HQI vai ei?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
henene
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 13:19, 04.03.2004
Paikkakunta: Joensuu city
Viesti:

HQI vai ei?

Viesti Kirjoittaja henene »

Tässä on uuden altaan suunnittelu menossa ja ajattelin kysyä valaistuksesta eli kannattaako laittaa monimetalli valaisimia tavan makeanveden altaaseen? Tämä on kyllä aika tyhmä kysymys [:I]
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
KalamiesJukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 10:20, 19.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KalamiesJukka »

No eipäs ole tyhmä kysymys. Itse kyselen aika usein. Lähinnä kuitenkin mielenkiinnosta, koska mun mielestäni monimetalleilla saa aikaan kauneimmat akvat. Toisaalta, jos kasveja on vähän, ei välttämättä tarvitse niin paljon tehoja...
Nanuska
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 17:48, 10.02.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Kyllähän aika monilla on monimetallit makeanvedenakvassa, mutta kasvejakin on runsaasti, samoin löytyy hiilidioksidilevitintä ym. varustelua. Jos kasveja on vähän ja valoa paljon, veikkaan lopputulokseksi akvan levättymistä.
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

Itse kanssa suunnittelen monimetallien hankkimista toiseen akvaarioon kun rupeaa näyttämään jotenkin tylsältä tuo valaistus. Kyllä kasvit saa kasvamaan hienosti loisteputkillakin kunhan niitä on riittävästi, mutta on nuo monimetallit kyllä silti jotenkin eloisampia valaistuksen suhteen.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Kuten tuossa mainittiinkin, lisääntynyttä valotehoa pitää kompensoida tehostetulla hiilidioksidin levityksellä sekä lannoituksella jotta saadaan oikeanlainen tasapaino aikaan, muuten leväongelmia on luultavasti tiedossa. Tämän tasapainon tarkkailu myös vaatii hieman enemmän tarkkaavaisuutta, mutta ei nyt missään ihan älyttömissä määrin, aluksi luultavasti on vähän hakemista oikeanlaisten suhteiden löytymiseen mutta sen jälkeen onkin odotettavissa nopeampaa kasvua ja tehostettua yhteyttämistä (ja sitä kautta esim. parempi happitilanne vedessä)

Periaatteessa jos aikomuksesi ei ole mitään "vaativampia" kasveja kasvattaa, pärjäät luultavasti aivan mainiosti loisteputkilla mutta kyllä ne "peruskasvitkin" kummasti saavat lisää pontta kasvamiseensa kun kasvuolosuhteita parannetaan.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Ei ollenkaan huono kysymys. Ihan vaan tieteellisesti perustelemattomana mielipiteenäni suosittelisin niitä 70w valaisimia. Oman kokemukseni mukaan 150w ja 250w on liikaa, ainakaan minä en saanut tasapainoon allasta pidemmällä aikavälillä. Olen myös nähnyt muilla näitä suurempitehoisia valaisimia ja melkein poikkeuksetta niissä on aina infernaalinen leväinvaasio. Sen sijaan toimivia altaita olen nähnyt juuri tuolla 70w tehoisella valaistuksella.

Yanna
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

Tuokin riippuu tietenkin altaan koosta. Toivottavasti vesieläin ei pahastu, mutta esim. heidän plekoaltaassa on vain yksi 150w lamppu ja altaalla on kokoa 317 litraa. Mielestäni siellä kasvoi kasvit todella hyvin, eikä levää ollut. Toki harrastaja on kokenut ja osaa toimia laitteidensa kanssa ja alussa taisi luultavasti ollakkin ongelmia levän suhteen, mutta nyt siellä tosiaan vallitsi hyvä tasapaino :mrgreen: Itse ajattelin meidän 250 litraiseen hankkia tuollaisen 150w lampun kun epäilen ettei se 70w riittäisi tuohon litramäärään, kun tarkoituksena on, että siitä tulisi eräänlainen kasviallas. Kasveina siellä tulee olemaan paljon miekkakasveja ja muita vähän vaativampia. Korjatkaa mikäli olen jossain suhteessa väärässä :roll:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

haukka kirjoitti:Toivottavasti vesieläin ei pahastu, mutta esim. heidän plekoaltaassa on vain yksi 150w lamppu ja altaalla on kokoa 317 litraa. Mielestäni siellä kasvoi kasvit todella hyvin, eikä levää ollut. Toki harrastaja on kokenut ja osaa toimia laitteidensa kanssa ja alussa taisi luultavasti ollakkin ongelmia levän suhteen, mutta nyt siellä tosiaan vallitsi hyvä tasapaino :mrgreen:

Itse ajattelin meidän 250 litraiseen hankkia tuollaisen 150w lampun kun epäilen ettei se 70w riittäisi tuohon litramäärään, kun tarkoituksena on, että siitä tulisi eräänlainen kasviallas. Kasveina siellä tulee olemaan paljon miekkakasveja ja muita vähän vaativampia. Korjatkaa mikäli olen jossain suhteessa väärässä :roll:
Kiitoksia esittelystä, en toki suutu, mukava vaan että jotain on jäänyt mieleen kun täällä vierailitte. :mrgreen:
Tyytyväinen olen tuohon altaan valaistukseen ja kasvien kasvuun siellä, ihme kyllä, levää ei ole tullut missään vaiheessa, tosin allas perustettiin niin että monimetallit tulivat heti siihen.
Isossa altaassa oli ennestään loisteputket ja kun vaihdoin ne monimetalleiksi, kasvit järkyttyivät valotehosta ja levä pääsi valloilleen. Kasvit reagoivat siis heti valaistuksen vaihtoon (Eli jos on mahdollista monimetallit kannattaa laittaa perustettavaan altaaseen, jotta tottuvat valoon alusta asti), toki leväinvaasio tuli osittain tasapainonhorjahduksen takia, sillä hiilaria ym. muita kasvutekijöitä tarvittiin runsaasti enempi kuin loisteputkilla..

Aijai, 150W kuulostaa aika kovalle valomäärälle 250-litraiseen. Minkäs korkuinen se onkaan, nimittäin silläkin on väliä? Kyllä tollakin valomäärällä, jota olisi melkoisen runsaasti kyllä, luulisi saavan altaan jotenkin tasapainoon, extrasti sitten vain hiilaria, nitraattia ja ravinteita. Tosin tasapaino siinä voi järkkyä hyvinkin pienestä.
Jos allas on melko pitkä ja matala voisithan kokeilla vaikka kahta 70 W näin aluksi? Mutta voisin kyllä veikata että pärjäisit ihan yhdellä 70 W:lläkin, -lähemmäksi pintaa sitten valaisin.
Jos päätät kuitenkin hankkia 150W:n niin kerro ihmeessä kuulumisia.. Kyllä luulisi kasvien kasvavan villisti jos oikean tasapainon löydät. :)
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

Altaalla on kokoa 100*50*50 ja mielessä ensin kävi tuo yksi 70w, mutta siinä ei tulisi watteja litraa kohden kuin 0,28 kun taas 150w tulisi 0,6. Sehän siinä jännittää tuo valomäärä, mutta toisaalta olen lukenut noista kasvialtaista niin aikamoisia valaistuksia niissä on ollut. En laita siihen kansilaseja niin loisteputket eivät silloin käy ja tarkoitus laittaa vielä altaan reunallekkin huonekasveja. Toki jos ostaisi sen 70wattisen valaisimen ja laittaisi muutaman spotin reunoille tuomaan lisävalaistusta niin eikähän silläkin jotain saisi aikaan. Pitää vain rohkeasti lähteä kokeilemaan ja kohta sitten on myynnissä 150w polttimo täällä kun leväinvaasio on valloillaan:) Saisi vaan ensin hankittua lisää kasveja, mutta ei näytä ihmisillä olevan huutiksen jäljiltä :roll:
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Tämä on rohkeasti kokeillu juuri samaa kombinaatiota, 150w ja 100x50x50 allas. Tämä myös kokeili 75cm syvässä altaassa 250w valaisinta. Yhtä huonoin kokemuksin. Nyt tämä on seuraavaksi rohkeasti kokeilemassa 3x 70w, 250x70x60 altaaseen.
Monimetallit ovat moninkerroin tehokkaampia kuin loisteputket ja watit eivät ole verrannollisia keskenään.Watithan eivät kerro juurikaan muuta kuin kuinka paljon laite käyttää sähköä. Valon laadusta se ei kerro mitään.

Noh, minä jatkan harjoituksia, ehkä joskus uskaltaudun kokeilemaan jotain vaativampaakin kasvia :roll:
http://yanna.aqua-web.org/1050L/140305.jpg

Yanna
ukormi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 196
Liittynyt: 19:26, 20.01.2005

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Kyllä varmaankin kannattaa.

Itsellä ei vielä mitään kokemusta moisista muuta kuin että työkaverini oli myymässä minulle monimetallia jossa on 2x150 wattiset 10000k polttimot ja sinivalot ( jep, meripytystähän se )

Todettiin sitten ettei kaksi valoa joilla on väliä 55cm riitä kun altaani mitta on 200 senttiä. Tarvittaisiin siis kolme valoa. Jos taas laittaa kolme valoa, niin en uskaltaisi sinne laittaa kolmea 150 wattista jo ihan sähkömittarin laakerointivaurioiden pelossa. Muutenkin 60 senttiä syvään ei liene tarvetta noin suurelle valoteholle. Ehkäpä minäkin kokeilen kolmea 75 wattista monimetallia.

Tuosta monimetallista tulee niin hieno valo altaaseen ettei loisteputkilla näytä pääsevän lähellekään ja tietysti se veden väreily pistemäisellä valolla valaistessa :D
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

Elikkäs kyllä taidan sitten lähteä tuolla 70w lampulla liikenteeseen niin siitenhän sen näkeen miten käy :P Tuo Yannan allas pistää kyllä laittamaan parastaan kun se on niin upea :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”