Pallokalasta kuuluu ääniä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Pallokalasta kuuluu ääniä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Joko tuo kala pitää ääntä tai sitten olen nukkunut huonommin kuin luulinkaan...
Pohjapallokala ihan ilmiselvästi narisee, ihan kuin narskuttaisi hampaitaan, ääni on jotakuinkin samankaltainen kuin rasvausta kaipaava sarana ja melkoisen kuuluvakin vielä. (ihan oikeasti säikähdin)

Joskus olen ollut lukevinani, että merivedessä elävät pallot osaavat päästellä ääniä, onko jollakulla muulla samankaltaista kokemusta jostain makeanveden pallolajista? Mitähän se tuolla oikein yrittää sanoa?

Kyllähän tuo ääniä saa aikaan muutenkin, syljeskelemällä vettä lattialle ja pärskimällä sitä etulasia vasten, mutta tuo narina on ihan selkeää ääntelemistä, joka lähtee itse kalasta eikä sen toimista.... on se vaan kumma otus. 8O
Dixi et animam levavi.
spakarin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 22:39, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja spakarin »

Oletko varma ettei ääni kuulu siitä kun se murskaa hampaillaan kotiloita? Mun pallokalani ainakin rouskuttaa kotiloita melko kuuluvasti.
Satu
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

spakarin kirjoitti:Oletko varma ettei ääni kuulu siitä kun se murskaa hampaillaan kotiloita?
Olen ihan varma, tämän otuksen ruokavalioon kun eivät kotilot kuulu lainkaan, siitä hieman omituinen laji noin niinkuin pallokalaksi. Ja kun narskuttelevaa kalaa katselin, niin ei se tuntunut ruokailevan, ennemminkin veti vettä sisäänsä ja sitten purskautti sen suustaan ulos ja jotenkin sai tuon äänen aikaan. Tämä siis ihan tiiviisti pinnan alla tapahtuen.
Dixi et animam levavi.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

mysli kirjoitti:kun narskuttelevaa kalaa katselin, niin ei se tuntunut ruokailevan, ennemminkin veti vettä sisäänsä ja sitten purskautti sen suustaan ulos ja jotenkin sai tuon äänen aikaan.
Vanhakin kala oppii uusia temppuja. :mrgreen:

Voihan olla että toiminta on parinhakua, jotenkinhan niitten pitää luonnossa lisääntyä.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

RPekka kirjoitti: Voihan olla että toiminta on parinhakua, jotenkinhan niitten pitää luonnossa lisääntyä.
Mahtavaa! :mrgreen:
No niin, eli ilmoittautukaahan kaikki muut Miuruksen omistajat niin laitetaan palloset lisääntymään...
Dixi et animam levavi.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

mysli kirjoitti:<leiks>Miuruksen omistajat niin laitetaan palloset lisääntymään...
Kappalemäärä ainakin kasvaisi mutta kun pallokalat eivät taida frageista lisääntyä vaikka muuten kummia ovatkin.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”