Akvaariovesi ja orkidea

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

onni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 11:31, 25.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Akvaariovesi ja orkidea

Viesti Kirjoittaja onni »

Onko kukaan kokeillut kastella orkideoita akvaariovedellä? Itse käytän akvavettä huonekasvien kasteluun mutta perhoskämmekälle en ole sitä vielä uskaltanut antaa. Mitähän mahtaisivat Phalaenopsis-risteymät tuumata akvaariovesikylvystä?
UTI
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 15:07, 04.03.2005
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja UTI »

Nostetaanpas todella vanha aihe esille, sillä itseäni kiinnostaa sama asia. Nimim. Juuri ensimmäisen orkidean hankkinut. :P
Ei kovaa mutta täysillä.
Mantsikka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 15:03, 12.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mantsikka »

Mitä häh, en ole ikinä kuullutkaan että huonekasveja voisi kastella akvan vedellä..onko tosi 8O
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Akvan vedessä ravinteita huonekasville aivan erinomaisesti. Mutta ei esim. kalatubisen altaan vesillä kannata toki kastella...
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Mie liotan meidän phaleonopsiksen joka lauantai ennen vedenvaihtoa tuossa lehtikalaariossa, missä on hiukan hapan vesi. Uutta lehteä ja juurta se pukkaa kovasti, mutta ei ole vielä innostunut kukkimaan uudestaan.
UTI
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 15:07, 04.03.2005
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja UTI »

Niin, tiedoksi asiasta tietämättömille, orkideoja ei tulisi kastella kraanavedellä, ei siedä mitään ylimääräisiä aineita. Sadevesi olisi ihanteellisin.
Ei kovaa mutta täysillä.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Uskomatonta, mä olen miettinyt ihan samaa asiaa. Mutta sitten ajatelin että olenkohan ihan hullu ja jätin asiasn omaan arvoonsa.. Mutta pitääpä siis kokeilla. Meillä on kyllä 2orkkideaa (1 ostettu ja 1 "lapsi") kasteltu viikon seisseellä kraana vedellä ja uutta lehteä pukkaa koko-ajan, sitä kukintaa ei ole kuulunut kuin omissa unelmissa tosin... Mutta voikos tuossa akva vedessä olla liikaa ravinteita orkkidealle? Joskus olen miettinyt, että jos olisi palundaario. Niin sitten orkkideat voisi virittää jonkin juurakon päälle kasvamaan. Vois olla aika hiano. :D No sori meni taas mulla vähän OT:ksi. [:I]
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Tytti kirjoitti:Mie liotan meidän phaleonopsiksen joka lauantai ennen vedenvaihtoa tuossa lehtikalaariossa, missä on hiukan hapan vesi.
Siis tökkäät sen orkideapurkin ihan suoraan altaaseen, missä ne kalat on? Hiih, mä olen miettynyt, että tuo olisikin helpompaa kuin akvaveden lutraaminen johonkin toiseen kippoon ja orkideojen kastelu siinä (mitä en siis jaksa tehdä), mutta olen miettinyt että tuleeko akvaan noista purkeista jotain haitallista. Vaikka toisaalta, orkideapurkeissa ei taida olla mitään lannoiterakeita tms. mukana ja se istutusmateriaalikin on puuta, kaarnaa ja sen sellaista. Ja kun sen vielä tekee ennen vedenvaihtoa, kuten sanoit tekeväsi... Pitääpä kokeilla, ainakin noille tällä hetkellä kasvussa oleville perhoskämmeköille.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

^ Siihen ihan suoraan. Perhosessa on sen verta jämäkät lehdet, että se roikkuu siinä altaan reunalla ihan omineen. Jonkun puoli tuntia - tunnin pidän siinä, sen verran mitä menee aikaa kahden muun altaan vedenvaihtoihin.
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Ja sitten vielä kun tempaset sukkahousut ruukun päälle, niin ei lähde kaarnanpalat livohkaan virran mukana :mrgreen:
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

kasiko kirjoitti:Ja sitten vielä kun tempaset sukkahousut ruukun päälle, niin ei lähde kaarnanpalat livohkaan virran mukana :mrgreen:
Pirkasta luettua? :mrgreen:
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

No, mulla on hyvä mielikuvitus :mrgreen:
Askertelin joskus sisäsuodattimen, (mattoa+pumppu) eikä ollut sopivaa putkea, niin laitoin papiljoteista imuputken 8O Hyvä on imu!

Ja ihan aiheeseen liittyen, olen kasvattanut perhosorkideoja ihan ilman kaarnaa lasisessa ruukussa. Ruukku täyteen vettä ja annetaan olla, sitten kun vesi on "juotu", jätetään pariksi viikoksi orkidea kuivilleen ja sitten taas kastellaan. Kasvaa komeasti, jos käyttää hiukan akvaariokasvilannoitetta. Ruukku kannattaa pestä aina silloin tällöin ja voipi juurten joukkoon laittaa hiukan puuhiiltä, ettei iske home.
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Tuota täytyykin kokeilla. :)

Mun haaveena on ripustaa puolitoista metriä omenapuuta ikkunan eteen ja kovertaa siihen reikiä orkideoille.
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Laita sitten sellainen irrotettava malli, niin saat kerran viikossa kantaa koko hökötyksen suihkuun!
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

kasiko kirjoitti:Laita sitten sellainen irrotettava malli, niin saat kerran viikossa kantaa koko hökötyksen suihkuun!
Loistava idea. :) Olenkin miettinyt tuota kastelupuolta, että miten se hoidettaisiin. Nyt tarvii enää kasvattaa hirmu isot hauikset.
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Kivaa kun oli tälläinen orkkidea keskustelu. Mua on mietityttänyt mun kasvi että mikä sitä vaivaa kun syksyllä pudotti kukkansa ja on ollut vaan tollainen ranka siitä lähtien. Nyt tossa kuukausi sitten se alko kasvattaan lehteä niin ei se varmaan siitä sitten kuoliinnukkaan.

Mä oon kastellu raanavedellä 8O Kannattaa varmaan siirtyy akvaveten jos kerta on parempaa...Tarviiko orkkideaa lannoittaa jollain erikseen sit akvaveden lisäksi? En oo ees lannoittanut sitä ollenkaa tähänasti.. [:I]

Pakko laittaa vielä huonekasvi keskusteluun kuva mun anopinkielestä kun innostui kukkimaan. Tykkäsi kasvattaa kolme kukkavartta samaan aikaan. Tämä tykkää kahvivedestä!

Kuva

Oikeesti se on tuuheampi mutta kun tälläin kääntää näyttää surkealla tältä sivulta missä kukat on.. :roll:
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

kasiko kirjoitti:No, mulla on hyvä mielikuvitus :mrgreen:
Askertelin joskus sisäsuodattimen, (mattoa+pumppu) eikä ollut sopivaa putkea, niin laitoin papiljoteista imuputken 8O Hyvä on imu!
Ja ihan OT: Papiljotit, loistava idea! :mrgreen:
Olen juuri miettinyt, että mistä saisi sopivia putkenpätkiä kivillä päällystettäviksi luoliksi!
UTI
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 15:07, 04.03.2005
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja UTI »

marjo77 kirjoitti:Kivaa kun oli tälläinen orkkidea keskustelu. Mua on mietityttänyt mun kasvi että mikä sitä vaivaa kun syksyllä pudotti kukkansa ja on ollut vaan tollainen ranka siitä lähtien. Nyt tossa kuukausi sitten se alko kasvattaan lehteä niin ei se varmaan siitä sitten kuoliinnukkaan.

Mä oon kastellu raanavedellä 8O Kannattaa varmaan siirtyy akvaveten jos kerta on parempaa...Tarviiko orkkideaa lannoittaa jollain erikseen sit akvaveden lisäksi? En oo ees lannoittanut sitä ollenkaa tähänasti.. [:I]
Orkideoiden kasvuun kuuluu, että niillä on aina välillä selkeä lepokausi. Kukat kuihtuu, kukkavarret kuivuu jne. Yleensä juuri keväällä kierto alkaa alusta, ja alkaa kasvun aika. Yksityiskohdat vaihtelevat tietysti valtavasti, siis lajikohtaisesti.

Orkideat ovat äärimmäisen herkkiä liialle lannoitteelle, varsinkin päällyskasveina luonnossa elävät, kuten yleiset Phalaenopsis- suvun edustajat. Ne eivät siis luonnossa kasva ollenkaan maassa, ja saavat kaikki tarvitsemansa ravinteet sadevedestä = eli todella vähän ravinteita. Orkideoja voi lannoittaa, oikea ajankohta on voimakkaan kasvun alettua, eli yleensä juuri näin keväisin. Ei enää kukintavaiheessa, eikä missään tapauksessa lepovaiheessa. Kaupasta saa kasteluveteen lisättävää, orkideoille tarkoitettua lannoitetta, sekä tavallinenkin kasviravinne käy, tosin LAIMENNETTAVA noin 1/4 suhteessa.
Ei kovaa mutta täysillä.
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Edelleen OT, paplari on myös helppo päällystää jaavansammaleella, hyvä pito kun on piikit valmiina :mrgreen:
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Jussi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 21:32, 21.07.2001
Paikkakunta: Hämeenlinna

Akvaariovesi ja orkidea

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Hei
Kirjoittelin kauan aikaa sitten tästä aiheesta. Nyt on kertynyt omakohtaista kokemusta. Hyvin akvaarioympäristö valoineen sopii orkideoille. Happamasta alvaariovedestä, ainakin omat orkideani pitävät. Toki lehdet kasvavat ehkä hiukan liiankin kanssa, mutta nytkin yksi perhosorkidea kukkii seitsemällä jättisuurella kukalla jo toista kuukautta.
Eli minä ainakin käytän akvaariovettä orkideoilleni myös jatkossa.
AY
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 18:05, 12.02.2006
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja AY »

Tämä tykkää kahvivedestä!
Kerroppa tarkemmin tuosta kahvivedestä... :D
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Itselläni on ollut monia ihan "perusorkideoita", perhoskämmeköitä. Komeasti ja pitkään kukkivat kun ostan sellaisen valmiina kukassa olevana, mutta kun kukinta loppuu ja kukkavana kuivuu ei sen jälkeen enää tule kukan kukkaa. Olen kastellut keitetyllä ja seisotetulla vedellä noin 9 päivän-3 viikon välein, ja lehtiä ja ilmajuuria tulee vaikka muille jakaa, mutta ei kukkavanaa. Lannoittanut olen orkidealannoitteella. Kukkakauppias sanoi minulle, että älä hoida liian hyvin. En tehnyt mitään varmaan 2-3 kuukauteen, ei vaikutusta edes tauon jälkeisellä kastelulla. Hermohan siinä menee, kerran yhtä hoidin ja odotin puolitoista vuotta eikä enää kukkinut. 8O Nyt siirryin akvaarioveteen, katsotaan mitä tapahtuu. Harmi kun akvaariossa on valaisinkansi, voisivat tykätä jos sieltä haihtuisi niille kosteutta jos pitäisi siinä päällä..
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

AY kirjoitti:
Tämä tykkää kahvivedestä!
Kerroppa tarkemmin tuosta kahvivedestä... :D
Eli kahvinporot suodatinpussista johonkin astiaan, (karkkilaatikko tai jäätelölaatikko) lämmintä vettä loota sitten täyteen ja antaa porojen painua pohjaan. Sitten vaan varovasti kaataa kastelukannuun niin että ainakin suurin osa poroista jää lootaan ja kukkia kastelemaan.

Kukat tykkää kovasti ja kasvaa älyttömästi. Mummon vanha kukkien kasvatus tapa, toimii edelleen erittäi hyvin!

Ja mitään muuta lannoitetta en ole huonekasveilleni käyttänyt ja melkein kaikki kukkii. Kuin myös tuo anopinkieli siis jonka en ole nähnyt kenelläkään tutullani kukkivan koskaan.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Kovu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 19:47, 06.07.2005

Viesti Kirjoittaja Kovu »

Meillä menee akvaarion pohjan lappoamisvedet kukille aina jokatoinen viikko. Kukaan ei ole ainakaan vielä kuollut tähän kastelutapaan :D Kasvit pukkaavat onnellisina lehtiä minkä kerkeävät. Taitaa akvaarion nestemäinen kasviravinne purra niihinkin jossain määrin.
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
rilihma
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 14:27, 30.09.2004
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja rilihma »

Fisuliina kirjoitti:Olen kastellut keitetyllä ja seisotetulla vedellä noin 9 päivän-3 viikon välein, ja lehtiä ja ilmajuuria tulee vaikka muille jakaa, mutta ei kukkavanaa. Lannoittanut olen orkidealannoitteella. Kukkakauppias sanoi minulle, että älä hoida liian hyvin. En tehnyt mitään varmaan 2-3 kuukauteen, ei vaikutusta edes tauon jälkeisellä kastelulla. Hermohan siinä menee, kerran yhtä hoidin ja odotin puolitoista vuotta eikä enää kukkinut. 8O Nyt siirryin akvaarioveteen, katsotaan mitä tapahtuu. Harmi kun akvaariossa on valaisinkansi, voisivat tykätä jos sieltä haihtuisi niille kosteutta jos pitäisi siinä päällä..
Niin orkkideathan eivät tykkää vesijohtovedestä sen kalkin takia. Tietenkin kloorikin on pahasta, mutta sen saa pois antamalla veden seistä. Kalkki ei poistu vedestä niin helposti. Siksi suositellaan sadevettä tai järvi/jokivettä orkideoille. Näin minä olen oppinut tässä orkideoita kasvatellessa ja tutkiessa asiaa lukemattomilta nettisivuilta.

Hyvä aihe btw :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”