Korvaa niskasta kiinni! Mutta kuinka?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Korvaa niskasta kiinni! Mutta kuinka?

Viesti Kirjoittaja Korva »

Itellä on vähä toi motivaatio luupahtanut akvaariharrastusta kohtaan. Altaita on kyllä edelleenkin, tosin enää kaks kipaletta. Nippanappa huvittaa vettä vaihtaa kerran pari kuussa, tippatestitkin on kaapissa mutta käytetty niitä ei ole yli puoleenvuoteen.

Jotenkin aika vaan kuluu kaikkeen muuhun elämään, ei vaan huvita noi altaat.

Millä olette itse saaneet motivoitua itseänne takas "hyvän" harrastuksen, akvaarioiden pariin? :|
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Laita sisustus uusiksi! Etsi netistä uusia ideoita ja kun olet saanut vision selville ala sisustaa, siinä vaiheessa intoa kyllä riittää.
Kannattaa aloittaa esim. tästä ja kuukauden allas kilpailuista.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viestit: 574
Liittynyt: 18:41, 08.04.2006
Paikkakunta: Myyrmäki (juu se on Vantaalla)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

tai sitten annat olla. Myy/anna kalat pois.
Saat samalla rahaakin...

Ei ole mitään järkeä pakottaa itseään jatkamaan, ei semmoinen "innostus" kestä kuin hetken ja kohta mietit taas samaa asiaa kuin nytkin.

Akvaariot tarvikkeineen voi heittää tyhjänä vaikka vintille. Voihan harrastuksen aloittaa uudestaan vaikka parin vuoden päästä.
Kuvia
317L kalakippo.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Jos tosiaan tuntuu, ettei enää kiinnostaa, niin ehkä silloin on tauon paikka. Ainahan tämän touhun voi uudelleenkin aloittaa :) Itsellä oli myös jossain välissä useamman vuoden kausi, ettei innostusta kamalasti ollut, mutta koska en raaskinut luopuakaan kaloista, kuskasin allasta kuitenkin mukana kämpästä toiseen ja hoidin sitä aika rutiininomaisesti. Nyt on taas jokunen vuosi vähän aktiivisempaa harrastusta takana ja purkkien määräkin on lisääntynyt, ja vaikka se viikottainen vedenvaihto ei nyt aina juhlaa olisikaan, niin eipä tuo osoita laantumisen merkkejä.

Itselläni ehkä aika iso vaikuttaja on se, että kalat ovat minulle aika pitkälti lemmikkejä enkä kerran hankittuani osaa niitä oikein luovutella eteenpäin jos ei nyt ihan pakko ole. Muuten innostusta kasvattaa aina muiden akvaristien luona vierailu, perusteellinen kasvien siistiminen tai muu vastaava altaan ulkonäköä kohentava juttu tai vaikka mahdollisuuksien mukaan uuden kalan tai useammankin hankkiminen jos tilaa löytyy.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viestit: 574
Liittynyt: 18:41, 08.04.2006
Paikkakunta: Myyrmäki (juu se on Vantaalla)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

ja siis tuo akvaario veden vaihtaminenkin on tehty todella helpoksi. Ostat letkua ja liittimet millä saat letkun pään kiinni hanaan (biltemasta??). Vesi lorisee pois akvariosta suoraan pönttöön tai lattiakaivoon. Sitten vaan letku kiinni kraanaa ja puhdas vesi lorisee akvaarioon.

Jos sulla on sorapohja, vaihda se hiekkaan, niin ei tarvitse lapota. Joskus imuroit jätteet pois kasvien juurilta, jos niitä sinne kerääntyy liikaa.

Siinäpä voi vaikka katsella telkkaria samaan aikaan :D
Kuvia
317L kalakippo.
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Tutkaile kalaesittelyjä netistä, vaihda joku allas vaikka malawaarioks tai rapulaks (ellei ole jo ollut näitä)! On taas mielenkiintoa!
-uusio-harrastaja-
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Malta istua ja ihailla kaloja ja kasveja, ettet keskity vain pakollisiin hommiin, suorituksiin. Jospa sieltä löytyisi himo vähän sisustella uusiksi jne.

Möin itse oman akvaarioni pois vaiheessa jolloin elämässä tuntui olevan liikaa muuta työllistävää (pienet lapset) ja tuntui ettei kukaan edes katsellut akvaariotani,mutta nyt, muutaman vuoden päästä "joudun" ottamaan kaiken menetetyn takaisin eikä mikään tunnu riittävän.
SonjaSelena
Member
Member
Viestit: 428
Liittynyt: 23:42, 21.10.2004
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Me ollaan nyt viikon päästä lähdössä hakemaan teini-ikäisen pikkuveljeni akvaario meille. Pikkuveljellä rupeaa olemaan vähän muut intressit, niin ei oikein tahdo löytyä aikaa tai mielenkiintoa altaan ylläpitoon. Ja hän kyllä tietää, että jos hän koskaan tahtoo uutta allasta, vain sana minulle, ja.. [;)]
Yrittäkää ymmärtää yli-innokkuutta, jotkut meistä elävät hukattuja vuosiaan.
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Miikku kirjoitti: Itselläni ehkä aika iso vaikuttaja on se, että kalat ovat minulle aika pitkälti lemmikkejä enkä kerran hankittuani osaa niitä oikein luovutella eteenpäin jos ei nyt ihan pakko ole. Muuten innostusta kasvattaa aina muiden akvaristien luona vierailu, perusteellinen kasvien siistiminen tai muu vastaava altaan ulkonäköä kohentava juttu tai vaikka mahdollisuuksien mukaan uuden kalan tai useammankin hankkiminen jos tilaa löytyy.
Syvällistä ja ajatuksia herättäviä lauseita. Ikävältä toki tuntuisi luopua noista kaloista, kummasti tohon lehtikalapariskuntaankin on jo kiintynyt. Yleensä kaikki vieraat aina muistaa ihmetellä niitä ja väittää miten ne on kasvanut entisestään.
ja siis tuo akvaario veden vaihtaminenkin on tehty todella helpoksi. Ostat letkua ja liittimet millä saat letkun pään kiinni hanaan (biltemasta??). Vesi lorisee pois akvariosta suoraan pönttöön tai lattiakaivoon. Sitten vaan letku kiinni kraanaa ja puhdas vesi lorisee akvaarioon.

Jos sulla on sorapohja, vaihda se hiekkaan, niin ei tarvitse lapota. Joskus imuroit jätteet pois kasvien juurilta, jos niitä sinne kerääntyy liikaa.

Siinäpä voi vaikka katsella telkkaria samaan aikaan Very Happy
Joo, siis tottakai itel on noi letkusysteemit, ollu jo pitkän aikaa. Mut silti se vedenvaihdon alottaminen vaatii sen alotteen... Yks kynnys on ollut, se että rahaa kuluu muutenkin kaikkeen. Uudet kalat maksaa, kasvit etenkin.

Vois kyl sisustaa uusiks ton aasia-altaan. Muutenkin näyttää niin karseelle kaikkine partalevineen...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Itse olen huomannut että akvaarioharrastus jää välillä hyvinkin vähäiselle huomiolle. Minusta on aivan luonnollista että asia ei kiinnoista 100% koko ajan. Siksi kannattaa rakentaa allas mahdollisimman huoltovapaaksi. Avokin allas (superosaaja tässä ei-mua-just-nyt-kiinnosta -kategoriasa) hoituu vartissa. Siis ihan alkuhetkestä loppuhetkeen, vesiroiskeiden siivoamiset mukaanluettuina. Se on jo aika jonka jaksaa viikossa uhrata vaikka olisi kuinka väsynyt.

Jos harrastus meinaa lopahtaa kokonaan mutta ajatus tuntuu hassulta, kannattaa kokeilla jotain uutta. Tutustua uuteen kalalajiin, koitta kudettaa jotain kalaa, sisustaa allas kokonaan uusiksi, keksiä biotooppiteema, sisustusteema, rakentaa allas kaikkine tarpeistoineen nollasta... Uusia juttuja löytyy paatuneimmallekin harrastajalle. [;)]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
sisupussi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 16:58, 09.10.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sisupussi »

Itsellä on välillä opiskelun kanssa niin kiire, että huh huh miten aika riittäisikin kaikkeenmihin haluaisin. Tietysti välillä onkin tunne, että mitä tässä nyt... Piristää, kun täällä katsoo kuvamateriaalia ja kuulee erinäisistä "sattumuksista".
Mulla altaiden siivoukset ja muut ajoittuukin kaikille viikonlopuille, pyhäpäiville ja muille juhla-ajankohdille (kun nyt esim. vappu). Sen "urakan" jälkeen ei kyllä malta poistua akvaarion edestä, kun tarkkailee tohkeissaan olevien kalojen touhuja!!! (pitäisköhän mun olla vähän aktiivisempi :mrgreen: heh)

Itsellä oli joskus vain pieni tonnikalapurkki ja iso allas ja isot vonkaleet oli vain ikuisuushaave. Kyllä se nosti touhun ihan uusiin svääreihin kun sattumalta tuli eteen iso allas ja sai hankittua mieleisiä Yksilöitä!!!
Se juttu voi olla siis myös uusi aloitus koko hommalle. Akvaariohan meillä on perheessä ollut aina, mutta tuntuu että olen nyt vasta "aloittelija" kun iso haaveallas on ollut vasta vuoden!!!
tankki 500 litraa
toivo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 16:16, 20.10.2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Mulla meinas loppua innostus puol vuotta sitten. Ostin keltabarbeja ja uuden kasvin ja nyt taas oon innostunut. :mrgreen:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Olenkohan ihan kummallinen, mutta minulla kiinnostus akvaarioihin riippuu vuodenajasta. Kesällä en jaksa touhuta niiden kanssa yksinkertaisesti siksi, etteivät ne näytä niin nätiltä kun ulkona on valoisaa ja vihreää. 8O

Toisaalta kiinnostus lopahtaa, kun altaan hoito on jäänyt vähälle ja sisustus on retuperällä. Tai jos kalat sairastavat tai joku otus, johon on kiintynyt, kuolee.
Kiinnostus herää kuitenkin uudestaan jo sillä, että jaksaa kerran siivota oikein kunnolla, karsia ja sijoittaa uudestaan kasvit ja raapata levät etulasista. Ai kun se tylsä allas näyttääkin ihan uudelta! Uuden kalan tai kasvin ostaminen toki nostaa innostuksen kattoon vähäksi aikaa. Yksikin uusi kasvilaji per akvaario riittää hyvin. Hankin tylsäksi käyneeseen 180-litraiseen vasta neljä uutta kasvilajia ja ai kun sitä nyt onkin mukava seurata ja tuijottaa! :mrgreen: Toisaalta siniravun katoaminen muutama viikko sitten laski kiinnostukseni isointa allasta kohtaan pohjalukemiin pitkäksi aikaa. Vasta eilisen suursiivouksen jälkeen alkaa taas kiinnostaa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
mustaneon
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 14:09, 11.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Akva

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Multa taas meinas innostus loppua siihen 60-litraseen (ainoa allas), joka oli mulla n. vuoden. Mutta kun isä osti mulle tuon 240-litrasen niin tuntui hienolta aloittaa hoitaa ja sisustaa tuota isompaa akvaa. Ja sitten varsinkin kun jotain pari kuukautta sillon löysin aqua-webin niin aina vain jaksaa hoitaa tuota akvaa kun lukee miten muilla harrastajilla menee. 8-) Ja saa neuvoja yms. Ja varsinkin uudelleen sisustamisen jälkeen voisin istua tuon akvan edessä ainakin 5 tuntia.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Yksi mikä joskus junnumpana jaksoi innostaa oli se että osti jonkun käytetyn altaan kaikkine tavaroineen ja kalastoineen päivineen. Siinä oli taas pohdittavaa ja ihmeteltävää pitkäksi aikaa. Oikeastaan tuota tekisi mieli harrastaa vieläkin, mutta kun on päässyt liian tiukkapipoiseksi talouteen tulevien altaiden ulkonäön ja merkin suhteen niin ei oikein viitsi.
SonjaSelena
Member
Member
Viestit: 428
Liittynyt: 23:42, 21.10.2004
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Maisu: sitten pitää akvaarioittaa kaikki tutut, jotka saa vaan ylipuhuttua. Niin minäkin olen tehnyt, ja hauskaa on ollut.. :mrgreen:
Yrittäkää ymmärtää yli-innokkuutta, jotkut meistä elävät hukattuja vuosiaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”