Egyptissä sukeltamassa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Untu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:09, 21.02.2004
Paikkakunta: Nurmijärvi

Egyptissä sukeltamassa

Viesti Kirjoittaja Untu »

Olin marraskuussa Egyptissä sukeltelemassa - Sharm el sheikissä.

Muutaman hyvin huonon kuvan sain napattua vedenkestävällä kameralla siitä pintakorallista.
Siellä olisi vallan hyvin voinut sukeltaa haavin kanssa kaloja pyydystämään, kun olivat niin tavattoman kesyjä ja uteliaita.

Kävimme 12 metrissä ja näkymät olivat sanoikuvaamattoman upeita!

Onko kellään samanlaisia kokemuksia ja ehkä kuviakin?
Ihanan kallista...-Elämä on!
Salse
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 09:22, 27.09.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Salse »

Juuh, snorklaamassa oltiin Hurghadassa kolmisen vuotta sitten.

Oli todella upeata ja tavallisella kertakäyttöisellä "vesikameralla" sai yllättävän upeita kuvia.

Rannan tuntumassa oli upeita koralleja pikku asukkeineen ja oli tosi upeata " leijua" kalaparven keskellä.

Voi kun vielä joskus....
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Juuh kokemuksia Eilatista, Israelista vuodelta 1974. Käytiin mm. typpihumalan rajoilla 25 metrissä. Otin tuolloin koko joukon dioja silloisella kameralla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Olin snorklaamassa Thaimaassa mm. Phi Phi saarilla tasan 2 v. sitten. Mikään ei voita upeudessaan tuota kokemusta miljoonine värikkäine kaloineen ja koralleineen kristallinkirkkaassa vedessä! Mieletön kokemus!
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Minä olen ollut snorklaamassa Phuketissa ja Eilatissa, täytyy sanoa että kyllä tuo punainenmeri vei voiton! Vaikka oli pilvinen keli veden alla oli uskomattoman kirkasta ja kaloja saattoi seurata niin rannassa että maha hipoi pohjaa... Koin siellä myös yhden elämäni upeimmista kokemuksista, sukelsin delfiinien kanssa ja koskinkin niitä... :D

Laitesukellusta ei ole tullut kokeiltua kuin täällä Suomessa, ei sillä, kyllä täältäkin kaikkea kivaa pinnan alta löytyy.
Untu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:09, 21.02.2004
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Untu »

Jarvij:
Onko sulla ihan netissä jossain kuvia sukellusreissuilta?
Olisi mukavaa nähdä tällaisten "tavallisten pulliaisten" kuvia, eikä aina niiden ammattilaisten..
Ihanan kallista...-Elämä on!
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Tässä perinteisellä menetelmällä (snorklaamalla) otettuja kuvia
kuvia sekä punaiselta merelta että thaikuista:
http://personal.inet.fi/koti/tuomiranta/kalat.htm
http://img78.photobucket.com/albums/v32 ... kh%202004/
Punainen meri pesee Thaimaan 10:0, kokemuksella 5x Thaikkulandia , 4xPunainen meri. Thaimaassa näkee enemmän haita, mutta Punaisen meren näkyvyys ja kalojen määrä voittavat mennen tullen.

------------------

Täsmennyksenä sen verran että Thaimaan molempia puolia on kokeiltu. Länsipuolen Koh Phi Phi oli hyvä ennen tsunamia, nykytilanne voi olla toinen.
Kari
sera1
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 14:54, 21.02.2003
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Fisu: Upeita kuvia 8O
Aivan kuin olisi itse kalojen seassa uimassa :P
Murphyn sanoin "Avatun purkin sisältö mahtuu vain suurempaan purkkiin".
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Egyptissä sukeltamassa

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Untu kirjoitti:Olin marraskuussa Egyptissä sukeltelemassa - Sharm el sheikissä.
Mun isä lähti joulukuun alussa sinne sukeltamaan. Lentokoneessa oli vaan yks paikka jäljellä, muuten olisin itsekin lähtenyt mukaan sukeltamaan. Mutta kyllä mä sinne vielä joku päivä pääsen... 8-)
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Sukellusta ja kuvaamista

Viesti Kirjoittaja Jani »

Minä olen puklannut seuraavasti:

Punainen meri Hurghadan kohteet 2002:
-snorklailu ja vapaasukellus. Silloin ei ollut vielä korttia. Reissulta ihan hyviä kuvia Sea&Sea sukelluskameralla. Mm delfiinit kävivät meitä moikkaamassa. Hyvät oli näkyvyydet, tuonne on pakko palata!

Thaimaa tammi-helmikuu 2003:
-onneksi ehdin hommata kortin ja kävin AOWDn Chalong Sea Sportin kautta. Kuvia on snorklailusta ainoastaan. Sukelluksia Phi-Phi, Shark Point, King Cruiser, Racha Yai, Racha Noi, Anemone Reef ja Barracuda(en muista loppua).

Mauritius tammi-helmikuu 2004:
-vedenalainen kuvauslaitteisto hommattuna. 3 sukellusta ja kamera mukana. Virtasukelluksessa videokamera oli miltei liikaa ja sukellus jäi lyhyeksi ilman loppumisen takia. Ihan hyvää videota tuli mutta valkotasapainoa pitäisi säätää ennen kuvausta.

Norja, Tuv ja Salstraum heinäkuu 2004:
-5 päivää sukellusta. 8 sukellusta TUVin vuonossa, max syvyys 40 m paineilmalla. Typpihumala ilmeni raskaana hengittämisenä ja pienenä sekavuutena. Kuvasin videota syväsukelluksessa ja parissa virtasukelluksessa päivällä sekä yhden yösukelluksen. Arktiset maisemat ovat omalla tavallaan upeita. Yksi sukellus oli maailman yhdessä vaarallisimmista kohteista: Salstraumin kapeikko (Maelström) juuri vuoroveden ollessa kiivaimmillaan. Virran nopeus voi olla 22-25 solmua eli yli 40 km/h. Paikassa voi koitua kohtaloksi voimakas virta, joka vie sukeltajan 7-10 m kokoiseen pyörteeseen joka vetää hetkessä 90 m syvyyteen. Tarkalla ajoituksella ja vuorovesitaulukoilla sukeltaminen onnistui. Ei yllättäen kameraa mukana [;)]

Meksiko, Karibianmeri Playa Del Carmen ja Cozumelin riutta tammi-helmikuu 2005
-Playa del Carmenissa Merikilpikonna sukellus (näkyi 5 yksilöä) ja yksi seinämäsukellus. Lisäksi kaksi luolasukellusta vedenalaisiin tippukiviluoliin. Sielläkin oli elämää...mm tummaleväpleko(pantteriliejupleko)!!! :P
Upeimmat sukellukset olivat ehdottomasti Cozumeilin riutalla. Se on maailman toiseksi pisin riutta ja rankattu top 5 kohteen joukkoon. Siellä 2 sukellusta, seinämäsukellus (vettä seinämän juurella 400 m) ja matala riuttasukellus jossa oli hyvä kuvata. Näkyvyys oli Karibialla vähintään Punaisen meren luokkaa. Eli käytännössä rajaton.

Nyt on hommattuna Canon 20D+Speedlite 580 EX+Canon EF-S 17-85 IS USM setti ja siihen on Ewa-Marinen kotelo (max 50 m). Ainakin uima-altaassa on kyseisellä kombinaatiolla tullut loistavia valokuvia (www.vauvauinti.org). Innolla odotan kun pääsen oikeasti sukeltamaan sillä. Onkohan kellään tietoa miten Ewa-Marineen kannattaa laittaa ilmaa sisälle syvemmälle mentäessä? Altaassa testattu ihan alipaine imemällä koteloon ja toimii hyvin. Syvällä moinen ei onnistu.
Kokeiluareenana tälle kotelolle lienee ensi kesänä Islanti tai viimeistään tammi-helmikuussa Similan (Thaimaa) tai Sharm-el-Sheikh. :P

Kiva tietää että tälläkin palstalla löytyy sukeltajia ja snorklaajia. Vaihdetaaan kokemuksia jne kun löytyy sopiva aihe ja kuka tahansa voi semmoisen aloittaa! :mrgreen:
Untu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:09, 21.02.2004
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Untu »

Jani:
Sinähän olet jo varsinainen konkari...
nyt vain keräät porukan kasaan ja talvella sukeltelemaan ja snorklailemaan kimpassa vaikka Sharm el sheikkiin :mrgreen:
(siel on niin pirun halpaakin vielä..Meiltä kahdelta matka yht. 700e. sis aamupalat ja hieno hotla...)
Ihanan kallista...-Elämä on!
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Voihan viulu!

Itse olen käynyt vasta OWD:n, mutta tarkoitushan olisi jossain vaiheessa lisää kursseja...kortti kuitenkin jo taskussa et kyllä mä voin sukeltaa mutta en ihan missä vaan.

Keväällä mennään isän kanssa hiekkakuopille sukeltamaan ja tutkimaan vähän paremmin paikkoja....ja kaloja! :mrgreen:
Workkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 19:45, 06.07.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Workkis »

Itse snorklasin Punaisessameressä ehkä 6 vuotta sitten... Oli kyllä hienoa. Kaikki ne korallit ja kalat!
Pelkäsin kyllä vähä meduusoita kun on jo 5(tai jotain) vuotta aikaa.

Siis el Gounassa.
mahven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 14:24, 01.08.2002
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja mahven »

Meidän talvilomareissun satoa, Hurghadasta:
http://www.kolumbus.fi/jaspis/m/hurghada/

Ja minä bongasin samalla reissulla elämäni ensimmäiset villit delfiinit surffailemassa veneen peräaalloilla. :mrgreen:
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo tuli kanssa käytyä 3 vuotta sitten. Vaikka sukelsin vain snorkaten, olivat näkymät todella komeita. New yorkin iskut olivat matkailijoilla muistissa ja siksi rannoilla ja sukellusretkillä oli todella väljää ja pääsimme snorkaamaan paikoille, jotka ovat yleensä laitesukeltajakohteita, eli esimerkiksi 50m pystysuoraa koralliseinämää oli jotain todella vaikuttavaa. Mieleen jäivät lisäksi giftunin saarella ruokaileva valtava papukaijakalaparvi, joka tuhosi riuttaa todella rivakkaan tahtiin...

Tuollaisen rauskun kanssa tein turhankin läheistä tuttavuutta, olin astua tommoisen päälle magawichin hiekkarannalla.

Valokuvista meni valitettavasti yli puolet pilalle, Agfan kertakäyttö "vesitiivis" kamera ei kestänyt...
/jari
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

JJVi kirjoitti:Tuollaisen rauskun kanssa tein turhankin läheistä tuttavuutta, olin astua tommoisen päälle magawichin hiekkarannalla.
Magawishin rantahan on sitten perin vaarallinen... 'Törmäsin' siellä Torpedo pantheraan eli pantterisähkörauskuun.
Kuva
Kuva

Lisäksi kyseisen lomakylän venelaiturin alla eleli todella suuria siipisimppuja (mitä piti tietty sukeltaa katsoon läheltä...)

Mutta lopulta ko rannan pahin riski on tylsistyminen. Rannan nähtävyydet on snorklattu läpi viidessa minuutissa ja sitten alkaa jo haikaileen veneretkeä riutoille.

Kari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”