Aasinkorva kärvistelee vesiviljelyssä...

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
unikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 01:06, 22.11.2004
Paikkakunta: Utrecht, Hollanti

Aasinkorva kärvistelee vesiviljelyssä...

Viesti Kirjoittaja unikko »

Pistin noin kaksi viikkoa sitten aasinkorvan altaaseen. Kasvin hankin edellisenä päivänä ja "istutuspäivänä" pesin sen huolellisesti mullasta ja laitoin akvan taustaan kiinni, varresta n. 1 cm veden alla. Ensin väliaikaisvalona ollut halogeenilamppu hieman käräytti lehtiä, mutta ei kuitenkaan pahasti. Nyt valona on 12 W(60W) säästöhehkulamppu, joten kärähtämisen vaaraa ei enää pitäisi olla. Kasviraukka on kuitenkin kärsivä, kolme lehteä jo tippunut täysin pois ja loput neljä elämän ja kuoleman partaalla (kolme reilusti kellastuneita ja nuupahtaneita, yksi ainokainen, isoin, normaalin vihreä) . :(

Juurien pesun yhteydessä onnistuin kyllä katkomaan osan paksumpia juuria, ne kun olivat turhan rapsakoita :roll: . Jäljellä on kuitenkin kaksi isompaa paksua juurta ja tukku pienempiä ohuita. Kaikki juuret ovat hohtavan valkoisia, eiv"t mädäntyneitä tai muutenkaan huonon näköisiä. Olen lannoittanut vettä tavallisella nestemäisellä huonekukkaravinteella n. kerran viikossa (korkillinen n. 50 l vettä, suositus 1/4 korkkia litraan vettä), en kuitenkaan paljoa, koska akvassa ei vielä ole paljoakaan muita kasveja(muutama anubias ja jaavansaniainen) enkä haluaisi levien villiintyvän.

Olen hydroista sen verran lukenut, että kasvilla on sokkiaika juuri tämä pari viikkoa ja sen jälkeen olisi odotettavissa piristymistä. Voisinko kuitenkin jotenkin edesauttaa kasvini hyvinvointia, esim. hieman leikkaamalla juuria (uusi "imupinta"), lannoittamalla lisää, laulamalla laulun tai jotain. Pahaa tekee katsoa toisen kärsimystä.. :cry: Olen kasvia välillä sumutellut, tätäkin jossain suositeltiin, samalla kun olen sumuttanut vieressä kasvavan tillandsiankin.

Auttakaa ennen kuin joudun järjestämään hautajaiset..
Elämä kuin vissyvesi kuplii loputtomasti, kaikki jotain opettaa kun katsoo hoputtomasti.
minnak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 21:05, 29.10.2004
Paikkakunta: kuusankoski

vesiviljelystä

Viesti Kirjoittaja minnak »

eli ei ole haittaa vaikka pari juurta meni pesussa poikki mutta valot ja lannoitteet pois koska hyvällä valolla ja lannoituksella kasvi joutuu yhteyttämään enemmän eikä sillä ole vielä juuristo valmis siihen.
Itse kun muutin kaikki viherkasvini hydroon niin peitin kasvit ihan kaupan muovipussilla ja sumuttelin päivittäin vettä ja lannoitin ekan kerran vasta 4viikon päästä ja jo alkoi terhakka kasvu.
Kaikki juuret ei saa olla pinnan alla koska juuret silloin kärsii ihan niinkuin tiivistyneessä hapettomassa mullassakin. Jotenkin pitäis järjestää kasveille sellaiset olot että juuret itse hakeutuis veteen juuri sen verran kuin tarvis olis. Tee aluksi vaikka näin,
istuta kasvi huuhdeltuun lecasoraan kukka ruukkuun ja laita ruukku vettäpitävään astiaan ämpäri tms laita vettä n.1/3osa sumuta vettä päälle ja laita muovipussi päälle ja lämpimään paikkaan juuria kasvattamaan.
Lämpö edistää juurikasvua ja kun jalat on lämpimät niin voi koko kroppa hyvin :mrgreen: jos tulee vielä kysyttävää niin laita vai kysymystä tuleen niin vastaan parhaan kykyni mukaan.
Parhaitten saat kasveja vesiviljelyyn ottamalla pistokkaita/poikasia ja juurruttamalla vedessä lämpimässä hämärässä paikassa; nyt vain on kasvit vähän niinkuin nukuksissa ja taas maaliskuussa alkaa uusi innokas kasvukausi ja silloin kasvuunlähtökin varmempaa.
Itselläni tais olla ihan loppusyksy kun aloin kasveja muuttaan ja juurrutteleen osista pistokkaita ja hitaampaa on kuin keväällä mutta yhtä kasvia lukuunottamatta kaikki jaksoi kehittää juuriston uusiksi.
ILH
Irene
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 16:02, 14.12.2002
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Hei Unikko!
Maltti olisi valttia tässäkin hommassa eli tosiaan aika on hieman huono juuri tuon kasvin lepoajan suhteen mutta ei tietenkään mahdoton. Myös se että kasvissasi saattaa olla ( toivottavasti ei ole ) jäämiä kasvintorjunta aineista on yksi seikka jonka kanssa kannattaisi olla maltillisempi ja odottaa jokusen aikaa ennen kuin alkaa niitä totuttelemaan akvaarioelämään.
Katso kotisivuiltani lisää aiheesta kuinka kasvia "autetaa" selviämään tuosta shokista jonka se kokee muuttaessaan akvaarioon. Tsemppiä ja intoa sinulle!
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
unikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 01:06, 22.11.2004
Paikkakunta: Utrecht, Hollanti

Viesti Kirjoittaja unikko »

Niin, mulla ei tosiaan ole eikä tule eläimiä akvaan , joten ne torjunta-ainejäämät ei ole niin oleellisesti mielessä. Ehkä pitää malttaa odottaa sitten muutama kuukausi ja ostaa uusi taimi, jos tämä ei jää henkiin. Oli vain niin halpa, että oli "pakko" ostaa... Kiitos avusta, seuraavan kanssa sitten fiksummin liikkeelle..
Elämä kuin vissyvesi kuplii loputtomasti, kaikki jotain opettaa kun katsoo hoputtomasti.
Irene
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 16:02, 14.12.2002
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Aasinkorva kärvistelee vesiviljelyssä...

Viesti Kirjoittaja Irene »

unikko kirjoitti: Voisinko kuitenkin jotenkin edesauttaa kasvini hyvinvointia, esim. hieman leikkaamalla juuria (uusi "imupinta"), lannoittamalla lisää, laulamalla laulun tai jotain. Pahaa tekee katsoa toisen kärsimystä.. :cry: Olen kasvia välillä sumutellut, tätäkin jossain suositeltiin, samalla kun olen sumuttanut vieressä kasvavan tillandsiankin.

Auttakaa ennen kuin joudun järjestämään hautajaiset..
Tähän vielä vastaisin. Hyvä että poistit osan juuria samalla kun pesit ja aina kannattaa juuri niitä vanhempia poistaa ja sellaisia jotka ovat jotenkin vahingoittuneet. Tuosta juurien "imupinnasta" sitä ei todellakaan kannata mennä enää sen pesun jälkeen tekemään. Juuret kun eivät toimi niinkuin kasvin varsi joissa neste virtaa ylöspäin "putkia" pitkin. Juuri toimii siten että se ottaa erityisesti juurien kärkiosissa ( lue, uusilla nuorilla juurilla ) ja niissä olevien juurikarvojen avulla vettä tehokkaimmin ja jos ne mennään leikkaamaan hävitetään sen paras veden ja ravinteiden otto pinta-ala.

Sumuttelu on hyvästä ja niinkuin tuossa jo neuvottiinkin se huputtaminen muovilla on hyvä keino, estetään liiallinen haihduttaminen ja annetaan kasvin toipua rauhallisemmin tuosta "shokista".

Vielä niistä torjunta-aineista, niillä kyllä on tosiaan merkitystä vaikket mitään konkreettista "eliötä" sinne kasvialtaaseesi aikoisikaan hankkia.
Siellähän touhuaa monen monta mikroskooppisen pientä eliötä jotka hoitavat kaikenlaisen hyvin tärkeän ekosysteemin siellä altaassa ja niiden toiminnan avulla ravinteet esim muuttuvat kasvienkin helpommin otettaviksi...eli eipäa vähätellä niiden elämää mitä emme aina näekkään
:mrgreen:

Tsemppiä sinulle sen aasinkorvan ja muidenkin kasvien kanssa :)
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”