Trewan väritys

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Trewan väritys

Viesti Kirjoittaja beetle »

Minua askarruttaa tässä noiden trewatyttöjen väritykset. Mulla on kolme selkeää naarasta tuolla altaassa (yhdestä en nyt ole vielä varma, tuleeko siitä koiras vai naaras) mutta väriä löytyy ainakin kahta. Yksi on selkeästi OB, siis oranssi mustilla läikillä, mutta sitten etenkin tuo suurin on pohjaväriltään vaalea - lähes sininen, tummat läikät löytyy ja selkäevä sekä pyrstön pää ovat oranssit. Tosi komean näköinen kala ja käyttäytyy kovin "urosmaisesti" :) . Mikähän tämmöisen kalan virallinen väritys mahtaa olla?

Tässä kuva, on huonolaatuinen kun kävin vaan äsken räpsäisemässä mutta ehkä tuosta selvän saa??

Kuva
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Tuo on varmaankin "marmelad cat" koiras. Itsekin aikoinaan sain noita kirjonenä naaraina, jotka myöhemmin osoittautuivat koiraiksi.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
/jari
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Heh, no ilmeisesti siis mulla onkin ammeessani yksi "varma" naaras, yksi epäselvä tapaus ja neljä koirasta, kaksi tuollaista mitä kuvassa ja kaksi sinistä. :mrgreen:

No joo, täytyy kai ruveta etsiskelemään pojille tyttöystäviä jostain, jos näin kerran on. Olenkin ihmetellyt että kuinka nuo "tyttöset" ovat niin kovin dominoivia verrattuna niihin (sinisiin) koiraisiin :mrgreen: .
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

beetle kirjoitti:Heh, no ilmeisesti siis mulla onkin ammeessani yksi "varma" naaras, yksi epäselvä tapaus ja neljä koirasta, kaksi tuollaista mitä kuvassa ja kaksi sinistä. :mrgreen:

No joo, täytyy kai ruveta etsiskelemään pojille tyttöystäviä jostain, jos näin kerran on. Olenkin ihmetellyt että kuinka nuo "tyttöset" ovat niin kovin dominoivia verrattuna niihin (sinisiin) koiraisiin :mrgreen: .
Jep, noillahan näkyy nuo keltaiset "egg spotitkin" evässä, jotka lienevät koiraan ulkoisena merkkinä
http://malawicichlids.com/mw09000d.htm

Noi marmelade catit laittavat mullakin sinisiä turpaan, jossain oli tosin juttua, että jostain syystä naaraat ovat suosiollisempia sinisille 8-)
/jari
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Jep, noillahan näkyy nuo keltaiset "egg spotitkin" evässä, jotka lienevät koiraan ulkoisena merkkinä
No niitä minäkin ihmettelin hiljaa itsekseni mutta ajattelin sitten että ehkä olen vielä niin "vihreä" näissä hommissa etten ihan kaikkea tiedä [;)] .

Tuossa kun noita kalasia oikein tapitin niin kyllä se niin on että mun kuudesta trewasta neljä on uroksia ja kaksi on epävarmoja tapauksia. Nooh, ei hätiä mitiä odotellaan ja katsellaan mitä niistä kahdesta vielä kehittyy, on koko porukka vielä aikalailla lapsia :mrgreen: .

---------------------
beetle kirjoitti:Heh, no ilmeisesti siis mulla onkin ammeessani yksi "varma" naaras, yksi epäselvä tapaus ja neljä koirasta, kaksi tuollaista mitä kuvassa ja kaksi sinistä. :mrgreen:

No joo, täytyy kai ruveta etsiskelemään pojille tyttöystäviä jostain, jos näin kerran on. Olenkin ihmetellyt että kuinka nuo "tyttöset" ovat niin kovin dominoivia verrattuna niihin (sinisiin) koiraisiin :mrgreen: .
Tässä viestisä mä näköjään ite höpisen ihan mitä sattuu...

Kaloja on siis yhteensä kuusi, joista neljä on nyt osoittautunut koiraiksi.
wauweli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 19:43, 08.03.2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja wauweli »

Minuakin kiinnostaisi kovasti tuollainen erikoisen värityksen omaava trewa koiras. Naikkosethan tuolla lajilla on lähes kaikki juuri ob-muotoa.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

JJVi kirjoitti:[

Jep, noillahan näkyy nuo keltaiset "egg spotitkin" evässä, jotka lienevät koiraan ulkoisena merkkinä
Mulla taitaa olla kahdella naaraillakin tuollaiset hentoisemmat täplät. Vielä toinen kuva missä naaras yllä ja koiras alla. Molemmilla täplät. Nyt mie olen hämmissään, olen kuvitellut, että molemmilla sukupuolilla voi olla täpliä.

Beetlen trewa näyttää ihan MC-koiraalta. Meillä on niitä kaksi, tosin hiukan erivärisiä. :)
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Minulla ainakin myös naarailla on nuo pilkut ja ovat ihan varmasti naaraita. Ei ole kalaa pilkkuihin katsomista... :mrgreen:

Tytti kirjoitti:
JJVi kirjoitti:[

Jep, noillahan näkyy nuo keltaiset "egg spotitkin" evässä, jotka lienevät koiraan ulkoisena merkkinä
Mulla taitaa olla kahdella naaraillakin tuollaiset hentoisemmat täplät. Vielä toinen kuva missä naaras yllä ja koiras alla. Molemmilla täplät. Nyt mie olen hämmissään, olen kuvitellut, että molemmilla sukupuolilla voi olla täpliä.

Beetlen trewa näyttää ihan MC-koiraalta. Meillä on niitä kaksi, tosin hiukan erivärisiä. :)
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

Naaraillakin on miltei poikkeuksetta munatäpliä. On niissä kuitenkin erot havaittavissa aikuisilla kaloilla. Koiraan munatäplien ympärillä on erivärinen vyöhyke. Tavallaan rinkuloitu täplä. Naarailla tätä ei ole. Tämä on ainakin kaikilla vastaantulleilla lajeilla pätevä sukupuolten erottamismenetelmä. Siis, vain aikuisille. Nuorilla kaloilla kun ei välttämättä noita munatäpliä vielä ole, tai sitten ne rinkulat täplien ympärillä on niin vaikea erottaa pienen pienistä munatäplistä. Niin ja lisäksi koirailla noita munatäpliä on yleensä huomattavasti enemmän ja ovat hiukan isompia.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Izze kirjoitti:Naaraillakin on miltei poikkeuksetta munatäpliä. On niissä kuitenkin erot havaittavissa aikuisilla kaloilla. Koiraan munatäplien ympärillä on erivärinen vyöhyke. Tavallaan rinkuloitu täplä. Naarailla tätä ei ole. Tämä on ainakin kaikilla vastaantulleilla lajeilla pätevä sukupuolten erottamismenetelmä. Siis, vain aikuisille. Nuorilla kaloilla kun ei välttämättä noita munatäpliä vielä ole, tai sitten ne rinkulat täplien ympärillä on niin vaikea erottaa pienen pienistä munatäplistä. Niin ja lisäksi koirailla noita munatäpliä on yleensä huomattavasti enemmän ja ovat hiukan isompia.
Piti oikein tarkemmin kattoa noita mun kirjonenä-naaraita ja noilla ei kyllä näy noita munatäpliä ollenkaan. Yhdellä on pieni keltainen raita aivan evän kyljessä, mutta selvästi erilainen kuin koirailla.
/jari
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

Varmasti poikkeuksiakin lajeilla on, mutta tuo munatäplien olemassaolo tai -olemattomuus ei ole ollenkaan luotettava sukupuolten määräämistapa. Kyllä omien kokemusten ja lukemisten perusteella molemmilla sukupuolilla yleensä löytyy munatäpliä.

Mielenkiintoinen pointtihan on, että naaraitten munatäplillä ei evoluution kannata ole mitään järkeä, sillä munatäpläthän on koirailla sen takia että ne imitoivat juuri lastettuja mätimunia, jotka naaras haluaa ottaa suuhun. Kun naaras lähestyy koiraan 'fake mätimunia' takaevässä, koiras laskee maidin ja hedelmöittää mädin kun maitia joutuu naaraan suuhun. Tosi ovelaa!

Miksi siis naarailla on yleensä myös munatäpliä on kaiketi vaan jäänne, kuten on umpisuoli ja häntäluu ihmisellä. Kait... Eli ei ainakaan malaweilla tuo 'miehen' ja 'naisen' ero ole ainakaan kovin iso tällä saralla. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”