Kasvit jotenkin kärsineen näköisiä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kepakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:09, 01.02.2005
Paikkakunta: Oulu

Kasvit jotenkin kärsineen näköisiä

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Allas 200 litranen

Kaloina

- partis
- avainkirjoahvenpari
- parvi mustaneontetroja (25)
- parvi monnisia pohjalla, kauhee bläkoutti, en muista niiden nimeä [:I]

Suodattimena eheimin 2217, valaisimena kaksi putkea.

Vesiarvoja en valitettavasti tähän hätään saa. Vettä vaihdetaan puolet kerta viikkoon.

Joka tapauksessa, kasvit ei oikein kasva, putket olen vaihtanut, valaistusta pitäisi olla riittävästi putkissa sekä aikana.

Kasvit näyttää jotenkin kauhean kitukasvuisilta, olen lannottanut pohjasta sekä nesteellä, mutta eivät tunnu piristyvän. Nyt sain "kuulla", että suodattimeni voi olla liian iso, tai että virtausta on liiaksi. Ja sitähän ei pysty mitenkään tuossa mallissa hiljentämään.

Myynkö suodattimen ja ostan sisäsuodattimen josta voin säätää virtausta vai mitäköhän tässä nyt sumplisi? :? Isompaa allasta en ajatellut :mrgreen:
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Ksvien huonokuntoisuuteen auttaa kun lisäät akvaarioon hiilidioksiidiä. Mulla oli kans kasvit kellertäviä vaikka lannoitin niitä. Hiilidioksiidin aloittamisen jälkeen noin viikko kasvit oli taas vihreitä.

Uskoisin että juuri tästä kellertäminen johtuu.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Kepakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:09, 01.02.2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Niin, sitä tarkoitin että kun virtausta on liiaksi niin hiilidioksidi pääsee altaasta pois liian helposti, vai mitenkä se nyt menikään :D

Muissa pienemmissä altaissa ei ole ollut koskaan tuommoista ongelmaa ja epäilinkin jo, että syy on etten osaa hoitaa noin isoa :mrgreen:
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Onko sulla siinä miten tiiviit kansilasit vai ihan avonainen allas?
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Kepakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:09, 01.02.2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Valaisinkansi :mrgreen:
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Eli siis ihan kunnon kansi..ei siis auta kannen tulliminen . Noh tota mitäs sitten...Voisithan kokeilla laittaa toisen hiilari levittimen, vai onko jo? Tulisi hiilaria enemmän niin jäisi virtauksesta huolimatta edes jotain kasveille. Tai millä silla ne kuplat on altaassa? Suoraan letkusta ja siitä vaan pintaa vaan joku kuppi/putkilo alasylösin? Tuleeko pientä vai isoa kuplaa?

Rasittavaa varmaan tällänen kysely..
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Kepakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:09, 01.02.2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Sen letkuhan saa putkemaan pientä kuplaa paljonkin, muttei sillä ole ollut mitään vaikutusta asiaan.

Kiljuthan sitä vois tietty keitellä.
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Kepakko kirjoitti:Kiljuthan sitä vois tietty keitellä.
Kannatta kokeilla ainakin lisäksi.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kepakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:09, 01.02.2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
:roll:

Ainoa mikä mun mielestä ny jäi vastaamatta, kuinka kauan tämä on jatkunut ja siihen vastattakoon, että pystyttämisestä saakka. Allas on ollus pystyssä ainakin sen 4kk vähintään, kypsyttämisestä.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ihan sama minulle, eihän se kasvien kasvamattomuus ole minun ongelmani vaan kysyjän oma. Jos ei asiallisia tietoja haluta antaa niin on turha odottaa järkeviä neuvojakaan. :D

Vinkki: tarvitaan kasvien nimet, millä tavalla kitukasvuisia, miten paljon ja millaista valoa ihan tarkasti, lämpötila, vesiarvot saa akvaarioliikkeessä mittauttamalla, millainen pohjahiekka, jokainen kemiallinen aine nimeltä jota akvaarioon menee sisään, millainen ruokinta, onko lääkitty...
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

maisu kirjoitti:Ihan sama minulle, eihän se kasvien kasvamattomuus ole minun ongelmani vaan kysyjän oma. Jos ei asiallisia tietoja haluta antaa niin on turha odottaa järkeviä neuvojakaan.
Noh noh. Olipa rumasti..... :(

Joo, kasvit on kyllä hyvä tietää. Tarpeeksi tietoa oletkin jo antanut ja jos et vesiarvoja tähänhätään saa niin ok. Joihinkin kasveihin nekin jotenkin vaikuttaa...
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

maisu kirjoitti:Ihan sama minulle, eihän se kasvien kasvamattomuus ole minun ongelmani vaan kysyjän oma. Jos ei asiallisia tietoja haluta antaa niin on turha odottaa järkeviä neuvojakaan. :D
No jos niitä asiallisia tietoja ei omasta mielestään saa, voi vaikka jättää vastaamatta. Anteeksi kovasti, että vetäisin tämän OT:n puolelle, mutta jotenkin otti silmään tuo Maisun vastaus.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Kepakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:09, 01.02.2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Kannattaisi varmaan sitten muokata noita sääntöjä, että jokainen seikka pitää olla mainittuna! [;)]

Mulla on iso kasa testejä kotona, mutta kuten sanoin, en niitä tähän hätään saa.

Pääasiallisin kasvi on vallisneria, sekä intianvesitähdikkiä ja se yksi pieni juurikin kitukasvuinen kasvi, siitä en ole huolissani ollenkaan :P

Kitukasvuinen=ei vaan kasva! Ovat vaan olemassa eivätkä kasva ollenkaan pituutta. Ja kuten aikaisemmasta käy ilmi, en saa valotietojakaan tähän hätään. Pohjana Bilteman karkeampi hiekka, raekokoakaan en pääse tarkistamaan juuri nyt.

Pitääkö mun oikeasti mennä kotia ja katsoa joka purkista minkä merkkisiä ne aineet ja ruoat on? :? Ja mitä ne sisältää, surviaisia vai katkarapuja :mrgreen: Tai montako rammaa mun sormien väliin sitä ruokaa menee jos annan yhden hypyn 8-)

Ts. koetan onkia näillä tiedoilla mitä mulla nyt on, apuja. Hölmö minä [:I]
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Kepakko kirjoitti:Kannattaisi varmaan sitten muokata noita sääntöjä, että jokainen seikka pitää olla mainittuna!
Tuo olisi ihan hyvä idea. :D
Kepakko kirjoitti:Pääasiallisin kasvi on vallisneria, sekä intianvesitähdikkiä ja se yksi pieni juurikin kitukasvuinen kasvi, siitä en ole huolissani ollenkaan
Noiden kyllä pitäisi olla suht helposti ja nopeasti kasvavia.
Kepakko kirjoitti:Kitukasvuinen=ei vaan kasva! Ovat vaan olemassa eivätkä kasva ollenkaan pituutta. Ja kuten aikaisemmasta käy ilmi, en saa valotietojakaan tähän hätään. Pohjana Bilteman karkeampi hiekka, raekokoakaan en pääse tarkistamaan juuri nyt.
Sori, luin vähän huolimattomasti tämän keskustelun, enkä nyt muista, että oliko sinulla altaassa hiilarilannoistus? Olisiko raekoko 0,2-1,0 mm?
Kepakko kirjoitti:Pitääkö mun oikeasti mennä kotia ja katsoa joka purkista minkä merkkisiä ne aineet ja ruoat on? :? Ja mitä ne sisältää, surviaisia vai katkarapuja :mrgreen: Tai montako rammaa mun sormien väliin sitä ruokaa menee jos annan yhden hypyn
No tuskin se on tarpeellista. [;)] Tai no, ehkä se joidenkin mielestä olisi tarpeellista ja erittäinkin kiireellistä... :roll:
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Kepakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:09, 01.02.2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Uskaltaneeko tänne mitään enää kirjoittaakaan [:I]

Juu, vallisnerian ja tähdikin pitäs kasvaakin oikein hyvin, niin ne tekee toisessa altaassa.

Hiilaria tossa ongelma-altaassa ei ole mutta tarvinnee kokeilla sitten sitä ja varmaan ihmetellä uudemman kerran. Tuo 2217 pyörittää ton veden kuitenkin viitisen kertaa tunnissa, joka kuulostaa aika hurjalta.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Kepakko kirjoitti:Uskaltaneeko tänne mitään enää kirjoittaakaan [:I]
Crisse_83 on koonnut hyvän linkkipaketin tuosta aiheesta ja muustakin "nillityksestä" tällä palstalla. [;)] Klik!
Kepakko kirjoitti:Tuo 2217 pyörittää ton veden kuitenkin viitisen kertaa tunnissa, joka kuulostaa aika hurjalta.
Olen lukenut täältä jostain, että veden pitäisi kiertää jopa kymmenen kertaakin tunnissa. Tuo viisi on mielestäni ihan hyvä (omissa altaissa kiertää vähän yli tai vähän alle kuusi kertaa, eikä lainkaan tunnu liialliselta kierrolta). [;)]
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Kyllä tuo suodatin yksinään on ihan hyvä altaaseesi, parempi yli- kuin alimitoitettu jos minulta kysytään :) Hiilarin poistumiseen vaikuttaa tietysti sekin, että miten paljon veden pinta liikkuu. Jos siinä on ihan hillitön puhuri, hiilari karkaa, ja tarvittaessahan suodattimen suihkuputkea voi vaikka asetella niin, että pinta vähän rauhoittuisi.

Mitä lannoitteita muuten käytät ja miten tiheään? Ei sattunut silmään tuolta aiemmista.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Laitatko vielä tähän, paljonko, mitä ja kuinka usein niitä lannoitteita (pohja/vesi) käytät? Vaikka tuskin niissä mitään ongelmaa on, kun kerran toisessa altaassasi kasvit voivat hyvin. Onko toinen allas pienempi? Kysyn siksi, kun valon määrä voi nyt olla myös ongelma, pienessä altaassa selviävät yleensä aika vähällä valolla, mutta suuremmassa putkien laadun merkitys kasvaa.

Minulla vallisneria ei tykännyt ollenkaan virtauksesta, mutta kun siirsin sitä vähän tyvenempään, niin alkoi kasvaa hurjana.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

marjo77 kirjoitti:
maisu kirjoitti:Ihan sama minulle, eihän se kasvien kasvamattomuus ole minun ongelmani vaan kysyjän oma. Jos ei asiallisia tietoja haluta antaa niin on turha odottaa järkeviä neuvojakaan.
Noh noh. Olipa rumasti..... :(

Joo, kasvit on kyllä hyvä tietää. Tarpeeksi tietoa oletkin jo antanut ja jos et vesiarvoja tähänhätään saa niin ok. Joihinkin kasveihin nekin jotenkin vaikuttaa...
Maisu on oikeassa, eikä viestikään ollut ruma, jos luet myös sen hymiön.

Ilman täsmällistä tietoa on tosiaan turha odottaa täsmällistä vastaustakaan. marjo77, miten perustelet, etteivät esim. altaan valaistusolot, käytetty lannoitus tai vastikään suoritettu lääkitys ole tarpeellisia tietoja kitukasvuisuusongelman ratkaisussa?
Kepakko kirjoitti:Kannattaisi varmaan sitten muokata noita sääntöjä, että jokainen seikka pitää olla mainittuna!
Kyse ei ole tässä foorumin säännöistä vaan siitä, että sinulle voitaisiin antaa oikeita neuvoja.
Kepakko kirjoitti:Pitääkö mun oikeasti mennä kotia ja katsoa joka purkista minkä merkkisiä ne aineet ja ruoat on? Ja mitä ne sisältää, surviaisia vai katkarapuja Tai montako rammaa mun sormien väliin sitä ruokaa menee jos annan yhden hypyn
Jos käytät jotain lannoitetta, vedenparannusainetta, pH-miinusta jne, niin kyllä joo, olisi tosiaan hyvä tietää mitä ja miten paljon - niillä tosiaan on hyvin paljon merkitystä kasvien kasvuun.

Sarkasmi sikseen - sekin on tosiaan ihan oleellinen tieto, syötätkö esim. lusikkatolkulla räkmixiä, vai niukalti kuivaruokaa.
Kepakko kirjoitti:Ts. koetan onkia näillä tiedoilla mitä mulla nyt on, apuja. Hölmö minä
Tähän mennessä antamillasi tiedoilla neuvomaan ryhtyminen tuntuu vähän kuin yrittäisi määrätä potilaalle lääkettä saamatta tietää, mihin sattuu. Ei täällä selvänäkijöitä olla [;)]. Ehkä kerrot niitä lisätietoja, kun pääset kotiin, tai otat pyydetyt tiedot ylös ja kerrot seuraavan kerran kun olet koneella?
Kepakko kirjoitti:Uskaltaneeko tänne mitään enää kirjoittaakaan


Mikset uskaltaisi? Maisuhan vain totesi, että oikeaa vastausta varten tarvitaan lisää tietoja. Ilman niitä saat korkeintaan arvauksia.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Kyllä se kiljun keittely kannattaa, lisäksi tulee nuoruus mieleen niin kasvit tykkää kasvaa kovasti paremmin, onpa jo kahdesti tullut niitä pieniä happikuplia lehtien altakin. Ennen oli mullakin kasvit ihan huonona
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Mikkor kirjoitti:Kyllä se kiljun keittely kannattaa, lisäksi tulee nuoruus mieleen niin kasvit tykkää kasvaa kovasti paremmin, onpa jo kahdesti tullut niitä pieniä happikuplia lehtien altakin. Ennen oli mullakin kasvit ihan huonona
Eipä välttämättä kannatakaan, jos kasveilta puuttuu oikeanlaista valoa, tärkeitä ravinteita tai jos altaassa on ollut vasta jotain kasvua estäviä aineita (esim. lääkkeitä).
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Katin kanssa samaa mieltä. Ei se hiilidioksidi yksinään välttämättä mitään ratkaise. Omiin paljuihini en hiilidioksidia lisäile, eivätkä kasvit silti mitenkään huonona ole. Ja todellakin, kasvien huonovointisuuteen voi olla varsin "eriskummallisia" syitä, eli maisu ja Kati ovat oikeassa siinä, että tarkat tiedot ovat tärkeitä, jos halutaan vastauksia jotka eivät perustu arvauksiin.

Esim. melalehdet saattavat mennä huonoiksi jos vedenvaihtotahdissa tulee muutos, tai virtaus dramaattisesti muuttuu sisustuksen muuttelun yhteydessä. Konnanputki on mulla tällä hetkellä kitukasvuinen, mutta tiedän että se johtuu todennäköisimmin valon vähäisyydestä (valaistuksen tunnit niukilla sinilevän hävittämiseksi) ja nestemäisten lannotteiden puutteesta (oma moka, en ole sattumoisin lisäillyt sitä säännöllisesti viime aikoina).

Yksi miekkakasvi otti ja kuoli tuossa kuukausi sitten. Jos kertoisin vain akvaarioni hoidosta suurpiireteisesti, sen kuolinsyy tuskin selviäisi. Lannoitus ok, vedenvaihdot ok, valaistus ok, jne. Mutta jälleen kerran syynä onkin eräs "pikku juttu": vaihdoin akvaariossa olevan kannon paikkaa ja se sekä sen päällä kasvavat jaavansaniaiset varjostivat miekkakasvia pahemmin kuin osasin ennakoida. Miekkakasvi itse oli siirretty paikkaansa muutama kuukausi sitten ja sekään ei tainnut olla vielä täysin kotiutunut. Ja sitten akvaristi itse sairastui, joten kasvin siirtäminen pois kannon varjosta jäi tekemättä. Lopputulos: kuollut miekkakasvi.

Nämä esimerkit nyt koskevat aika paljon yksittäisiä kasveja, mutta tarkoitukseni on havainnollistaa, että vaikka joku asia ehkä itsestä tuntuukin ihan epäoleelliselta sillä saattaa ola yllättävästi merkitystä kasvien (ja kalojen) hyvin- tai huonovointisuuteen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”