Tunze Doc 9010

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Fennorama
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 20:33, 18.06.2004
Paikkakunta: Helsinki

Tunze Doc 9010

Viesti Kirjoittaja Fennorama »

Onko kokemuksia tästä uudesta vaahdottimesta?
Hyvä vai ei?
Sammy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 10:46, 11.09.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Mulla on nyt pari viikkoa 9015 porissut ja olen toistaiseksi ollut tyytyväinen. Asennus oli todella helppoa. Aluksi piti hiukan ääntä, mutta muutamassa päivässä hiljeni. Tehokkuudesta en vielä näin lyhyellä kokemuksella voi mitään varmaa sanoa, mutta tuntuu riittävän tehokkaalta 600 l + 140l ala-altaalle. Kyllähän tietysti valmistaja lupaa sen riittävän 1500 litraan asti... Kuormitusta altaassani on nyt normaalia enemmän muuton jäljiltä. Ensimmäisen viikon vaahdottaja teki kakkavettä sellaista tahtia, että säiliötä sai tyhjentää parin päivän välein, nyt tilanne on rauhoittunut.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Voi todella kehua ! helppo asentaa ja tosiaan hiljenee ihan mukavan hiljaiseksi parissa päivässä. kuukauden päivät sain pestä kupin joka toinen päivä nyt on rauhoittunut hieman [;)] mutta tavaraa puskee paremmin kuin yksikään laite mitä olen käyttänyt.
Beati pauperes spiritu
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minulla on 9010 ja se aivan surkea - tai sitten rikki.
Turboflotor mf 1000 pesee sen mennen tullen!

En tiedä, että onko minulla vain säädöt täysin pielessä vai onko laitteessani tosiaan jotain vikaa. Ilmaruuvi kokonaan pois sain sen toimimaan aluksi (sisäänajovaiheessa) tämän jälkeen olen ruuvilla hakenut pikkuhiljaa oikeata säätöä.

Oikean säädön alue tuntuu löytyvän muutamakierros ruuvia kiinni vääntämällä ja laite alkaa tekemään kiinteämpää vaahtoa. Kuppiin asti päätyy hyvin vähän tavaraa. Vaahto on aivan liian kuivaa + kuppiin tuleva neste aivan liian vaaleaa (Suurin osa siitä taitaa olla kupin kannesta tihkuvaa kondessi vettä)


Olen purkanut laitteen osiin ja sisällä näyttäisi olevan kaikki rojut paikoillaan + venturin letku on kiinni ja pumppukin pumppaa ihan hyvin.

Ainoa mikä hieman mietityttää on, että ilman moottoripesän kantta pumppu lähtee hirveällä kolinalla käyntiin. Ainakin kaikkia muita tunzeja on voinut aja ilman moottorin kantta (testi mielessä). ehkä tämä pitempilapainen moottori kuuluukin aluksi kolista? lisäksi vaahdottimen pumppu naksahtelee käytössä aina välillä.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Lentsu, onko sinulla 9010?
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Jep, meikulla on nimenomaan 9010.
Beati pauperes spiritu
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Lentsu kirjoitti:Jep, meikulla on nimenomaan 9010.
Onko laite mielestäsi vaikea säätää vai tuleeko vaahtoa kunnolla millä hyvänsä säädöillä?

Ymmärtääkseni 9010 on lähestulkoon sama laite kuin 9015, jossa on vain pitempi nousuputki. Tältäpohjalta 9010n pitäisi puskea vaahtoa lyhyeen putkeen helposti lähes liikaa!
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Kimmo S kirjoitti:Onko laite mielestäsi vaikea säätää vai tuleeko vaahtoa kunnolla millä hyvänsä säädöillä?
Ei ollut vaikea säätää, vedin "lonkalta" muutaman kierroksen auki ja löin päälle, siitä sitten päivittäin tasaisesti kiersin vähän kerrassaan kiinnipäin, melkein meinaan säikähdin kun ensimmäisenä kahtena vuorokautena sain tyhjentää kupin neljä kertaa ...

Nyt ruuvvi on aika kiinni, ehkä vähän liiankin koska vaahto on todella kuivaa, eli vetää n. puoli kupillista ja sitten alkaa keräytymään nousuputken seinämiin hiljaksiin kökköä.
Tuolla tavalla gunkki on kyllä todella - todella - todella mustaa ... ja n. viiden päivän välein puhdistan.
Beati pauperes spiritu
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Lentsu kirjoitti:
Kimmo S kirjoitti:Onko laite mielestäsi vaikea säätää vai tuleeko vaahtoa kunnolla millä hyvänsä säädöillä?
Ei ollut vaikea säätää, vedin "lonkalta" muutaman kierroksen auki ja löin päälle, siitä sitten päivittäin tasaisesti kiersin vähän kerrassaan kiinnipäin, melkein meinaan säikähdin kun ensimmäisenä kahtena vuorokautena sain tyhjentää kupin neljä kertaa ...

Nyt ruuvvi on aika kiinni, ehkä vähän liiankin koska vaahto on todella kuivaa, eli vetää n. puoli kupillista ja sitten alkaa keräytymään nousuputken seinämiin hiljaksiin kökköä.
Tuolla tavalla gunkki on kyllä todella - todella - todella mustaa ... ja n. viiden päivän välein puhdistan.
Okei - mukava kuulla. Tästä ei voi päätellä kuin, että omani on jotenkin rikki. Pitääpä palailla takuuasioissa :)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Lentsu kirjoitti:Jep, meikulla on nimenomaan 9010.
ihan bai te vei, tuleeko sulla vaahdottajan takaa ja yläosasta vesinoro ulos?

Minulla ainakin on vaahdottajan takana reikä, josta lorottaa vettä ja sumppuasennuksessa se tuntuu hieman erikoiselta. Puuttuuko siitä joku palikka? :D
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Kimmo S kirjoitti:ihan bai te vei, tuleeko sulla vaahdottajan takaa ja yläosasta vesinoro ulos?

Minulla ainakin on vaahdottajan takana reikä, josta lorottaa vettä ja sumppuasennuksessa se tuntuu hieman erikoiselta. Puuttuuko siitä joku palikka? :D
Tuota vaahdottaja on toistaiseksi ihan altaassa kun sumppu on rakenteilla ... mutta en ole kyllä mitään reikää huomannut, sehän olisi aika paha koska skimmerin sisällä pitäisi olla tietty veden korkeus kokoajan ... 8O
Beati pauperes spiritu
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Lentsu kirjoitti:Tuota vaahdottaja on toistaiseksi ihan altaassa kun sumppu on rakenteilla ... mutta en ole kyllä mitään reikää huomannut, sehän olisi aika paha koska skimmerin sisällä pitäisi olla tietty veden korkeus kokoajan ... 8O
okei... Reikä on takaseinässä puolessa välissä siinä "kammiossa", joka jää kupin alle. Eli se se vesitila, jonka "pohjassa" (5cm vaahdottajan katosta) olevan levyn isoon reikään nousuputki asettuu.

Ilmeisesti siitä puuttuu jotain?

Onko sinulla esimerkiksi imukupin pidikettä tms. takalaidan yläosassa?
Fennorama
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 20:33, 18.06.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fennorama »

Riittäisiköhän tämän Tunzen 9015 sijasta kaksi TF 1000? Mun mielestä TF1000 multi on loistava vaahdotin. Uusin allas on 840 litraa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Nyt kun olen oppinut käyttämään TF 1000tta, niin se on kohtuullinen vempele, mutta minusta se on käyttökelpoinen vain sumpussa sisällä. )

Minulla ainakin tehosäädöillä vaahdotin aina vuotaa. Nostan vedenpinnan suhteellisen korkealle kupin sisälle ja tämä luo liikaa painetta kupin liitokseen ja vaahdotin tihkuu muutaman litran vettä siitä ulos. Akvaarion ulkopuolella olen vaahdotinta pitänyt aina muuttolaatikon tai ison karkkilaatikon sisällä, josta saa otettua vuotovedet pois.

Mutta sanoisin silti, että isommalla kuormalla kaksikin turbo flotoria jää hieman köykäsiksi. (minulla on kylläkin vanha malli, en tiedä onko uusi vielä tehokkaampi.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

hei 9010 omistajat, onko teillä reikä kuvassa olevan imukupin kiinnikkeen kohdalla? Minulla ainakin lentää komeassa kaaressa siltä kohdilta vesi ulos.

http://www.tunze.com/typo3temp/pics/c2705c335c.jpg
moo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 20:11, 29.11.2004
Paikkakunta: espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moo »

hei 9010 omistajat, onko teillä reikä kuvassa olevan imukupin kiinnikkeen kohdalla? Minulla ainakin lentää komeassa kaaressa siltä kohdilta vesi ulos.
Minun yksilössä on reikä, tulee vettä, ei kovaa. Vaahdotin asennettu niin että reikä on noin vedenpinnan korkeudella, vaikea sanoa tarkkaan; vähän huonosti näkee juuri tuohon. Vaahdotin vaikuttaisi toimivan hyvin, tummaa mömmöä tulee kuppiin. Ollut käytössä pari kuukautta.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Kimmo S kirjoitti:hei 9010 omistajat, onko teillä reikä kuvassa olevan imukupin kiinnikkeen kohdalla? Minulla ainakin lentää komeassa kaaressa siltä kohdilta vesi ulos.
On kyllä niin "pahasti kiinni" etten pääse purkamatta tarkistamaan mutta ainakin skimmerin takana vesi "seisoo" että ei siellä pahempaa vuotoa / virtausta kyllä ole ...
Beati pauperes spiritu
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Lentsu kirjoitti:
Kimmo S kirjoitti:hei 9010 omistajat, onko teillä reikä kuvassa olevan imukupin kiinnikkeen kohdalla? Minulla ainakin lentää komeassa kaaressa siltä kohdilta vesi ulos.
On kyllä niin "pahasti kiinni" etten pääse purkamatta tarkistamaan mutta ainakin skimmerin takana vesi "seisoo" että ei siellä pahempaa vuotoa / virtausta kyllä ole ...
Minullakin oli sumpussa vaahdotin asennettuna lasia vasten ja siinä mietin, että ompa ihme vehje, kun vedet tulee melkein ulos altaasta, joten kyllä sen huomaa :)
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 12:41, 31.12.2003
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TWallius »

Kimmo S kirjoitti:Ymmärtääkseni 9010 on lähestulkoon sama laite kuin 9015, jossa on vain pitempi nousuputki. Tältäpohjalta 9010n pitäisi puskea vaahtoa lyhyeen putkeen helposti lähes liikaa!
Onko näin ettei näissä tosiaan mitään muuta eroa ole, kuin pidempi nousuputki ja suurempi sakkakuppi? Jos näin on, niin kuulostaa aika rahastukselta maksaa noista lisistä 90eur.

Jos joku tietää paremmin noiden eroista niin kertokaa ihmeessä. Itse en ainakaan speksien mukaan mitään eroa niistä löydä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

TWallius kirjoitti:
Kimmo S kirjoitti:Ymmärtääkseni 9010 on lähestulkoon sama laite kuin 9015, jossa on vain pitempi nousuputki. Tältäpohjalta 9010n pitäisi puskea vaahtoa lyhyeen putkeen helposti lähes liikaa!
Onko näin ettei näissä tosiaan mitään muuta eroa ole, kuin pidempi nousuputki ja suurempi sakkakuppi? Jos näin on, niin kuulostaa aika rahastukselta maksaa noista lisistä 90eur.

Jos joku tietää paremmin noiden eroista niin kertokaa ihmeessä. Itse en ainakaan speksien mukaan mitään eroa niistä löydä.
Minulla on tuo 9010 ja se toimii kyllä kovin vaihtelevalla menestyksellä. En ole siihen ollut tyytyväinen. Pesen sen vielä kunnolla etikassa, ostan siihen magneettikiinnityksen ja annan uuden mahdollisuuden räjäyttää galaksit.
Mutta pointti on se, että jos 9015 on samanlainen ja toimii yhtä hyvin - en näe mitenkään mahdollisuuksia vaahdon edes päästä kuppiin asti! 8O Katsotaan reilun viikon päästä uudelleen, kun saan laitteen uudelleen testattua.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Ekaa kertaa kun kuulen negatiivistä kyseisestä vaahdottajasta.
Hyvä niin, nyt tiedetään sekin että se ei ole mikään poikkeava tunze. :mrgreen:

Mutta mutta, ois kiva saada kaikki mallit samaan altaaseen missä tuoretta elävää kiveä ja sitten saisi nähdä kuka puskee ja miten paljon :D
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 12:41, 31.12.2003
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TWallius »

Kimmo S kirjoitti:Katsotaan reilun viikon päästä uudelleen, kun saan laitteen uudelleen testattua.
No miten kävi?
puuakvaario
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 17:44, 11.02.2005
Paikkakunta: Laihia

Reikäpää

Viesti Kirjoittaja puuakvaario »

Moi,

Ostin 15v takaperin Tunzen kahvinkeittimen (joka mulla on vieläkin).
Erinäköinen kuin sun, mutta mullakin on siinä reikä periaatteessa täysin samassa kohdassa kuin sullakin, eikä peli toiminnut ennenkuin tukin sen plexillä. Paine sisällä ei noussut tarpeeksi.. heti tukkimisen jälkeen alkoi vaahtoa tulemaan ja on tullut ever since.. Nykyään mulla on Deltecin PF 601 ja se toimii loistavasti, kunhan otin ensin pois sen helskutin venttiilin jolla oli tarkoitus säätää imuilman määrää...
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Reikäpää

Viesti Kirjoittaja K.S »

puuakvaario kirjoitti:Nykyään mulla on Deltecin PF 601 ja se toimii loistavasti, kunhan otin ensin pois sen helskutin venttiilin jolla oli tarkoitus säätää imuilman määrää...
8O :D , täytyy kokeilla
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Niin itsellä tuo on sillä magneettikiinnittimellä kiinni, josko vaikka se tukkisi sen reiän (jos siellä sellaista edes on ?).

Edelleen sanon useamman kuukauden kokemuksella että reilusti paras vaahdotin mikä meikulla on ollut (aquamedic - tunze - sander löytyy kokemusta).
Beati pauperes spiritu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”