Kala vauva?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Kala vauva?

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Puhutaanko yleisesti kala vauvoista vai onko se vain "piireissä" kulkeva sanontatapa? Omasta mielestäni se on "lälly tapa" puhua kalan poikasista, eihän hyväksytä puheita uroskaloistakaan :mrgreen: !

Tämä ei ole pitkien vapaiden loppumisen aiheuttamaa ärtyisyyttä vaan olen jo kauemminkin ollut asiasta tätämieltä [;)] .
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sitten on lisäksi:
ka la vau va, kalavau va, ka lavauva ja kalavauva

Nuo olivat eri tapoja kirjoittaa yh dyssa na väärin. Lisäksi mikään niistä ei tarkoita kalanpoikasta, vaan on lällykieltä. Mikähän siinä on kun yhdyssanoja ei osata kirjoittaa yhteen? Opetetaanko tuota enää edes koulussa?

Oikein olisi kalanpoikanen ja mätimunan sisällä ollessaan sikiö. Vastakuoriutunut on ruskuaispussivaiheessa oleva poikanen.

Kalat kutevat ja siinä syntyy hedelmöitettyä mätiä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

jarvij kirjoitti:Sitten on lisäksi:
ka la vau va, kalavau va, ka lavauva ja kalavauva

Nuo olivat eri tapoja kirjoittaa yh dyssa na väärin. Lisäksi mikään niistä ei tarkoita kalanpoikasta, vaan on lällykieltä. Mikähän siinä on kun yhdyssanoja ei osata kirjoittaa yhteen? Opetetaanko tuota enää edes koulussa?

Oikein olisi kalanpoikanen ja mätimunan sisällä ollessaan sikiö. Vastakuoriutunut on ruskuaispussivaiheessa oleva poikanen.

Kalat kutevat ja siinä syntyy hedelmöitettyä mätiä.
Samaan olen itsekin kiinnittänyt huomiota. Yhdyssanat tuntuvat olevan hyvin vaikeita.
Uroskaloja, miekkalehtiä ja kutua tuntuu olevan yhden jos toisenkin akvaarioissa. Ja niillä lajeilla sitten ne latinalaiset nimet. :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tinski
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tinski »

jarvij kirjoitti:Mikähän siinä on kun yhdyssanoja ei osata kirjoittaa yhteen? Opetetaanko tuota enää edes koulussa?
Tuntuu että ei opeteta. Monissa muissakin yhteyksissä tulee hyvin esiin se, että yhdyssanoja ei osata nykyisin. "Helpoimmatkin" yhdyssanat kirjoitetaan ikäänkuin varmistellen erikseen :|
~Tinski~
ninnikissa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 12:12, 15.08.2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja ninnikissa »

Yhdyssanavirheistä.. Lukihäiriö on melko yleinen, piileväkin vaiva, ja ainakin itselläni se vaikeuttaa yhdyssanojen lisäksi vieraitten kielten oppimista ja käyttöä melko paljon. Ja nopeasti työn lomassa kun tulee kirjoitettua näitä juttuja, ei aina ehdi oikolukea kaikkea. Samoin sormet lyö välillä väärän kirjaimen näppikseltä

Koirista tulee enemmän puhuttua sukupuolesta, joten urokset ja koiraat ja pojat menee välillä sekaisin. Ja melalehdet ja miekkakasvit sekotan kyllä niin että puhun niistä niminä ristiin, itse kyllä tiedän mitä tarkoitan, kaikki ehkä eivät..

Pikkusen liikaa puututaan täällä minusta kirjoitusvirheisiin. Asiakin saattaa joskus unohtua sen seikan kautta..
Jallu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 14:56, 19.11.2002
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Kysäisin kerran yhdyssanaongelman lisääntymisestä yläasteen äidinkielen opettalta. Hetken nikoteltuaan hän heitti vastauksen kuin apteekin hyllyltä: se on se englannin kieli kun sen aiheuttaa. 8O
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuota pelkäsinkin. Jälleen yksi hyvä syy kartaa lontoonmurretta kuin ruttoa. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

jarvij kirjoitti:Tuota pelkäsinkin. Jälleen yksi hyvä syy kartaa lontoonmurretta kuin ruttoa. :mrgreen:
Ja Sanajärjestysongelmista ja isojen Kirjaimien huonosta hallitsemisesta varmaankin jotain toista Kieltä syyttää voidaan ;)
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Teoriassa toki, mutta nyt akvaristien omaa kieltä osaa. Siinähän voisi jopa oppia jotain uutta; pois se meistä :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Aves
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 16:45, 09.01.2003
Paikkakunta: pk-seutu

Viesti Kirjoittaja Aves »

Kala, vauva ja muuta sellaista.

Itseäni harmittavat "haista jollekin, näyttää jollekin, maistua jollekin...". Eivät ne kellekään tai millekään haise/näytä/maistu, vaan joltakin. Niin minä olen asian käsittänyt.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kyllä minulle ainakin hyvä ruoka maistuu; samoin räkmix kaloilleni; se kun maistuu hyvältä kaloille :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

ninnikissa kirjoitti:Pikkusen liikaa puututaan täällä minusta kirjoitusvirheisiin. Asiakin saattaa joskus unohtua sen seikan kautta..
Minusta virheisiin esim. lajien nimissä ja termeissä pitää puuttua, jotta varmistuu, että a) kaikki puhuvat varmasti samasta asiasta ja b) hakutoimintokin toimii joskus. Mielestäni ei ole myöskään lainkaan pahitteeksi huomauttaa asiasta, jos joku kirjoittaa niin täydellistä tajunnanvirtaa, ettei asia mene lukijoille jakeluun yrittämälläkään. Ainakin minua saa huomauttaa näistä koska vaan, jos syytä ilmenee -> annan mieluusti luvan.

Henkkoht olen jo päätynyt jättämään osan kirjoituksista esim. täällä ja nyysseissä kokonaan lukematta. Jos ei kirjoittaja viitsi tehdä asiaansa edes ymmärrettäväksi, miksi haaskaisin aikaani. Viestejä on jo aika paljon enemmän kuin mitä ehdin muutenkaan ajatuksella lukea. Mieluummin kulutan vähäisen aivokapasiteettini sellaisiin kirjoituksiin, joissa lukijaakin on ajateltu. Käytännössä hyvä viesti on paitsi oikoluettu, siinä pointti tai kysymys on ajateltu jo selkeäksi, eikä sitä ole piilotettu pursuaviin tyylikeinoihin kuten hymiöihin tai ylislangiin.


Kati
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Mielestäni se on ihan p**kan hailee miten sen kirjoittaa, vauvakala vai kalanpoikanen. Se ymmärretään kuitenkin kalanpoikaseksi.

Ei tässä olla tietääkseni kirjaa kirjoittamassa. Akvaristien keskustelufoorumi, ei sen pahempaa.

Ja mielestäni se voi hiukan piristääkin, jos joku sanoo esim. "Mun kalat sai kakaroita :P !". En ole itse kovinkaan asiallinen ihminen ja onhan se vähän yksitoikkoista jos täällä keskusteltaisiin ainoastaan oikeaoppisilla kielisäännöillä ja kirjakielellä "Minun kalani saivat poikasia :| ".

Tosin jos on tieteelliset nimet kyseessä, silloin olisi ihan jees kirjoittaa ne oikein, että ihmiset ymmärtävät puhuvansa oikeasta lajista. Ja saavat oikean lajin tietoonsa.
Mutta jos ihmiset tietävät jo, mistä puhutaan, voi mielestäni avainkirjoahventa kutsua avaimeksi, tai miljoonakalaa miltsiksi.

Todellakin tämä on vain keskustelufoorumi, missä pitäisi keskustella yhdessä huviksi ja hyödyksi. Ilmapiirikin on varmasti leppoisampi, jos ei aina tarvitse kyyläillä kirjoitusvirheiden perään.

Joo, onhan se silti kiva että edes jotkut tomivat kielioppisääntöjen mukaan :roll: .

Luin tuossa äsken jotain mitälie urputusta(en muista kirjoittajaa) siitä pusukala8 akvaarioäänestyksestä.
Mielestäni se on kiva että on niitä äänestyksiä ja omasta mielestäni oli mukavaa, että pusukala8 halusi kysyä muilta ihmisiltä minkä kokoiseen akvaarioon he pusukalan laittaisivat.
No, eiköhän joku jo siitäkin valittanut... Muutenkin ne äänestykset ovat ainakin minun mieleeni, ja nyt niitäkin ollaan rajoittamassa :frown: Sitäpaitsi ne äänestykset antavat tilastollista tietoa, tässätapauksessa pusukala8:lle siitä että moniko laittaisi pusukalan esim. alle 200-litraiseen. Lisäksi äänestyksen tuloksia on helpompi lukea, kuin erillisten viestejen.
Eikä sekään nyt niin kamalaa ole jos joku tekee äänestyksen vaikka siitä että "kissa vai koira".
Ei tämä kuitenkaan ole niin vakava paikka, Vai?

Ihmiset hei! Relaxii oikein teinix äxillä kaikille! :mrgreen:
Fishy fella.
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

En minä myöskään tajua, miksi yhdyssanoja ei osata. Koulussa niitä opetetaan varmasti tuplamäärä kasikytlukuun verrattuna, mutta ehkä se sotkija on se englanti. Lapset, jotka eivät ole aloittaneet vierasta kieltä osaavat aika hyvin yhdyssanat. Esim. eräs ekaluokan opettajanopas keskittyy aapisen lähes jokaisella sivulla yhdyssänoihin. Opetetaan, mutta kaikki ei vaan opi. Tai välitä.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

http://groups.google.fi/groups?q=Yhdyssanat+ovat+osa&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&selm=wwsovdqd92.fsf%40amethyst.ca.tekelec.com&rnum=1 kirjoitti: Yhdyssanat ovat osa kieltä riippumatta kirjoitusasusta. Oikeinkirjoituksen pitää palvella kommunikaatiota. Jos suuri osa kirjoittajista ei pysty noudattamaan oikeinkirjoitussääntöjä, huomio siirtyy tekstistä kirjoittajan sivistystason pohtimiseen, ja viestintä vääristyy tarpeettomasti.
Minusta tuo oli vaan niin hyvä pätkä, että halusin jakaa sen teidän kaikkien kanssa.

En usko vieraiden kielten vaikuttavan yhdyssanojen osaamattomuuteen kovinkaan paljoa, ennemminkin ihmisten viitseliäisyyden puutteen.
Viimeksi muokannut Didi, 22:47, 22.04.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jallu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 14:56, 19.11.2002
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Minä en kyllä uskonut alkuunkaan sen äidinkielen open vastausta. En halunnut myöskään ärsyttää häntä kysymällä onko englannin kielen opetus sitten niin paljon tehokkaampaa, että käy kuin eräälle spedeleffan henkilölle: meni englannin intensiivikurssille, joka oli niin tehokas että suomen kieli unohtui. Vaan kun ei oppinut sitä englantia..
Mulla on ollut sellainen epäilys, että kännyköiden tekstiviestit aiheuttavat jonkin verran yhdyssanavammaisuutta. Niitten ennustava T9-tekstinsyöttö kun ei ymmärrä ollenkaan yhdyssanoja.
Mutta kännyköilläkään ei voi selittää sitä, miksi lapset oppivat koulussa lausumaan q-kirjaimen "guu".
Kyllä totuus taitaa olla se, että äidinkieli kiinnostaa oppilaita koulussa niin vähän, että opettajienkin motivaatio laskee, eivätkä opettajat viitsi takoa asioita oppilaiden päihin. Gaussin käyrän saa aina vippaskonsteilla miellyttämään opetusministeriötä, olkoot oppilaiden taso mitä hyvänsä.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

Kyllähän tuo vaavittelu on ymmärrettävää, jos kirjoittaja on siirtynyt suoraan nukeista miljoonakaloihin. Sen sijaan täysikäisten tekstissä se on vähintäänkin lapsellista. Jokainen saa kuitenkin minun puolestani kirjoittaa aivan kuten haluaa. Minä puolestani voin aivan hyvin jättää vauvatarinat akvaariopalstalla lukematta, vastaamisesta nyt puhumattakaan.

Oltuani mukana kahden oikean vauvan maailmaantulossa (sivumennen sanottuna elämäni upeimpia kokemuksia) minun ei juolahtaisi kuuna päivänä mieleenikään kutsua kalanpoikasia vauvoiksi.
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marikki »

Minä syyttäisin suomenkielen osaamattomuudesta lukuinnottomuutta. Ainakin kaikki vieraiden kielien opettajat ovat aina jaksaneet toitottaa sitä, kuinka tärkeää on lukea kirjallisuutta, jotta kielen ja sen hienoudet saa kunnolla sisäistettyä.

Minä olen käynyt yläasteen ja lukion 80- ja 90-luvun vaihteessa. Vaikka kävin ilmaisutaitopainoitteisen lukion, sielläkään ei panostettu lukemiseen ihmeemmin. Hyvä jos yksi suomalainen klassikkoteos vuodessa ja siitäkin pääsi luistamaan jos osasi pelata korttinsa oikein. Ja käännöskirjallisuus ei koskaan korvaa alkuperäiskielellä luettua teosta.

Lapsukset ja laiskuus oikolukea omaa tekstiään ovat varmasti toinen syy, miksi kirjoitusten taso on sitä mitä on. Jos pelkästään lontoomurre (voi koira parkaa) ja muut vieraat kielet sekoittavat kotimaisen taidon tyystin, minun ei pitäisi osata suomea lainkaan kun 5 vierastakin kieltä on tullut opiskeltua ja osa niistä sujuu liki yhtä hyvin kuin kotimainenkin.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Siksipä minustakin tuo vaavittelu on vastenmielistä niin kuin prboy:sta, tosin kaksi itse tehneenä [;)] .
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Sitten on meitä kielivammaisia joiden kotikieli ei ole Suomi... Minä en todellakaan hallitse oikeinkirjoitusta, joudun todella miettimään sanoja muutenkin. Hyvä kun puhua osaan...
Ja bättrefolkeakaan en osaa yhtään sen paremmin vaikka onkin toinen kotimainen.
Ihan turhaa niuhottaa jos asia tulee ymmärretyksi.
Musta kuulostaa ihan samalta kirjoitetaanko esim pää oven välissä vaiko pääoven välissä.
Jokainenhan ymmärtää lukemansa omalla tavallaan, oli se kirjoitettu oikein tai ei...
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
Kuntri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 11:09, 22.10.2002

Viesti Kirjoittaja Kuntri »

Miirula kirjoitti:Musta kuulostaa ihan samalta kirjoitetaanko esim pää oven välissä vaiko pääoven välissä.
Jokainenhan ymmärtää lukemansa omalla tavallaan, oli se kirjoitettu oikein tai ei...
Totta. ( :D Hiukan nauroin tota...) Aina löytyy ihmisiä jotka ymmärtää asiat aivan väärin vaikka kuinka selkeästi selittäisi.

Itseäni ärsyttää eri ihmisten lässytys ja lepertely ja vauvapuhe ja... ja... ...kaikenlaisille ja kaikenkokoisille ihmis- ja eläinVAUVOILLE. Ärsyttää myös sanojen ja asioiden vääristely ja väärien sanojen laitto oikeiden asioiden perään ja kaikki mahdollinen...

Silti itse olen tahallani ja tahattomasti koko ajan vääristelemässä sanoja, keksimässä uusia sanoja unohtamieni tuikitavallisten sanojen tilalle ja käyttämässä ei-niin-suositeltavia sanayhdistelmiä. Sekä ymmärrän aina kaiken vähintään kahdella eri tavalla. Kaksimielisesti. Minkäs ihminen luonnolleen voi. Lisäksi äidinkielen kieliopista sain peruskoulussa kuutosen. Silti osaan puhua. (???)

Tästä syystä suotakoon sanojen vääntelyvapaus ja vapaa käyttö missä tahansa yhteydessä muillekin kuin minulle.
"No kyllä se oikeestaan on kaunis. Jos pimeessä katsoo ja siristää silmiä."
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Jallu kirjoitti:Mulla on ollut sellainen epäilys, että kännyköiden tekstiviestit aiheuttavat jonkin verran yhdyssanavammaisuutta. Niitten ennustava T9-tekstinsyöttö kun ei ymmärrä ollenkaan yhdyssanoja.
Höpöjuttua! Ihan hyvin onnistuu yhdyssanojenkin kirjoittaminen jos lukee käyttöohjeet. Arvuutettuasi ensimmäisen sanan painat alaspäin-nuolta kerran ja syötät toisen yhdyssananpuolikkaan.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
aapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 20:42, 25.03.2003
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja aapo »

prboy kirjoitti:Kyllähän tuo vaavittelu on ymmärrettävää, jos kirjoittaja on siirtynyt suoraan nukeista miljoonakaloihin. Sen sijaan täysikäisten tekstissä se on vähintäänkin lapsellista. Jokainen saa kuitenkin minun puolestani kirjoittaa aivan kuten haluaa. Minä puolestani voin aivan hyvin jättää vauvatarinat akvaariopalstalla lukematta, vastaamisesta nyt puhumattakaan.
Itseäni ärsyttää tällaiset ylipätevät ja muitten virheistä kavahtavat immeiset. Sinunkin kannataisi puhua asiantuntemuksellasi, eikä puuttua vauvoihin sun muihin. Tuo on suoraan rasismia muita kohtaan. Ensimmäistä kertaa huomaan että täälläkin on jokin eliitti joka pitää itseään niin paljon parempana kuin muut. Montakohan jotenkin äidinkieleen ja suomen kielioppiin viittaavaa tutkintoa sinullakin on takanasi?Olen aina pitänyt sinua viisaana ja akvaarioasiantuntijana, jota varmasti olet, mutta tälläinen turha niuhottaminen saa kyllä osakkeesi laskuun. Jos et kestä näitä "moukkien" ja "sivistymättömien" ja "tietämättömien" kirjoitusta voit laittaa koneen kiinni. Siitä olisimme vain kiitollisia.

Vastasithan muuten tähänkin keskusteluun, vaikka täällä käsitelläänkin vauvoja.

Eikä sitten
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Pöly on laseutuntu edellisestä vastauksesta :mrgreen: .. joten olisiko tullut uusia mielipiteitä asian tiimoilta.

Nyt olen pistänyt merkille, että tuo "pikku nyppiminen" on mielestäni jäänyt vähemmälle asiassa kuin asiassa. Ihan kui olisi ollut joku buumi jokuaika sitten kaikesta viilaaminen. Ei silti, ihan hyvä joskus, mutta tarkoitan, että oli niinkuin oikein todella kritiikkiä melkein asiaan kuin asiaan...

Mitä mieltä on asiasta nyt vuoden 2004 jälkeen liittyneet... tietty entisetkin on tervetulleita sanomaan mielipiteensä asiasta ;)
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Minusta "hellittelynimiä" voi käyttää. Se elävöittää tekstiä. Liika on tietysti liikaa siinäkin. Ja sit ihan asiajutut pitäisi kirjoittaa oikein (niinkuin lajinimet), Vaikka monilla lajeilla onkin "vakiintuneet" lempinimet, niin varsinkin aloitteleva akvaristi voi olla ihmeissään, kun puhutaan esim leviksistä (nehän on farkut...)

Itselläkin kaksi lasta , joista toinen on vielä vauva ja silti minusta eläinten poikasiakin voi sanoa vauvoiksi. Ihan pienet kalanpoikaset taas on "siittiöitä" koskapa ovat ihan samanmuotoisia :mrgreen: Ja sitten isommat on "sentin sinttejä".. Ja meidän koiravanhuskin on välillä ihan vauvva käytökseltään.. [;)] )
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”