Rakennusprojekti
Valvoja: Moderaattorit
Rakennusprojekti
Olen kesälomien jälkeen aloittamassa uuden riutta-akvaarion rakentamis-
projektia. Kokovaihtoehdot pytylle tällä hetkellä: p+s+k =
220x80x70 - 220x80x80 - 210x80x70 - 210x80x80
ovatko järkeviä vaihtoehtoja?Mikä olisi tarvittava tekniikka ja saako
Suomessa teetettyä kokolasiakvan ja siihen sopivan jalustan?
Ehdotuksia kiitos!
projektia. Kokovaihtoehdot pytylle tällä hetkellä: p+s+k =
220x80x70 - 220x80x80 - 210x80x70 - 210x80x80
ovatko järkeviä vaihtoehtoja?Mikä olisi tarvittava tekniikka ja saako
Suomessa teetettyä kokolasiakvan ja siihen sopivan jalustan?
Ehdotuksia kiitos!
Se on ikäänkuin kirkkaampaa...eli paksummassa lasissa värivääristymät jäävät minimiin..muistaakseni Jukkam:män allas on Low-Ironia (eri tavaramerkki, sama asia) ja kuuleman mukaan eriluokkaa normaaliin verrattuna...mutta tietty se maksaa kaiketi hieman enemmän, tosin pelkkä etulasi esim. Diamondista ei kauheasti nostane altaan kokonaiskustannusta..
Korkeuden suhteen 70cm on sopiva jos et omista erityisen pitkiä käsiä. Kun pohjalle laittaa 10 cm hiekkapedin niin yletät vielä pohjalle. Korkeuden ollessa 80cm tarvitset aina apuvälineen pohjalta poimimiseen.
Noin syvään altaaseen tarvitaan 3-4 kpl 400W monimetallivalaisinta ja silti ei päästä kuin 1-1.35W/litra. Riittää kyllä jos kovan valon tarvitsijat ovat lähempänä pintaa.
Noin syvään altaaseen tarvitaan 3-4 kpl 400W monimetallivalaisinta ja silti ei päästä kuin 1-1.35W/litra. Riittää kyllä jos kovan valon tarvitsijat ovat lähempänä pintaa.
Altaani on kauttaaltaan 12mm lasia. Etulasi sekä erkkerit ovat low-ironia. Oman (subjektiivisen) mielipiteeni mukaan ei ole mitään järkeä pystyttää tuhansien eurojen riuttaa, jossa yksi iso acro maksaa jo helposti 100€, ja pihistellä tällaisessa asiassa! (...ellei sitten halua katsella korallejaan vihreän eri sävyissä )BenZo kirjoitti:Se on ikäänkuin kirkkaampaa...eli paksummassa lasissa värivääristymät jäävät minimiin..muistaakseni Jukkam:män allas on Low-Ironia
Käytännössä kertanäkemältä tuskin osaisi sanoa onko joku allas low-ironia (~optiwhite ~starphire) vai tavallista, mutta jos pääsee vertaamaan laseja samaan aikaan, ero on huomattava.
Käsittääkseni rautaoksidin vähäisyys tekee lasista enemmän karkaistun lasin tyyppistä. Eli se on kovempaa, mutta esim. iskujen suhteen hauraampaa. Naarmuuntumisen suhteen kovempi on tietysti parempi.jammu kirjoitti:Onko se Diamondi kirkkampaa tai kovempaa lasia?
IMO kaikki mittavaihtoehtosi ovat järkeviä. Toki 80cm on jo varsin korkea, jolloin kainalot kastuvat helposti pohjaa järjestäessä ja valoa saa olla paljon, mutta vastapainona allas on erittäin näyttävä. Omien mieltymysten ja hiekan määrän mukaan kannattaa siis mennä. Aika harva kuitenkaan taitaa olla lopulta sitä mieltä, että altaasta tuli liian suuri .
-
- Member
- Viestit: 490
- Liittynyt: 20:49, 16.04.2004
elpuri kirjoitti:Saanko kysyä että miksi laskea jotain watteja per litra kun valaistavan pisteen etäisyys ja valonsäteen vedessä matkaama etäisyys ratkaisee?
Watteja per litra antaa vain kokonaiskäsityksen siitä minkä verran valoa olisi oltava. Sitten se kuinka altaan 'riuttarakenteet' tehdään ja mitä altaassa haluaa kasvattaa ratkaisee sen mitä valoja todellakin tarvitaan.jammu kirjoitti:Olisiko 3x400W + 2x150W + pari siniputkea riittävä 70cm korkuiseen?
Todellakin altaan syvyydellä on suuri merkitys. Jenkeissä käyttävät 'normaalikorkuiselle' altaalle sääntöä: keskikova valaistus 0,75-1,5W/litra, kova valaistus 2-2,5W/litra.
Toisena nyrkkisääntönä käytetään, että yksi valaisin valaisee 60x60 cm alueen ja keskikovan valaistuksen tapauksessa 50cm syvään altaaseen 150W, 60cm syvään 250W ja 70cm syvään 400W valaisin olisi sopiva.
Mutta edeelleenkin riuttarakenteilla on suuri merkitys koska jos rakentelee torneja niin kovan valon tarvitsijat voivat olla näissä ja siis pinnan tuntumassa ja vähemmän valoa tarvitsevat lähempänä pohjaa joilloin säästetään sekä valaisimen hankintakustannuksissa että sähkölaskussa.
Itse Jammun tapauksessa voisin päätyä ratkaisuun jossa on 3x400W + 1x250W joka on keskellä allasta ja palaa vain esim. 4 tuntia 'keskipäivällä' + 2x80W sinivaloa.
-
- Kim Söderberg
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: rakennusprojekti
Terve.jammu kirjoitti:Olen kesälomien jälkeen aloittamassa uuden riutta-akvaarion rakentamis-
projektia. Kokovaihtoehdot pytylle tällä hetkellä: p+s+k =
220x80x70 - 220x80x80 - 210x80x70 - 210x80x80
ovatko järkeviä vaihtoehtoja?Mikä olisi tarvittava tekniikka ja saako
Suomessa teetettyä kokolasiakvan ja siihen sopivan jalustan?
Ehdotuksia kiitos!
Kaikki yllä mainitsemat koot käy, tarkista mahtuuko ne ovista?
Ei mahdu pystyyn jos on normaalit ovet.
Kokolasialtaita saa Suomesta ja jalustan kanssa
Ja kotiin kuljetettuna ja asennetuna
Tekniikasta keskustellaan jatkuvasti täällä ja vaihtoehtoja on yhtä monta kun neuvojaa
Jotkut vaativat harrastajalta enemmän jotkut vähemmän, siis tekniikka.
Eli toisin sanoen, täytyy miettiä mitä siitä haluaa ja myös altaan eläimet täytyy ottaa huomioon.
-
- Advanced Member
- Viestit: 2243
- Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Esim. lämmitin, jäädytystuuletin ja ehkä joku jäähdytystorni, aktiivihiilipussi/suodatin. + kaikki ruman näköiset kokeilut
Lisäksi hyvä paikka lisätä lisäaineita - kalkkireaktorien ulostulot
Ja jos jopa pystyisi tekemään vedenvaihdon siten, että pumppaisi sumpun tyhjäksi ja laskisi uudet vedet sinne ja sitäkautta uusivesi kiertoon - näin ei tarvitsisi tyhjentää yläallasta ja acrot ei joutuisi veden pinnalle yläpuolelle vaihdon yhteydessä -> ei limottaisi heti uutta vettä myrkyillä.
Lisäksi hyvä paikka lisätä lisäaineita - kalkkireaktorien ulostulot
Ja jos jopa pystyisi tekemään vedenvaihdon siten, että pumppaisi sumpun tyhjäksi ja laskisi uudet vedet sinne ja sitäkautta uusivesi kiertoon - näin ei tarvitsisi tyhjentää yläallasta ja acrot ei joutuisi veden pinnalle yläpuolelle vaihdon yhteydessä -> ei limottaisi heti uutta vettä myrkyillä.
Vielä parempi olis se, että jos olis vaikka tekniikka-allas, refu, ja korvausvesi säiliö, niin vielä pistäis jonkun saavin joka olis esim. 10% kokoveden määrästä, ja yhdistäis tän kiertoon tekniikka altaaseen.Kimmo S kirjoitti:Esim. lämmitin, jäädytystuuletin ja ehkä joku jäähdytystorni, aktiivihiilipussi/suodatin. + kaikki ruman näköiset kokeilut
Ja jos jopa pystyisi tekemään vedenvaihdon siten, että pumppaisi sumpun tyhjäksi ja laskisi uudet vedet sinne ja sitäkautta uusivesi kiertoon - näin ei tarvitsisi tyhjentää yläallasta ja acrot ei joutuisi veden pinnalle yläpuolelle vaihdon yhteydessä -> ei limottaisi heti uutta vettä myrkyillä.
Sitten tän vois pätkäistä pois kierrosta, vanhat vedet ulos, uutta vettä + suolat sisään, antais sekoittua, ja takas kiertoon.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
-
- Kim Söderberg
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kaappiin voisi laittaa myös makeanveden säiliön missä olisi kohot jotka ohjaisi käänteisosmoosilaitetta (joka on myös kaapissa), eli kun makea allas tyhjenee niin se täyttäisi automaattisesti.
Sieltä voisi pumpata vettä joko suoraan systeemiin (tasaus) tai sitten suolasekoitus altaaseen.
Sitten täytyy muistaa tuuletus, eli imu suoraan ulos ja korvaavaa ilmaa tilalle, muuten homehtuu kaappi ja hapettuu kaikki muu.
Sieltä voisi pumpata vettä joko suoraan systeemiin (tasaus) tai sitten suolasekoitus altaaseen.
Sitten täytyy muistaa tuuletus, eli imu suoraan ulos ja korvaavaa ilmaa tilalle, muuten homehtuu kaappi ja hapettuu kaikki muu.