Mikä mun kasvia vaivaa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 18:19, 31.08.2004
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Mikä mun kasvia vaivaa?

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Niin siis mikäköhän mun kasvia vois vaivata...? Kyseessä on rusomiekkakasvi. Ostin sen viime vuonna ja vielä noin kuukausi sitten se oli kunnossa, kunnes huomasin että sen lehdet ovat alkaneet tummumaan tai paremmin sanottuna rusehtumaan. Käytin ennen akvaariossani pelkkää nestemäistä ravintoa kasveille (sera florena), mutta mua kehotettiin ostamaan kasveille tarkoitettuja ravinnetabletteja. Ostin sitten sera florenette A-lannoitetabletteja. Laitoin yhden tabletin sen juurille, niinkuin ohjeessa sanottiin ja seuraavana päivänä rusehdus oli lähtenyt. Siitä pari päivää eteenpäin rusehdus palasi. Seuraavan kerran siivotessa akvaarion, laitoin taas tabletin juurille, mutta tällä kertaa rusehdus ei lähtenyt ja kasvi on edelleen ruskea. Eli siis käytän akvaariossani viikottain sekä florenaa että florenette A-tabletteja. Mitä pitäisi tehdä? Pitäisikö ottaa kasvi pois ja ostaa toinen tilalle...? Olen myöskin kuullut että kyseinen kasvi kasvaa todella isoksi, jopa liian isoksi mun 98litran akvaan... :?
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Rusomiekkakasvihan on nimensä mukainen. Uudet lehdet varsinkin rusottaa jos on tarpeeksi valoa ja rautaa. Tosin ei se ihan joka viikko niitä tabletteja kaipaa. Ja ainahan sen voi myydä pois jos kasvaa liian isoksi altaaseesi.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Rusehtumisesta tuli mieleen, että 200 litraisessa pytyssäni jättimiekat punertuivat aina hassulla tavalla, jos valot olivat pitkään päällä. Parissa, muutamassa päivässä tuo reipas rusotus katosi, mutta rävähti taas täysillä päälle, jos valojen antoi paahtaa. Todella erikoinen ilmiö, näteiltä näyttivät rehut silläkin tavoin, mutta kyllä jaksoin hämmästellä ja niin monet muutkin. Mitä lie ihmekasviksia :roll:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 18:19, 31.08.2004
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Tuota... Musta tuntuu että kyse ei ole tuosta ilmiöstä, sillä tänään huomasin että rusehtuneet oksat ovat taittuneet ja lehdet ovat muuttuneet melkein läpinäkyviksi ja erittäin ohuiksi... Ne ovat ihan kuin jotain harsoa... Kannattaisko mun luopua tuosta kasvista? :|
avain
Senior Member
Senior Member
Viestit: 589
Liittynyt: 18:36, 31.05.2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja avain »

Ostin toisen akvani niin siinä oli 54partamonnia. Ne ainakin saivat miekkakasvit tuon näköisiksi, mitä kuvailit.

Onko sinulla mahdollisesti jokin kala joka tykkää imuttaa kasvia?
Annatko kaloille kasviksia? :mrgreen:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kuolleet ja altaassa pikku hiljaa mädäntyvät miekkakasvien lehdet muuttuvat läpinäkyviksi & rusehtaviksi. Tällainen rumilus on helppo nyppästä pois, sillä koko lehti on muuttunut hyvin pehmeäksi. Onko kyse mädäntyneistä lehdistä vai esim. jonkun kalan tuhoamasta rehusta?

Varjostaako joku toinen kasvi sitä? Missä kunnossa juuret ovat? Onko loisteputki kuinka iäkäs?
Viimeksi muokannut Lisa, 15:13, 30.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 18:19, 31.08.2004
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Annan niille joskus kasviksia, varsinkin taistikselle. Mulla on täplämonnisia ja olen huomannut että ne "imuttavat" tätä kasvia joskus. Voisiko se johtua siitä? Jos johtuu niin mikä avuksi? Pitäisikö vain luopua siitä ja ostaa joku toinen kasvi tilalle?

Niin... Mikään kasvi ei sitä varjosta. Se on juuri sellaisella paikalla ettei muut kasvit ole sen tiellä. Juuret voivat hyvin, ainakin mun mielestä. Mutta siitä valaisimesta. Se on oikeastaan aika huono tuohon akvaarioon, sillä sain sen vanhan akvaarion (45litraa) mukana ja en ole ostanut vielä tuohon uuten akvaan uutta valaisinta. Sen teho on 15w, eli aika mitätön. Muut kasvit kyllä menestyvät hyvin. Mun pitäisi kyllä ostaa tuohon akvaarioon uusi valaisin.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Ei täplämonnisten pitäisi saada tuhottua miekkakasveja noin totaalisesti. Kyllä heikäläisille esim. kasvisräkmix ja vihertabut maittavat (joskus jopa herneet sun muut), mutta miekkakasvien popsinta kuulostaa vähän oudolta ajatukselta.

Valoa saisi kyllä olla enemmän, mutta lisää sitä rauhallisesti, pikku hiljaa. Kasveilla menee aikansa sopeutumisessa, mutta levät kykenevät innostumaan heti. Mitä muita kasveja altaasta löytyy? Esimerkiksi jaavansaniainen, keihäslehdet ja jaavansammal viihtyisivät tuossa nykyisessäkin valomäärässä, mutta ruso nauttisi kyllä huomattavasti suuremmasta(kin) "paahteesta".
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Ida-Maria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 18:26, 07.10.2004
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ida-Maria »

Itselläni rusomiekkakasvin uudet lehdet ovat lähes tumman punaisia. Sitten ne hieman vaalenevat. Alimmat lehdet tippuvat aina silloin tällöin pois muuttumalla juuri tuolla tavalla haperkoiksi. Jos mikään ei kuitenkaan varjosta epäilen raudan puutosta (minkä väriset lehtiruodit ovat?) On tuossa kyllä kieltämättä naftisti valoa. Itselläni on myös 98 litraa, mutta siinä on 18w+heijastin (sekin useinpien mielestä todella vähän) .
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jos kyse on raudan puutteesta, niin suosittelen JBL Ferrotabs-pillereitä. Omat miekkakasvit innostuivat niistä kovin, mutta hyvään tulokseen pääsin myös Tetra Cryptoilla. Paras tulos tuli vaihtelemalla lannoitusta, ehkäpä kasvit kyllästyvät saman tuotteen jatkuvaan käyttämiseen vähän samalla lailla kuin hiuksetkin ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 18:19, 31.08.2004
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Akvaarioni muut kasvit:

3 isoa rasvalehteä
2 kääpiöruohoa
vallisneriaa
karvalehteä (en tiedä monta niitä on, kasvaa todella kovaa vauhtia :D )
iso melalehti (en oo varma oliks se nyt iso mutta melalehti kuitenkin)
2 pientä rasvalehteä
nesaea crassicaulis (en tiedä suomenkielistä nimeä)
hygrophila corymbosa "siamensis" (en tiedä suomenkielistä nimeä)
3 jotain ihme kasvia (en tiedä nimiä)

Siinä ne muut kasvit nyt sitten olikin (voi olla, että mulla on myös jotain muita kasveja, en vain satu muistamaan). Ja sitten tietenkin se "kärsivä" kasvi. Muut kasvit menestyvät hyvin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”