Kultakalani kelluu

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
timetu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 13:08, 15.01.2005
Paikkakunta: Kauhajoki (Etelä-Pohjanmaa)

Kultakalani kelluu

Viesti Kirjoittaja timetu »

-Laitan tämän viestini tänne koska täältä saa paremmin asiantuntevaa apua kuin "hoito" osastolta-

Kultakala on pitkälle jalostettu pullukka, musta-oranssi väritykseltään, pitkät liehuvat evät, aikuinen, n. 12 cm pitkä + evät. Ostin sen kultakaloja jo 20 vuotta harrastaneelta, hän halusi siirtyä luonnonmukaisiin eli komeetta mallisiin (sattuneesta syystä).

Tämä kultis on asustellu meillä nyt puoli vuotta ja viimeisen kuukauden aikana se on alkanut uida holtittomasti ja kellua vatsa ylöspäin, joskus myös normaali asennossa. Uinti on holtitonta pyörimistä. Syö kyllä ja muuten ok.

Soitin asiasta edelliselle omistajalle ja hän kertoi että yhdelle hänen omistaan oli käynyt jo ennemmin samoin (joutui lopettamaan kalan). Kuulemma johtuu pääosin pintaruokinnasta, eli kultakala tunnetusti ahmiessaan ruokaa haukkoo myös ilmaa josta voi myös tulla paha tapa kuten tälle pitkään harrastaneelle kävi kalansa kanssa ja varsinkin jalostetut kultakalat (pallot) joiden suolet on muutenkin solmussa eivät pysty purkamaan sitä ilmaa sisältään, vaan se kelluttaa, kalathan eivät osaa piereskellä.

Tottakai heti heivasin hiutaleet ja ostin uppoavaa ruokaa, hetken se autto mutta tilanne on nyt tosi paha. Ei tuo ole enää mitään kalan elämää... kellua ja heilua kuin holtiton.

Muut kultikset on ihan ok, tämä yks vain on ehkä jo liian vanha n. 6 vuotias, mutta eikö se ole jo paljon näin pitkälle jalostetulle? (Yritän sinnikkäästi toivoa että vanhuuden vaivoja, että olisi jo oikea aika mennä autuaimmille metsästysmaille).

Harmittaa ja surettaa... Joudun, tai siis en minä vaan mieheni, lopettamaan tuon kalan.

Onko mitään muuta vaihtoehtoa?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kultakalani kelluu

Viesti Kirjoittaja millia »

timetu kirjoitti:Muut kultikset on ihan ok, tämä yks vain on ehkä jo liian vanha n. 6 vuotias, mutta eikö se ole jo paljon näin pitkälle jalostetulle? (Yritän sinnikkäästi toivoa että vanhuuden vaivoja, että olisi jo oikea aika mennä autuaimmille metsästysmaille).
8O
Siis vanha?
Poikanenhan se vielä on. Hyvällä hoidolla pitäisi matkamittariin tulla kivasti yli 20 vuotta. Vanhin kultakala oli kuollessaan muistaakseni pikkuisen päälle nelikymppinen (tieto löytyyy jostain Guinnessin ennätysten kirjasta).
En nyt mitenkään haluaisi moralisoida, mutta jos 6 v. on pitkä ikä jalostetulle kultakalalle, niin onkohan jalostuksessa mitään mieltä jos sillä lyhennetään kalan ikää n. 6 kertaisesti (kunhan mietin, ei tarvitse vastata). :|

12 cm aikuisella on kyllä vielä kasvunvaraa jos vaikka vertaa Bruceen. [;)]
**kultis**
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 20:31, 01.11.2005
Paikkakunta: jyväskylä mlk

Viesti Kirjoittaja **kultis** »

kävin just eilen reporangassa kun meinataan hankkia kultiksii :D
ja kun kysyin niitten ruokavaliosta se sano et jos on väärän laista ruokaa ni ne rupee kelluu...:?
minä olen oulo,koska olen minä ja olen outo

**kultikset** rulettaa
timetu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 13:08, 15.01.2005
Paikkakunta: Kauhajoki (Etelä-Pohjanmaa)

Viesti Kirjoittaja timetu »

Olen kyllä ostanut pelkästään kultakaloille tarkoitettua ruokaa. Syötän kolmea eri merkkiä ajatellen ettei ruokavalio olisi liian yksipuolista sekä myös herneitä kuorittuna ja puolitettuna.

Ostin jo ennemminkin kultakalan tältä samalta henkilöltä, kala on vielä pidemmälle jalostettu kuin tämä kelluja. Se on alkanut muuttua valkoiseksi.

Muut kultikset voi hyvin.

Voisiko olla jonkinlainen vesiarvojen ja elinympäristömuutos juttu kyseessä? Kalojen reagoiti näkyy vasta puolen vuoden päästä, voiko siihen mennä niin kauan?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ensimmäisenä tule heti mieleen että vika olisi uimarakossa. Jalostetummilla kultakaloilla tuota vikaa esiintyy useammin kuin tavallisilla.
timetu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 13:08, 15.01.2005
Paikkakunta: Kauhajoki (Etelä-Pohjanmaa)

Viesti Kirjoittaja timetu »

Epäilen että kyse olisi uimarakosta (tuli tietenkin ekaksi mieleen) koska kala kuitenkin aina välillä muutamiakin päiviä ui ja on ihan ok, paitsi että on voimaton (tietenkin) ja apaattinen eikä ui ryhmässä eikä myöskään piittaa muista. Syö ja tykkää edelleenkin tonkia pohjaa.

Taidan kuitenkin odotella vielä tovin ennenkuin laitetaan kalikkaa niskaan...

Itse epäilen syyksi vesiarvojen, ympäristön, elämänrytmin ym. muutoksia. Mutta reagoiko isot kultakalat niihin vasta puolen vuoden jälkeen?
N
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:11, 11.10.2004

Viesti Kirjoittaja N »

En tiedä onko kyse samasta asiasta, mutta meillä kaloilla joskus esiintyvään mökötykseen ja apatiaan on syynä ummetus, käsittääkseni se voi haitata myös uimarakon toimintaa ja aiheuttaa nuo kellumisongelmat. Itse olen muutaman kerran antanut apteekista ostettua parafiiniöljyä sellaiseen muromaseen karppipellettiin imeytettynä ja apatia on kadonnut kun ulostetta on alkanut tulla.Usein myös paasto ja erneet auttavat. Tuollaisia kellumisongelmia ei kyllä ole ollut, lähinnä pohjalla lepäilyä ja eristäytymistä.
Meillä tarjotaan myös kelluvaa ruokaa, ja kalat luputtavat pinnalla ilmaa ruokaa etsiessäänkin, eikä mitään kellumisongelmia ole tullut. Röyhtäilevät kuplia sitten pinnalta tullessaan ja menevät pohjaa tonkimaan.
Teho
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1164
Liittynyt: 19:21, 27.02.2005
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Teho »

Eivätkö kultikset tuppaa nieleskelemään pikkukiviä? Se on todella typerän näköistä kun kala nielaisee kiven ja alkaa uida selällään. :mrgreen:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
killekala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 10:24, 26.09.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja killekala »

Meillä on sama ongelma kultistytöllä joka on noin kaksi tai kolmevuotias ja kaiken liskäksi lievästi epämuodostunut. Suu on hiukan sivussa ja vinossa kun katsoo edestä päin ja tosi pienen kokoinen verrattuna saman ikäisiin kavereihinsa.

Sillä on selkeästi hapen saanti ongelmia suustaan johtuen silloin kun hätääntyy, eli esim. säikähtää jotain tai kun suljen suodattimen ja putsaan sen. Meillä on ongelma rataistu niin että olen laittanut pienen putsarin joka liikuttaa vettä kokoajan myös kun vaihdan vettä ja putsaan ison suodattimen. Lisään myös Paragon jauhetta hyppysellisen kun vaihdan veden.

On auttanut meillä, mutta ystäväni joutui lopettamaan oman kaverinsa samasta syystä.

Myös pintaruokinta pahentaa meillä oireita muttei kuitenkaan joka kerralla.

Itse veikkaan ongelmaksi sitä että kaikki poikaset pyritään väkisin pitämään hengissä, ja kun jalostetusta eläimestä kyse on on myös joko ulkoisesti tai sisäisesti epämuodostuneita yksilöitä säilynyt hengissä. Kasvaessaan isommiksi nämä rassut sitten joutuvat koville kun kroppa ei oikein toimi niin kuin pitäisi.
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 13:26, 11.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Voihan myös olla hyvin mahdollista, kuten itse ainakin epäilisin, että tuo pintaruoka on vaikuttanut tämän jalostetun kultakan uintiin. Itselläni on myös 5 vuotias, jalostettu liehuva eväinen keskikokoinen kultakala, huntupyrstö, jolla myös välillä kuvailemasi kaltaisia uintivaikeuksia olen huomannut - mutta tätäkin vain silloin tällöin ja kala on jälleen pian normaali, oma itsensä.

Tup pintaruokinta voi hyvinkin aiheuttaa näitä uintivaikeuksia jalostetuilla kultiksilla, siksi olisikin hyvä antaa kaloille vain uppoavaa - ei pinnalla kelluvaa- ruokaa. Kultakaloille tarkoitettuja, ei ehkä uppoavia hiutaleitakin voi huoletta antaa, kun esimerkiksi sekoittaa ne ensin veteen ennen kaloille antamista - joilloin hiutaleet uppoavat pohjaan eivätkä jää pinnalle kellumaan. Itse olen tämän todennut toimivaksi vaihtoehdoksi, tosin nykyään en tuota aina ole viitsinyt joka ruokinta kerralla tehdä, meillä hiutaleet kuitenkin uppoavat sen verran nopeasti vaikkapa suodattimen virran pyörteisiin.

Jos kalalle on uimarakkovika kerennyt kehittyä, ei siitä välttämättä enää ole paluuta parempaan - mutta jos kala kuitenkin pää osin ui sujuvasti eikä uinti näytä kovin vaivalloiselta, syytä lopetukseen ei välttämättä ole. Mutta uimarakkoviasta ei tietääkseni voi parantua, ja jos tilanne on päässyt kovin pahaksi, voi olla parempi ettei kalan tarvitsisi kärsiä.. :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”