Mattosuodatin 720-litraiseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 22:40, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Mattosuodatin 720-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Aion tehdä tulevaan 720-litraiseen akvaariooni mattosuodattimen. Altaan mitat ovat 200 * 60 * 60. Olen lukenut paljon mattosuodattimista ja maton koon saa helposti yhdellä sivustolla olevilla laskumenetelmillä, mutta ainoana ongelmana on, että en ole varma minkä tehoinen pumppu olisi hyvä.. vai kannattaisiko pumppuja olla kaksi?

Ilmeisesti teen suodattimesta sivuseinän kokoisen.. tai sitten sylinterin muotoisen. Kuinka olette kiinnittäneet matot omissa akvaarioissanne?
Onko muuta tapaa kiinnittää matto akvaarioon kuin jotenkin silikoonilla..? onko mitään tapaa kiinnittää mattoa missä akvaarioon ei tulisi pysyviä jälkiä, kuten silikoni, jos joskus tuleekin toisiin ajatuksiin ja ottaa maton poies.?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jami »

Onko sinulla kokemusta mattosuodattimista, vai ainoastaan muiden mielipiteistä. Ei mattosuodatinkaan niin ongelmaton ole.
Akvaristi vuodesta 1966.
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 22:40, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

ei ole kokemusta... akvaarioita on kyllä ollut monen vuoden ajan jo mutta mattosuodatin olisi minulle ensimmäinen.. Eihän mikään ongelmaton ole mutta kyllä lukemani perusteella mattosuodatin on yksi ongelmattomimmista suodattimista..
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jami »

Mä olen aloittanut mattosuodatin viritelmillä, vieläkin ihmettelen, miten se oli mahdollista. Nyt ihmettelen, miksi ihmiset haluaa ongelmia.
Akvaristi vuodesta 1966.
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 22:40, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

no kerros ny minkälaisia ongelmia sulla on ollu mattosuodattimen kanssa jne..?
mrmaccio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 00:49, 28.12.2004
Paikkakunta: Espoo

..

Viesti Kirjoittaja mrmaccio »

kyllähän silikoonin aina saa pois akvasta raaputtamalla... jälkiäkään ei jää minkäänlaisia.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

itse olen tehnyt sylinterimallin mattosuodattimen yhteen 900-litraiseen altaaseen jossa oli vain sisäsuodattimia, silikoonasin muistaakseni 75 cm x 50 cm x 3 cm keskikarkean maton lieriöksi ja laitoin alapäähän jäämäpalasta leikatun tulpan. Sylinteri laitettiin altaan takakulmaan ja se ulottui pohjasta kehyksen alle, johon sen reuna kiilattiin. Paikoillaan pysyminen varmistettiin vielä kulmaan sylinterin yläpuolelle, kehyksen alle pingotetulla tikulla, jos joku ymmärtää mitä nyt tarkoitan. Pumppuja oli yksi fluval 4 sisäsuodattimen moottori. Mielestäni erittäin yksinkertainen toimenpide ja jos toimii moitteetta esim. vuoden-kaksikin, haukkuu mielestäni hyvin hintansa. Aika näyttää miten matto toimii tässä altaassa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jami kirjoitti:Mä olen aloittanut mattosuodatin viritelmillä, vieläkin ihmettelen, miten se oli mahdollista. Nyt ihmettelen, miksi ihmiset haluaa ongelmia.
Kerro ihmeessä millä kaikilla tavoilla mattosuodatinta ei pidä asentaa.
Minulla on siitä yksinomaan hyviä kokemuksia. Itse asiassa olen unohtanut, jotta akvaariossani on suodatusta. Kyllähän mattosuodattimen näkee, kun tarkkaan katsoo, mutta muutoin on täysin huoltovapaa ollut.

On täysin kätkettävissäkin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Masa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 08:31, 26.02.2003
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Masa »

Minäkin olisin kovasti kiinnostunut kuulemaan esiintyneistä ongelmista.
Omassa altaassani(320l) on matto ainoana suodattimena ja siihen ei ole asentamisen jälkeen tarvinnut koskea. Asensin se joskus 2003 keväällä.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mattosuodatin 720-litraiseen

Viesti Kirjoittaja RPekka »

[quote="Kalanruoka"]Aion tehdä tulevaan 720-litraiseen akvaariooni mattosuodattimen. Altaan mitat ovat 200 * 60 * 60. <leiks> en ole varma minkä tehoinen pumppu olisi hyvä.. vai kannattaisiko pumppuja olla kaksi?/quote]
Oma suositukseni on molempiin takanurkkiin "neljäsosaympyrän" muotoiset 3 cm matot ja niihin sisälle Eheim Compact 1000 tai jotkin muut laadukkaat pumput. Matot pysyvät aloillaan pari-kolme senttisten lasilistojen takana jotka on silikonilla kiinnitetty taka- ja päätylasiin. Silloin matot ovat helposti poistettavissa pesua tai karkeuden vaihtoa varten mikäli ongelmia ilmaantuisi.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 22:40, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Paljonko pumppausteho sitten olisi kummassakin pumpussa ?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Kalanruoka kirjoitti:Paljonko pumppausteho sitten olisi kummassakin pumpussa ?
2x1000 l/h jolloin ollaan melko hyvin kolminkertaisessa tuntikierrossa kun tuo 720 litraa on bruttotilavuus josta vesi käyttää vain osan.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 22:40, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Mitäs kasvia kasvatatte / olette kasvattaneet mattosuodattimessa? Mikä pysyy hyvin siinä ja naamioi sitä tarpeeksi..?

Onko eroa jos laitan kaksi kaarevaa mattosuodatinta kumpaankin takanurkkaan joissa Eheimin 1000 pumppu tai sitten jos laitan toisen sivuseinän kokoisen maton ja sinne taakse kaksi Eheimin 1000 pumppua?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Kalanruoka kirjoitti:Onko eroa jos laitan kaksi kaarevaa mattosuodatinta kumpaankin takanurkkaan tai sitten jos laitan toisen sivuseinän kokoisen maton
On eroa, noin pitkässä altaassa päädystä on vaikea saada virtausta toiseen päätyyn.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Olisi tosiaan kiva kuulla Jamilta tarkempia kuvauksia, nyt tuo kommentti oli aika tyhjä mielipide ilman faktaa. Minulla mattosuodatin on pelittänyt ongelmitta reilut puolitoista vuotta, kerran olen pessyt kun alkoi mennä tukkoon.

-Juissi
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Kaksin aina kaunihimpi - siis rinnakkain vaan ei sarjassa

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Mielestäni tämän kokoiseen akvaarioon kannattaa ehdottomasti laittaa kaksi suodatinta, jotta massan vaihto onnistuu myöhemmin bakteerikantaa romahduttamatta. Lisäksi kaksi pumppua on enemmän kuin tuplasti turvallisempaa, sillä on äärimmäisen epätodennäköistä, että ne vikaantuisivat yhtä aikaa (paitsi sähkökatkon ajaksi).

Kaksi noin 700 l/h pumppua on ok, mutta voi olla enemmänkin (miel. säädettävää) tehoa.
EHEIM compact 1000: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... temartic_e

Sylinteri pysyy kiinnittämättäkin pohjan ja kansilasin välissä, kun sen mitoittaa kohtuullisen tarkasti. Ei haittaa vaikka olisi aluksi liian pitkä, mutta älä vaan leikkaa liikaa pois. Tosin on silloinkin helppo laittaa vaahtomuovin pala tai vaikka kivi alle korokkeeksi.

Huoleton mies on mattomies.

Muistathan kuminauha- tai ruuviniksin, jos teet sylinterin taikka pisaran, jonka alkuperäiset teko-ohjeet löytyvät seuraavan linkin pitkästä viestistäni:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 71#3378571
ukormi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 196
Liittynyt: 19:26, 20.01.2005

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Totaalinen aloittelija mattosuodattimen saralla.
Kimsteriltä napasin idean ja tämmöinen siitä tuli:

ASETTELUA
KUVA
KUVA
KUVA
KUVA

Kolme viikkoa pyörinyt ja vasta nyt alkaa näkyä että matto on muuttanut hieman väriään 8O

Lisänä :D on sitten Eheim Proffa 3

Niin joo, ja allashan on 972 litrainen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”