Ajastin edistää

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nanuska
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 17:48, 10.02.2004
Paikkakunta: Tampere

Ajastin edistää

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Akvaarion valaistus on hoidettu parin-kolmen vuoden ajan sähköliikkeestä ostetulla ajastimella. Merkistä ei hajuakaan, mutta ihan kelpo vehje ja kohtuullisen hintavakin. Nyt ajastin on alkanut ikävästi edistämään. Muutamassa viikossa ajastus on muuttunut siten, että valot räpsähtävät päälle puoli tuntia aikaisemmin 8O Onko ajastimelle enää muuta käyttöä kuin mappi ö? Kenellekään muulle käynyt näin? Koko ajan en jaksaisi olla vääntämässä kiekkoa oikeaan aikaan, joten taitaa olla kauppareissu edessä...
henene
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 13:19, 04.03.2004
Paikkakunta: Joensuu city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henene »

Joo luulempa et on viisaint ostaa uus kello kun eihän halvat maksa kun jotain 4euroo. Ja ne on ihan hyviä.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Minulla myös yksi ajastin edistää viikossa noin tunnin. Mutta en ole sitä vielä kovin suureksi ongelmaksi kokenut. [;)] Muut ajastimet toimii hyvin.
Tavallisista tarjoustaloista yms irtoaa hyvin edulliseen hintaan ajastimia.
Ana_H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 21:18, 19.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

Itselläni on ollut varsinainen riesa nuo ajastimet. Tällä hetkellä käytössä oleva toimii muuten hyvin, mutta se jätättää noin tunnin verran viikossa. Tuo onkin varmaan kuudes ajastin tai jotain sinnepäin. Kaksi digitaalista on hajonnut kuten myös ainakin yksi perinteisen mallinen. Sitten yhden vein vaihtoon (juuri tuon jätättävän mallin, se onkin ominaisuus eikä vika ;)) ja sitten yksi ajastin (Theben) on tuolla kaapissa koska se ei toimi noiden monimetallilamppujen kanssa (ei sammuta valoja). Niin, ja akvaarioita en ole harrastanut vielä edes kokonaista vuotta. :twisted:
Ahven on peto kalaksi.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

digitaalinen ajastin

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Hanki digitaalinen ajastin vaikka Biltemasta, Anttilasta tai sähköliikkeestä. Se pitää ajan oikeana, vaikka tulisi sähkökatkos.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Minullakin edistää joskus. Maksoi n. 4 euroa tarjoustalossa.
Luulen että syy löytyy valmistusmaasta. [;)] Ei kai sitä hinku-vinku intiassa tehdyiltä vempeleiltä voi suuria vaatia. 8-)
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
BOESEFANI
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 14:45, 23.12.2003
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja BOESEFANI »

Ana_H kirjoitti
ja sitten yksi ajastin (Theben) on tuolla kaapissa koska se ei toimi noiden monimetallilamppujen kanssa (ei sammuta valoja).
Niin miksi ei sammuta? Onko noissa metallivaloissa jotain ihmeellistä sähkökytkentöjen puolella? Mä oon luullu, että töpseli seinään ja valot päälle.
Ana_H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 21:18, 19.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

BOESEFANI kirjoitti:Ana_H kirjoitti
ja sitten yksi ajastin (Theben) on tuolla kaapissa koska se ei toimi noiden monimetallilamppujen kanssa (ei sammuta valoja).
Niin miksi ei sammuta? Onko noissa metallivaloissa jotain ihmeellistä sähkökytkentöjen puolella? Mä oon luullu, että töpseli seinään ja valot päälle.
Tarkennan sen verran, että suurimman osan ajasta tuo Thebenkin toimii hyvin noiden lamppujen kanssa, mutta silloin tällöin se jää jumiin on-asentoon. Tai siis kyllä se rulla pyörähtää off-asentoon, mutta valot jää päälle.

Itsekin olen miettinyt mistä tuo voisi johtua, koska minkään muun ajastimen kanssa en ole törmännyt samanlaiseen ongelmaan. Kaverilla on ollut samanlainen ajastin ja samanlaiset lamput, ja niin ikään sama ongelma. En sitten tiedä mikä noiden lamppujen virranotossa yhdistettynä Thebenin rakenteeseen saa aikaan tuollaisen jumahtamisen. Kuitenkin sama ajastin käytettynä esimerkiksi tavallisilla lampuilla toimii ihan hyvin.
Ahven on peto kalaksi.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Ana_H kirjoitti: Tarkennan sen verran, että suurimman osan ajasta tuo Thebenkin toimii hyvin noiden lamppujen kanssa, mutta silloin tällöin se jää jumiin on-asentoon. Tai siis kyllä se rulla pyörähtää off-asentoon, mutta valot jää päälle.
Oho. Minulla on noita Thebeneita muistaakseni 7 kpl. Vanhin jotain viitisen vuotta, uusin noin 6 kk. Eipä ole moisia maanantaikappaleita minulle osunut.
Nanuska
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 17:48, 10.02.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: digitaalinen ajastin

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Tiitu kirjoitti:Hanki digitaalinen ajastin vaikka Biltemasta, Anttilasta tai sähköliikkeestä. Se pitää ajan oikeana, vaikka tulisi sähkökatkos.

Tää on jotain nykyaikaa, ikinä tommosista kuullutkaan 8O Kuulostaa hyvältä, täytyy varmaan kipaista hakemaan... Vaikka joku tässä ketjussa taiskin sanoa että nekin voi jätättää. Minkä merkkinen Tiitu sulla on?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Ana_H kirjoitti: Tarkennan sen verran, että suurimman osan ajasta tuo Thebenkin toimii hyvin noiden lamppujen kanssa, mutta silloin tällöin se jää jumiin on-asentoon. Tai siis kyllä se rulla pyörähtää off-asentoon, mutta valot jää päälle.
Itsekin olen miettinyt mistä tuo voisi johtua, koska minkään muun ajastimen kanssa en ole törmännyt samanlaiseen ongelmaan. Kaverilla on ollut samanlainen ajastin ja samanlaiset lamput, ja niin ikään sama ongelma. En sitten tiedä mikä noiden lamppujen virranotossa yhdistettynä Thebenin rakenteeseen saa aikaan tuollaisen jumahtamisen. Kuitenkin sama ajastin käytettynä esimerkiksi tavallisilla lampuilla toimii ihan hyvin.
Itselläni 2 kpl 400W monimetallivalaisinta ovat toimineet yli 2 vuotta ihan OK saman kellon alaisuudessa (digitaalinen kaksi kanavainen) mutta nyt kun lisäsin käyttöön yhden 400W valaisimen lisää ja laitoin sille oman kellon niin sitä ei meinattu saada toimimaan lainkaan. Valot syttyivät ja sammuivat ehkä muutaman kerran mutta sitten ne jäivät päälle.

Kokeiltiin kolmea eri kelloa (perinteiset kiekkomalliset, hinnat 40-70 euroa - akkuvarmisteiset) mutta mikään niistä ei toiminut. Sitten tehtiin koe ja valaisimen 45 mikron konkat poistettiin käytöstä ja tämän jälkeen ei ole esiintynyt ongelmia.
Sytytysvaiheessa kaiketi syntyi sellainen virtapiikki joka hiukan hitsasi kytkimen kärkiä kiinni - tällaisia jälkiä löytyi avatuista kelloista. Miten konkat niihin vaikuttivat niin siitä ei ole tietoa.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

joitain

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Minulla on Theben-eltimo, joka löytyy tästä sivulta kymmenen:
http://www.gycom.fi/pdf/Theben_2001.pdf

Lisäksi minulla on pari muuta merkkiä, jotka myöskin ovat toimineet hyvin: TS-ED 1 ja joku malli jossa lukee vain Digital Timer. Kummankaan valmistaja ei selviä laitteesta. Erityisesti pidän siitä, jossa lukee sivussa Digital Timer, sillä se on helppokäyttöinen ja pienikokoinen. Laite on edestäpäin aivan neliönmuotoinen eikä paljon töpseliä isompi, ja sen harmaa ohjauspaneeli on sivulla.

Eniten kannattaa mielestäni kiinnittää huomiota juuri kokoon (jos ajastimia on tulossa useampia) ja helppokäyttöisyyteen, sillä näiden digitaalisten vempeleiden asetukset ovat poikkeuksetta hankalampia kuin vanhojen mekaanisten kellojen. Niistä ei myöskään näe asetuksia yhdellä silmäyksellä, kuten vanhoista ajastimista, vaan asetukset joutuu käymään läpi huolellisesti yksi kerrallaan. Tämä vaatii vähän aikaa ja pahimmillaan koettelee myös hermoja.

Pienestä Ruoholahden sähköliikkeestä löysin parhaat laitteet halvimmalla. K-Raudasta ostin neljännen mallin, joka oli ok, mutta kallis. Jokaisen kanssa saa temppuilla vähän aikaa ennenkuin toiminto on selvillä. Jotkut mallit ovat sellaisia, että niiden asetusten teko ilman käyttöohjetta vaatii korkean äo:n tai paljon sisua.
Ana_H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 21:18, 19.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

Mikael kirjoitti: Itselläni 2 kpl 400W monimetallivalaisinta ovat toimineet yli 2 vuotta ihan OK saman kellon alaisuudessa (digitaalinen kaksi kanavainen)
Minkä merkkinen kello ja mistä ostettu? Olisi kiva saada itsellekin tuommoinen, jos/kun tuo kerran todistetusti toimii noiden monimetallilamppujen kanssa.
Ahven on peto kalaksi.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

En tietysti löytänyt kellon mukana tulleita papereita - sen verran hyvään talteen olen pannut. Mutta kyljessä luki 'Theben TR612 top'.
Kellon ostin paikallisesta (Mikkelistä) sähköliikkeestä.

Kello on sitten sellainen, että se tarvitsee erillisen kotelon ja siihen sähköt - ei ole nimittäin niitä pistorasiaan laitettavia versioita. On myös akkuvarmisteinen joten ei hukkaa aikaansa sähkökatkoksissa.
Mja
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 17:54, 19.03.2004
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mja »

Tuo konkkien poistamisen auttaminen asiaan hieman hämmentää.

Ilman sitä olisin sanonut suoraan että todennäköisesti monimetallien suuri virrankulutus esim. loisteputkiin verrattuna aiheuttaisi tuon päälle jäämisen. Laitehan sinänsä on rele, ja jos sen läpi kulkee suuri virta, ei hentoinen jousi jaksakaan vetää kärkiä auki virran pitäessä niitä kiinni (sähköhän haluaa aina löytää tien jossa on pienin vastus).

Toisaalta parin monimetallin kuormitus jää vielä alle lohko- ja sisätilalämmittimen autossa.

47 mikrofaradin konkka ei varautuessaankaan vie niin paljoa virtaa, että hitsaisi kärkiä yhteen. Ehkä se vaikuttaa siihen, että lampulle jää "virtapulaa" ja se pitää kärjet helpommin kiinni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”