Akvaario haisee, paljon levää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Saija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 19:49, 28.08.2003
Paikkakunta: Lpr

Akvaario haisee, paljon levää

Viesti Kirjoittaja Saija »

Eli akvaariossani on ollut jo perustamisesta lähtien jokin pielessä. Siellä on ollut jo levää muistaakseni kokoajan, enkä saa sitä millään sieltä pois. Akvaario on perustettu loppusyksystä. Levä on vihreää, ja se muodostaa kelmuja kasvien lehdille, lasiin ja hiekalle. Akvaariossa olevan koristeen päällä on "vihreää karvaa". Akvaario Akvaario haisee pahalle, ikäänkuin mullalle. Muu levä lähtee hyvin pois, tosin tuo "vihreä karva" ei lähde pois ollenkaan.

Kuvia:

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 40783.jpeg

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 23121.jpeg

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 94018.jpeg


Perustietoja:

200-litrainen allas
Suodattimina Fluval 3 sisäsuodatin ja Eheimin ulkosuodatin.
Loisteputkina Aqua-Glow 30w ja Sun-Glo ja 30
Lämpötila 24 astetta

kalasto:

16 neontetraa
8 seeprakalaa
1 partamonni
1 lippukirjonaaras
8 kuparimonnista

Kasvit:

3 intianvesitähdikkiä (levinnyt paljon)
1 kääpiökeihäskasvi
+ monta vallisneriaa ja kasvi jonka nimeä en tiedä

Vaihdan akvaarion vettä 50% viikossa.

Olen yrittänyt vähentää levää:
-vähentämällä ruokintaa (olen pitänyt aikoinaan myös paastopäiviä)
-lisäämällä vedenvaihtoa ja suodatusta
-ostamalla lisää kasveja

Mitä pitäisi vielä tehdä? Pitäisikö vettä vaihtaa vielä enemmän/useammin?

...ja vesiarvot:

no3 20
n02 0
GH 5
KH 0
pH 7 ja 7,5 välillä

lannoitteena olen käyttänyt jbl Ferropolia ja Tetran Crypto pohjatabletteja
Kalapuikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 23:50, 04.10.2002
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Kalapuikko »

Näyttää ja kuulostaa sinilevälle. Joku osaava varmaan kohta linkittää tähän useamman aikaisemman ketjun [;)] .
Teppo75
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 14:48, 09.12.2003
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Teppo75 »

Voisi olla joko viherlevää tai rihmalevää. Joka tapauksessa Markku Varjon mukaan kumpikin kertoo hyvästä vedenlaadusta ja kelpaisivat levää syöville kaloille.
Kalapuikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 23:50, 04.10.2002
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Kalapuikko »

Kelmumainen, helposti irtoava ja haiseva levä on sinilevää. Yleensä likaisten ja ylikuormitettujen akvaarioiden ongelma, _mutta_ on myös ns. puhtaassa, vähänitraattisessa/nitraatittomassa vedessä viihtyvää sinilevää.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Minusta vaikuttaa sinilevälle ihan ilman kuviakin, koska sinilevä tosiaan haisee "tunkkaiselle mullalle". Sinilevän lisäksi saattaa olla jotain muutakin levää mutta tuo kalvomainen levä ainakin on sinilevää. Haulla löytyy kyllä paljon ohjeita sen torjumiseksi. Itse pääsin aikoinaan siitä eroon lappoamalla kaiken näkyvän levän pois, vähentämällä valaistusaikaa, lisäämällä vedenvaihtoa ja laskemalla pH:ta koska sinilevä viihtyy juuri siinä yli 7 pH:ssa.
Jaska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 246
Liittynyt: 15:05, 09.01.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Aivan samanlaista kuin minulla oli joskus ja se oli sinilevää.
Minun altaassani se johtui nimenomaan liikaruokinnasta.
Joten paastopäivä ja vähemmän ruokaa kerralla...
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

En saanut itekään varmuutta mitä levää itsellä oli, mutta vähän samankaltaisia oireita oli. Poistin 95% Argentiinan vesirutosta ja Intian vesitähdikistä ja paransin pintaveden liikettä suuntaamalla suodattimien ulostulot paremmin. Levät hävisivät käytännössä saman tien eivätkä ole toistaiseksi palanneet. Tiedä sitten onko hyvä vai huono asia, mutta ainakin siistimmän näköinen allas on nyt, eikä haise ollenkaan pahalle. [;)]
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

sani kirjoitti: Itse pääsin aikoinaan siitä eroon lappoamalla kaiken näkyvän levän pois, vähentämällä valaistusaikaa, lisäämällä vedenvaihtoa ja laskemalla pH:ta koska sinilevä viihtyy juuri siinä yli 7 pH:ssa.
Näillä ohjeilla siitä kyllä eroon pääsee, voihan sen altaan vielä pimentää kokonaankin pariksi päiväksi.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”