Kala hyppäsi ulos altaasta

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 16:42, 09.08.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Kala hyppäsi ulos altaasta

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

Kun tänä iltana tulin suihkusta, kuulin jonkin käsittämättömän kolahduksen. Satuin katsahtamaan äänen suuntaan ja näin kuinka akvaarion vesi hölskyi omituisesti. Jostain nurkasta kuului sätkimistä enkä hetkeen tajunnut mitä oli tapahtunut. Pian valkeni että haibarbi oli loikannut pois altaasta seinän ja akvaarion väliseen rakoon. Sain sen kuitenkin suht äkkiä pois sieltä haavin avulla ja takaisin veteen.
On kyllä mielenkiintoista että se onnistui niin tarkasti loikkaamaan jostain sieltä nurkka-aukosta ulos. Sen selkään tuli rytäkässä muutama ruhje, mutta ne onneksi paranevat itsestään.
Kellekään käynyt vastaavaa? Oli muuten melkoinen säkä että satuin olemaan siinä muutaman metrin päässä. Tai sitten on todennäköistä että kala pelästyi mua kun mä pölähdin yhtäkkiä kylppäristä. Sillä on muutenkin tapana sekoilla, etenkin suursiivousten yhteydessä saa olla tarkkana ettei turhaan säikäytä sitä.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Minulla hyppäsi tummaleväpleko muutama päivä sitten ulos, meni kai pintaan nousu liian vauhdikkaasti. Kalaan ei tullut ulkoisia vaurioita ja nyt näyttää ihan ok muutoinkin olevan. Itselläni ei ole kansilaseja.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Haibarbien altaassa olisi suotavaa olla kansilasit juuri hyppimistä estämässä
L M
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 00:07, 02.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja L M »

Mulla ovat leväbarbit harrastaneet kamikaze-leikkejä. Kaksi levistä ovat näin henkensä menettäneet. Ensimmäinen loikkasi altaasta sillävälin kun olin saunassa. Apu tuli liian myöhään kala oli jo tönkkö saunasta tultuamme. Toisen taas vei kissa. Levis loikkasi altaasta ja ennen kuin oikein ehdin edes tajuta mitä tapahtui Leevi-kissamme oli sen napannut suuhunsa ja vei pöydänalle. Kahtametriä lähemmäs kissaa ja sen "saalista" emme mieheni kanssa kumpikaan uskaltaneet mennä sikäli julmasti katti murisi ja sähisi. Kiukkuinen isokokoinen maine coon on tavattoman pelottava otus! 8O
I like them fresh!
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Minulla hyppäsi käytännössä kaikki tapparakalat lattialle kuivumaan, vaikka minulla oli kansilasit... Jostain rakosesta ne sieltä pääsivät, tarkat p.... :?
Biotooppiharrastaja
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

Suppusuita on loikkinut, sen huomasin vasta äskettäin. Ja pari keisaritetraakin toisesta altaasta.
Joskus aikoinaan myös leväbarbini ja seeprakaloja on loikkinut aidan toiselle puolen.
Pöljiä ovat. :roll:
Ja pöljä olen minäkin kun ei ole kunnollisia kansilaseja kuin karanteenissa.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Yksi leväbarbi meni henkensä menettämään.
Lorina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 20:23, 01.02.2006

Viesti Kirjoittaja Lorina »

Mulla hävisi kerran sinirihma käsittämättömällä tavalla. Edellisenä iltana se ui altaassa ihan terveenä, seuraavana aamuna sitä ei löytynyt mistään. Siivouksenkaan yhteydessä en löytänyt sitä mistään. En keksi muuta vaihtoehtoa kuin että se oli spurteissaan pistellyt vähän liian kovaa ja päässyt jotenkin ruokinta- aukosta lattialle. Kissat taisivat sitten hoidella loput... Ei kai 10cm "voinkale" voi mihinkään haihtua??
Kissat eivät ruokinta- ja johtoaukoista ongi ja paha sieltä mitään olisi onkiakaan kun reiät ovat sen verran pienet ja poikittain sieltä ei mahdu kuin pienimmät kalat. Eli kaipa sinirihma vaan epäonnekseen pääsi pujahtamaan oikeassa kulmassa aukosta ja päätyi kissan välipalaksi...
Tosina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 13:45, 01.11.2005
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tosina »

Yksi leväbarbi on meillä hypännyt lattialle ja ehtinyt heittää henkensä ennen kuin huomattiin. Sen lisäksi on sitten aasianmutakaloja saatu useamman kerran pelastaa lattialta: ne vaan ovat uskomattoman sitkeitä sissejä. Joskus ovat puolikin tuntia olleet lattialla ja sitten kun pääsevät altaasee ovat kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Myös muutamia neon- ja rubiinitetroja on tehnyt itsemurhat lattialle. Ja kerran oli yksi rubiini kuivunut sohvaan kiinni, oli kiva sitä siitä irrotella... :(
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Koskaan ei ole kala hypännyt pois eikä koskaan ole ollut kansilaseja. Jos kalalle tulee tunne, että ollaan väärässä paikassa suljetussa tilassa, vaikka veden joessa laskiessa, allikossa, voi loikkaaminen olla luontaista päästäkseen takaisin. Jotkut lajit toki loikkivat ihan elämänilostaan.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Haibarbit ovat vilkasta porukkaa ja pienessä altaassa ne muuttuvat hyvinkin hermostuneiksi kaloiksi. Alle kaksimetriseen altaaseen en missään nimessä laittaisi haibarbiparvea, itseäkin viehättää ajatus kolmemtrisestä altaasta...

Yhdelle omista haibarbeista oli kuitenkin viikko siten käydä melko köpelösti. Siivosin allasta (kaksimetrinen 720-litrainen) ja olin tyhjentänyt altaan puoleenväliin ja karsiakseni kasveja avannut pari keskimmäistä kansilasia (laseja on yhteensä kuusi). Sain tekstiviestin kesken kaiken ja menin hakemaan tekstarikyselyyn vastausta tietokoneelta. Hetken päätä kuului mojova molskahdus ja säntäsin takaisin olohuoneeseen. Siellä suurin haibarbi, 20-25 cm, sätki lattialla kuin särki laiturilla konsanaan! Kissa oli ilmeisesti kipaissut altaalle ja koittanut yltää vedenpintaan etutassuillaan (tykkää auttaa vedenvaihdossa). Siitä pelästyneenä kala on ilmeisesti ponkaissut korkealle ilmaan 8O Jotenkin tuntui hassulta ottaa sama "purista kkidukset kiinni niin se ei sätki" -ote kuin onkimilleni särjille :? Kala onneksi selvisi naarmuitta, mutta kissoilla oli ihmeteltävää tuoksua lattiassa pitkäksi aikaa :mrgreen: Muuten viimeisten viiden aktiivivuoden aikana kaloja on altaista karannut yksi ainoa kappale, avokin haarniskamonni.

Normaalioloissa (tilavassa altaassa) haibarbit pelästyvät aniharvoin, siitäkin pienestä pääsin eroon kasvattamalla parvikokoa neljään ja lisäämällä kuuvalon (haibarbit säikkyvät eniten jos altaan vieressä liikkuu pilkkoimeässä). Enkä ikinä edes kuvittelisi kyseistä kalaa altaaseen jossa ei olisi kansilaseja!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Tiuhti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 12:58, 13.01.2004
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Pari vuotta sitten vaihdettiin allasta ja vanhasta kalat haavittiin uuteen. Mies hoiteli sen homman, enkä mä niin tarkkaan katsonut. Kalat siirretty, lähdin kauppaan. Tullessa kaupasta istahdin sohvalle vanhan altaan viereen ja siellä se oli! Kuparimonninen hiekan päällä kyljellään, kidukset haukkoen. Eli noin pari-kolme tuntia ilman vettä. Äkkiä siirrettiin uuteen altaaseen ja siellä se onnekas edelleen pulikoi :D
Kovu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 19:47, 06.07.2005

Viesti Kirjoittaja Kovu »

Näyttää tuo leväbarbien loikkiminen olevan muuallakinpäin yleistä. Eläväisiä kaloja kuitenkin ovat.. Meiltä on 20vuoden aikana tiettävästi kaksi leväbarbia loikannut "yli laidan". Myöskin neontetroja ja keltabarbi ollaan löydetty lattialta. Loput mahdollisesti poisloikkineet ovat varmaankin tulleet koirien syömiksi :S

Kansilaseja ei ole kuin valaisimen alapuolella, voisin joskus hankkia sen toisenkin, vaikka nuo miljoonakalat eivät osoitakkaan kovinkaan suuria loikkimishaluja.
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Meillä on tässä vuosien saatossa päätynyt lattialle ainakin juovaokamonni (kuka idiootti käski sen laittaa muutaman litran purtiloon yöksi, tarkoitus oli ottaa se aamulla mukaan uudelle omistajalle...), yksi piikkisilmä, miekkapyrstön poikanen, iso leväbarbi (70-litraisesta altaasta sillä välin kun vaihdoin isosta soraa hiekaksi) ja paratiisikalanaaras (jonka paras kaveri sinirihmakala kuoli pian sen jälkeen vaikka oli täysin terve).

Uskomattomin hyppijä oli kyllä harrastuksen alkuaikoina ensin 90-litraista (akvaariokauppiaat... [}:)] ) ja sittemmin 300-litraista asuttanut haimonni. Muistan sen hypänneen altaasta ulos ainakin kolmesti, onneksi olin aina paikalla nostamassa sen takaisin. Lopulta yli 15-senttinen möhkö hyppäsi vedenvaihdon aikana pää edeltä kuumaan lamppuun ja lopettaahan se piti. :cry:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 521
Liittynyt: 18:33, 28.12.2005
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Rupesi tässä ihan jännittämään kun lueskeli tätä kalojen hyppimisjuttua.
Kun meillä on tiikeribarbeja ja ne on kuulemma kanssa kohtalaisen kovia hyppimään. Pari päivää sitten kun akvaarion kansilasi meni rikki ja akvaario joutuu olemaan ilman sitä vielä muutaman päivän. Uusi on jo tilattu.
Ettei vaan ne kalat menis hyppiin sieltä pois.
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 16:42, 09.08.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

Olin huomaavinani epäluuloisuutta. Kyllä siinä altaassa on kansilasit. Toinen niistä on tosin lohjennut kahtia, mutta olen käyttänyt sitä nyt vähän aikaa kuitenkin, en ole vielä saanut aikaiseksi tilata uutta. Voisin kyllä kuvitella että tuon vahvuinen kala pystyisi tulemaan heikosta kohdasta läpi, ilmeisesti kova ääni lähtikin juuri siitä kun se lasinpuolikas läimähti takaisin paikoilleen.
Niin ja ei minulle niitä parvea ole, yksi ainut yksilö. Sen kaveri kuoli viime kesänä lämmittimen kusahdettua. Haibarbit tulivat minulle ikään kuin rescue-tapauksina oltuaan surkeissa oloissa edellisen omistajan luona. Vaikka altaani ei mikään mammuttimainen olekaan, kala voi kuitenkin ihan hyvin ja sillä on tilaa uida ainakin jossain määrin.
Muut perheenjäsenet ovat kommentoineet haibarbin säikkymistä yöllä. (itse asun yläkerrassa ja allas on ala-aulassa yhden makuuhuoneen lähellä)
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Meillä on leväbarbit harjoittanu hyppyjä tuntemattomaan, mutta nyt olen tapparakalojen takia vuorannut koko altaan päällisen niin ettei kukaan pääse pois :twisted:

Verkot ruokinta-aukkojen päälle niin ei ole kukaan tullut pihalle altaasta. Autojen tuunaukseen käytettävä maskiverkko oli erittäin helppo, siitä sai helpolla leikattua sopivan kokoiset palat ja pysyy hyvin paikoillaan.

Joskus oli perhoskala hypänny lattialle ja huomasin sen vasta kun oli pölyinen ja kuiva jo.. Olin laittamassa roskiin kun se yhtäkkiä alkoi räpistellä kädessä, ei muuta kuin pikainen huuhtelu akvaariovedellä ja kala äkkiä altaaseen, se jatkoi onnellisena elämäänsä itsemurhayrityksen jälkeen vielä kolme vuotta :mrgreen:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Täällä on töyhtökääpiöahven tullut pienestä avoimesta kulmasta ylös tai alas, miten sen nyt ottaa. En tiä kauan lattialla pötkötteli. Ehdin juuri ajoissa, kun takaisin pudotettaessa oli kymmenisen sekuntia taju kankaalla kunnes virkosi. Langanpätkiä kiduksissa ja aivan pihalla. Kai suodattimen virtaus antoi vähän lisäpotkua.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 21:56, 17.11.2004
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja ~~Anna~~ »

Viime kesänä yksi pieni karppini hyppäsi [luultavasti säikähti jotain] lammikon reunalle ja saman tien takaisin, itse en sitä nähnyt mutta isä näki.
Ja sitten myöhemmin kesällä kun olin matkalla niin sitten yksi oli luultavasti hypännyt myös reunalle ja takaisin, koska vammautui ja alkoi vääntymään. Piti sitten syksyllä lopettaa, sen berran vaikelta uinti jo näytti :(
~Ann
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Onhan niitä hyppinyt, etenkin leväbarbit. Ja pantteripalokalat ja kasipallokalat on herkkiä myös hyppimään. Pari taisi löytyä kuolleenä akvaarion takaa ennekuin tajusin pitää vedenpintaa alempana, ja yhden sain pelastettua kun se oli jonkin aikaa kuivunut matolla. Pyrstö, toisen kyljen evä sekä osa ihosta kuivui niin että irtosi itsestään ja kala kasvatti uudet tilalle. pidin vain huolen veden puhtaudesta, mitään ongelmia ei ilmennyt myöhemminkään. Samanlailla pelastui myös ystäväni murtovesipallo, kasvatti uudet evät kuivuneiden tilalle.
Kannattaa ottaa ihan tosissaan se kansilasijuttu.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
KuPLa_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 22:46, 20.06.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KuPLa_ »

Minulla hyppäsi haibarbi kerran taustan päälle kun säikähti :roll: Kala on muutenkin melkoinen sekoilija. Itsestään sätki veteen ennen kuin kerkesin nostaa takaisin. [;)] Vähän suomuja lähti kyljistä. Vuosi sitten hyppäsi yöllä iso partamonni uros akvaariosta. Valitettavasti en herännyt siihen ja kala kuivui lattialle :(
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
justiina8
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 19:33, 13.08.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Uurainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Yöllä herättiin valtavaan molskahdukseen ja rynnättiin olohuoneeseen kattoon.. varovasti jalkoihin kattoen...ja nähtiin, kun Oskari 'makoili' sohvalla! Matkaa sohvalle oli toista metriä. 8O

Kansilasit oli pari päivää pois paikoiltaan, mutta laitettiin kiireesti takaisin.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
phanny
Member
Member
Viestit: 458
Liittynyt: 16:39, 26.06.2005
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja phanny »

"Oskari makoili sohvalla". :DDDDDDDDDD

Meillä kun ei kesäisin ole kansilaseja akvaariossa, ettei ne lämpene yhtään enempää, niin silloin on parit pikku fisut hypelleet altaitten ulkopuolelle.

Kerran yksi hyppelijä neontetra löytyi kilppareitten ruokalautaselta. Kun konnat olivat akvaarion vieressä. Onneksi sitä ei oltu syöty.
Phanny
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Leväbarbi on mullakin tehnyt itsemurhan, kansilasien raosta oli hypännyt. Kuivui raukka kaapin taakse, ja sieltä sen sitten löysin. Nyt jo onneksi isomman kodin löytänyt mustaveitsikala hyppäsi yhdessä muutossa ulos ämpäristä, kun yritin siirtää sitä akvaarioon. Säikähdin aika lailla, kun iso musta otus oli yhtäkkiä lattialla sätkimässä 8O. Viimeisin hyppyonnettomuus sattui, kun siirsin uusia kynäkalojani akvaarioon. Olin jo ehtinyt huomata niiden hyppelytaipumuksen, mutta en siltikään osannut aluksi olla riittävän varovainen. Yksi hyppäsi veteen päästyään lattialle, josta onneksi sain sen pelastettua akvaan.
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Meillä kun ei ole lastenhuoneen altaassa kansilaseja... Yhtenä aamuna kun kömysin sinne vaatekaapille pimeässä, ja tietty avojaloin, niin yhtäkkiä jalan alta kuului litsahdus ja varpaiden välistä tursui jotain kylmää ja limaista. Valot syttyi tosi äkkiä yhdellä jalalla hypellen ja litsahduksen syyksi paljastui altaasta yöllä hypännyt nuorehko miekkapyrstö- yöks!
On noita hyppelijöitä löytynyt ennenkin, joskus muinoin molemmat leväbarbit olivat loikannneet ulos altaasta ja keplotelleet itsensä lasin ja taustapaperin väliin, mistä löytyivät muumioituneina muuton yhteydessä...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”