Avainkirjoahvenella mustia pilkkuja

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Avainkirjoahvenella mustia pilkkuja

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Menikin jo liian hyvin :(

Huomasin, että avainkirjoahvenellani on mustia pisteitä. Samanlaisia kuin tässä Mustia pisteitä

Olen huolissani siitä. Hassu juttu vaan, että äsken kun taas kävin katsomassa sitä niitä pisteitä oli vähemmän kuin puoli tuntia sitten 8O

Ja ehdotuksia otetaan vastaan.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
amanda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 11:04, 27.08.2004
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja amanda »

Meillä avaimet vaihtavat väriä mielialan, vuorokaudenajan ja ties minkä mukaan. Illalla ne selvästikin vetävät päälleen yöpuvun ja aamulla taas väri muuttuu. Kun oikein ketuttaa, tummuu väri melkein mustaksi.

Tuollaisia kuvan mukaisia selviä täpliä en ole huomannut, mutta muuten on kyllä värit vaihtelee ihan reippaasti. Voisiko sinunkin ahvenellasi olla kyse tällaisesta mielialojen muutoksista?
Aquastus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 18:15, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Aquastus »

Mun avaimilla on toisinaan ollut samanlaisia pilkkuja. Olen ajatellut niiden olevan paikallisia pigmenttihäiriöitä/suomuvaurioita tms. sillä kalojen käytös tai terveys ei ole millään tavoin muuttunut. Liittyisivätköhän nuo jotenkin ikääntymiseen, kyllähän muillakin eläimillä (mukaanlukien ihminen) tulee iän myötä ihon/limakalvojen/sisäelinten pigmentaatiota. En tiedä, mutta arvelen näin.
avain
Senior Member
Senior Member
Viestit: 589
Liittynyt: 18:36, 31.05.2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Avainkirjoahvenella mustia pilkkuja

Viesti Kirjoittaja avain »

nallu80 kirjoitti:Menikin jo liian hyvin :(

Huomasin, että avainkirjoahvenellani on mustia pisteitä. Samanlaisia kuin tässä Mustia pisteitä

Olen huolissani siitä. Hassu juttu vaan, että äsken kun taas kävin katsomassa sitä niitä pisteitä oli vähemmän kuin puoli tuntia sitten 8O

Ja ehdotuksia otetaan vastaan.

Pieniä pisteitä aivan kuin jotain roskia "nahkan alla" ?
Meillä oli tuollaisia kun uusi sulho saapui tytön kaveriksi. Olin jo ihan varma etä oli tuonut jonkun taudin tullessaan. Kirjoittelin tännekkin siitä, mutta en nyt ehdi etsiä linkkiä kun työt kutsuvat. :mrgreen: (haittaavat pahasti vapaa-aikaa).

Pilkkuja oli enemmän evissä ja ne vaihtoivat paikkaa. Ensin rekisteröin kuusi pilkkua kalan vasemmalla puolella ja parin tunnin päästä olikin vain yksi jne. aivan kuten kerroit.

Jossain vaiheessa pilkut hävisivät. Enää en ole nitä huomannut. Pitääkin tänään katsoa kun pääsee kotiin... Älä ole huolissasi...kyllä ne meillä ainakin vieläkin hengissä ovat. Mitään mielialavaihtelupilkkuja tai vanhuuteen liittyviä ne eivät mielestäni kuitenkaan ole... :roll:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Olen kuullut jotain, että voisivat johtua spirulinasta. En sitten tiedä. Mielialamuutoksen väri on aivan erilainen tolla kalalla. Nämä pisteet ovat kiduksen kohdalla ja vain tällä yhdellä avaimella. Eikä myöskään voi olla vanhenemisesta johtuvaa, koska tämä kala on ollut meillä vajaa kuukauden ja se tuli poikasena.

Toivotaan ettei ole mitään vakavaa. Kala on ainakin todella energinen ja syö hyvin.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
avain
Senior Member
Senior Member
Viestit: 589
Liittynyt: 18:36, 31.05.2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja avain »

nallu80 kirjoitti:Olen kuullut jotain, että voisivat johtua spirulinasta.
No meilläkin oli niitä pilkkuja ja eivät käsittääkseni ole syöneet spiruliinaa. :roll:

pilkkuilu kesti muutaman kuukauden, mutta kuten aiemmin sanoin, enää en ole kyllä niitä huomannut. [;)]
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Ja ei kun odotellaan.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
SnowBear*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 621
Liittynyt: 22:07, 01.03.2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Pakko sanoa...
sillon kun mulla vielä oli avainkirjoja niin ne saatto joskus olla jopa aivan mustia (kokonaan mustia). Ne tosiaan vaihtavat väriä mielialan mukaan. Ja oli niillä välillä pisteitäkin mutta katosivat aika nopeasti
annie_445
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 16:14, 17.08.2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annie_445 »

Avaimia on kiva seurata tuon värinvaihtelun vuoksi... :) Meni kyllä vähän ot:si.
Koira tulee illalla kotiin.
Kun se kiertyy paikalleen ja nukahtaa,
alkaa sen sydänlämpö levitä huoneisiin.
-Risto Rasa-
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Näyttää kaikki olevan sittenkin ihan hyvin. Olin turhaan huolissani.

Tuo värinvaihtelu on kyllä upeaa katsottavaa. Meillä naaras (luulee olevansa joku kuningatar) vaihtelee väriään kyllä melko usein. On vissiin pojat välillä liian lähellä.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”