Piraijan ostaminen

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

laureliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 15:48, 23.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hollola

Piraijan ostaminen

Viesti Kirjoittaja laureliini »

Tietääkö kukaan mistä saisi ostettua piraijan?
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 197
Liittynyt: 19:51, 07.09.2003
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Piraijoja löytyy useita lajeja, mitähän lajia olet hankkimassa?
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

"Piraija" on pääsääntöisesti kahta asiaa

1) Suureksi kasvava petokala
2) Parvikala eli ei ole suositeltavaa ostaa "piraijaa" vaan "pirajoita" (joskin en kyllä ylipäätään suosittele "pirajan" saati "pirajoiden" ostoa oikein millään muotoa)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Punapiraija taitaa olla yleisin myynnissä oleva laji, hinta noin 10-20€/kpl.
Joskin lajina ei mikään helppo, vaatii paljon tilaa ja piilopaikkoja (suht.arka kala) ja tuoretta ravintoa päivittäin. Kastematoviljelmä paras.Useampi yksilö parveen ja mielellään samankokoisia etteivät ala toisiaan syömään..

Kannattaa googlettaa hakusanalla Serrasalmus nattereri (kirjoitinkohan ja muistinkohan oikein) niin löydät varmasti tietoa ja mietittyä minkälaista piraijanhoito olisi.
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
laureliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 15:48, 23.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hollola

piraijasta

Viesti Kirjoittaja laureliini »

Punapiraijaa ajattelin.. Luin kirjasta, ettei niille oikein kannata ostaa kaveria, kun ne varmaan söis pienemmän. Ollaan ostamassa 300-litrasta akvaariota sille. Onko riittävän iso? Joku sanoi, ettei kannata ottaa ollenkaan? Ei kai se nyt niin hankala voi olla?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: piraijasta

Viesti Kirjoittaja JJVi »

laureliini kirjoitti:Punapiraijaa ajattelin.. Luin kirjasta, ettei niille oikein kannata ostaa kaveria, kun ne varmaan söis pienemmän. Ollaan ostamassa 300-litrasta akvaariota sille. Onko riittävän iso? Joku sanoi, ettei kannata ottaa ollenkaan? Ei kai se nyt niin hankala voi olla?
Jos haluat akvaarion, jossa mollottaa yksi pelokas 30 senttiseksi kasvava kala ja todennäköinen (sini)leväongelma olet oikeilla jäljillä... muussa tapauksessa kannattaa ehkä vielä harkita.

Jos taas haluat oikeasti alkaa harrastamaan piraijoita, hanki 2-3xisompi allas ja sinne esimerkiksi 6 samankokoista piraijaa. Ruokinta ajat ovat aluksi varmasti mielenkiintoista katsottavaa, mutta muuten nuo ovat ainakin mun mielestä melko apaattisia elikoita. Lisäksi suodatus pitää olla todella tehokas, esimerkiksi kalanpaloja syötettäessä vedessä leijuu todella paljon pientä hötöä ja muita kalojahan tuonne ei voi laittaa.
/jari
laureliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 15:48, 23.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja laureliini »

Jjvi:ltä vielä kysyisin miten leväongema nyt liittyi mitenkään asiaan?
Jotkut ihmiset täälä ovat todella positiivisella asenteella liikenteessä... Toiset taas hmm.. aika negatiivisella..
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Vastaan jjvi: n puolesta. Leväongelma tulee helposti näiden petokalojen akvaarioihin, koskapa niitä ruokitaan reippaasti ja veteen kertyy nopeasti suuria määriä fosfaattia (ja muutakin kaikkea kivaa) joka taas kasvattaa levää reipasta tahtia.
Sinilevä on kovin yleinen vieras petokalojen akvaarioissa, johtuen sen taipumuksesta viihtyä runsasravinteisessa vedessä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

laureliini kirjoitti:Jjvi:ltä vielä kysyisin miten leväongema nyt liittyi mitenkään asiaan?
Jotkut ihmiset täälä ovat todella positiivisella asenteella liikenteessä... Toiset taas hmm.. aika negatiivisella..
Jos tuo negatiivisuus oli heitetty mua kohti niin ohi meni. Nimittäin paljon negatiivisemmallakin sävyllä olisi tuota suunnitelmaa voinut kommentoida.

Leväongelma on todellinen, nimittäin ainakin punapiraijojen syömäpuuhien jäljiltä altaassa leijuu uskomaton määrä ruokaa. Kun muita kaloja ei voi pitää samassa altaassa syömässä jämiä, tuo kaikki loppu ruoka on levien käytettävissä.
/jari
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Piraijat

Viesti Kirjoittaja Jami »

No joo, mulla on isoja kaloja muunmuassa piraijoita ollu yli viisi vuotta, enkä ymmärrä näistä neuvoista, mitä täällä annetaan. Ainoat kerrat (muutama) on vesiongelmia/leväongelmia omasta syystä, kun on laiminlyönyt rutiinit. Normaalisti piraijat ja rauskut on ollu helpompia kuin, esim. tiikerikirjoahven tai jaguaariahven, mutta piraijat ja rauskut aina mollataan vaikeiksi tai mahdottomiksi. Vähän kritisoin neuvoja, tidättekö vai luuletteko, paljonko on kokemusta.

Piraijasta, ei mahdoton kala akvaariossa. Nyt mulla on 15 kpl 500 litraisessa ja kohta pääsevät 1000 litraiseen. Edellinen parveni oli 4 kpl ja vanhoina saatu, viimeinen kuoli pari viikkoa sitten. Rauhallisia kavereita ja mielenkiintoisia tempauksia. Suosittelen kalaa niille, jotka tietää mitä tekee ja selvittää mitä ei tiedä.
Akvaristi vuodesta 1966.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jami: eihän täällä kukaan ole leimannut piraijaa mahdottomaksi kalaksi. Siitä vaan on puhuttu, että on parvikala eikä sitä siksi tulisi pitää yksin. Samoin on todettu, että petomaisen luonteensa vuoksi ei sovellu kuin lajiakvaarioihin ja että kookkaana tarvitsee paljon tilaa.
Toi leväjuttu on sitten pitkälle siitä kiinni kuinka ahkerasti jaksaa vaihtaa vettä.
Vähän kritisoin neuvoja, tidättekö vai luuletteko, paljonko on kokemusta.
Ei kai kaikkea tarvitse kokeilla itse? Jos kuulee toisilta asiaa kokeilleilta negatiivista palautetta, niin eiköhän se riitä. Miksi ihmeessä jokaisen pitäisi kokeilla sopiiko esim. valkohai akvaariokalaksi ennen kuin voi uskoa ettei sovi?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jami »

Laureliini, sori kun mä unohdin sun kysymyksen, jonkun epäolennaisen takia.
Punapiraija on parvikala, ja pärjää pienessäkin parvessa, mutta kymmenen tai yli on selvästi parempi. Tuppaavat keskenään nahistelemaan, ja kun ne hampaat on kohallaan.
300 litraisessa ei kovin montaa voi pitää ainakaan aikuiseksi, mutta jos aikuisen 5-8 kpl parven löydät, niin pärjää komeasti. Pienenä niiden hankinta vähän eri juttu, jos otat liian vähän ja ruokinta lipsahtaa myöhään, voi kato käydä. Heikot joutuu melko varmasti poistolistalle muutenkin.
Mun 20 kpl:n parvi on keventynyt 15:ksi, pääosin omasta syystä. Nyt ne on n.1,5 vuotiaita, ja n.15 senttisiä. Tosin mun vanhin yli 5 vuotias oli alle 20 senttinen.
Nämä leväongelmat ja ruokintajutut, kun teet oikein, ei suurempia ongelmia tiedossa.
Akvaristi vuodesta 1966.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viestit: 556
Liittynyt: 19:12, 28.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

" Kun muita kaloja ei voi pitää samassa altaassa syömässä jämiä, tuo kaikki loppu ruoka on levien käytettävissä."

Kyllä sitä levää voi tulla vaikka on muitakin kaloja syömässä jätteitä,(pohjakaloja).
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Piraijat ja tila

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jami:
300 litraisessa ei kovin montaa voi pitää ainakaan aikuiseksi, mutta jos aikuisen 5-8 kpl parven löydät, niin pärjää komeasti.
Toivottavasti et Jami ihan oikeasti suosittele 300 L altaaseen 5-8 aikuista punapiraijaa. Saatoin myös käsittää tuon väärin, pahoittelen jo etukäteen. Piraija kasvaa oikealla hoidolla helposti 25-30 cm ja ehkä ylikin. Elinikä on 20+ vuotta. Siinä on melkoinen haaste monelle piraijistille.

En kyllä missään nimessä sanoisi että 300 L altaaseen kannattaa ottaa piraijoja, ellei allasta päivitetä kalojen kasvaessa. Jamillahan olikin jo aikeet laittaa kaloille 1000 L allas, jota itse pidän miniminä 15 yksilön punapiraijaparvelle. Laureliini: älä hommaa noita kaloja (ellet osta isompaa allasta), altaasi on liian pieni pysyvään sijoitukseen. :P
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Pitäisiköhän tässä varoittelevasta yleissävystä poiketen...

Minä olen sitä mieltä, että akvaario on sen verran pitkäaikainen investointi, että kannattaa vakavasti harkita mitä lajeja tai minkä lajin haluaa. Ja sitten selvittää sen vaatimukset ja hommata nimenomaan se minkä haluaa ja sille sopivat olosuhteet, vaikka sitten sattuisi olemaan hankalampikin tapaus. Jos selvitystyön tuloksena on edelleen sitä mieltä että piraija on se jonka haluaa ja sen edellytyksiin on varaa, niin sitten pitää hankkia se piraija-allas ja siihen riittävä parvi. Ja hoitaa kaloja niiden vaatimusten mukaan.

Minulla on altaita tullut, ollut ja mennyt. Alkuun "se juttu" oli hukassa, ennenkuin pallot löytyivät. Ei "ison" akvaarion hankinta ja ylläpito loppujen lopuksi kovin paljon kummoisempi juttu ole kuin pienenkään, tilaahan se vaatii enemmän ja on vähän kalliimpi, mutta budjetitkin vaihtelevat. Vesi vaihtuu letkulla, oli sitä sitten sata tai tuhat litraa. Minulla on iso petokala (reilun 30 sentin juovapallo) 528 litran altaassa, päässee kyllä jatkossa isompaan, mutta en minä tuon altaan hoitoa näe mitenkään vaivalloisempana kuin muidenkaan. Itse asiassa kivahan sitä on hoitaa kun siellä asuu kaveri.

Paremmin ne itselle tärkeät ja rakkaat eläimet tulee hoidettua kuin "harjoituskappaleet", vaikka sitten olisivatkin vaateliaita. Moniko hommaa "harjoituskoiran" ja sitten aikanaan sen "oikean"? No, kai niitäkin on.

Niin, ja kaikki edelläoleva siis nimenomaan edellytyksellä että homma on HARKITTU. Piraija ei ole huono kala sellaiselle joka siitä pitää. Se on taatusti huono kala sellaiselle joka ei aavista mitä se vaatii.

Mika
laureliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 15:48, 23.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja laureliini »

Kiitos, kiitos. :D Vihdoin ja viimein mulle puhutaan. Ihanaa kuulla viimein positiivista keskustelua. Tosiaan sekin, että kysyn riittääkö 300l (ei tarkota, että ostin sen jo), vaan ostan kyllä isomman, kun kerran yleisesti ollaan sitä mieltä. Mutta ei kuitenkaan kannata lyödä lokaan toisten haaveita suoraltakädeltä ja kaikki tollanen "sä oot tosi tyhmä"-jutut kuuluu tarhaan. Ja en ole myöskään nyt ostamassa piraijaa syöttääkseni sen mun kissoille, tai kiduttaakseni sitä vessanlattialla ämpärissä (ei paniikkia). Rekisteröidyin koko sivuille saadakseni täältä tietoa aloittelijalle. Erityiset kiitokset sinulle jami hyvästä elämän asenteesta (sun tekstit on piristäviä).
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

laureliini kirjoitti:mutta ei kuitenkaan kannata lyödä lokaan toisten haaveita suoraltakädeltä ja kaikki tollanen "sä oot tosi tyhmä"-jutut kuuluu tarhaan.
Osa negatiivisesta palautteesta voisi selittyä sillä, että puhut piraijasta koko ajan yksikössä. Siitä tulee sellainen käsitys, että olet aikeissa hankkia yhden kappaleen piraijoita. Kyseessähän on parvikala, jota ei missään nimessä saa pitää yksin, vaan sille pitää tarjota riittävän kokoinen parvi saman lajin yksilöitä.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No, osa negatiivisesta palautteesta taitaa johtua siitäkin että kaloihin kuten muihinkin lemmikki- ja harrastuseläimiin suhtaudutaan suurella tunteella ja helposti unohtuu, että toisten budjetti, mahdollisuudet, suhtautuminen ja innostus voivat olla erilaiset kuin omat. Jos jollekulle on vaikkapa mahdotonta järjestää asianmukaiset olot vaikkapa arowanalle, hauelle tai piraijalle, ei se tarkoita etteikö jollakulla toisella voisi olla täydet edellytykset siihen. Erikoisten ja vaateliaiden lajien ominaisuuksista varoittaminen on kuitenkin erittäin asiallista. Jos vaikuttaa siltä, että jollakulla saattaa olla puutteellinen käsitys jonkin vaativaksi tunnetun lajin ominaisuuksista, niistä on oikein fiksua kertoa. Ja mikäs siinä että joku kertoo mielipiteensä, jos vaikkapa pitää piraijaa tylsänä kalalajina. Mutta kuten sanoin, minusta tärkeää on ottaa kala josta pitää ja tehdä sen olo niin mukavaksi kuin kohtuudella voidaan edellyttää.

"XYZ ei ole akvaariokala" pätee ehkä joidenkin lajien kohdalla, mutta syynä on useimmiten jokin muu kuin koko. Monet haitkin pärjäävät oikein hyvin akvaarioissa ympäri maailman, altaan koko vain on useimpien harrastajien ulottumattomissa. Ei se minusta silti tarkoita sitä etteikö sellaisella harrastajalla jolla oikeasti on mahdollisuus vaikkapa SeaLifen kaltaiseen altaaseen ja ehkäpä henkilökuntaan, olisi oikeutta haita pitää (kunhan ei uhanalaisia lajeja vaaranna harrastuksellaan). Ai että kaukaa haettu esimerkki? No voi olla. Mutta on olemassa rikkaita ihmisiä, vaikka me emme sitä olekaan. Kyllä minua ainakin haiallas enemmän kiinnostaisi kuin vaikkapa joku Ferrari. Kyse on panostuksesta harrastukseen ja edelleenkin nimenomaan siitä mikä oikeasti kutakin kiinnostaa.

Mika
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

rekisteröidyin koko sivuille saadakseni täältä tietoa aloittelijalle
Sitähän varten nämä sivut täällä on että saa myös asianmukaista tietoa jos ei tietoa satu sillä hetkellä muualta löytymään. [;)]

Piraija on akvaariokala niinkuin muutkin, vaatii lajinomaisen hoidon ja tilan. Arka kala joka ehkä hieman vähemmän on näkyvilla muuten kuin ruoka-aikaan.Nauttii altaasta jossa runsaasti kasvillisuutta ja piilopaikkoja.
Parvi välttämätön, koska muutenkin arka kala niin tarvii parven suojaa ollakseen edes hieman sisukkaampi näyttäytymään.

Jos et piraijoihin uskalla loppuviimein taipua niin miltä kuulostaa levytetrat?
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

mightyblue kirjoitti:
Nauttii altaasta jossa runsaasti kasvillisuutta ja piilopaikkoja.
Parvi välttämätön, koska muutenkin arka kala niin tarvii parven suojaa ollakseen edes hieman sisukkaampi näyttäytymään.
En nyt mene päätäni pantiksi laittamaan, mutta eivätkös punapiraijat olleet ajoittain myös melkoisia kasvituholaisia?
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
helunia
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 01:40, 28.11.2003
Paikkakunta: Jkl / JAS --> Alajärvi / AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

No ainakaan Tampereella piraija-altaassa ei ainakaan tällä hetkellä kasva oikein muuta kasvia kuin jotakin sammaleen näköistä hötöä. Samoin ne levytetrat ovat "kasvi-tuholaisia", kuten JustinSan mainitsi. Vaikka ainahan kaloissa on eroja sen suhteen milloin kasviensyömisinnostus tulee kuvaan mukaan.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Sillä vain niitä levytetroja ehdottelin kun ovat kuitenkin jonkin verran ehkä helpompia hoidossa kuin piraijat. Ja ainakin hopealevytetra kaunis kuin mikä.
Pari piraijoita harrastavaa tuttua on saanut kyllä pidettyä kasvien syönnin kurissa, kai ne kalat on aatellu ettei kannata mennä järsimään niitä kasveja kun niin hyvän suojan antavat :mrgreen:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Teho
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1164
Liittynyt: 19:21, 27.02.2005
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Teho »

Levytetra: kasvaa suunnilleen samankokoiseksi ja on EREHDYTTÄVÄSTI samannäköinen punapiraijan kanssa. Ja varmasti helpompi hoitaa ja hankkia.

Kuva
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Piraija ?

Viesti Kirjoittaja Jami »

Mun ensimmäiset piraijat olivat eläneet useita(en tiedä tarkkaan) vuosia noin 300 litraisessa, ennen kuin ne tuli mulle. Mun mielestä kalat oli hyvän näköisiä ja hyvin voipia, en usko niiden kärsineen altaan koosta. Minulla ne joutui karanteeni altaaseen n. 160 litraa, eikä siinäkään kovin ahtaalta näyttänyt. Kuolemia kun tuli, aina edellisenä päivänä kaikki kunnossa ja sitten yksi oli masu ylöspäin(ikäänkuin ammuttu), mutta täysin ehjänä ja terveen näköisenä.

Punapiraija kuulema kasvaa isoksi, mutta isoimmat näkemäni on noin 25 senttiä. Hidastuvat vanhemmiten melkoisesti ja enimmäkseen möllöttävät paikoillaan. Jos joku kokenut harrastaja suosittelee allaskokoja piraijoille, toivottavasti kertoo kokemuksensa ja mihin perustuen on jotain mieltä jostain. Kirjatiedot on oma lukunsa jos tietää lajit ja asiallisuuden tason.
Akvaristi vuodesta 1966.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Piraija ?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jami kirjoitti:Mun ensimmäiset piraijat olivat eläneet useita(en tiedä tarkkaan) vuosia noin 300 litraisessa, ennen kuin ne tuli mulle. Mun mielestä kalat oli hyvän näköisiä ja hyvin voipia, en usko niiden kärsineen altaan koosta. Minulla ne joutui karanteeni altaaseen n. 160 litraa, eikä siinäkään kovin ahtaalta näyttänyt. Kuolemia kun tuli, aina edellisenä päivänä kaikki kunnossa ja sitten yksi oli masu ylöspäin(ikäänkuin ammuttu), mutta täysin ehjänä ja terveen näköisenä.

Punapiraija kuulema kasvaa isoksi, mutta isoimmat näkemäni on noin 25 senttiä. Hidastuvat vanhemmiten melkoisesti ja enimmäkseen möllöttävät paikoillaan. Jos joku kokenut harrastaja suosittelee allaskokoja piraijoille, toivottavasti kertoo kokemuksensa ja mihin perustuen on jotain mieltä jostain. Kirjatiedot on oma lukunsa jos tietää lajit ja asiallisuuden tason.
Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että vaikka nuo akvaariossa kasvaisikin vain 25 senttiseksi, on 5-8 aikuista piraijaa liikaa 300L altaaseen. Tuosta paikallaan möllöttämisestä olen kyllä samaa mieltä, kuten aiemmin kirjoitinkin aika apaattisia elikoita nuo minusta ovat. Olisikin hauska lukea, mitä nuo aikaisemmin mainitsemasit mielenkiintoiset tempaukset ovat. Ainoat tempaukset joita olen noiden kuullut tekevän, on kaverin silmän puhkaiseminen ruokailun yhteydessä...
/jari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”