Pisaramallin mattosuodatin Fluval 4 plus:aa käyttäen?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
timox
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 15:15, 02.04.2004
Paikkakunta: Jokioinen

Pisaramallin mattosuodatin Fluval 4 plus:aa käyttäen?

Viesti Kirjoittaja timox »

Heipsan,

minulla on 450l (200x45x50) akvaario, jossa tällä hetkellä on kaksi Fluval 4 plus -sisäsuodatinta (yksi kummassakin päädyssä). Olen pohtinut vaihtoehtoa, jossa tekisin pisaramallisen mattosuodattimen, mutta suoraan sanoen olen hieman pihalla niistä, vaikka olen parhaani mukaan yrittänyt lukea vanhempia vietejä niihin liittyen.

Idea, joka mielessäni on, olisi se, että tekisin siis pisaramallisen suodattimen, jonka sisään laittaisin toisen Fluval 4 plussan. Toinen saisi jäädä roskienkerääjäksi. Fluvalin paketissa sanotaan sen tehoksi 1000l/h. Olisiko tuo millään tavalla toimiva ratkaisu? Jos, niin laitanko suodattimen sellaisenaan vai tyhjänä maton sisälle? Entäpä maton koko?

Toivottavasti joku jaksaa vääntää rautalangasta, sillä olen ilmeisen ulkona asiasta [:I]

-Timo.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pisaramallin mattosuodatin Fluval 4 plus:aa käyttäen?

Viesti Kirjoittaja RPekka »

timox kirjoitti:Idea, joka mielessäni on, olisi se, että tekisin siis pisaramallisen suodattimen, jonka sisään laittaisin toisen Fluval 4 plussan. Toinen saisi jäädä roskienkerääjäksi. Fluvalin paketissa sanotaan sen tehoksi 1000l/h. Olisiko tuo millään tavalla toimiva ratkaisu? Jos, niin laitanko suodattimen sellaisenaan vai tyhjänä maton sisälle? Entäpä maton koko?
Onnistuuhan tuo; punppu kuin punppu, tärkeintä että vesi liikkuu. Muistaakseni Fluval 4+ tarvitsee sen päällimmäisen kotelonsa toimiakseen eli putkesta (pisarasta) tulisi melko suuri että suodatin mahtuu sisällä ja vesi vielä virtaamaan sen ympäri.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
timox
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 15:15, 02.04.2004
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja timox »

Okei, siivosin toisen Fluvalin juuri ja huomasin, että niinhän se on, se vaatii sen pitkän 'kotelon' toimiakseen. Tällöin kuitenkin se imee enemmänkin vain alaosasta mikä minun järkeni mukaan on huonompi kuin että Fluval olisi siellä ilman 'koteloa'. Saanko ääniä tälle ajatukselle?

Jos tuon kotelon katkaisisi, niin toimisi varmaan ihan hyvin, mutta en oikein raaski kahden kuukauden ikäistä suodastinta rikkoa :)

-Timo.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

timox kirjoitti:Jos tuon kotelon katkaisisi, niin toimisi varmaan ihan hyvin
Hyvällä tuurilla saat ostettua "jostain" rikkoutuneen samanlaisen ja katkaistua siitä sen roottorikotelon. Putkea ei kuitenkaan kovin paljoa isommaksi tarvitse tehdä vaikka sen pörtilönkin sinne laittaa, pumppuosa on kuitenkin melko suuri itsessäänkin. Sentti tilaa kotelon ympärille niin vesi mahtuu ihan varmasti virtailemaan kotelon ympäri.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”