"Mikä on akvaario?"

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

"Mikä on akvaario?"

Viesti Kirjoittaja höntti »

Pelasin minigolfia aapeli. comissa kaksinpelinä ja meillä tuli vastapelurin kanssa puhetta harrastuksista. sanoin että harrastan mm. kalastusta ja akvaariota. Vastapeluri kysäisi: "Mikä on akvaario?" :roll: Vastasin hieman huonosti: "lasipurkki jossa on kaloja. "
Pian hän kysyi uudestaan: "Miten akvaariota voi harrastaa?" :mrgreen:
En muista tarkalleen mitä vastasin, mutta ainakin minulla oli hauskaa. Miten ihminen voi olla niin pöljä [;)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kumpi tässä nyt oli se pöljä? :mrgreen:

Mutta ihan totta, kysymykseen "Mikä on akvaario?" onkin aika monimutkaista vastata. Yksinkertaistettuna se kuulostaa hölmöjen hommalta, mutta jos latelee ummet & lammet, niin silloin viimeistään saa hullun leiman otsaansa ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Minzi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 10:31, 02.07.2004
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: "Mikä on akvaario?"

Viesti Kirjoittaja Minzi »

höntti kirjoitti:Pian hän kysyi uudestaan: "Miten akvaariota voi harrastaa?" :mrgreen:
Ehkä suurin ongelma vastapelurilla oli ymmärtää juuri tuo :mrgreen: . Suuri osa harrastajista ei varmaan mielestään "harrasta" akvaarioita, vaan se tavallaan "roikkuu" mukana. Isoja ajatuksia ei uhrata purkin vuoksi, kun kala kuolee -> hommataan uusi. Vettä vaihdetaan jos muistetaan. Mitäs sitä sen kummempia miettimään ? Tavallisen tallaajan on vaikea ymmärtää miten ihminen voi "hurahtaa" lasiseen purkkiin täynnä kaloja, viettää koko vapaa-aikansa sen kanssa ja vielä kaiken kukkuraksi tuhlata viimeiset roponsakin ko. purkkiin aina paremman toivossa :mrgreen: . Ja minähän olen hurahtanut ! 8O
Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa !
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Sivistyssanakirja tietää mikä on akvaario! :)

akvaario (lat. aquarium = vesisäiliö), vesisäiliö, jossa pidetään vesieläimiä ja -kasveja.

Ja heti perään hieman vaikeampi mielenkiintoinen akvaattinen (lat. aquatus = veteen sekoitettu), veteen liittyvä tai kuuluva, vedessä elävä. - akvaattiset eläimet tulevat toimeen vain vedessä.
Marimer
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 15:08, 23.08.2004

Viesti Kirjoittaja Marimer »

Onneksi mun mies ei ole vielä älynnyt tarkemmin pohtia miten akvaariota voi harrastaa, vastaukseni on aina kala-, kasvi-, lamppu-, hiekka- ja kiviostoksiin yms. ja niistä aiheutuneeseen rahan menoon, että täytyyhän mulla olla harrastus!
Hän vastaa sitten samalla lailla minun kyselyihini salimaksuista ja autoista.
Ja perhesopu säilyy... :mrgreen:
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Parasta onkin, kun molemmat harrastavat "älyttömiä" harrastuksia, jotka nielevät perhanasti rahaa, aikaa, kiinnostusta jne. Ei voi kumpikaan mukeltaa toisen jutuista, kun itse on yhtä pölhö :mrgreen:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
amanda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 11:04, 27.08.2004
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja amanda »

Mites se meni se täällä jossain joskus aikaisemmin mainittu viisaus että "akvaario on harrastus älykkäille ihmisille". :mrgreen:

Meillä mies harrastaa autoja ja moottoripyöriä ja on jatkuvasti kädet ja naama rasvassa. Ei ole siis paljon varaa mussuttaa mun akvaario-harrastuksen järjettömyydestä... Tässä joku aika sitten mies kyllä koki järkyttävän valaistumisen ja hoksasi että " p*kele, sullahan on jo enemmän akvaarioita kun mulla ralliautoja!" On se miehen elämä niin rankkaa.... [;)]
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Se on kyllä tosiaan niin, että kun molemmat harrastavat sellaisia lajeja joihin saa rahaa uppoamaan aivan järjettömiä summia niin pysyy perhesopu. Meillä jos toinen erehtyy joskus mussuttamaan menoista niin aletaan laskemaan ääneen toisen menoja. Siinä sitä molemmat muistaa taas olla hiljaa. Mies harrastaa autoja ja kaikkea tietotekniikkaa, musiikkia ym. Minulla taas on hevonen, kissat ja akvaariot. Nyt kun on tulossa kolmas auto niin sehän tarkoittaa neljättä akvaariota.
:mrgreen:

Akvaario on sitä paitsi aivan loistava harrastus. Siitä nauttii talven pakkasillakin ihanasti sisätiloissa. Sitten kun on sijoittanut pari akvaariota koneen ääreen niin voi surffailla netissä ja katsella samalla kalojen touhuja. Perhesovun nimissä meillä on myös kaksi konetta kun molemmat viihtyvät töissä ja kotona putken edessä vähän liiankin hyvin.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
randy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:00, 28.07.2004

Viesti Kirjoittaja randy »

"Harrastan akvaariota" saattaa kieltämättä ulkopuolisista kuulostaa oudolta. Ehkä olisi syytä ilmaista asia hieman toisin: "harrasta akvaarion hoitamista."(?) En oikein tiedä itsekään miten tämän harrastuksen määritteleminen parhaiten kävisi... Onko ehdotuksia?

Itse "harrastan akvaarioita" yhdessä poikaystäväni kanssa. Akvaarioiden ostamisesta ollaan aina oltu yhtämieltä! Itselläni on altaita kolme ja poikaystävälläni kaksi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Valokuvausharrastus; harrastan valokuvausta.
Akvaarioharrastus; akvaariot ovat harrastukseni.
Ei ole olemassa vastaavaa verbiä.; kuten vaikka valokuvata, leipoa, urheilla jne.

Hakisin tapaa ilmaista asia muodossa akvaariot ovat harrastukseni tai
kalojen viljely,
kalojen kasvattaminen,
kasvien kasvattaminen jne.
Harrastuksen muotoa voi sitten täsmentää em. tavoilla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Keksitään oma verbi!

Harrastan akvailua?
harrastan akvaroimista?
Pidän kaloja lasialtaassa?

:twisted:
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

- Mikä ihmeen akvaario?

- Pidän akvaattisisista eliöistä mutta tällä hetkellä harrastukseni keskittyy eräiden bakteerien kasvattamiseen vaahtomuovissa ruokkimalla niitä ammoniumilla. Muutaman merestä poimimani vatsajalkaisen lisääntymistä odotan innolla. Pidätkö nilviäisistä?

:D

http://edu.vantaa.fi/vasamanet/sisalto/ ... nilvi2.htm
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

tikkuhirviö kirjoitti:Keksitään oma verbi!

Harrastan akvailua?
harrastan akvaroimista?
Pidän kaloja lasialtaassa?

:twisted:
Minä "akvaarioin" :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
minzku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 19:20, 03.02.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ristijärvi

Viesti Kirjoittaja minzku »

jartzu65: ja minä akvailen :mrgreen:
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Minä läträän.
Dixi et animam levavi.
jarppa82
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 13:14, 19.05.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Mutta eikös se ole vaan akvaario? Ainakin näin kysyttäessä:

Harrastukset:

Akvaario
Rullaluistelu

Mitä harrastat?

Akvaariota

Näin olen minä aina sanonut ja on kaikki ymmärtänyt.
Terveisin minä.
aquado
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 21:21, 01.04.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquado »

Niinno, eipä sitä löydy kissoille tai koirillekaan yksiselitteistä verbiä, miten niitä harrastetaan. Lemmikit mahdollistavat monipuolisia harrastuksia, ettei ole yhtä oikeaa tapaa harrastaa niitä. Koiran kansa voi harrastaa vaikka mitä metsästyksestä temppujen opetukseen ja kennelin pitoon, samoin akvaario on vain harrastuksen tilassa rajoittava kapine ja varsinainen harrastus on sitten kalojen katselu, kudettaminen, vesikasvien hoito, vedenalainen maisemointi, akvaariotekniikan rakentelu, mikä ikinä tai kaikki yhdessä.

Toki voi sanoa akvaarioiden olevan harrastus siinä kuin taiteenkin, mutta asian selittämiseksi täysin ummikolle tarvitaan hiukan pitempää keskustelua.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Lilliputti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 16:05, 29.03.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Lilliputti »

osallistun minäkin tuohon minulla akvaariot, miehellä ralliauto, mies ei valittele että akvaarioita on enemmän mutta kun minä saan pitää ne kokonaisina kotona sisällä, hän (ymmärrettävästi) ei, se huoli on suuri :roll:
piriki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 19:29, 09.11.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja piriki »

Jihuu! Eli kun mieheni harrastaa vanhojen moottoripyörien entisöimistä (tällä hetkellä 2 projektia kesken) ja vanhojen autojen rassaamista (4 projektia kesken) minä saan siis laittaa vielä 3 allasta pystyyn! Antaisikohan mieheni remonttihuoneensa allashuoneeksi, kun siellä on sopivasti lattiakaivo ja vesihana hoitoa helpottamassa? Hmm... Toisaalta Jawan moottori keskellä olohuoneen pöytää saattaisi häiritä kodikasta tunnelmaa... [;)]

Tasa-arvo ennenkaikkea, myös ennen järjenkäyttöä :mrgreen: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”