Helmimonnisen vauvat tippuu

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Helmimonnisen vauvat tippuu

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Elikkä nyt kun kuoriutumisesta on kulunut 4 päivää ja yksi yö niin olen löytänyt 100 litraisen poikasakvaarion pohjalta kuolleita monnisen poikasia. Lisäksi olen löytänyt monta monnisen poikasta jotka uivat huonosti ja vajoavat pohjaan ja kääntyvät ylösalaisin, mutta ovat vielä hengissä. Lisäksi pari monnisen poikasta ovat turvonneet vatsan seudulta luonnottomasti ja ne uivat vaivalloisesti.

Aivan terveen näköisiä poikasia on enää ehkä muutama ja parilla reippaasti uivalla poikasella on ollut maha sellainen oranssi niin kuin kuvissa joissa monnisen poikasille on syötetty artemiaa ja kaikki on hyvin elikkä muutama poikanen on ihan ok. Poikaset ovat vasta noin 0.5 cm pituisia. Olen syöttänyt poikasille artemiaa hatch'feeder laitteella ja tänään tyhjensin pömpelin ja aloitin alusta. Yritin olla huolellinen, mutta pieni mahdollisuus on että hieman suolavettä joutui veteen veteen.

Akvaariossa on perusvesiarvot kunnossa (pH, KH, GH, nitraatti ja nitriitti). Mikäköhän noilla poikasilla on? Mihinköhän ne kuolevat? Onkos kellään mitään ideoita? Tämä on ensimmäinen kerta kun yritän kasvattaa monnisen poikasia munista erillisessä altaassa. Pääaltaassa on edellisistä kuduista (ainakin kahdesta, löysin tänään näiden viimeisten ja isoimpien poikasten välistä olevan monnisenpoikasen akvaariosta) erikokoisia poikasia jäljellä.

Jokuhan tuolla pikkuakvaariossa mättää kun noin moni kuolee laakista ja kalanpoikaset ovat turvonneita/uivat huonosti. Suurin pelko on ettei pikkuakvaarioon ongelmat päädy pääakvaarioon. Onko mahdollista että artemian lepomunista kuoriutuneiden toukkien mukana olisi jotain taudinaiheuttajia päätynyt akvaarioon. Jos hatch'nfeederin suolavesi olisi sekoittinut jotenkin veteen niin voisiko se aiheuttaa tälläisiä oireita.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

No surulliseksihan tämä vetää. Altaasta löytyy enää 4-5 terveesti pakoon ponkaavaa poikasta, kun juurakoita nostelee ja sitten alta pelmahtelee näitä raatoja ja huonosti uivia. Turvonneita ei ole enää tullut vastaan vaan ihan normaalin näköisiä kuolleita. Mikäköhän meillä meni pieleen? Ei sen puoleen pääakvassa näyttää monnisten puuhat siltä että eiköhän uutta kutua tule piakkoin, mutta olisi mukavaa oppia tästä jotakin ettei ensi kerralla käy samoin. Toiveissa olisi, että edes yksi poikanen selviäisi, näistä pikkuakvaan kutuna siirretyistä.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

No nyt tuossa etualalaidassa yritti uida räpistää kaksi monnisenpoikasta, joilla ikään kuin olisi puhallettu tuohon etuvartaloon pieni ilmakupla sisälle ja sivuprofiili lähentelee jotain tapparakalaa. Nämä kaksi uivat holtittomasti ja kääntyivät uidessaan ympäri. Hitto vie alkaa pelottamaan, kun tässä viimepäivinä on tullut räplättyä käsiäkin eestaas ison ja pienen altaan väliä. Jos näille on nyt puhjennut joku tauti, niin sen siirtyminen isoon akvaarioon pelottaa. Isossa näyttäisi kaikki olevan ihan hyvin. Eikö kukaan osaa kommentoida tähän asiaan mitään?
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

pahenee,pahenee

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Elikkä iltaa kohden on löytynyt yhä enemmän poikasia, jotka kyyhöttävät pohjassa, ja kun niitä pikkaisen yrittää hätistää ne lähtevät uimaan hiljaa ylöspäin. Ne ovat turvonneet tavallaan "kaulan" kohdalta hurjasti palloksi (eriasia kuin ruskuaispussi) ja kun ne uivat ylöspäin ne kääntyvät päälaelleen ja sitten ympäri, kunnes voimat loppuvat ja kalat vaipuvat pohjaan. Osa kitkuttaa vielä hengissä pohjalla väärinpäin ja osa löytyy kuolleena sitten pohjalta. 3-5 normaalisti liikkuvaa pohjalla on, mutta muilla meno on tätä. Kalat ovat tosiaan sellaisia 0,5 mm mittaisia eli tarkempi vianmääritys on vaikeaa. Kalataudeista tulee mieleen joku vesipöhö/uimarakkotulehdus mutta tiedä sitten noista sinteistä. Mikäli jotkin taudinaiheuttajat tämän aiheuttaa niin onko mahdollista että ne leviää pääakvaarion aikuisiin kaloihin.

Tämän poikueen osalta olen nyt toivon jo menettänyt mutta huoli on siinä ettei pääakvaarion kaloille käy vaan mitään, kun on tässä tullut lilluteltua esim. käsiä pesemättöminä akvaariosta toiseen viime päivinä, kun ei osannut tälläiseen varautua. Pääakvassa olevat poikaset, joita ei kukaan ole syönyt ovat hyvävoimaisen näköisiä, kuten myös muut kalat. Helmimonniset liikehtivät sillä lailla ja parin naaraan masut ovat terveellä tavalla turvoksissa, että uusia poikasia on tuloillaan. Nyt en kyllä missään tapauksessa uskalla seuraavaa kutua siirtää tähän samaan pönttöön ja muita vaihtoehtoja ei nyt oikein ole.

Jos oletetaan että pikkupönttöön kaikki poikaset kuolevat tähän niin mikäs on sitten pienen akvaarion kohtalo. Siellä on mattosuodatin ja kierteissarvikotilokanta. Pitääkö minun sitten seuraavaksi vain kylmästi desinfioida pieni akvaario laitteineen, hiekkoineen ja kaikkineen. Eihän tuonne nyt uskalla mitään ikinä laittaa. Vesiarvot ovat ok.

Jonkinnäköistä apua tai edes jotain ideoita olisi mukava kuulla.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Tuli vaan ihan ohimennen mieleen, että onkos tuossa hatch'n'feederissä sellaista mahdollisuutta että artemian munia (tai munankuoria) joutuisi poikasten ruuaksi? Ne voisivat nieltynä aiheuttaa ongelmia, mutta tämä on vain hämärä muistikuva jostain luetusta/kuullusta jutusta.


Jouko
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Kiitoksia vastauksesta. Tuon hatch'nfeederin käyttöä pari päivää seuranneena voin kyllä todeta että mikä tahansa on mahdollista. Sen verran epävarman oloinen peli tuo on. Tuota putkea pitkin nousee kaikennäköistä hitua hiljakseen ylöspäin akvaarioon menevää aukkoa kohden, joten pidän täysin mahdollisena sitä, että ainakin munan kuoria voi joutua akvaarioon ja lisäksi mahdollisesti myös suolavettä voi hyvinkin päätyä akvaarioon. Yhdellä poikasella oli tänä aamuna vatsassa tälläinen oranssi kohta, mikä kuuluukin syöneellä poikasella olla, mutta sen maha oli turvonnut hullunlailla ja tämä oranssi kohta oli aikalailla keskellä tätä turvotusta.

Sinänsä tämä teoria kuulostaa vähän liian helpolta syyksi lähes kaikkien poikasten kuolemaan, mutta mahdollista se toki on. Sinänsä ajatusta tukisi se että kalanpoikaset näyttivät olevan kunnossa vielä 3 päivää kuoriutumisen jälkeen ja nyt yhtäkkiä kaikilla on massu turvonnut. Erilähteiden mukaanhan tuo ensimmäiset 3 päivää menee ruskuaispussilla ja nythän ne olisivat alkaneet sitten syömään.

Vien tuon halvatun masiinan huomenna takaisin petrille akvaariokeskukseen, jos kerkiän ja kyselen samalla hänen mielipidettään asiasta ja kalojen kuolinsyystä. Mikäli huomenna vielä löytyy edes pari kolme reipasta poikasta otan ne kyllä erikseen johonkin toiseen astiaan tai ämpäriin ja ruokin artemialla suoraan. Muistaakseni minulla pitäisi olla isipapan luona varastossa sellainen pieni leikkiakvaario ~20litraa, jossa pidin kyhmyotsien poikuetta joskus vähän aikaa tilanpuutteen takia. Tuollaisessa olisi poikasten tarkkailu muutenkin paljon helpompaa.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Olisiko mätimunan kuori voinut jäädä kaulukseksi pään ympärille? Sterbaillani oli tällaista ongelmaa. Sitä saattoi lieventää kohoava lämpö kuoriutumisen hetkellä, mutta myös käsitöihin saattoi joutua: poikasen hellä imu pipettiin ja purskautus ja voila, munan kuori irtoaa. varovainen pitää olla, ettei ruskuaispussi irtoa tai vaurioidu.

Toinen asia on sopiva ruokinta ja hyvä hygienia, mutta vaikea sanoa voisiko niissä olla ongelmaa.

Jouni
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Höh. Ei hyvä.

Pieni määrä laimeata suolavettä tuskin haittaa ketään. Muistaakseni joidenkin monnislajien vastakuoriutuneiden poikasten kasvatukseen on joskus jopa suositeltu suolanlisäystä estämään jotain tauteja.

Hatch'n'feederistä tosiaan joskus karkaa joitakin munankuoria, ja ne voivat kyllä olla haitallisia varsinkin pienen kalan pienessä ruuansulatussysteemissä. Mä olen kuitenkin onnistunut moista härveliä käyttämään jo useamman monnisporukan kasvatuksessa, myös helmien, joita on tuolla nytkin semmonen satakunta päätä.

Tulee kyllä mieleen se eka kerta, kun mun helmimonniset kuti joitakin vuosia sitten karanteenissa. Munia oli 150, mutta poikasista jäi henkiin kaksi. Silloin en vielä tiennyt juuri mitään monnisten kasvatuksesta, mutta tuosta kuvauksestasi muistui mieleen, kuinka kuolevat poikaset uivat pohjalla rundia itsensä ympäri... Itse pistin tuolloin ongelmat liian steriilin altaan syyksi. Karanteeniallas ei ollut kypsä, joten vesi tuskin oli optimaalista. Vaihdoin siitä kyllä vettä päivittäin (siksi kai ne alunalkaen kutivatkin...), mutta silti. Altaassa ei myöskään ollut pohjamateriaalia. Puhtaalla lasilla voi kuulemma elää monnisenpoikasille ikäviä bakteereja. Siksi poikasaltaissa suositellaan pitämään ainakin ohutta kerrosta hiekkaa tai edes soraa.

Heiii... Minkäslaisia oireita hydran polttamat aiheuttavat kaloissa? Elävällä artemialla ruokkiminen tuntuu olevan mahdotonta ilman, että hydraa ilmaantuu altaaseen huiskuttelemaan. Isommille poikasille ne eivät ole vaarallisia, mutta likimain vastakuoriutuneille..?
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Hydrat onkin hyvä ehdotus minusta, sillä monniset makoilevat paljon pohjalla. Nimimerkillä hydra-invaasion juuri flubenol-vastaiskulla taltuttanut!
Katsopa "hydra polttiaiseläimet" -otsikolla aiheesta juttua ja on siellä jopa kuva hydrasta. Itselläni hydrat ilmestyi ehkä 4 päivää sen jälkeen kun olin alkanut laittamaan altaaseen runsaasti artemiaa. Tai siis silloin huomasin ne, ja niitä olikin jo todella paljon silloin. Tosi tarkkaan sai tihrustaa.
Muutamassa tunnissa käsittelystä kuolivat pois. Siis hydrat :twisted:
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Tutkiskelin tuossa kuvia noista hydroista ja kyllä niitä tuolla pöntössä on ja paljon. Luulin joksikin leväksi. Myös mattosuodattimen pinnassa on näitä ja ihmettelin kun yksi poikanen ui mattoon ja jähmettyi siihen tavallaan paikoilleen eilen. Viimeiset (3) terveennäköistä poikasta keräsin 10 litran ämpäriin, johon laitoin pohjalle isosta akvaariosta 0.5 cm hiekkaa ja muutaman kasvin sekä hohkakiven kuplimaan viimeyönä. Lämpö pysyy ämpärissä kohtuu tasaisena, kun meillä on tasainen 25.5 kämpässä sisällä lämmintä, jotain hyötyä siis siitäkin. Jos edes yksi poikanen kasvaa niin olen tyytyväinen.

Ajattelin laittaa nyt 100 litraisen flubenol kuurille ohjeiden mukaan. Tappaakos tuo hydra-annostus myös kotilot. Siinä on iso ongelma, kun kotiloita on aika paljon akvaariossa. Elikkä flubenolit siis kehiin ja sitten voi varmaan vuorokauden päästä vaihtaa vettä ja panna nämä 3 poikasta takaisin jos vielä elävät. Hatch'nfeederin heitin nurkkaan ja laitan laitteen sitten takaisin seuraavan poikueen kanssa ehkä, kunhan poikaset ovat ensin kasvaneet reilumman kokoisiksi ja uudelleen mahdollisesti imestyvät hydrat eivät niitä enää vahingoita. Artemiaa kasvatan perinteisesti alkuun, että pystyn kontrolloimaan niiden määrän joutumista akvaarioon.

Olisiko siinä itua että pakastaisi vastakuoriutuneen artemian ennen käyttöä niinkuin jossain sanottiin. Osaavatko poikaset hakea sitä suihinsa pakastettuna yhtä hyvin kuin elävänä. Näin ainakin toukat päätyisivät pohjalle helpommin monnisten ulottuville ja hydratkaan eivät varmaan innostuisi leviämään niin helposti, kun niille ei olisi tuota vapaasti uivaa artemiaa tarjolla voisi kuvitella.

Vähän harmittaa tämä joukkotuho, kun olin niin innoissani näistä poikasista, mutta eiköhän vanhemmat niitä lisää kohta tee. Isosta akvaariosta olen löytänyt 3 isompaa poikasta 1.5-2.0 cm, jotka ovat jo ihan helmimonnisvärityksessä ja uivat pitkin akvaariota niinkuin vanhempansa. Lisäksi olen löytänyt ainakin 1 noin 1cm pituisen, joka piilottelee vielä kasveissa, jonka täytyy olla tuon ensimmäisen ja tämän viimeisen välissä tapahtuneesta kudusta. Niin iso on ero pieniin ja isompiin.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Pakastettu artemia käy ainakin sterbaille oikein hyvin.
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

itse olen huomannut noitten monis poikaaten ruokinnassa että n.3-4elinpäivänä antaa ainoastaan seran "pölyruokaa"(n.5xpäivässä) n.2-3viikkoa ja sen jälkeen normaalia hiutaletta murskattuna niin hyvin on mennyt(ei kuolleita)....

-Mika
luhtahuitti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 23:36, 18.01.2004

Viesti Kirjoittaja luhtahuitti »

Minäkin aloitan artemian antamisen vasta paljon myöhemmin monnisten poikasille.
samijuhani77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 20:03, 22.02.2005
Paikkakunta: espoo
Viesti:

monnisten poikasten eloonjääminen

Viesti Kirjoittaja samijuhani77 »

teemu7117 kirjoitti:Isosta akvaariosta olen löytänyt 3 isompaa poikasta 1.5-2.0 cm, jotka ovat jo ihan helmimonnisvärityksessä ja uivat pitkin akvaariota niinkuin vanhempansa. Lisäksi olen löytänyt ainakin 1 noin 1cm pituisen, joka piilottelee vielä kasveissa, jonka täytyy olla tuon ensimmäisen ja tämän viimeisen välissä tapahtuneesta kudusta. Niin iso on ero pieniin ja isompiin.
millä te ruokitte noita pieniä sentin mittaisia jotka jäävät syystä tai toisesta henkiin kudusta isossa akvaariossa... saako ne osansa isommille/ täyskasvuisille monnisille annetusta pohjaravinnosta (pelleteistä jne.) vai pitääkö niitä jotenkin erityisesti muistaa...

mulla siis pelkkä monnisakvaario, jossa kukaan ei tunnu noita pikkuisia hätyyttelevän sen jälkeen kun ovat kuoriutuneet...

Sami
minäkö se olen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”