Lehtikalat ja 400 L:n allas

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

minnakoo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 21:38, 29.10.2004
Akvaarioseurat: OAS
Paikkakunta: Oulu

Lehtikalat ja 400 L:n allas

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Olen tilannut isomman altaan ja odotan sitä jouluksi tulevan. Olen tässä miettinyt mitä asukkeja sinne hankkisin ja olen kallistumassa lehtikalojen suuntaan.

Luin tuolta "alkeet" puolelta, että joku suositti 400 litran altaaseen vain yhtä lehtikala pariskuntaa. Eikö tosiaan muka enenpää mahdu 400 litran altaaseen ?? :o

Vanhempi allas on 112 litran ja onpa sielläkin asunut useampi lehtikala aikoinaan yhtäaikaa ja jopa innostuneet kutemaankin.

Nykyisessä altaassani on seuraavanlaista kansaa:

6 neontetraa
1 haibarbi
1 yksisilmäinen albiinomonni (silmän katoaminen oli mysteeri)
1 partamonni
ja yksi tosi ruma isoilla rihmoilla varustettu pohjakala (nimeä en tiedä, sain sen vuosia sitten lopetettavasta altaasta) tämä kala ei juuri itseään esittele - ainakaan päiväsaikaan

Eli kalakanta on tällähetkellä todella suppea, kalat ovatkin ystävän altaassa hoidossa siihen saakka kunnes saadaan muutettua. Tarkoitus on ne tuoda sitten takaisin siihen uuteen isompaan altaaseen.

Kysymys siis kuuluu: kuinka monta lehtikalaa voisin ottaa? Entä onko muita ehdotuksia?
kendau
Senior Member
Senior Member
Viestit: 838
Liittynyt: 11:34, 12.02.2003
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja kendau »

Lehtikalat saattavat olla varsinkiin kutuaikaan todellisia terroristeja muuta kalastoa kohtaan.
Se mahtuuko altaaseesi yksi pariskunta vai enemmän, riippuu täysin siitä, millaisia yksilöitä altaaseen sattuu. Jos altaassa on yksikin raivopää, niin tila käy ahtaaksi ja kahnauksista aiheutuva stressi voi aiheuttaa sairauksia ja muita ongelmia.


Muusta kalastostasi:

Neontetrat ovat lehtikalan luontaista ravintoa, joten voivat joutua lehtikalojen suihin. Haibarbi on käsittäkseni parvikala, joka tarvitsee erittäin ison altaan.
tilli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 13:40, 08.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja tilli »

Täytyy sanoa ettei nuo varoittelut ole turhia. Minulla oli kolme lehtikalan poikasta 200 l altaassa (1 ukko + 2 akkaa), ja ensiksi jouduin luopumaan uroksesta, koska naaraat elivät vuorotellen elämäänsä suodattimen takana. No, kaksi naarastakin olivat ensiksi liikaa 200 l altaaseen, eivätkä ne tulleet toimeen edes 325 l altaassa, jossa loppuaikoina alkoi olla runsas kasvillisuuskin. Annoin nekin pois. Lehtiksistä ei oikein uskoisi tätä, kun näkee niitä möllöttämässä tylsinä isossa porukassa kaupan altaissa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Voisit ostaa pienen parven nuoria Lehtikaloja, vaikkapa viisi kappaletta, sellaisia kolikon kokoisia. Sukurutsan välttämiseksi jokainen kala kannattaa hakea eri kaupasta tai/ja kasvattajilta. Lehtikaloilla on hyvin erilaiset persoonat, kuten muutkin ovat tässä jo todenneet, voi olla että siihen ei sovi kuin yksi pari, mutta enintään sitten kaksi pariskuntaa. Tästä viiden kalan satsista muodostuu parit, jonka/jotka mahdollisesti voisi jättää altaaseen. Ylimääräiset pitänee sijoittaa toisaalle. Kalojen kasvaessa ja suhteiden synnyttyä näät onko kalasia liikaa.

Akvaarioon tarvitaan muutamia pystyssä(Korkeita) olevia juurakoita, reviirien rajoiksi ja paljon kasveja, suojavyöhykkeiksi. Näät kyllä sitten kun on aika luopua jostakin yksilöstä. Mutta enempää en suosittele otettavan ja muutenkin akvaarion muu kalasto saa olla NIUKKAA ja eri vesikerroksissa viihtyviä kuin Lehtikset (Monnit, Piikkisilmät, Monniset..).

Neontetrat(Ovat luonnossa Lehtareiden sapuskaa) ja haibarbin(Turhan vilkas hitaiden kalojen rinnalle ja liian suureksi kasvava) voi sijoittaa muualle.
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 21:38, 29.10.2004
Akvaarioseurat: OAS
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Kiitos kommenteistanne.

Aloin nyt epäröimään onko se yksi kalani haibarbi, se on nimittäin kaikkea muuta ku vilkas ja käsittääkseni kasvaa maksimissaan 30 senttiseksi. Olen koittanut etsiä netistä kuvaa ko. kalasta, mutta en ole löytänyt. Ystävälläni on (siellä missä kalani ovat nyt hoidossa) käsittääkseni haimonneja ja ne on valtavan kokoisia ja hötkyilevät ympäriinsä. Eli minun yksilö ei ole tämä.... tämä minun hai-kalani on hiukan kotivesistämme silakkaa muistuttava, ei tosin punaisilla silmillä varustettu :) kala on hopean värinen mustine evineen - osaako joku näistä hiukan hatarista tuntomerkeistä kertoa, onko kyseessä haibarbi?
Minulla on ollut näitä useampi yksilö, mutta jäljellä nyt vain tämä yksi. Tämä kalalaji on osoittautunut erittäin rauhallisiksi - ettenkö sanoisi ennenminkin hiukan säikkyjä ovat. Kuisaa nämä kalat eivät ole koskaan kellekkään tehneet ja siten ajattelinkin, että jos ostaisin niitä vielä muutaman kaveriksi.

Viimeisessä kommentissa tuli vihje, että ostaa viisi kalaa ja sijoittaa sitten "ylimääräiset" myöhemmin muualle - mutta minne ? Ei kait ne kauppaankaan niitä takaisn ota?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

minnakoo kirjoitti:Viimeisessä kommentissa tuli vihje, että ostaa viisi kalaa ja sijoittaa sitten "ylimääräiset" myöhemmin muualle - mutta minne ? Ei kait ne kauppaankaan niitä takaisn ota?
Niin? Jos ostat kaksi kalaa, hyvin epätodennäköisesti niistä tulee pari, sillä voivat olla vaikka samaa sukupuolta. Mitä enempi(Ei kuitenkaan enempää kun viisi, kuusi) kalasia on näin alkuunsa, sitä varmemmin parit syntyvät. Lehtikalat saavat itse valita parinsa ja elämänkumppaninsa ja näät mitkä yksilöt tulevat parhaiten toimeen. Jos ja kun parit muodostuvat, kalat ovat niin agressiivisia ettei muita kannata altaaseen jättä, siispä lopuista on luovuttava.

Jos et halua luopua kaloista, hankit toisen akvaarion. :mrgreen: Halvempi vaihtoehto on että myyt ne pois täällä AW:n palstalla tai viet takaisin akvaariokauppaan. Näin Lehtikalapariskuntia valittaessa yleensä tehdään, suuremmassa altaassa.

Tässä hiukan linkkejä jotka kannattaisi lukaista;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=6
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=210
TanTan
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 12:33, 05.03.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Parasta ihmisessä on koira.
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 21:38, 29.10.2004
Akvaarioseurat: OAS
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

No ei kuullosta helpolta kalalta tämä lehtikalakaan :( onkohan "helppoja" ja näyttäviä kaloja olemassakaan?

Entäs ne kiekot sitten, niitä ei mulla ikinä oo ollut, mutta ne ei vissiin oo kuitenkaan niin äkäisiä? Niitä siis pitäisi syöttää useamman kerran päivässä ja vettä olla vaihtamassa harva se päivä? Tätä hiukan mietin, oiskohan musta niin ahkeraksi altaan "puunaajaksi"? Kalliita ku kalat ovat, niin vois harmittaa jos ne tappaisi omalla huolimattomuudellaan ja laiskuudellaan.

Sopisko kiekot sitten näitten nykyisten kanssa yhteen?

- pähkäilevä minnakoo
kendau
Senior Member
Senior Member
Viestit: 838
Liittynyt: 11:34, 12.02.2003
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja kendau »

Kiekot on vesiarvojen ja hoidon suhteen melko vaativia. Muu kalasto tulisi suunnitella kokonaan niiden ympärille ja suotuisinta olisikin, että niitä pidettäisiin omassa lajialtaasaan. Eli ei mikään kaikkein soveltuvin kala seura-akvaarioon. Kiekot vaativat lämmintä, lähes 30 asteista vettä, johon nykyiset kalasi eivät sovi.

Mites avainkirjoahven? Tietoa kalasta löydät mm. googlesta. Melko seurallinen ja muiden kanssa hyvin toimeen tuleva sympaattinen ja mukava kala. Tietysti nämäkin (kuten kaikki kirjoahvenet) voivat kutuaikaan ärhennellä muille.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Mahtaisitkohan pitää komeasta helmirihmakalasta (kuva)? Näitä mahtuisi mukavasti haaremi eli koiras ja hänelle muutama viehkeä naikkonen. Muuksi kalastoksi nuo neontetrat (joiden tynkäparvea voit jatkaa samantyylisillä kardinaalitetroilla), albiino monninen (hanki tälle lajitovereita) ja partamonni. Muutakin mahtuu, esim. muutama noitamonni ja parvi sitruunatetroja. Haibarbi on suureksi vonkaleeksi kasvava parvikala, jolle 400 litrainen allas on liian pieni - haibarbille joudut siis hankkimaan uuden kodin. Myös mystiselle pohjakalalle on löydettävä nimi ja sen selvittyä fisu voi jäädä tai joutua lähtemään.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

"Ylimääräiseten" kalojen myynti ei ole kovin vaikeaa.. Kalat jotka olen yrittänyt myydä tämän sivuston avulla eivät ole ehtineet odottaa viikkoakaan uutta kotia! Kunhan niistä ei pyydä liikaa... [;)]
Lehtikalat ovat mukava tuttavuus, joten kimppuun vaan! :mrgreen:
Biotooppiharrastaja
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 21:38, 29.10.2004
Akvaarioseurat: OAS
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Olen jo luopunut ajatuksesta hankkia lehtikaloja. Odottelen altaan saapumista ja hankin sinne kiekkokaloja. Varmasti mahtavia tapauksia nekin :)

- minnakoo
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Kyllä ovat, mutta vielä vaativampia! Olen itse ajatellut kiekkoja (tulevaisuudessa), mutta harjoittelen ensin lehtikaloilla. Vaimolle en tietenkään ole kertonut aikeitani... [;)]
Biotooppiharrastaja
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 21:38, 29.10.2004
Akvaarioseurat: OAS
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Itse olen akvaariota harrastanut jo 23 vuotta, joten koen, että aika on kypsä ottamaan hoitoon jo hiukan vaativampia kaloja :D ja kun niitä olen niin monta vuotta jo ajatellut. Nyt kun saan isomman altaan niin ei ku toimeen!
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Ok! Tuollaisella kokemuksella voit varmasti siirtyä kiekkoihin :D
Biotooppiharrastaja
•SP•
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 20:37, 16.12.2004

Viesti Kirjoittaja •SP• »

Mulla on lehtikala pariskunta 112-litrasessa akvaariossa. Se on ehkä vähän pieni niille mutta kyllä ne kutenut on. Eli ilmeisesti viihtyvät :D

Ja siksi haluaisinki kysyä että kauako se kutemisaika kestää? Tai siis kun sitä kutua on, niin kauanko suunnilleen kestää ennen ku niistä syntyy poikasia? Jos ne siis ylipäätään menestyy.

Tää on kylläkin eka kerta joten ei välttämättä menesty mutta kuitenkin haluaisin tietää kun eka kerta minulle on, kun nuo eivät meillä kauhean kauaa ole asuneet :roll:

Kiitoksia paljon jo etukäteen!
MikaMet
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 08:48, 27.03.2003
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Sisustuksen suunnittelun avulla ainakin 450 litraisessa kaksi pariskuntaa menee ihan hyvin. Toki pariskunnat hiukan nahistelevat varsinkin kudun aikana mutta ihan ok pärjäävät.

Molemmilla on altaan päissä oma "reviiri". Altaan keskivaiheilla on suuri kanto joka auttaa jakamaan altaan...ainakin kumpikin pari kutee kokoajan eli kai viihtyvät :? Tietysti joku keksii taas että miten monta litraa ja senttiä altaan pitää olla jos siellä on kaksi paria lehtiksiä jne. mutta jätän ne jutut omaan arvoonsa.
m.n
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 22:30, 23.07.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja m.n »

Pakko taas kommentoida tuota lehtikala asiaa. Lehtikaloilla tappelut pystyy yleensä välttämään ottamalla niitä riittävän monta (tuomitkaa vaan minut, mutta niin se vaan on). Tietenkin on mahdollista saada jokin sekopää yksilö, mutta pienellä todennäköisyydellä. Esimerkkinä voin sanoa oman 450 litraisen akvaarion, jossa tällä hetkellä on 9 lehtikalaa ja niissä 3 kutuparia. Parit kutevat yleensä yhtäaikaa, mutta tällöin jokainen tajuaa pysyä omalla reviirillään. Saman lajin yksilöt tajuvat kyllä toisten uhkailueleet ja eivät mene aivan iholle parin vahtiessa kutua. Lehtikalat kyllä "isottelevat" välillä, mutta aina toista vahingoittamatta. Kyse on lähinnä parven hierarkian selvittämisestä aivan samoin kuin jollain tetroilla. Tälläkin hetkellä kun katson akvaariota niin lehtikalat ovat täysin sopuisasti yhdessä parvessa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

m.n kirjoitti:Esimerkkinä voin sanoa oman 450 litraisen akvaarion, jossa tällä hetkellä on 9 lehtikalaa ja niissä 3 kutuparia..

Hmh, yhdeksän on aika iso parvi.. Minkä kokoisia(ikäisiä) Lehtikalasi ovat? Onko altaassa muita kalasia? Ihan uteliaisuudesta kysäisen..
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja lilo »

m.n kirjoitti:Lehtikaloilla tappelut pystyy yleensä välttämään ottamalla niitä riittävän monta
Minäkin uskon tuohon. Uhittelu 'jakautuu' useammalle eikä kohteeksi
joudu aina yksinomaan se yksi onneton.
Harvalla vain on tilaa tarpeeksi parvelle lehtikaloja.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

•SP• kirjoitti:Mulla on lehtikala pariskunta 112-litrasessa akvaariossa.
Oletko koskaan nähnyt täyteen mittaan venynyttä lehtikalaa? Sellainen otus ei edes mahdu 112 litraiseen altaaseen :? Suosittelen, että a.) hankit pikaisesti isomman altaan tai b.) luovut lehtikaloistasi ja hankit sellaisia fisuja, jotka oikeasti käyvät purkkiisi.

Miten olet hoitanut suodatuksen? Mitä sanoo veden lämpötila? Tiedätkö jotain vesiarvoista? Millaista valaistusta käytät? Miten kasvit voivat & mitä kasveja sinulla on? Kuinka usein vaihdat vettä, kuinka paljon kerralla? Onko altaassa muita kaloja (mitä)? Minkälaista pohja-ainesta käytät? Milloin akvaario on perustettu & miten se on perustettu?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
•SP•
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 20:37, 16.12.2004

Viesti Kirjoittaja •SP• »

suodattimena mulla on eheimin en tiiä mikä malli kun en ole sitä tuosta putelista mistään löytäny..
veden lämpötila on tällä hetkellä 26 astetta
vesiarvot ovat hyvät, olen kyllä mitannut
valaistuksena on 1 20W loisteputki
kasvit voivat ihan hyvin, en ole varma kasvilajeista [:I]
vaihdan vettä kerran kahdessa viikossan n.1/4
lisänä kuparimonnisia ja imumonneja
pohjalla on ihan alimmaisena soraa ja päällä hienonpaa pikkukiveä, en oikein osaa selittää..
meillä perustettu tänä syksynä. ostettiin akvaario käytettynä, lehtikset, pohja-aines, suodatin jalämmitin tulivat mukana..

---------

suodattimen malli on 2010
m.n
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 22:30, 23.07.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja m.n »

VesiEläin kirjoitti:
m.n kirjoitti:Esimerkkinä voin sanoa oman 450 litraisen akvaarion, jossa tällä hetkellä on 9 lehtikalaa ja niissä 3 kutuparia..

Hmh, yhdeksän on aika iso parvi.. Minkä kokoisia(ikäisiä) Lehtikalasi ovat? Onko altaassa muita kalasia? Ihan uteliaisuudesta kysäisen..
Lehtikalojen pituus vaihtelee noin 10-15 cm. 3 kalaa on ollut jo monta vuotta minulla osa kaloista itse viljeltyjä ja osa tullut muulla tavoin. Kaikki lehtikalat ovat lisääntymisikäisiä jo. Lehtikalojen lisäksi akvaariossa on mm. kardinaalitetroja, pikkukirsikkatetroja, punasuppusuita ja monnisia.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

•SP• kirjoitti:vesiarvot ovat hyvät, olen kyllä mitannut
Kerrohan ihan numeroina nuo.
•SP• kirjoitti:vaihdan vettä kerran kahdessa viikossan n.1/4
Voisit vaihtaa vettä hiukan useammin & enemmän (kuormitusta kun kuitenkin on). Kerran viikossa vaikkapa 1/3 tai jopa puolet.
•SP• kirjoitti:imumonneja
Tarkoitatko partamonneja? Kuinka monta niitä on? Entäs nuo kuparimonniset, montako päätä löytyy?
•SP• kirjoitti:päällä hienonpaa pikkukiveä
Olisiko englanninjokisoraa?

Suosittelen tosiaan sitä isompaa allasta - n. 300 litrainen pytty kelpaapi jo sangen mainiosti. Sellaiseen purkkiin saisi rakennettua varsin mukavan kalaston lehtaripariskunnan & kuparimonnisten ympärille :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
•SP•
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 20:37, 16.12.2004

Viesti Kirjoittaja •SP• »

pH:7
NO3:10
NO2:0
GH:10
KH:7

ei partamonneja, imumonneja 2 kuparimonneja 3

ja tosta pohja-aineksesta en tosiaan osaa sanoa.. :?

kunhan rahaa sais ni vois alkaa kattelemaanki isompaa allasta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”