Häirikkörapuja

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Häirikkörapuja

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Löysinpä altaastani pari taskurapua (?) jotka ovat hieman häirikön oloisia, kuskaavat tavaraa pitkin allasta ja saksivat kivistä paloja. Kauniin ruskean kalkkilevä mättään olivat saksineet hajalle.. :cry:

Ravut on aika pieniä vielä, halkaisijaltaan noin 1cm+jalat, mutta tuntuvat silti saavan nyt jo jonkinlaista tuhoa aikaan. Tunnistaa niitä en osaa vaikka olen googlettamalla yrittänyt etsiä vastaavia niin ei ole löytynyt. Näillä ei ole niitä sellaisia hetuloita joilla vedestä kauhoisivat elävää.

Kuinka siis saisin nämä kaksi kiusankappaletta altaastani pois? Elelevät kivien koloissa ja kurkkivat sieltä mutta heti kun lähestyn niin karkaavat syvälle kiven onkaloihin..

Onko olemassa mitään keinoa millä nuo saisi jotenkin ansaan tai jotain.. :roll:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
elpuri
Member
Member
Viestit: 427
Liittynyt: 01:42, 09.09.2003
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Rakenna joku ansa. Esim muovipussi jonka suuhun olet sitonut langan. Pussiin jokin lihais herkkupala (esim katkarapu) ja sitten vain valot minimiin ja odottelemaan 8-)
Liirum laarum
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Kiitoksia! Täytyypä heti kokeilla vaikka haavin kanssa, sinne katkaravun palanen ja odottamaan josko jompikumpi sinne erehtyisi.. Laji jäi kyllä hieman vaivaamaan mitä ne saattaisi olla. Niillä on lyhyet, aika tanakat jalat ja silmät on kuoressa ja punaiset. Jalkoja on neljä paria pienten saksien lisäksi. Väriltään näyttäisi olevan ruskehtavia.

Kuvakin löytyisi mutta taas se ongelma kuinka sen tänne saan. :roll:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Lusse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 23:56, 06.08.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lusse »

Katoppa hieman noita aikaisempia rapu keskusteluja (vanhoista keskusteluista löytyy paljon tietoa), niin sieltä löytyy myös se punasilmäinen rapukin ja se miten sitä voisi yrittää pyydystää !
******************************************
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
******************************************
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 20:13, 19.05.2003
Akvaarioseurat: SAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Meikä on saanut noi ravut pyydettyä aina siten et laitan lasipurkin kiveä vasten kalleleen ja sit sisään sapuskaa. Ekana yönä ei välttämättä tärpää mut toisena yönä viimestään on rapu ollut purkissa.
Toinen ansa joka mulla on myös toiminut on ottaa pakastepurkki ja kansi. Tekee kanteen reiän ja laittaa sapuskaa purkiin ja purkki altaaseen. Tähän ansaan ei ainakaan niin helposti mene käärme- tai meritähdet niinku tohon lasipurkiin.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Eli tyyliin pilttipurkki-loukku vois onnistua? Täytyypä haulla etsiä vanhoja keskusteluita jos sieltä vaikka löytyisi nuo meidän huligaanit. Meillä on altaassa myös sellainen normaalimman taskuravun näköinen johon kans tunnistusta aiemmin olen kysellyt, siitä ei olekaan ollut mitään häiriötä vaan on melkein silmänilo altaassa..toisin kuin nämä kaksi muuta.. :?
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Kävin etsimässä haulla vanhoja aiheita, olishan siellä ollut paljon kuviakin ravuista mutta ei niitä saanut auki enää.. Harmi..

Tuo punasilmäisyys ei ainakaan tunnistamisessa mua auta kun mun molemmilla rapulajeilla on punaset silmät, kroppa vaan on aivan erilainen..
Eli jos joltakin vielä löytyisi kuvia teidän ravuistanne tai edes linkkejä mistä voisi niitä paremmin haeskella. Googlettamas kävin mutta en silläkään keinolla löytänyt yhtäkään samanlaista..
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

http://ealex.aqua-web.org/crabs/index.htm Toi karvainen ehkä oli pahis, muut ihan normaaleja. :)
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Minulla on nanossa kahta lajia rapuja, tai ainakaan en muita ole vielä havainnut. Toinen on sellainen hetulaveijari joka siivilöi vettä, ja toinen tuollainen ealexin kuvan oikean yläkulman tapaus. Olen havainnut, että se nakertelee kiviä, ja nyt kun asiaa on täällä puitu olen tosiaan huomannut aika laajojakin vahinkoalueita kivessä. No "laaja" nanomittakaavassa eli muutamia neliösenttejä. Eli saattaa olla pahis sekin...

-Juissi
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Jos saat häiriköt kiinni niin älä heitä menemään, voin vaikka maksaa moisista vähäsen ... ja ihmettelijöille tiedoksi että teen tuollaista ala-allas kompleksia johon tulee pienempiä osastoja (no pienempiä ja pienempiä) joihin laittelen kaikkea omituista hauskaa [;)]
Beati pauperes spiritu
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Aivan, mun häiroköt on samanlaisia kuin nuo Juissin tunnistamat tuossa Ealexin kuvissa oikealla yläkulmassa.. Rumia kuin mitkä ja heti ulkonäöltäänkin häjyn näköisiä :?

Pois ne kyllä altaastani haluan, eivät vain mun hereilläoloaikana ole erehtyneet ansaan, aamulla vain on syötti kadonnut.. Yritän silti sitkeästi saada ne vielä joskus loukkuun tuolta.

Juissi: mulla myös tullainen hetulamallin taskurapu, ja siitä ei ainakaan haittaa ole tuntunut olevan.

Voi kun joku haluais nuo mun häiriköt vaihtaa vaikka johonkin frageihin, niiiiin mielelläni niistä eroon haluaisin ilman tappamista..
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 20:13, 19.05.2003
Akvaarioseurat: SAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Pilttipurkki loukku voip olla pikkasen liian matala. Ite oon käyttäny semmosta kapeaa mut korkeaa kurkkupurkkia oisko 0,5 l tilavuudeltaa. Tälläsesta rapu harvemmin kiipeilee omin voimin ylös jos purkki vaan ei satu olemaan liian loivassa kulmassa.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Joo täytyy kyllä joku isompi purkki etsiä, sillä tuo taitaa olla liian helppo paikka paeta tuo pilttipurkki sillä ei vieläkään ole tärpännyt.

Ajattelin jo ilkeyksissäni että kun vaihdan vettä, yritän imaista ravun pohjalapolla kolostaan mutta taitaa olla niin syvällä tuolla ettei se sieltä sillä keinolla tuu.

Aika ärhäköitä ne on kyllä kiviä silppuamaan, taas löytyi aamulla kivenpalasia hiekan päältä. Paikallinen rakennusfirma Taskuravut ry :mrgreen:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Vihdoin saan tänne kuvan tuosta häirikköravustani, jota en todellakaan oo vieläkään kiinni saanut, kaveri tuntuu olevan mua fiksumpi :mrgreen:

http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2610762
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

No niin! En tiedä onnitteletteko vai mitä, mutta minä se sitten sain elävän kiven mukana noita samoja, joita ealexin kuvassa (oikea yläkulma) todistettavasti 4 kappaletta :( . Kaikki eri kokoisia. Seurasin viikon päivät ja ovat tuomittuja nyt!! Suurin, joka 3 cm leveä ehti pilputa yhdestä kauneimmasta kivestä, jossa kalkkilevää, lähes kaiken irti. Kuvaus osuva, kova on yötöitä paiskimaan! Ansalla (pakasterasia, jossa kannessa reikä) sain juuri tämän suurimman kiinni, ja asustaa ämpärissä, kun en tiedä mitä sille tekisin. Perustaisinko pienen 40 l altaan yhdellä kiven murikalla? Tälle yhdelle kurjalle tulee nimittäin vielä seuraa!!! Sen kun saisi vielä ansaan joka naksuttaa.... Pistooliravuksi väittäisin, kun ei kuulu sarjatulta, vaan kerran pari poksahtelee.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

satuile kirjoitti:Tälle yhdelle kurjalle tulee nimittäin vielä seuraa!!! Sen kun saisi vielä ansaan joka naksuttaa.... Pistooliravuksi väittäisin, kun ei kuulu sarjatulta, vaan kerran pari poksahtelee.
Osta mieluimmin sille pistooliravulle kaveriksi raputokko niin saat kiehtovaa katseltavaa. Ne elävät symbioosissa - tokko vartioi ja rapu hoitaa kämpän kaivamisen pohjahiekkaan.
http://www.spintronic.com/gallery/album ... .sized.jpg
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Pistoolirapu ei ole pahis, vaan vekkuli ja arka kaveri. Niitä ei kannata jahdata :D
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Lähinnä tarkoitin, että sille isoimmalle tulen lähettämään hänen pikkuveljensä arestiin jahka saan satimeen. Sitä ketä jahtaan tai jätän jahtaamatta on aika mahdotonta sanoa. Täysin summanmutikassa on ansoja viriteltävä sinne tänne ja toivottava parasta. Pistooliravun ajattelin sijoittaa erilliseen, mutta olkoon muiden seassa.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja hx »

mightyblue kirjoitti:Vihdoin saan tänne kuvan tuosta häirikköravustani, jota en todellakaan oo vieläkään kiinni saanut, kaveri tuntuu olevan mua fiksumpi :mrgreen:
Tämä saagahan jatkuu täällä Espoossa... Eli tuo Mightybluen nano muutti mun luokse asumaan. Kiitoksia muuten vielä mukavasta pytystä.

Sen isomman punasilmän otin kiinni, pienempi on jemmailevampaa sorttia, enkä ole nähnyt sitä kertaakaan poissa kolostaan. Pari kuvaa tyypistä:

Monsteri vielä omassa kolossaan
Kuva

Kaverin kalusto
Kuva

Ja päältä
Kuva

Siinä sitten ravun napattuani kattelin riuttaihmettä, että näinkös helppoa tämä muka onkin ja mitähän sitten tekisi, osui silmään pienen kolon pohjalta pällistelevä mantiksenpoikanen. Sellanen sentin mittanen kokovihreä arosalama...
Tuli vissiin uusien elävien kivien mukana. Juoni tiivistyy.

Vielä erikseen tässä muuten suuri kiitos Mikaelille tuosta manuaalista. Näin paljon se kynnys aleni suolaan siirtymiseen ja taskurapufetissini tyydyttämiseen yhä laajemmalla pohjalla.
-Gone fishing-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”