Lappoaminen ja katkaravunpoikaset

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Lappoaminen ja katkaravunpoikaset

Viesti Kirjoittaja Save »

Eli ihan mielenkiinnosta kysyn, miten muut ovat ratkaisseet yhtälön: lappoaminen vedenvaihdon yhteydessä ja millin kokoiset
katkaravunpoikaset? Altaassani, jossa on makeassa vedessä lisääntyviä katkarapuja, pohjalle kertyy kaikenlaista kasvi- ym. tauhkaa viikon aikana joten lappoaminen on ihan pakollinen juttu, jos haluaa pitää altaan siistin näköisenä. Katkaravut lisääntyvät raivoisasti ja siitä huolimatta, että labyrinttikalat syövät niitä, poikasia ja aikuisia on paljon ja niitä tulee koko ajan lisää.

Onkohan meitä muita jotka viettävät illan rattoisasti kymmeniä katkarapuja (koko 0,5 mm-2 cm) roskista erotellen vai heitättekö kylmästi likavedet pönttöön?
vastarannan kiiski
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 18:16, 27.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli

katkaravut ja lappoaminen

Viesti Kirjoittaja vastarannan kiiski »

Lappoaminen katkarapuakvaariosta on kieltämättä ongelmallista. Itse olen ratkaissut sen niin, että olen leikannut suodatinmattopalan lapon päähän. Se vähentää tosin lapon tehoa. Lisäksi "hätistelen" hieman katkarapuja lapolla alta pois ennen kuin vapautan imun. Lasken veden ämäpäreihin. Laitan sinne myös suodatinmattotulpan. Kun lietteet ovat laskeutuneet pohjalle tarkistan taskulampun avulla ämpäristä onko siellä pikkuisia katkarapuja. Jos on haavin takaisin omaan akvaarioonsa.
Onhan tuolla Red Cherry altaassa vaikka kuinka monta katkarapua, mutta en halua yhdenkään pienen kuolevan vessanpöntöstä alas vedettynä. Ajatuskin saa voimaan pahoin. Olen kai aika hellämielinen.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ämpäri(tai lattiakaivo, vessanpytty...)päähän voisi laittaa hienosilmäisen hyönteishaavin ja sitä ennen esisuodattimeksi vaikka normaalin haavin. Itse en paljoa noita Fluvaleita puhdistaessa varo, mitä nyt kalanpoikaset ja silmiin sattuvat elävät pelastan.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”