olisi tae sopusointuisesta parisuhde-elämästä... No ja sitten siniseepralla oli tuo vesipöhö ja parissa muussakin jotain outoa... Että ei kai tässä minusta olisi kysymys ellei kaikki menisi pieleen, kalatubien ja muiden jälkeen... Alkaa kyllä käydä mielessä että lopetan koko harrastuksen, näin lähellä en ole aikaisemmin tätä pistettä ollut.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

jokelamaniac kirjoitti:Ei mutta ottaahan tää päähän, kun olin siihen käsitykseen tullut että vapaa pariutuminen olisi tae sopusointuisesta parisuhde-elämästä... .
Jepujee, ihan kuin ihmisilläkin vrt. matit ja mervit :mrgreen:
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

No katsotaan, lattiaremontti ja akvaarion muutto loppukesästä edessä kuitenkin, jos saavat siihen asti harjotella tota kutemista... Mutta jos ei siihen mennessä tokene meininki, voinen harkita haavi-ja-saksimetodia. Mieluummin lopettaa itse siististi kun antaa toisensa hengiltä repiä. Mutta kuten sanottua, katsotaan...

Kiitoksia muuten, nyt taisivat saada viimeinkin nimensä nämä - Matti ja Mervi!
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Jaahas - taas sitä mentiin! Alkavat jälleen jälkikasvua vahtiessaan yllättäen vieroa toisiaan, kohdella toisiaan poikasrosvoina tms. Tällä kertaa säästyttiin evärikoilta, mutta tuo naaras on kyllä sen näköinen kun joku olisi yrittänyt suomustaa sen...

Ei noi enää juuri muutoin tappele kun lisääntymisaikana - jona sitten tuleekin sitä verisempi riita kun ovat molemmat aivan pois toliltaan.

No, nyt mentiin 4 vrk kudusta ihan ok, ehkä ensi kerralla taas pidempään... Syyskuussa lattiaremontti, joutuu siirtään akvan pois olkkarista ja takaisin, kattoo nyt jos siihen mennessä eivät tapojansa paranna niin jos tolle naaraalle sais vaikka uuden kodin tai jotain.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

No sitten tulikin taas huonompi kutu. Naaras ajo heti alussa uroksen juurakon yli, pois munien luota, ja siinä uhoilevat toisilleen juurakon yli - ottaen ajoittain rajun oloisesti yhteen. JOtain yksinhuoltajatyyppiä tuo Mervi - tai voihan toisaalta esim. Matti tahattomastikin provosoida sen aggression esiin. Mutta naaras on muutenkin hyvin äkäinen, yrittää "salamurhata" altaan tetroja jopa kudun ulkopuolellakin (vaanintaa ja salamannopea syöksy). Että tuo Masa on täysi vellihousu paremman puoliskonsa rinnalla.

Sitä olen ajatellut vain, en tiedä osaako kukaan vastata, että kun muutto isompaan altaaseen tulee, niin mitähän tapahtuisi jos hommaisi toisen naaraan kaveriksi? Että jos Masa sais paremman vaimon?

Vai olisiko parempi etsiä Merville paikka muualta (toisesta altaahsta/kalojen taivaasta) ja kokeilla uutta naarasta?
Minä juon nyt kahvia!
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Niin entä tosiaan haaremi (1+2) riittävän tilavassa altaassa?
Minä juon nyt kahvia!
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 18:54, 11.05.2006
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Mulla ei ole kokemusta muista kuin perhoskirjoahvenista. Sieviä ja pieniä kaloja, mutta ego ja temperamentti..huh-huh! 8O ahventen sukua, selvästi.
Ensin lähtivät altaasta monniset. Eivät raukat saaneet hetken rauhaa, kun perhoset olivat koko ajan kimpussa. Sitten kurmuutti naaras itseään puolta isompaa koirasta tullen mennen. Sitten oltiin taas niin pariskuntaa, että.. ja neontetrat saivat kyytiä! Välillä kyyhöttivät kaikki muut kalat (myös oma vaimo) yhdessä nurkassa, kun koiras valtasi koko 100-litraisen omaksi reviirikseen. Koiras joutui välillä "jäähylle" toiseen akvaarioon ja kotiinpaluun jälkeen taas rakennettiin yhteistä pesää. Kun partamonni söi kudun, koiras purki kiukkuaan kaikkiin muihin, paitsi syylliseen.. Ellei akvaariossa olisi todella paljon piiloja, olisi varmaan tullut ruumiita enemmänkin, kuin ulos hypännyt tapparakala.
Meillä auttoi tuo "kolmannen pyörän" eli yhden lisänaaraan hankkiminen. Vähän pelkäsin pienen tytön puolesta, kun sen altaaseen laitoin, mutta hyvin on puolensa pitänyt. Ahven sekin [;)] Viimeinen kuukausi on sujunut suht. sopuisasti. Saa nähdä, jos vielä innostuvat kutemaan, kuinka sitten käy..
On/off-pariskuntani muuten on myös nimeltään Matti ja Mervi :mrgreen:
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Minä oon kanssa hieman tuota lisänaarasta ajatellu, vanhasta naaraasta vois sittten luopua t. antaa olla jos menee. Ilmeisestikään tuo naaras ei pidä tuosta uroksesta vaikka sen kanssa paremman puutteessa kuteekin? Tai sitten joku luonnevikanen - jos koirissa on luonnevikaisia niin miksi ei kaloissakin?
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”