Mikä leväkatkaravuilla vikana?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Mikä leväkatkaravuilla vikana?

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Mikähän nyt mättää kun kaikki 5 "white pearl" katkista on muuttunut selästä pyrstöön valkoseks. Tämä ilmiö koskee kumpaakin sukupuolta, myös isoimmissa poikasissa näkyy olevan paljon valkoista. Voiko johtua kovuudesta joka pääsi mökillä olon aikana laskemaan 6?

Nyt olen pikkuhiljaa nostanut kovuuden 10 mutta valkosia ovat edelleen. Käyttäytyvät kyllä ihan normaalisti.

Muut arvot on pH 7,5, nitriitti 0, nitraatti 12,5, kh 7, lämpö 23.
AnniinaH
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 19:14, 14.09.2005
Paikkakunta: Vimpeli/ AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnniinaH »

Eikö white pearlien kuulukkin olla valkoisia?
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?acti ... &artNo=277
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

AnniinaH kirjoitti:Eikö white pearlien kuulukkin olla valkoisia?
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?acti ... &artNo=277
Eiväthän nuo ole valkoisia vaan läpinäkyviä/maitolasimaisia [;)] . Naarailla näkyy valkoisena "satula", mutta että koiraillakin? Hmm... Jotkut lajit (vai peräti kaikki?) muuttuvat sairastaessaan kirkkaasta maitomaisen sameiksi, ainakin tiger-ravut tekevät näin. Voisiko pelkkä kovuuden muutos aiheuttaa ärsytystä ravuissa?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Nuo on just sellasia kun olis maitoa sisällä. Ja siis siitä satulan kohdalta pyrstön päähän asti. Näyttää tosiaan että se valkonen olisi siellä kuoren sisällä ja kuori siinä päällä läpinäkyvä. Hitto kun ei ole kameraa sillon kun sitä tartteis. :frown:

Tuli muuten mieleen että kuparihan on noille aikas myrkkyä, että jos sitä olis nyt jostain syystä liuennu mukaan vaikka ei kauhean vanha talo olekaan (taino n.10vuotta vanha..)..
Kauppaankin pääsen vasta ens viikon lopulla..siihen asti pakko pärjätä ilman testiä.

Toisaalta piikkisilmät eivät ole reagoineet mitenkään ja niiden luulisi olevan myös aika herkkiä.
Niin ja rapuset väsäävät myös poikasia koko ajan. Vai tekeekö ne niitä vaikka kuinka kipeitä olisivat?
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Psykedelia kirjoitti:Nuo on just sellasia kun olis maitoa sisällä. Ja siis siitä satulan kohdalta pyrstön päähän asti. Näyttää tosiaan että se valkonen olisi siellä kuoren sisällä ja kuori siinä päällä läpinäkyvä. Hitto kun ei ole kameraa sillon kun sitä tartteis. :frown:
Helmisukaravuille (huom! uusi suomenkielinen nimi* [;)]), Neocaridina zhangjiajiensis var. "White pearl", on tyypillistä vaihteleva selkäraita. Joillain yksilöillä raitaa tuskin huomaa (varsinkin koirailla), mutta toisilla se on hyvin selkeästi havaittavissa.

*Kannattaa vilkuilla milloin uusin Aponogeton -verkkolehti ilmestyy, tai hätäisimmät voivat lukea uudet suomenkieliset nimet uusimmasta, tänään ilmestyneestä Akvaristi -lehdestä.

Edit: Tässä kuvassa tuo selkäraita näkyy hieman, mutta osalla omista helmisukaravuista tuo raita on huomattavasti selkeämpi.
-Sami-
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Helmisukarapu..hmm, vaatii hieman sulattelua tuo uusi nimi. [;)]

Jotain tuolla kyllä on pielessä koska äsken kun haavin kanssa liikuttelin kasveja että näkisin noita isompia rapuja niin poikasten raatoja oli pohjalla enemmän kun yks tai kaks. Kuparia syytän, mutta varmuuden saan vasta viikon päästä. :|

Pöh, mä en pääse koskaan lukemaan Aponogetonia kun ne on pdf muodossa ja meiltä puuttuu jokin ohjelma joka avaisi noita.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Tyhmä kysymys, kysyn silti: Ovathan ne pohjalla ihanihan varmasti raatoja, eikä vain vaihdettuja kuoria? Poikasilla etenkin ovat hämäävästi "aidon" näköisiä ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Kauttaaltaan valkosia on ne raadot, silmät löytyy ym. Kuoret on tähän asti ollut ainakin sellasia sameita läpinäkyviä. 99% varmuudella sanon ne raadoiksi.

Laitan tähän mun hienon paint värjätyn ravun. Siinä on se punanen kohta siinä kohtaa missä noilla on sitä maidon valkosta eli ei mun mielestä ole sitä selkäviivaa tuo.

Kuva
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Kuva ei ainakaan minulla toimi.
96l+38l+20l
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Entäs nyt?

Kuva
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Psykedelia kirjoitti:Entäs nyt?

Kuva
Toimii.
96l+38l+20l
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Psykedelia kirjoitti: Laitan tähän mun hienon paint värjätyn ravun. Siinä on se punanen kohta siinä kohtaa missä noilla on sitä maidon valkosta eli ei mun mielestä ole sitä selkäviivaa tuo.
Laittaisitko vielä kuvan, jossa näkyy kyseinen samentuma punaisen värin sijaan [;)] Milloin ravut on hankittu?

Yleensä ravun pyrstölihaksen alueen samentuma viittaa stressiin ja heikentyneeseen puolustusjärjestelmään, jonka seurauksena ravun elimistöön on päässyt yksisoluisia parasiitteja (mm. Thelohania contejani), jotka loisivat ravun lihaksistossa.
Ilmiö on tuttu rapuja kotiuttaessa ja ravut useimmiten paranevat taudista ilman jälkioireita. Mikäli ravun liikkeet alkavat jäykistyä tai se kuolee, tulee rapu mitä pikimmiten poistaa akvaariosta, sillä katkaravut tyypillisesti syövät kuolleet lajitoverinsa ja sitä kautta tauti jatkaa kulkuaan.

Lähteenä tämä sivusto ja oma kokemus.
-Sami-
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Kamera on isän luona joten en saa kuvaa noista. Sen takia tuo kuva jotta saisitte käsityksen siitä missä kohti se valkonen on.

Ravut on hankittu alku vuodesta eli muutaman kuukauden ovat ehtineet jo oleskella mulla.

Äsken mainituilta nettisivuilta bongasin samanlailla valkoseks menneen rapusen. Tässä. Saksankieli ei vaan valitettavasti suju.

------

Poistin illalla akvaariosta kaksi kuollutta aikuista ja noin 5 poikasta. :|
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viestit: 199
Liittynyt: 14:06, 12.04.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Mulla ei noita kuolemia ole esiintynyt, mutta kaipaisin sellaista tietoa, että piileksiikö white pearlit teilläkin koko ajan? Mulla on akvaariossa 3 kpl kyseisiä rapusia (tai 3 niitä ostin, mutta olen nähnyt kerralla vain 2) ja ne on ihan koko ajan piilossa, ne saattaa nähdä vedenvaihdon yhteydessä kun siirtelee kantoa ja ne istuskelee jossain kolosessa, mutta vain yhden kerran olen nähnyt ne oikeasti liikenteessä.

Ovat kyllä vielä aika pieniä, ovatkohan ne täysikasvuisina rohkeampia?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Trinket kirjoitti:Ovat kyllä vielä aika pieniä, ovatkohan ne täysikasvuisina rohkeampia?
Täysikasvuisina ovat kyllä reippaampia yleensäkkin nuo rapuset, myös isompi kaveriporukka rohkaisee mieltä ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Trinket: Minkä kokoinen allas kyseessä? Onko altaassa muita otuksia kuin noita Neocaridina zhangjiajiensis var. "White pearl"-rapusia? Miten allas on sisustettu? Ainakin oman kokemuksen mukaan likemmäs laji kuin laji on huomattavasti enemmän esillä kun niillä on altaassa piilopaikkoja piilopaikkojen vieressä...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viestit: 199
Liittynyt: 14:06, 12.04.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Allas on ~90 litrainen, 75*35*35 mitat. Muita otuksia löytyy 9kpl kardinaalitetroja, kääpiörihmakala ja pohjalla partamonnipariskunta (näistä toinen etsii kotia) ja piikkisilmä (näitä on tulossa lisää).

Kasveja on runsaasti joten piilopaikkoja niiden seasta löytyy kyllä ja juurakkoja on kaksi + kukkaruukun puolikas. Sitä en tietty tiedä, piileksivätkö rapuset tuolla kasvien seassa vai missä (juurakossa ne yleensä olen nähnyt kun olen kunnolla tiiraillut), mutta olisihan se kiva nähdä niitä joskus, ei se oikein mun silmääni näy vaikka ne kuinka vilkkaasti siellä kasvien seassa liikkuisivat ;)

Mutta toivotaan tosiaan, että tulevat vähän rohkeammiksi kun kasvavat vielä tuosta.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Pienet rapuset saattavat kokea tuon kääpiörihmiksen uhaksi itselleen. Itselläni on "greenejä" tiikeribarbien ja kääpiörihmakalojen kanssa, hyvin menee muuten, mutta rihmakalat rakastavat popsia niiden poikasia. Siirsin myös parisen päivää sitten kääpiörihmisherran jäähylle, naaraitaan kiusaamasta 60litraiseen jossa "white pearleja", siirtyi nopsaan takaisin nirhattuaan yhden lähes täysikasvuisen yksilön.
Ahneita ovat nuo meidän kääpiörihmat, tiikeribarbitkin melkein jää häviölle ruokailussa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viestit: 199
Liittynyt: 14:06, 12.04.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Ahaa. Kiitoksia tiedosta. Mulla ei ole tällä hetkellä muuta allasta mihin rihmiksen voisin sijoittaa, mutta jos saan kesäkuussa rahaa jostain niin tarkoituksena olis hankkia joku pikkunen allas, sen vois kotiuttaa sitten vaikka siihen :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”