Unohdin käynnistää ulkosuodattimen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Unohdin käynnistää ulkosuodattimen

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Eli olin toissapäivänä touhuamassa akvaarion kanssa ja irrotin ulkosuodattimen töpselistä. Enkä tietenkään muistanut takaisin laittaa 8O ! En nyt uskaltanut mitään tehdä tuolle, mutta bakteerit yms ovat ilmeisesti nyt pilalla yms. Pesenkö nyt ulkosuodattimen kokonaan? Massat yms?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Unohdin käynnistää ulkosuodattimen

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Dixie kirjoitti:Eli olin toissapäivänä touhuamassa akvaarion kanssa ja irrotin ulkosuodattimen töpselistä. Enkä tietenkään muistanut takaisin laittaa 8O ! En nyt uskaltanut mitään tehdä tuolle, mutta bakteerit yms ovat ilmeisesti nyt pilalla yms. Pesenkö nyt ulkosuodattimen kokonaan? Massat yms?
Kyllä vaan. Huolellinen puhdistus suodattimelle ennenkuin sen laittaa takaisin pyörimään. Bakteereita on todennäköisesti riittämiin altaan muilla pinnoilla, mutta pieni ruokinnan vähentäminen hetkeksi ei haitanne.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
MiSt
Senior Member
Senior Member
Viestit: 539
Liittynyt: 13:29, 08.11.2001
Paikkakunta: Kotka/Karkkila - Ciklidistit - KLAS

Re: Unohdin käynnistää ulkosuodattimen

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Dixie kirjoitti:Eli olin toissapäivänä touhuamassa akvaarion kanssa ja irrotin ulkosuodattimen töpselistä.Enkä tietenkään muistanut takaisin laittaa 8O !En nyt uskaltanut mitään tehdä tuolle,mutta bakteerit yms ovat ilmeisesti nyt pilalla yms.
Hyvä esimerkki, miksi ei kannattaisi pysäyttää suodattimia esim. ruokinnan yhteydessä. :|
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Tässä joskus taannoin alkoi juuri kun olin menossa nukkumaan hydorin pönttö huutamaan kuin hinaaja. Noh altaassa on matto lisänä, joten nykäsin mokoman seinästä ja tuumasin että turpa kiinni sorsa :mrgreen:

Aamulla, kun avasin pöntön puhdistusta varten, oli pikkusta vaille ettei laatta lentänyt. Mätänee muuten se sisältö melkoisen nopsasti....

Eli huuhtelee huolellisesti sisällöt. Kannattaa viruttaa letkut myös, vähänhän siellä vettä on, mutta sitäkin äklömpää 8O
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Jep, hengityssuoja, pyykkipoika tms varusteeksi ja huolellinen huuhtelu. Kyllä siitä hajun vähenemisestä huomaa milloin alkaa olemaan tarpeeksi puhdasta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
MiSt
Senior Member
Senior Member
Viestit: 539
Liittynyt: 13:29, 08.11.2001
Paikkakunta: Kotka/Karkkila - Ciklidistit - KLAS

Viesti Kirjoittaja MiSt »

John D kirjoitti:joten nykäsin mokoman seinästä ja tuumasin että turpa kiinni sorsa :mrgreen:
LOL :mrgreen: Hehe!!! :D
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Unohdin käynnistää ulkosuodattimen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kaizu kirjoitti:
Dixie kirjoitti:Eli olin toissapäivänä touhuamassa akvaarion kanssa ja irrotin ulkosuodattimen töpselistä. Enkä tietenkään muistanut takaisin laittaa 8O ! En nyt uskaltanut mitään tehdä tuolle, mutta bakteerit yms ovat ilmeisesti nyt pilalla yms. Pesenkö nyt ulkosuodattimen kokonaan? Massat yms?
Kyllä vaan. Huolellinen puhdistus suodattimelle ennenkuin sen laittaa takaisin pyörimään. Bakteereita on todennäköisesti riittämiin altaan muilla pinnoilla, mutta pieni ruokinnan vähentäminen hetkeksi ei haitanne.
Itselleni kävi parisen kuukautta sitten samoin. Illalla ruokin kalat ja ennen ruokintaa suodattimet(kaikki) sammutettiin. Aamulla herättyäni huomasin että allas oli virraton ja vesi hiukan kellertävää. Apua, paniikki!

Kalat kuitenkin uivat tavalliseen malliin ja tulivat iloisesti vastaanottamaan minua kun mulkoilin mitä ihmettä oli tapahtunut..
Irrottin kaksi ulkosuodatinta ja yhden sisäpäristimen ja vein ne suoraapäätä pesuun. Avasin ulkosuodattimet ja nuuskin tapahtunutta; Siedettävä tuoksu, mutta pesin kaikki, suurinosa bakuista oli varmasti kuitenkin jo menetetty. Onneksi edellisenä päivänä olin vaihtanut altaasta hiukan vettä.

Sitten suodattimet altaaseen ja töpselit seinään. Kypsä allas kesti tämän töppäyksen hyvin. Seurailin tilannetta pari viikkoa tapahtuneen jälkeen, eikä mitään katastrofaalista tullut eteen. Onneksi. Vahingosta viisastuneena pidän suodattimet nykyään ruokinnan aikana päällä. [;)]
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Mulle ei ole tullut koskaan mieleenkään sammuttaa suodattimia ruokinnan ajaksi... 8O :roll:
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Ebes kirjoitti:Mulle ei ole tullut koskaan mieleenkään sammuttaa suodattimia ruokinnan ajaksi.
Ei muuten mullekkaan. Saavat olla päällä myös vedenvaidon ajan niissä altaissa, missä imu pysyy pinnan alla myös vaihdon aikana.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

John D kirjoitti:Saavat olla päällä myös vedenvaidon ajan niissä altaissa, missä imu pysyy pinnan alla myös vaihdon aikana.
Kuten myös. Itseasiassa joudun vaihtamaan vettä yli 60 % jotta suodattimet (2 x sisä) hörppäisivät ilmaa. Eli käytännössä otan ne pois päältä 2-3 kk välein pesua varten. :D
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Itselläni oli tapana laittaa suodattimet pois toiminnasta ettei sapuska menisi suoraan pörisijöiden syövereihin. Nykyään tuppaan niin paljon ruokaa että kalatkin saavat osansa. :mrgreen: ..Myös virrakkaassa Pleko-altaassa on hankala ruokkia kaloja suodattimet päällä, ikäväähän se olis jos matto tukkeutuisi pelkästä sapuskasta, ainakin noita Plekoja saa hetken odottaa ruoan tiputtamisen jälkeen, ennenkuin uskaltautuvat paikalle. Siinä on yksi hyvä syy sammuttaa suodattimet sapuskoinnin ajaksi, kunhan muistaa laittaa ne päälle. [;)]
Sammutan suodattimet myös poikasaltaassa uiskentelevien Lehtikalapoikasten ruokinnan ajaksi, eihän ne raukat saa suupalaa jos virta vie.

Itse olen pyrkinyt sammuttamaan kaikki tekniset laitteet oman ja muiden turvallisuuden takia, eihän sitä ikinä tiedä milloin se tappava sähköisku sieltä tulee.. :roll:
subavdi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 22:59, 22.04.2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Rakas aviomieheni rakensi minulle jatkojohtoon nappulan, jota painamalla virrantulo johdon pistokkeisiin keskeytyy noin kolmeksi minuutiksi. Saan siis edun, ettei ruoka imeydy suodattimiin, mutta ei unohdu virtasen laitto takaisin :D .
Nykyisen version vika on, että siihen tarvitsee vaihtaa välillä paristoa. Sen loppuminen oinneksi ilmenee 'sähkökatkon' ajan lyhenemisenä.
On se mukava, että saan nauttia aviomieheni koulutksesta ja työnantajan tarjoamasta mahdollisuudesta tehdä 'virikejuttuja' :) .
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Kiitos vastauksistanne :) .Nyt on suodatin putsattu ja helpottunut olo.Pitkästä aikaa istuttelin kasveja,joten irrotin suodattimen.En millään uskalla tunkea käsiä altaaseen mikäli joku sähkölaitteista on päällä :? .No,virheistään oppii ja onneksi ei käynyt pahemmin [;)]
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Dixie kirjoitti:En millään uskalla tunkea käsiä altaaseen mikäli joku sähkölaitteista on päällä :?
Ai 8O pelkäätkö että suodatin hajoaa justiinsa sillä hetkellä kun kätesi ovat vedessä vai..? :?

Ehkä tavallaan ihan fiksua varoa, mutta en mä vaan... Jos kaikesta olisi niin kovin yli varovainen niin eihän sitä uskaltaisi eläääkään..? [;)] :roll:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Ebes kirjoitti:
Dixie kirjoitti:En millään uskalla tunkea käsiä altaaseen mikäli joku sähkölaitteista on päällä :?
Ai 8O pelkäätkö että suodatin hajoaa justiinsa sillä hetkellä kun kätesi ovat vedessä vai..?
Voi kuules, laskeppas montako tuntia esimerkiksi vuodessa lilluttelet niitä käsiä siellä altaassa ja vedessä sillä riskillä että jokin sähkölaite tekee tenän(Uudet laitteet vanhenevat vuosi vuodelta ja vanhat laitteet voivat olla arvaamattomia).. Itselläni ainakin altaan hoitorutiineihin viikossa (Kädet vedessä) menee abaut 2-3 h. Kuukaudessa se tekee 8 - 12 h. :P Varautuneisuus sähkölaitteiden kanssa on valttia, eikä se tee meistä siltikkään ylivarovaisia.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Ebes kirjoitti:
Dixie kirjoitti:En millään uskalla tunkea käsiä altaaseen mikäli joku sähkölaitteista on päällä :?
Ai 8O pelkäätkö että suodatin hajoaa justiinsa sillä hetkellä kun kätesi ovat vedessä vai..? :?

Ehkä tavallaan ihan fiksua varoa, mutta en mä vaan... Jos kaikesta olisi niin kovin yli varovainen niin eihän sitä uskaltaisi eläääkään..? [;)] :roll:
Totta tuokin [;)] .Olen pienempänä saanut "kivan" sähköiskun joten hieman kammoan sähkölaitteita muutenkin.Muistan tilanteen turhan hyvin :?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Sillä hetkellä on paljon todennäköisempää myös liikuttaa sähkölaitteita, jolloin tapahtumatodennäköisyys on suurempi kuin muulloin. Vikahan voi olla vielä piilevä, kunnes...

Sitten voisi jo luokitella fobiaksi, jos pelkää kaukana akvaariosta ollessaan. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”